קייט מוס מדגמנת בתצוגת אביב-קיץ 2023 של בוטגה ונטה

קייט מוס: "הורים היו ניגשים אליי ואומרים, 'הבת שלי אנורקטית'. זה היה נורא"

היא הפכה לסמל מראה "ההרואין שיק" של רזון קיצוני, שעורר מחאות אך ממשיך להשפיע על עולם האופנה גם היום. בגיל 50, דוגמנית-העל חוזרת לצילומיה החשופים בשנות ה-90 ולתגובות המזועזעות שקיבלה בעקבותיהם

פורסם:
מאז פריצתה בתחילת שנות ה-90, הפכה קייט מוס לדוגמנית-על ששינתה בדמותה את עולם האופנה. סופר-מודלס אומנם היו לפניה וגם אחריה, אבל קשה לחשוב על דוגמנית אחרת שחתומה על שינוי מודל היופי באופן שמשפיע גם עשורים קדימה. לשמחתה או לצערה, היא הפכה למזוהה עם מראה "ההרואין שיק" – רזון קיצוני ועור חיוור, שהיו אנטיתזה לדוגמניות האמזונות שכיכבו לפניה. למרות מחאות שטענו כי המראה מקדם אורח חיים לא בריא ומעודד הפרעות אכילה, גם בשנים האחרונות ניתן לראות שוב את הרזון הקיצוני חוזר בתצוגות האופנה בעולם.
7 צפייה בגלריה
קייט מוס מדגמנת בתצוגת אופנה של קלווין קליין, 1993
קייט מוס מדגמנת בתצוגת אופנה של קלווין קליין, 1993
קייט מוס מדגמנת בתצוגת אופנה של קלווין קליין, 1993
(צילום: AP Photo/Chrystyna Czajkowsky)

כעת, כשהיא בת 50, מתייחסת מוס לתגובות שקיבלה בסדרה דוקומנטרית חדשה בדיסני+, "המגזין ווג: שנות ה-90", וכיצד הן השפיעו גם עליה. "הורים היו ניגשים אליי ואומרים, 'הבת שלי אנורקטית'. זה היה נורא", סיפרה. "אני חושבת שזה בגלל שהייתי רזה, ואנשים לא היו רגילים לראות את הרזון הזה. אם היו לי יותר קימורים, אני לא חושבת שזה היה נתפס כעניין כל כך גדול. זה פשוט שמבנה הגוף שלי היה שונה מהדוגמניות שהיו לפניי".
7 צפייה בגלריה
קייט מוס על השטיח האדום, 2024
קייט מוס על השטיח האדום, 2024
מוס על השטיח האדום, 2024
(צילום: Evan Agostini/Invision/AP)

מוס הייתה רק בת 14 כשהתגלתה במקרה, אך פרסומה הגיע כשנתיים לאחר מכן בעקבות צילומים שיצרה הצלמת קורין דיי למגזין The Face ב-1990 – שהפכו אותה מיד לסמל של דור חדש ורזה במיוחד. דיי, שהלכה מאז לעולמה, סיפרה בעבר כי בחרה במוס בגלל שהייתה "סתם ילדה רגילה, ששיקפה משהו מאוד מציאותי".
7 צפייה בגלריה
קייט מוס
קייט מוס
קייט מוס בצילום של קורין דיי על שער מגזין The Face ב-1990
(צילום מסך)

מאחורי הקלעים של אותם צילומים, גילתה בעבר מוס, היו גם רגעים קשים עבורה. "הרגשתי מאוד-מאוד מודעת לגוף שלי והיא אמרה, 'אם לא תורידי את החולצה שלך, לא אזמין אותך לצילומים למגזין Elle', ובכיתי. זה כאב כי היא הייתה החברה הכי טובה שלי ומאוד אהבתי אותה – אבל היא גם הייתה אדם מסובך לעבוד איתו. התמונות הן מדהימות אז היא קיבלה את מה שרצתה ואני סבלתי מהן, אבל בסוף הן עשו לי הרבה טוב, באמת. הן שינו את הקריירה שלי".
7 צפייה בגלריה
קייט מוס מדגמנת בתצוגת אופנה של טוד אולדהם, 1994
קייט מוס מדגמנת בתצוגת אופנה של טוד אולדהם, 1994
מדגמנת בתצוגת אופנה של טוד אולדהם, 1994
(צילום: AP Photo/Monika Graff)

נסיקת הקריירה שלה הייתה מיידית, וזכתה לתנופה נוספת בעקבות צילומי קמפיין לקלווין קליין ללא חלק עליון, כשלצידה מארק וולברג. "זו הייתה חוויה די מציפה. הייתי בת 18, אתם יודעים. הוא היה ראפר מאוד מפורסם ואני עדיין הרגשתי כמו סתם נערה מקרוידון. הם ביקשו ממני להיות טופלס. היו הרבה אנשים על הסט, רבים מהם היו גברים. הרגשתי תחושת פגיעות".
קייט מוס ומארק וולברג בקמפיין לקלווין קליין ב-1992

כשהייתה בת 19, הצטלמה מוס בהלבשה תחתונה לגיליון יוני 1993 של מגזין ווג, שוב עם הצלמת קורין דיי. הפעם, היא מספרת בדוקומנטרי, "הרגשתי ממש טוב. בכל הצילומים האלה, הרגשתי מאוד נינוחה. אני אוהבת את התמונות – זה לא היה זוהר, זה היה בדירה שלי בלונדון. זו הייתה האופנה שאני אוהבת, משהו הרבה יותר פשוט".

התגובות להופעתה של מוס במגזין האופנה המפורסם בעולם, לעומת זאת, לא היו רק חיוביות. "הציבור לא היה מוכן לזה. אנשים פשוט היו מזועזעים", אומרת בסדרה עורכת האופנה קתרין קסטרין, "תוך רגע, הצילומים הושמצו ועוררו כעס. אולי המעטנו בהערכת כמה המראה הזה הפך בעינינו לנורמלי".
7 צפייה בגלריה
קייט מוס מדגמנת בתצוגת אופנה של אן קליין, 1994
קייט מוס מדגמנת בתצוגת אופנה של אן קליין, 1994
מדגמנת בתצוגת אופנה של אן קליין, 1994
(צילום: AP Photo/Richard Drew)

"המראה הזה – של דוגמנית שנראית בתת-תזונה – גרם לאנשים להרגיש מאוד לא בנוח", מתארת עורכת ווג אנה ווינטור בתוכנית. "רבים מאיתנו בווג דאגנו לגבי הרואין שיק או אנורקסיה, אותם דברים שמקושרים עם המראה הזה. זה הגיע לנקודת רתיחה. אני זוכרת שהייתי בבית הלבן כשממשל קלינטון החליט להתייחס לנושא".
7 צפייה בגלריה
קייט מוס מדגמנת בתצוגת אופנה של אייזיק מזרחי, 1994
קייט מוס מדגמנת בתצוגת אופנה של אייזיק מזרחי, 1994
מדגמנת בתצוגת אופנה של אייזיק מזרחי, 1994
(צילום: AP Photo/Malcolm Clarke)

מוס עצמה עוררה סערה ב-2009 כשאמרה בריאיון "שום דבר לא טעים יותר מטעמו של רזון", אך מאז התחרטה על ההתבטאות והרחיקה את עצמה מהמשפט שהפך גם לסלוגן של אתרים לעידוד אנורקסיה. לאורך השנים היא הכחישה כי ה"הרואין שיק" נוצר באופן מתוכנן ובשיתוף פעולה שלה. "אף פעם לא הייתי אנורקטית, אף פעם לא. ואף פעם לא השתמשתי בהרואין", אמרה ל-BBC4. "הייתי רזה כי לא האכילו אותי בצילומים ובתצוגות אופנה, ובגלל שתמיד הייתי רזה".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button