בשנת 2021 נכנסה המעצבת נוי דרור לתפקיד מנהלת הסטודיו לעיצוב של קסטרו – מותג האופנה הכי ישראלי שיש, תואר שאליו הוא ראוי בזכות שילוב של ותק (המותג פעיל מאז שנות ה-50), פריסה ארצית של חנויות (על אף שעשרות נסגרו לאחרונה) ויכולת לפצח את הטעם הישראלי (אשר, מן הסתם, משתנה מתקופה לתקופה).
"הלקוחה הישראלית אוהבת להתלבש, ולא חוששת לאמץ ולנסות טרנדים מהר מאוד", מסבירה דרור ערב יום העצמאות תשפ"ד. "תמיד יקנו גם את מכנסי הג'ינס והטי שירט הלבנה. זה חקוק בתרבות הלבוש שלנו".
כניסתה של דרור לתפקיד המעצבת הראשית של קסטרו סימנה גם חילופי דורות בחברה, שהחלו עם מינויו של רון רוטר לתפקיד המנכ"ל שנה קודם לכן. בשני העשורים שקדמו לכך נוהל הסטודיו לעיצוב ביד רמה על ידי אתי רוטר, בתם של מייסדי החברה, כשמתחתיה עבדו מיטב המעצבים בישראל (יוסי קצב, שגיב גלעם, דליה קפוזה, שחר דנציגר, ליהי הוד ורבים אחרים).
תפקידה של דרור, הנמצאת בעשור הרביעי לחייה, הוא להוביל את קסטרו בחזרה לדרך המלך כמותג אופנה ישראלי מוביל. היא מצליחה לעשות זאת בזכות שפה עיצובית נקייה ומגובשת יותר, דיוק הגזרות (לפחות בקו הגברים) ופנייה לקהל מעט בוגר יותר מהניסיון הקודם של קסטרו להתמקד בצעירים בגילאי העשרה. עם זאת, לפניה עוד אתגרים נוספים, בעיקר של ייצור באיכות טובה יותר. כשנכנסה לתפקיד, אמרה בריאיון כי "אחד האתגרים שלי הוא להציב את קסטרו מול המתחרים הבינלאומיים".
"האתגרים השתנו מאז", היא מודה, "אני חושבת שאנחנו בתהליך – והמספרים יעידו על כך". את 2023 חתמה קסטרו עם רווח בסך 42.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של 1.1 מיליון שקל ב-2022. "איך אדע שהגעתי לנקודה שבה 'עשינו את זה'? האמת? אני לא יודעת. אני אדם של עשייה ואני מאוד נהנית מהדרך. בכל פעם שאני רואה ברחוב מישהו לובש קסטרו, זה מחזק אותי".
איפה אנחנו תופסים אותך עכשיו? "בלונדון, משלבת 'ביזנס אנד פלז'ר'. בודקת מה יהיה הדבר החם הבא, מבקרת בתערוכות, בוחנת איזה בדים והלך רוח יהיו רלוונטיים לקולקציית אביב-קיץ 2025, שנמצאת בעבודה בימים אלו".
בואי נחזור אחורה, לקיץ 2024. מה צפויים הלקוחות למצוא בקולקציה החדשה? "בקולקציית הגברים והנשים, שמתאימה לטווח של גילאי 45-25, יש המון בגדים שימושיים שנותנים מענה ליומיום: הדפסים, טקסטורות, קו ג'ינס רחב לצד בגדי ים ודגמי ריזורט, וגם לא מעט בגדים בצבעוניות בהירה שמתאימים לקיץ. כמו כן, בעונות האחרונות אנחנו שמים דגש על פיתוח הגזרות וגיוון בקולקציה".
עד כמה חשוב לך שהקולקציה תתכתב עם טרנדים עונתיים? "חשוב מאוד. בסופו של דבר, אנחנו חברת אופנה מהירה ופועלים בעולם טרנדי. גם אם באופן אישי אני אוהבת להתלבש בצורה קלאסית – בקסטרו אנחנו עם היד על הדופק. מדי שבוע נכנסים פריטים חדשים לחנויות ולאתר בקו הנשים, הגברים והילדים".
כיצד השפיעה המלחמה על קולקציית אביב-קיץ 2024 בעיצובך? "בתחילת המלחמה כולנו חיינו בוואקום של חוסר ידיעה. זה קצת החזיר אותי לתקופת הקורונה, אולם אז ההשפעה הייתה כלל-עולמית, וכאן המצב ייחודי לישראל. אנחנו בסיטואציה אחרת ובודדה יותר. זה מצריך ממך כמעצב בחברה מסחרית המון סבלנות, ולקבל החלטות נכונות. אין מקום לטעויות, ואתה צריך להיות חד מאוד".
האם נעשו התאמות מחודשות לקולקציה בעקבות המלחמה? "כחברת אופנה מהירה, אנחנו כל הזמן ערים לשינויים והתאמות. יש לנו אפשרויות ייצור בכל העולם, מה שמאפשר לנו לשנות ולהתאים את ההחלטות שלנו לפי הצרכים המיידיים. המלחמה השפיעה על קטגוריות מסוימות. לדוגמה, קטגוריית בגדי ערב, שמופיעה בקולקציה אבל בצורה מצומצמת יותר, מתוך מקום כן ואמיתי של סיטואציה שכולנו חיים אותה".
פריט מפתח בקולקציה: "שמלות קרושה לנשים, וחליפות סטים לגברים".
כולם קוראים עכשיו לקנות כחול-לבן. איזה מעצבים או מותגים ישראלים את אוהבת במיוחד? "אתא עושים עבודה יפה, רונן חן עושה עבודה מדהימה. אני קוראת לכולם לקנות כחול-לבן".
מידות: נשים, XS- XL (חלק מהדגמים מגיעים עד XXL); גברים, XS- XXL.
מחירים: חולצות וטופים, 260-30 שקל; מכנסיים וג'ינסים, 300-80 שקל; שמלות, 230-80 שקל; בגדי ים, 160-70 שקל; נעליים, 300-100 שקל; תיקים, 200-50 שקל.