בשנת 1926 פרסם הכלכלן האמריקני ג'ורג' טיילור את תיאוריית קו המכפלת, The Hemline Theory. טיילור, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת פנסילבניה, פיתח את התיאוריה כחלק מניסיונו להסביר את הקשר בין אופנה לכלכלה, בעיקר בתקופות של צמיחה ושגשוג כלכלי.
לדידו, ישנו קשר בין הגורמים, כך שאורך החצאית יכול לשקף את המצב הכלכלי של תקופה מסוימת. לפי התיאוריה של טיילור, בתקופה של צמיחה ושגשוג כלכלי, שמשפיעים באופן ישיר לטובה על מצב הרוח החברתי, אורך החצאיות והשמלות מתקצר; ובזמנים של מיתון ואי-ודאות כלכלית, אורך החצאית נוטה להתארך – מהלך שנובע, לפי התיאוריה, מרצון לשמרנות, יציבות ואולי גם צניעות בשוק המשתנה.
לראיה, במהלך שנות ה-20 של המאה הקודמת, נשים החלו ללבוש חצאיות קצרות יותר כעדות לביטוי אופנתי של אופוריה כלכלית. עשור לאחר מכן, בעקבות השפל הגדול בארצות הברית ובאירופה, התארכו החצאיות, במה ששיקף תקופה של מיתון ואי-ודאות כלכלית.
כך היה גם בתום מלחמת העולם השנייה עם "המראה החדש" בקולקציית הביכורים של כריסטיאן דיור ב-1947, שהציגה חצאיות ארוכות שכיסו את הקרסוליים והחזירו את הנשים לתקופה שמרנית. שני עשורים לאחר מכן פרצה לחיינו חצאית המיני, מהפריטים האייקוניים של שנות ה-60, תקופה שתיזכר בזכות פריחה כלכלית.
שבועות האופנה שנערכו בחודש פברואר עם קולקציות סתיו-חורף 2024-25 היו אינדיקציה לכך. בתי אופנה רבים הציגו חצאיות באורך מידי, שחותכות את הרגליים בגובה השוקיים בואכה הקרסוליים. ניתן היה לראות זאת בתצוגות של בתי האופנה 16ארלינגטון, לואי ויטון, ולנטינו, איזבל מארה, אטרו, סטלה מקרטני, בוטגה ונטה ופראדה, שם נוהגת המעצבת מיוצ'ה פראדה ללבוש בקביעות חצאיות מידי. האורך האלגנטי הוא תגובת-נגד אופנתית לאחר תקופה שבה ראינו על המסלולים לא מעט חצאיות מיני קצרות שהופיעו בעונות האחרונות.
מדורי החדשות חושפים תמונת מצב עולמית שאינה מבשרת טובות: שתי מלחמות מרכזיות – בין רוסיה לאוקראינה, ובין ישראל לשכנותיה במזרח התיכון; ריבית גבוהה במדינות כמו ארצות הברית ובריטניה; ואינפלציה שגדלה לאחר מגפת הקורונה, כאשר מדינות רבות חוו עליות חדות במחירי המזון והאנרגיה. וזה עוד לפני הגזרות הכלכליות שיונפו כשוט בשנה הקרובה על הציבור הישראלי. כולם יחד מקרינים על המציאות היומיומית, ובאופן עקיף גם על מסלולי התצוגות.
ההיסטוריה מלמדת אותנו כי יש לא מעט אמת בתיאוריה של טיילור, וייתכן מאוד כי המראה המאופק והצנוע תואם להלך הרוח החברתי והכלכלי. אבל צריך לקחת אותה גם בערבון מוגבל. חשוב לציין כי מעבר למצב הכלכלי, יש גם היבטים סוציולוגיים ותרבותיים שמשפיעים על אורכי החצאיות בתקופות שונות. התיאוריה מספקת תובנה מעניינת, אך לא מהווה חוק כלכלי קפדני.
אפשר כמובן להתייחס לשינויים האופנתיים גם כתוצאה של שעמום, של רצון בהתחדשות, וכטרנדים סגנוניים שנולדים במקרה, בין אם על ידי משפיעניות ברשתות חברתיות או כוכבות כמו ריהאנה וצ'רלי XCX, ע"ע גוון הבראט ששלט הקיץ.