משנה גישה. קייט מוס בתצוגת אביב-קיץ 2023 של בוטגה ונטה

שנה של אופנה: המהפכים הגדולים שעברו על תעשיית הסטייל ב-2022

קייט מוס עברה מהרואין שיק לוולנס, קניה ווסט התרסק, Shein נסקו, אלסנדרו מיקלה נפרד מגוצ'י, לינדה אוונג'ליסטה חזרה לדגמן, ואיך השפיעה מלחמת רוסיה-אוקראינה על מעצבי האופנה?

פורסם:
זו הייתה אחת השנים הסוערות בעולם האופנה. אולי כי אחרי שנתיים של שקט תעשייתי בבית, כל השדים התעוררו החוצה: מהערות אנטישמיות של אנשים בתעשייה, משחקי כיסאות מוזיקליים, פריטי לבוש שנויים במחלוקת שהפכו ללהיטים ושתי דוגמניות-על מהניינטיז שהציגו מהפכים גדולים - האחת תודעתי, השנייה פיזי. אספנו את 11 הרגעים הבולטים של השנה באופנה, תזכורת לפני שנכנסים בדף חדש ונקי לשנת 2023.

הנסיקה: הפופולריות של אתר Shein

לא רק ישראלים אוהבים לקנות בזול – שלא לומר, זול מאוד – מה שמסביר את נסיקתו של אתר האופנה הסיני שיין, שעקף אתרים חזקים אחרים הפופולריים כאן, כמו אסוס ונקסט. אלא שמאחורי המחיר הזול מישהו משלם ביוקר. וזה לא אתם, מן הסתם. תחקיר טלוויזיוני של ערוץ 4 הבריטי ששודר באוקטובר, חשף פרטים על שיטת העבודה של חברת האופנה המהירה הסינית ואת תנאי העבודה, שלא לומר עבדות, של הפועלים והפועלות במפעלים. לפי התחקיר, במפעל אחד שכר הבסיס לעובדים לחודש הוא 4,000 יואן (1,955 שקל) עבור ייצור 500 פריטי לבוש ביום. במפעל אחר, העובדים קיבלו 14 אגורות לכל פריט שייצרו. כמו כן, העובדים בשני המפעלים עבדו עד 18 שעות ביום וקיבלו רק יום חופש אחד בחודש. במפעל אחר, נמצא כי עובדים נענשו בקיזוז שני שליש משכרם היומי אם עשו טעות בפריט לבוש. לקראת השנה הבאה, כדאי לזכור את הצדדים המכוערים של הבגדים היפים לפני שממהרים לרכוש.
17 צפייה בגלריה
פריטים של Shein
פריטים של Shein
על המחיר הזול מישהו משלם ביוקר. פריטים של Shein
(צילום: Getty Images)

הסערה: התבטאויות אנטישמיות

חודש אוקטובר היה סוער במיוחד בעולם האופנה, בעקבות אמירותיו האנטישמיות של הראפר קניה ווסט הסובל מבעיות נפשיות. מה שהחל בפרובוקציה לאומנית עם הכיתוב White Lives Matter (בפרפרזה על הסלוגן Black Lives Matter) בשבוע האופנה בפריז, המשיך בשורה של התבטאויות אנטישמיות והילולו של היטלר.
חברות האופנה שנמצאות איתו בקשרים עסקיים נתפסו מבולבלות. בלנסיאגה ניתקו איתו כל מגע באיחור של שבוע, לאדידס זה לקח עוד יותר זמן עד שהודיעה באיחור על הפסקת הפעילות העסקית עם ווסט בקו האופנה הפופולרי Yeezy, תוך שהיא מציינת בדמעות תנין את ההפסדים הכלכליים הצפויים לה.
17 צפייה בגלריה
קניה ווסט מגיע לתצוגת אביב-קיץ 2023 של בלנסיאגה
קניה ווסט מגיע לתצוגת אביב-קיץ 2023 של בלנסיאגה
רגע לפני ההתבטאויות האנטישמיות. קניה ווסט מגיע לתצוגה של בלנסיאגה
(צילום: Getty Images)

ווסט הוא לא היחיד שהקשרים איתו הופסקו לאחרונה. גם חברת נייקי הודיעה על הפסקת ההתקשרות העסקית עם הכדורסלן קיירי ארווינג, לאחר שזה שיתף בטוויטר סרט תיעודי עם אמירות אנטישמיות. בניגוד לאדידס, בנייקי לא המתינו לראות לאן נושבת הרוח בדעת הקהל והודיעו על ביטול השקת קו הנעליים המשותף עם ארווינג (דגם "קיירינג 8") וכל פעילות עסקית נוספת. "אנחנו מאמינים שאין מקום לדברי שטנה ואנחנו מגנים כל צורה של אנטישמיות", מסרו בנייקי.

משחקי הכיסאות: המעצבים לא נשארים במקום

In fashion, one day you're in and the next you're out – הציטוט המפורסם הזה של היידי קלום מתוכנית המציאות "פרויקט מסלול", הוא סיפורם האישי של מעצבים רבים שמגלים, לפעמים בעל כורחם, כי ימי התהילה שלהם עומדים להסתיים. משחק הכיסאות המוזיקלי של השנה הזיז מתפקידם מעצבים רבים, ובראשם אלסנדרו מיקלה, שבתום כמעט שמונה שנים בתפקיד המנהל האמנותי הכל-יכול של גוצ'י, נפרד מתפקידו. עוד איתו במשחק: דניאל לי, שעבודתו הופסקה אשתקד בבית האופנה בוטגה ונטה ומונה לאחרונה למעצב האופנה של ברברי במקומו של ריקרדו טישי, שיצא לדרך עצמאית. את לי החליף בבוטגה ונטה המעצב הצעיר מתיו בלזי. עוד בשינויים: ראף סימונס הודיע על סגירת מותג הגברים שלו בתום 27 שנה. נכון להיום, שום דבר מזה לא צפוי להשתנות בעתיד, ובעלי בתי אופנה ימשיכו להזיז את השחקנים על לוח השחמט במטרה לגרוף רווחים.
17 צפייה בגלריה
אלסנדרו מיקלה וג'ארד לטו בגאלה של המטרופוליטן, 2022
אלסנדרו מיקלה וג'ארד לטו בגאלה של המטרופוליטן, 2022
אלסנדרו מיקלה וג'ארד לטו בגאלה של המטרופוליטן, 2022
(צילום: Getty Images)

מודל היופי: סוף תקופת הרבגוניות?

השיח המכיל בתעשיית האופנה עומד להשתנות. זוהי טבעה של אופנה. המגמה של העשור האחרון, שבו ראינו שילוב של דוגמניות בשלל מידות, גוונים, גזעים, גדלים ומה לא, פיתח ומתח את תעשיית האופנה לקבלת האחר והשונה. אבל אופנה, מלמדת אותנו ההיסטוריה, מושתתת על אקסקלוסיביות ולא על אינקלוסיביות. ניצנים של המגמה כבר מאותתים על מסלולי התצוגות עם דוגמניות רזות מדי שמחזירות את ההרואין שיק לאופנה, כמו גם פחות ופחות הופעות של דוגמניות במידות גדולות. מי שקיווה לקבל "נשים אמיתיות" באופנה, יצטרך לחפש אותן עכשיו במקום אחר. האם זה יוביל למחאה?
17 צפייה בגלריה
תצוגת אביב-קיץ 2022 של ז'יבנשי בפריז
תצוגת אביב-קיץ 2022 של ז'יבנשי בפריז
רזון קיצוני בתצוגת אביב-קיץ 2022 של ז'יבנשי בפריז
(צילום: Getty Images)

הפוליטיקה: ענף האופנה מגיב למלחמת רוסיה-אוקראינה

כמעט שנה אל תוך פלישת רוסיה לאוקראינה, ונראה כי המלחמה העקובה מדם לא עומדת להסתיים. מעצם טבעה של תעשיית האופנה ברומטר לשינויים ולתהפוכות, התגובה לא איחרה להגיע עם שלל מערכות לבוש שנוצרו במחווה לעם האוקראיני. רשימה חלקית: תצוגת האופנה של בלנסיאגה, שאף השיקו חולצה לטובת תרומה; תצוגות מחווה בשבוע האופנה של ברלין; פרס שהוענק החודש בטקס פרסי האופנה הבריטיים לג'ולי פליפס, מנהלת תחום האופנה ב"ווג" אוקראינה; ואפילו התייחסויות להופעותיהם הציבוריות של ולדימיר פוטין ושל וולודימיר זלנסקי. מאידך, במקביל החלו להתפרסם תחקירים כיצד מממנת רוסיה את המלחמה באוקראינה על ידי מכירת נפט גולמי לתעשיית האופנה בסין ובהודו.
17 צפייה בגלריה
התצוגה של ג'ין גריטספלדט בשבוע האופנה של ברלין, מרץ 2022
התצוגה של ג'ין גריטספלדט בשבוע האופנה של ברלין, מרץ 2022
התצוגה של ג'ין גריטספלדט בשבוע האופנה של ברלין, מרץ 2022
(צילום: Getty Images)

"יש דרכים רבות ומגוונות לעזור, ובמגזין אנחנו מנסים לגייס את תעשיית האופנה הבינלאומית לסייע", סיפר בריאיון מיוחד ל-ynet עורך האופנה של "ווג" אוקראינה בחודש מרץ. "כפי שאנחנו יודעים, תעשיית האופנה מאוד גדולה ויש בה הרבה אפשרויות תעסוקה. כשהמלחמה תסתיים, אנשים יצטרכו סיוע מבתי ספר לאופנה או ממותגים, בין אם זה אפשרויות תעסוקה או דרך קבלה להתמחויות של סטודנטים צעירים. יש ספקטרום רחב של דברים שניתן לעשות. כסף זה לא התשובה היחידה, אלא יצירת מקומות עבודה. עלינו לחשוב על פורמטים נוספים, ברי-קיימא, שיהיו תשובה לאורך זמן ולא רק לסיוע זמני ומיידי".

המהפך של קייט מוס: מהרואין שיק לוולנס

בזמן שכולם מדברים על הקאמבק המסתמן של ההרואין שיק משנות ה-90 – הדוגמנית קייט מוס, מי שהייתה ה"פנים" של התופעה ההיא, עושה סיבוב פרסה. השנה החליטה מוס (48) להמציא את עצמה מחדש כגורו Wellness כמו חברתה לניינטיז, השחקנית גווינת' פאלטרו. בספטמבר השיקה מוס את אתר האינטרנט Cosmoss, משחק מילים בין המילה קוסמוס (יקום) לבין שם משפחתה של הדוגמנית האייקונית ביותר בעולם. באתר ניתן לרכוש תה צמחים, מוצרי קוסמטיקה ובין השורות גם הבטחה לשקט נפשי.
17 צפייה בגלריה
קייט מוס, 2022
קייט מוס, 2022
ממציאה את עצמה מחדש כגורו Wellness. קייט מוס, 2022
(צילום: Getty Images)

המוזה החדשה: ג'וליה פוקס מפתיעה את עולם האופנה

בינואר האחרון נולדה מוזה חדשה לעולם האופנה: ג'וליה פוקס. מי שהייתה בת זוגו של קניה ווסט לדקה וחצי, הגיעה איתו יד ביד לשבוע האופנה בפריז כשהיא מחליפה מערכות לבוש של בתי אופנה כמו בלנסיאגה וסקיאפרלי, כשעינו של ווסט מפקחת על הכול. סגנון הלבוש הגותי-סקסי של פוקס, דומינטריקס לשעבר, שכלל מכנסי עור הדוקים, ג'ינס בגזרה נמוכה ומראות חושפניים שלא השאירו מקום לדמיון, הסעיר מעצבים ומותגים, שהפכו אותה לדיירת קבע על מסלולי התצוגות ובשורה הראשונה.
17 צפייה בגלריה
ג'וליה פוקס בטקס פרסי CFDA לשנת 2022
ג'וליה פוקס בטקס פרסי CFDA לשנת 2022
ג'וליה פוקס בטקס פרסי CFDA לשנת 2022
(צילום: Getty Images)

חצאית המיני שמשגעת את העולם: מיו מיו

קטנה, חצופה, שנויה במחלוקת, פרובוקטיבית ומשגעת את כולם. לא מדובר במיכל הקטנה, אלא בחצאית המיקרו-מיני של בית האופנה האיטלקי מיו מיו, שאומצה על ידי מפורסמות, משפיעניות רשת ורשימות פריטי החובה ל-2022. את פרסומה הגדול קיבלה חצאית המיני בפברואר השנה, כשעל שער מגזין "וניטי פייר" התייצבה השחקנית ניקול קידמן בת ה-55 לבושה כמו מתבגרת במדי בית ספר. על קידמן, שסיפרה בראיונות כי התעקשה ללבוש את החצאית, נמתחה ביקורת ברשתות החברתיות, ולא רק בגלל החצאית, אלא גם כי רוטשה עד שהיה קשה לזהות אותה. "אין שום סיבה שניקול קידמן, אלילה ושחקנית מכובדת, תתלבש כמו נערה מ'אופוריה'. כמה מוזר", סיכמה אחת המגיבות.
17 צפייה בגלריה
קמי ראזה לובשת מיו מיו
קמי ראזה לובשת מיו מיו
קמי ראזה לובשת מיו מיו
(צילום: Getty Images)

שמלת המריבה: קים קרדשיאן מתחפשת למרילין מונרו

הגאלה של מוזיאון המטרופוליטן שנערכה בחודש מאי הביאה אל השטיח האדום רשימת כוכבות מפוארת שניסו להתלבש תחת התמה השנתית שהוקדשה לאופנה אמריקנית. מי שעשתה זאת בצורה מתוחכמת הייתה קים קרדשיאן, שהחליטה לעשות מחווה לאייקון אמריקני. בדיוק כמותה.
קרדשיאן הגיעה לטקס מצוידת בבן זוגה לשעבר, הקומיקאי פיט דיווידסון, לבושה שמלת פאייטים שהייתה שייכת למרילין מונרו. השמלה המפורסמת עוצבה בהתאמה אישית עבור מונרו בשנת 1962 למסיבת יום ההולדת של נשיא ארצות הברית דאז ג'ון פ' קנדי, והיא הופיעה איתה על הבמה כששרה לו "יום הולדת שמח, אדוני הנשיא". כדי להשתחל לשמלה, נדרשה קרדשיאן לעשות דיאטת כאסח והשילה שבעה ק"ג תוך ימים ספורים.
17 צפייה בגלריה
קים קרדשיאן ופיט דיווידסון בגאלה של מוזיאון המטרופוליטן, 2022
קים קרדשיאן ופיט דיווידסון בגאלה של מוזיאון המטרופוליטן, 2022
קים קרדשיאן ופיט דיווידסון בגאלה של מוזיאון המטרופוליטן
(צילום: Getty Images)

הציטוט האופנתי הזה לא עבר לכולם חלק בגרון. ראשון לצאת נגדה היה מעצב האופנה בוב מאקי (שצייר את הסקיצה המקורית לשמלה שיצר המעצב ז'אן לואי), שאמר בריאיון ל-Entertainment Weekly כי השמלה עוצבה במיוחד עבור מונרו ולאף אחת אחרת אסור היה ללבוש אותה. חודש לאחר מכן הצטרפו למקהלה אוסף Ripley's, שם מוצגת השמלה, בטענה כי קרדשיאן הרסה את השמלה המקורית של מונרו.

הקאמבק: לינדה אוונג'ליסטה

השנה האחרונה עמדה בסימן הקאמבק המדובר של דוגמנית-העל לינדה אוונג'ליסטה, הפנים של ה-90, שבשנים האחרונות התאיידה לחיי נוחות בניו יורק. הכול החל כשבספטמבר אשתקד חשפה הדוגמנית בת ה-57 כי עברה תהליך קוסמטי של הקפאת שומן שהשאיר אותה מעוותת. חצי שנה לאחר מכן היא חשפה את עצמה בתמונות למגזין האמריקני "פיפל". לדבריה, הרופא אבחן אותה עם סיבוך בשם היפרפלזיה שומנית פרדוקסלית (PAH), המוגדר כנדיר ומתרחש בפחות מאחוז אחד מהמטופלים בהקפאת שומן וגורם לרקמת השומן להתרחב ולהתקשות. מעז יצא מתוק, ומספר חודשים לאחר מכן אוונג'ליסטה כיכבה בקמפיין של בית האופנה האיטלקי פנדי ועל שער גיליון ספטמבר של מגזין "ווג" בריטניה כשרק פניה האייקוניות מציצות מתוך כובעים ומטפחות ראש צבעוניות. באותו חודש היא גם הופיעה על המסלול, מכוסה כולה בגלימה בצבע טורקיז בהיר, בתצוגת האופנה של פנדי בשבוע האופנה בניו יורק.

תצוגות האופנה: ורוד וטכנולוגיה

היצירתיות של מעצבי האופנה ידעה השנה שיאים, עם לא מעט קולקציות ותצוגות מדוברות שייכנסו לדברי הימים של עולם האופנה. הראשונה, שהוצגה בחודש מרץ, הייתה "התצוגה הוורודה" של בית האופנה ולנטינו בניצוחו של המעצב פייר פאולו פיקולי בשבוע האופנה בפריז. באולם שנצבע כולו בוורוד פוקסיה, הוצגה קולקציית החורף לנשים ולגברים – כולה על טהרת הגוון הוורוד, כאשר רק באמצע התצוגה הוצגה חטיבת בגדים בצבע שחור. לדברי המעצב, שהגוון הייחודי אף חתום על שמו (PPP), הבחירה בצבעוניות אחידה ומונוטונית לאורך 81 הדגמים שצעדו על המסלול נועדה לרכז את עיני הצופים בהבחנה בין צללית לפרטים. הקולקציה נחשבת להצלחה מסחרית ותדמיתית, עם נוכחות בולטת על השטיחים האדומים ורשימה ארוכה של כוכבים וכוכבות שהופיעו השנה בציבור לבושים בגוון פוקסיה.
17 צפייה בגלריה
מריה קרלה בוסקונו בתצוגת סתיו-חורף 2022-23 של ולנטינו
מריה קרלה בוסקונו בתצוגת סתיו-חורף 2022-23 של ולנטינו
מריה קרלה בוסקונו בתצוגת סתיו-חורף 2022-23 של ולנטינו
(צילום: Getty Images)

17 צפייה בגלריה
תצוגת סתיו-חורף 2022-23 של ולנטינו
תצוגת סתיו-חורף 2022-23 של ולנטינו
תצוגת סתיו-חורף 2022-23 של ולנטינו
(צילום: Getty Images)

17 צפייה בגלריה
זנדאיה בתצוגה של ולנטינו
זנדאיה בתצוגה של ולנטינו
זנדאיה מאמצת את גוון הפוקסיה בתצוגה של ולנטינו
(צילום: Getty Images)

על תצוגה חשובה נוספת חתומים צמד המעצבים סבסטיאן מאייר וארנו ואיו מהמותג קופרני, בני זוג בעבודה ובחיים. בתצוגה שנערכה בשבוע האופנה של פריז בסתיו האחרון, הציגו השניים שילוב בין טכנולוגיה לאופנה עם הופעה מהפנטת של הדוגמנית בלה חדיד. זו עלתה בתום התצוגה לבושה בתחתונים בלבד כשידיה מכסות את החזה. שלושה גברים לבושים שחור, במה שנראה כמו מעבדה לחדשנות, החלו מתיזים עליה חומר פלסטי לבן עד להיווצרותו של סריג ג'רזי ושמלה לבנה שפוסלה על גופה של חדיד. הנוזל שפותח על ידי חברת Fabrican, מכיל כותנה או סיבים סינתטיים בתמיסת פולימר המתאדה כאשר הוא יוצר מגע עם הגוף. לאחר הלבישה ניתן להסיר את הבד ולהפוך אותו בחזרה לתמיסה לשימוש חוזר.
(צפו בתצוגה של קופרני)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button