ויויאן ווסטווד

מעצבת אופנה, לוחמת אקולוגית וסנדקית הפאנק: המורשת של ויויאן ווסטווד

היא עיצבה את שמלת הכלה המפורסמת של קארי ברדשאו ב"סקס והעיר הגדולה" ומנגד, בגיל 79 כלאה את עצמה בכלוב במרכז לונדון כמחאה על הסגרתו של מייסד ויקיליקס. היא תרגמה את הפאנק לאופנה מסחרית, היא נאבקה בשינויי האקלים (והמעיטה במקלחות), והיא הגיעה לפגוש את המלכה אליזבת ללא תחתונים. ויויאן ווסטווד הייתה לוחמת בכל יום בחייה עד למותה

פורסם:
מעצבת האופנה ויויאן ווסטווד לחמה עד הימים האחרונים לחייה. סנדקית הפאנק והמלכה הבלתי מעורערת של תעשיית האופנה הבריטית, הלכה לעולמה אמש (ה') בגיל 81, כשהיא מוקפת בבני משפחתה בביתה שבקלפהאם, דרום לונדון. סיבת מותה של ווסטווד טרם פורסמה, אבל בשנות התשעים התמודדה המעצבת עם סרטן השד ממנו החלימה ובשנים האחרונות נראה כי מצב בריאותה מתדרדר שוב. כל זאת לא הפריע לה להמשיך ולהילחם על דעותיה כאופנאית וכאקטיביסטית, גם אם אלו נחשבו לעמדות לא פופולריות. ווסטווד היתה מראשוני המעצבים שהפגינו על המסלול וברחובות לונדון נגד שינויי האקלים והקפידה לשמור על בית האופנה שלה עצמאי (בניגוד לתאגידי היוקרה השולטים בשוק). "קפיטליזם הוא פשע", חזרה ואמרה. "הוא הגורם העיקרי למלחמה, לשינויי אקלים ולשחיתות".
יותר משויויאן ווסטווד תיזכר כמי שהמציאה את הפאנק יחד עם בן זוגה לשעבר, המוזיקאי מלקלום מקלרן, או לפחות תרגמה את הלך הרוח ברחובות לונדון בתחילת שנות השבעים לאופנה מסחרית יותר - ווסטווד תיכנס לספרי ההיסטוריה כמובילת תרבות הנגד בבריטניה ותמיכתה במאבק לשינוי האקלים והתחממות כדור הארץ. בשנת 2014 הצטלמה לסרטון של ארגון peta לקראת World Water Day שצוין בבריטניה ב-2014, בו הכריזה על עצמה כלוחמת אקולוגית, כשהיא מצולמת עושה מקלחת באמבטיה, ומדברת על הנזקים של בזבוז מים, אכילת חיות ושמירה על כדור הארץ.
לפני חמש שנים גם עוררה סערה תקשורתית כשסיפרה בשבוע האופנה בפריז, כי היא ממעטת להתקלח. בראיון ל"גרדיאן" הבריטי, נשאלה המעצבת כיצד היא שומרת על אנרגיה צעירה, והשיבה כי "הסוד שלי הוא להתקלח רק פעם אחת בשבוע". "אני שוטפת מדי בוקר רק את האזורים המוצנעים שלי", הוסיפה. בן זוגה ושותפה למותג, מעצב האופנה האוסטרי אנדראס קרונטהלר הצעיר ממנה ב-25 שנה, הגדיל ואמר: "ויויאן מתרחצת פעם בשבוע, ובגלל זה היא נראית קורנת כל כך. אני, לעומתה, שוטף את גופי רק פעם בחודש".
בעשור החולף גם הביעה ווסטווד תמיכה בעיתונאי ומייסד ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', שהוסגר השנה על ידי בריטניה לארצות הברית. בגדים היו רק דרך אחת עבורה להפיץ את הבשורה נגד הסגרתו בעקבות חשיפת המסמכים שהביכו את המעצמה האמריקנית. מלבד סרטון וידיאו בו פנתה לנשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, שפתח את תצוגת האופנה שלה בשנת 2016, ווסטווד יצרה ומכרה חולצות טי עם דמותה והכיתוב "אני ג'וליאן אסאנג'" ובשנת 2020 כלאה את עצמה בכלוב במרכז לונדון כשהיא לבושה חליפת מכנסיים בצהוב קנרי.
היא נולדה ב-1941 בדרבישייר, למשפחה ממעמד הפועלים: אביה היה יצרן נעליים, אמה עבדה במפעל לאריגת כותנה. בשנת 1957 עברה המשפחה ללונדון והיא נרשמה ללימודי אמנות. היא נישאה לבעלה הראשון, דרק ווסטווד, הביאה איתו לעולם ילד, התגרשה, ולימים הכירה את המוזיקאי מלקלום מקלרן, מנהלה של להקת הפאנק "סקס פיסטולס". בתחילת שנות השבעים פתחו השניים את בוטיק "סקס" בשכונת צ'לסי בלונדון, שהפכה מוקד עליה לרגל לחובבי אופנת הפאנק. מראה הסבוטאז' שיצרה, עם בגדים קרועים, פרומים ואנטי-ממסדיים, שכללו קודים עיצוביים כמו בגדי עור, בדי משבצות טרטן, סיכות מתכת וניטים הנעוצים בבד ובעור, שרשראות מתכת, סטיילינג מרושל וחוסר הרמוניה, היו אז לסממני התקופה ובימים אלו גם חוזרים להיות חלק בלתי נפרד מקולקציות סתיו-חורף 2022-23.
9 צפייה בגלריה
ויויאן ווסטווד
ויויאן ווסטווד
מסיימת עוד תצוגת אופנה. ווסטווד
(צילום: gettyimages)
לאורך חייה האמינה ווסטווד שבגדים צריכים לעורר תגובה, והם עשו את זה בדיוק ב-1992 כשהגיעה לארמון בקינגהאם כדי לקבל מידי המלכה אליזבת ה-II את אות מסדר האימפריה הבריטית (OBE). המפגש בין שתי המלכות ייזכר כרגע בלתי נשכח בהיסטוריה של השתיים. ווסטווד הגיעה לבושה חליפת חצאית אפורה עם כובע תואם, וכשעמדה מול הצלמים בחרה "להשוויץ" בחצאית ועשתה מולם סיבוב, וכך התגלה כי הגיעה לארמון ללא תחתונים. האם מדובר בפרובוקציה מתוכננת? ״לא עלה בדעתי לחשוף את עצמי כך. אך כיוון שהצלמים היו על הברכיים, התוצאה הייתה זוהרת יותר ממה שציפיתי!״ סיפרה מאוחר יותר. שלוש שנים קודם לכן הצטלמה ווסטווד לשער מגזין טאטלר כשהיא לבושה כמו מרגרט תאצ'ר מעל הכיתוב "האישה הזו הייתה פעם פאנקיסטית". מאוחר יותר היא אמרה ל-Dazed Digital כי "החליפה שלבשתי הוזמנה על ידי מרגרט תאצ'ר מ-Aquascutum, אבל בעקבות השער היא ביטלה את ההזמנה".
על אף כי ברוחה מעולם לא עזבה את הפאנק, בשני העשורים האחרונים עיצוביה כבר לא חידשו כבעבר. ההשפעות האנגליות עדיין בלטו ביצירותיה, כמו גם התכתבות עם תקופות היסטוריות והשפעתה כמעצבת הופיעה ופיעמה בעיצוביהם של מעצבים מדור הביניים כמו היפני ג'וניה ווטאנבה, האמריקני ריק אוונס, הבריטי אלכסנדר מקווין ועוד. עיצוביה האייקונים ייכנסו לדברי הימים של האופנה, ואפשר להזכיר כמה מהם: חולצת הטי הקרועה עם הכיתוב God Save The Queen שיצרה בשנת 1977 בהמשך לאלבומה הידוע של להקת הסקס פיסטולס; נעלי פלטפורמה כחולות שריסקו בשנת 1993 את נעמי קמפבל על המסלול; ושמלת הכלה שלבשה קארי ברדשאו בסרט הקולנוע "סקס והעיר הגדולה" בשנת 2008.
9 צפייה בגלריה
ויויאן ווסטווד
ויויאן ווסטווד
קים קטרל (סמנתה מ"סקס והעיר הגדולה") עם ויויאן ווסטווד. היא גם הראשונה מבנות הסדרה שספדה לה
(צילום: gettyimages)
ווסטווד הותירה אחריה בעל, אנדראס קרונטהלר, ושני בנים: צלם האופנה בן ווסטווד, בנה מנישואיה הראשונים לדרק ווסטווד, וג'ו קורה, בנה ממערכת היחיסים עם מקלארן, מבעלי מותג הלנז'רי הידוע Agent Provocateur. מאז מותה אמש ספדו לה רבים מתעשיית האופנה והבידור. "ויויאן איננה והעולם כבר מקום פחות מעניין. אוהבת אותך ויו", צייצה כריסי היינד מלהקת הפריטנדרס שעבדה בעבר בחנות של ווסטווד ומקלרן; והדוגמנית קארן אלסון כתבה: "ויויאן קרעה לגזרים מושגים של נשיות, מין, והייתה אחת הראשונות שדרשו שאופנה תפעל יותר בכל הקשור לאקלים. היא היתה אחת הנשים המקוריות שהכרתי, שעיצבה את האופן שבו אנחנו לובשים ומה אנחנו לובשים".
9 צפייה בגלריה
ויויאן ווסטווד
ויויאן ווסטווד
ויויאן ווסטווד ופמלה אנדרסון
(צילום: gettyimages)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button