שיתוף פעולה עם ניצן מינץ. הקולקציה החדשה של מאיה בש

חלון ראווה | "בשנה האחרונה הבנתי שאני לא אעזוב את ישראל"

המעצבת מאיה בש חשה את החיבור למדינה בעיקר בשנה האחרונה. בקולקציה החדשה שלה היא משתפת פעולה עם האמנית ניצן מינץ ומשלבת בבגדים אמירות כמו "לא תישן", שמתאימות למציאות הישראלית. "למרות שהכול מסביבנו שחור, יש במשפטים האלה פתח לתקווה", היא אומרת

פורסם:
עם פריצת מלחמת רוסיה-אוקראינה בחורף 2022, מעצבת האופנה מאיה בש החלה להתבלבל. כמי שעלתה לישראל מנובוסיבירסק שברוסיה בגיל 12, היא מספרת ששאלת הזהות האישית צצה מחדש. "תמיד אמרתי שאם לא יהיה לי טוב בארץ - נעזוב", היא אומרת. "לא באמת נטעתי כאן שורשים. אבל בשנה האחרונה, תחילה עם הרפורמה המשפטית ובהמשך אסון ה-7 באוקטובר, הגעתי להבנה מוחלטת שאני לא אעזוב את ישראל. למרות יוקר המחיה, הקושי בייצור בגדים, והמציאות הכללית - כאן זה הבית".
כבר קרוב ל-20 שנה שבש פועלת במתחם גן החשמל בתל אביב, מנסחת בעיצוביה סגנון אורבני מקומי, שמשלב בין נונשלנטיות עירונית להשפעות מעולמות האמנות. בגדיה מתאפיינים במינימליזם אלמנטים מעולם הספורט, ובמידה מסוימת, היא מודה, הם מעין "תלבושת אחידה", נושא שגם עסקה בו בפרויקט הגמר שלה במחלקה לאופנה בשנקר ב-2004. "כמישהי שעלתה מברה"מ לשעבר, מראה של 'תלבושת אחידה' תמיד קרץ אליי", היא מסבירה. "וזה מחלחל לקולקציות שלי עד היום, שמתכתבות גם עם סגנון קיבוצי - לבוש אחיד ופשוט".
6 צפייה בגלריה
מאיה בש חלון ראווה
מאיה בש חלון ראווה
שיתוף פעולה עם ניצן מינץ. הקולקציה החדשה של מאיה בש
(צילום: רוני כנעני)
לאורך השנים שיתפה בש פעולה עם אמנים (זויה צ'רקסקי, רועי רוזן) ומחול (יסמין גודר, גלית ליס ורננה רז), והשבוע היא משיקה שיתוף פעולה חדש ומסקרן עם האמנית ניצן מינץ. סיכוי מאוד גדול שנחשפתם לאחד השירים או הטקסטים שהיא מפרסמת על קירות בניינים ברחבי הארץ ובעולם. כמו כן, יחד עם בעלה, דדה (שנודע בגרפיטי פלסטרים), יצרו השניים לאחר 7 באוקטובר פוסטרים של החטופים בעזה שנתלו בכל העולם. שיתוף הפעולה נרקם עוד בחודש אוגוסט, אך תפס תאוצה בחודש דצמבר, חודשיים לאחר פתיחת המלחמה.
שלושה כיתובים בשפה האבסטרקטית והדקורטיבית של מינץ מופיעים על פריטים מהקולקציה, כולם בהתייחסות למצב: "פרח ענק נפתח, העולם נקרע", "עין המחט בי דוקרה כשחודה תפר את לבי בחזרה" והקליט מביניהם: "לא תישן" שמודפס על חולצות וצעיפים שניתן לחבוש גם כמטפחת ראש. "היינו רדומים יותר מדי זמן", אומרת בש. "ובשנה האחרונה אני מזהה התעוררות מחודשת".
6 צפייה בגלריה
מאיה בש חלון ראווה
מאיה בש חלון ראווה
(צילום: רוני כנעני)
"המשפטים האלה לקוחים מתוך פואמה של ניצן ונבחרו לפני האסון, אבל הם עדיין רלוונטיים", היא מוסיפה. "המחשבה עליהם הייתה שלמרות שהכול מסביבנו שחור, יש במשפטים האלה פתח לתקווה. כל הזמן עלתה השאלה איך מתייחסים למצב, כי זה גבול דק מאוד בין לעצב חולצה מהסוג שאפשר לרכוש בכיכר החטופים לבין עיצוב שמתייחס למצב אבל בדרך אחרת. לא רציתי להדפיס על הבגדים אמירה מדכאת אלא משפטים שנתונים לפרשנויות ושיגרמו לך לחשוב".
6 צפייה בגלריה
מאיה בש חלון ראווה
מאיה בש חלון ראווה
(צילום: רוני כנעני)
איפה אנחנו תופסים אותך עכשיו?  "בסטודיו בגן החשמל".
מה צפויים הלקוחות למצוא בקולקציה החדשה?  "מאז הקורונה אני עובדת בייצור מיני-קולקציות שממשיכות אחת את השנייה. בקולקציה החדשה יש לא מעט סטים תואמים של מכנסיים או חצאית עם חולצה, חולצות וגופיות טי עם הדפסים, ומכנסי ברמודה".
עד כמה חשוב לך שהקולקציה תתכתב עם טרנדים עונתיים?  "לא חשוב לי להגיב לטרנדים. בשנתיים האחרונות המציאות בישראל השתנתה והיא דורשת יצירה מקומית שמגיבה לכאן ולעכשיו. אי אפשר להתחמק מזה".
האם נעשו התאמות מחודשות לקולקציה בעקבות המלחמה?  "האמת שלא, המשכתי לייצר לכל אורך המלחמה, מאחר ואני עובדת ב'דרופים' (מיני-קולקציות, א"י) קטנים".
פריט מפתח בקולקציה: "ההדפס 'לא תישן' שמופיע על פריטים בקולקציה".
6 צפייה בגלריה
מאיה בש חלון ראווה
מאיה בש חלון ראווה
(צילום: רוני כנעני)
כולם קוראים עכשיו לקנות כחול-לבן. אילו מעצבים או מותגים ישראלים את אוהבת במיוחד? "מעצב הכובעים ובגדי הגברים ענר שבח, ועסקים ישראלים קטנים כאן בגן החשמל: גלריית הרהיטים 'נחשון' שמייצרת בחיפה, חנות הספרים 'המגדלור' וחנות מוצרי הנייר 'פאלפ'".
6 צפייה בגלריה
מאיה בש חלון ראווה
מאיה בש חלון ראווה
(צילום: רוני כנעני)
מידות: XL-XS
מחירים: חולצות, 670-360 שקל; מכנסיים, 730-530 שקל; חצאיות, 690 שקל; ז'קטים, 1,770 שקל, צעיפים, 270-130 שקל.
להשיג באתר ובחנות, ברזילי 9 (פינת לבונטין), תל אביב. הקולקציה תושק בסוף השבוע הקרוב במסגרת יריד העיצוב "פרימוורה" שיתקיים בבית הנסן בירושלים (חמישי, 22:00-15:00, שישי, 15:00-10:00).
6 צפייה בגלריה
מאיה בש חלון ראווה
מאיה בש חלון ראווה
(צילום: רוני כנעני)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button