בשבוע שעבר פורסם שער חדש של מגזין Elle האמריקני, שעליו מככבת הדוגמנית והשחקנית לילי רוז דפ, בתו בת ה-23 של השחקן ג'וני דפ. דפ הצעירה, שמדגמנת בשש השנים האחרונות ואף שימשה כמוזה למעצב קרל לגרפלד בשאנל – תפקיד שאותו קיבלה "בירושה" מאימהּ, הזמרת והדוגמנית ונסה פאראדי – ניצלה את הריאיון כדי לתקוף בחזרה את מתנגדיה. בריאיון לגיליון החגים החגיגי של המגזין, דיברה דפ בפתיחות עם העיתונאית ורוניק היילנד על המושג Nepo-Baby, המקושר אליה מאז החלה את דרכה המקצועית – "בנות של" שקיבלו תפקיד בתעשיית האופנה והקולנוע בזכות נפוטיזם. כלומר, בשל הייחוס המשפחתי ולא בזכות מראה, כישרון ונתונים.
"לאנשים יש דעות מוקדמות על איך הגעתי לאן שהגעתי, ואני בהחלט יכולה לומר ששום דבר לא יביא לך תפקיד חוץ מאשר היותך מתאימה לתפקיד", אמרה דפ בנוגע לתפקידה בסדרה החדשה Idol של HBO Max. "לאנשים אכפת יותר מי המשפחה שלך מאשר למלהקים. אולי הייחוס המשפחתי מאפשר לי להכניס רגל בדלת, אבל היא עדיין בדלת. דרושה הרבה עבודה לאחר מכן".
דפ היא לא היחידה שהמונח "נפו-בייבי" מלווה את הקריירה שלה. היא מצטרפת לכוכבות כמו זואי קרביץ, היילי ביבר, קנדל ג'נר ואחרות, שנולדו למשפחות הנכונות ונחשבות לדור המשך בתעשייה. בתי אופנה כמו דולצ'ה & גבאנה זיהו מזמן את הכוח של בני הדור השני, וליהקו אותם לתצוגות וקמפיינים. מותגי אופנה אחרים הלכו בעקבותיהם ואימצו לא מעט פנים מוכרות (ע"ע ג'יידן סמית', לדוגמה) שמגיעים מהבית בעסקת חבילה עם גנים ומטען משפחתי.
הריאיון שהעניקה דפ הצליח להרגיז את מי שבנו את עצמן בעשר אצבעות ולא נכנסו לתעשייה עם ייחוס משפחתי. "רגל בדלת" היא לעתים מה שאחרות רק היו חולמות עליו, הזדמנות פז שלוקחת לפעמים שנים רבות. בתגובה לריאיון פרסמה הדוגמנית האיטלקייה ויטוריה צ'רטי, שמדגמנת מגיל 14, פוסט שבו היא יוצאת נגד דפ. "נתקלתי בריאיון של מה שנקרא 'נפו-בייבי', או איך שתקראו לזה", פתחה צ'רטי את דבריה בסטורי באינסטגרם. "אני מקבלת את כל ה'אני כאן ואני עובדת קשה בשביל זה'", הוסיפה בארסיות.
"אני ממש אשמח לראות אם היית מצליחה לעבור את חמש השנים הראשונות של הקריירה שלי. לא רק בלקבל דחייה, חוויה שאני יודעת שיש לך ניסיון איתה, ואת יכולה לספר לי את הסיפור העצוב הקטן שלך בנושא (גם אם בסופו של יום את עדיין יכולה לבכות על הספה של אבא שלך בווילה שלך במאליבו). אין לך מושג כמה את צריכה להילחם כדי לגרום לאנשים לכבד אותך. זה לוקח שנים. ואת פשוט קיבלת את זה על ההתחלה. אני יודעת שזו לא אשמתך, אבל בבקשה, תעריכי את המקום שממנו באת".
תגובה דומה פרסמה גם הדוגמנית הסודנית-אמריקנית ילידת מצרים אנוק יאי, מהדוגמניות העסוקות והמוערכות בתעשיית האופנה בחמש השנים האחרונות. יאי סיפרה כי כאשר עברה לניו יורק כדי לעבוד כדוגמנית, הגיעה לשם עם חובות גדולים לקולג' שבו למדה ו-30 דולר בכיס. "שבועות ספורים לאחר שהתחלתי לעבוד, הסוכן שלי הושיב אותי ואמר לי: 'כולם חושבים שאת עשירה, אז את צריכה לשחק את התפקיד', למרות שבקושי יכולתי להרשות לעצמי לגור בניו יורק. הייתי צריכה תקציב לטיסות, מלונות ומכוניות לעבודה, ולקחתי הלוואות כדי שאוכל לקנות אוכל. טבעתי בחובות בזמן שהפנים שלי הופיעו על שלטי חוצות, אבל לא היה לי אכפת: רציתי להצליח".
את דבריה סיכמה יאי, הפנים של מותגים כמו טיפאני ומקס מרה, בפנייה לדוגמניות ה"נפו-בייבי". "אני רואה איך כמה מהילדות הפריבילגיות נלחצות כשלא מזמינים אותן לעבוד ואיך זה ישפיע על הקריירה שלהן, בזמן שיש כאלה שנלחצות כי אנחנו לא יודעות אם נוכל לתמוך כלכלית בהורים שלנו החודש או לשלם לבית הספר של האחים והאחיות שלנו. יותר מכול, מה שמפריע לי זה שאנשים בעלי כוח בתעשייה (מותגים, במאים, עורכים וכו') מתעלמים מהעובדה הזאת. אני יודעת שאת עובדת קשה ונאבקת כמו כולנו, אבל לעזאזל, אם רק היית יודעת איזה גיהינום עברנו כדי שנצליח לעמוד באותו המקום יחד איתך".