"רגעי האיכות יחד הם יקרים מפז ויש הרבה אבנים טובות ומרגליות שאנחנו מלקטים בדרך, מסע של אב ובת". מיכאל ודורון שפר בהפקת אופנה

דורון שפר והבת מיכאל בצילומי אופנה משותפים: "עושים תשובה באהבה ולא בכפייה"

הוא אגדת כדורסל ישראלית, היא דוגמנית בת 18 שרוצה לכבוש את עולם הסטייל. היתרונות והחסרונות בפרסום, החששות במשפחה, היחסים עם הדת ואיך שומרים על צניעות – פגשנו אותם לריאיון ראשון יחד והפקת אופנה

פורסם:
כשמיכאל שפר קולעת מדי פעם לסל עם אביה, אגדת הכדורסל דורון שפר, הם לא סופרים נקודות. על הפרקט הביתי כולם מנצחים. טאץ' תמיד היה שם, כפי שהיא מדגימה בקלילות עם ידה הימנית, אבל בכל פעם שניתרה אל הסל – הקפידה לנחות עם רגליים על הקרקע. בשנה האחרונה היא מתעלת את הגובה והאנרגיה לדוגמנות, מצוידת ברעמת תלתלים כהה ו-178 סנטימטרים. אלו ודאי יסייעו לה בעתיד לפתח קריירה בינלאומית על מסלולי התצוגות בעולם. מלבד יופי כובש ועיניים חולמניות, היא מצוידת בשלוש תכונות אופי שדוגמניות בינלאומיות זקוקות להן: סקרנות, אמביציה ורציונליות, שתקרקע אותה בכל פעם בחזרה.
שפר ג'וניור (18) נולדה ביפו וגדלה ביישוב הצפוני אמירים, אחת מחמשת ילדיו של שפר (ארבעה מנישואיו השניים לטליה, מטפלת ומרצה). היא תלמידת כיתה י"ב ומגדירה את עצמה כ"ילדת טבע שגדלה באמירים ומבלה בירדן, והתחביב שלי זה לטייל". עכשיו היא מגלה את תל אביב, אליה היא מגיעה לעבוד וגם לבלות. במקביל, היא מנגנת ומצלמת, ובין היתר אחראית על צילום במתחם הטיפולים והאירוח המשפחתי, שבו מטפלים דורון וטליה בקבוצות של ניצולי הנובה, משפחות של נפגעי טרור.
8 צפייה בגלריה
מיכאל שפר בהפקת אופנה
מיכאל שפר בהפקת אופנה
"דוגמנות זה הרבה מעבר לנצנצים ורודים, אבל ידעתי שיש לי תמיכה צמודה מהבית". מיכאל שפר
(צילום: זוהר שטרית)

עם דוגמנות פלרטטה מגיל צעיר, שילוב בין הצעות שקיבלה לתשוקה אישית. "מאז שהתחלתי לתפוס גובה, סבא (אבא של דורון, א"י) היה אומר לי ללכת זקוף כי יבוא יום ואהיה דוגמנית", היא מספרת בריאיון ראשון ומשותף עם אביה, המלווה בהפקת אופנה. "רוברטו בן שושן (סוכן דוגמניות ידוע, א"י) פנה אליי בהופעה של נועה קירל בפסטיגל ודיבר עם אמא. כשהוא שמע שאני בת 12, הוא נתן לאמא כרטיס ביקור וביקש שתתקשר אליו כשאהיה בת 14. רציתי להתחיל לדגמן בגיל 14, אבל ההורים התנגדו. בגיל 15 ביקשתי שוב, ורק בגיל 17 וחצי ההורים הסכימו להתחיל לבדוק".
בתיווכו של האב המגונן, היא נפגשה עם הדוגמנית הישראלית מעיין קרת – מי שהייתה בשנות ה-90 לאחת הדוגמניות הבינלאומיות המצליחות בעולם, ולימים דיברה בפתיחות על היתרונות שבלראות עולם כדוגמנית, ובמקביל הצביעה על החסרונות של דוגמנות בגיל צעיר, ביניהם הפרעות אכילה. "מעיין הסבירה לי מה זה אומר להיות דוגמנית", אומרת מיכאל. "היא הראתה לי צד נוסף בתחום, שידעתי שהוא קיים, אבל הדחקתי אותו. דוגמנות זה הרבה מעבר לנצנצים ורודים, ובכל זאת רציתי, כי ידעתי שיש לי תמיכה צמודה מהבית. גם אם יהיו חוויות לא נעימות, הן היו יכולות לקרות בכל תחום, לא רק בדוגמנות".
8 צפייה בגלריה
דורון שפר בהפקת אופנה
דורון שפר בהפקת אופנה
"עיקר האתגר היומיומי והמתמשך שלי הוא להיות בן אדם עם מידות טובות". דורון שפר
(צילום: זוהר שטרית)

דורון: "ההתנגדות לדוגמנות הייתה ממקום של צניעות. לא מהמקום הדתי, אלא של צניעות. כשמיכאל פנתה אלינו עם הרצון לדגמן בגיל צעיר, היה לנו ברור שאלו קולות רקע סביבתיים, ונברר את הדברים כשהיא תתבגר. האינסטינקט שלי כאבא, בוודאי בגיל הזה, היה לגונן עליה ממקום של צניעות, מאחר שהיא תהיה חשופה למבטים ולהרהורים שמאחורי המבטים. יש דברים שיפה להם הצניעות והם רלוונטיים בין איש לאשתו. אין לי עניין לשפוט אף אחד, ואני בעיקר משתדל לדון אחרים לכף זכות.
"במהלך המסע שלי כהורה ומחנך, התבהר לי והבנתי שככל שהילדים גדלים – ובמקרה של מיכאל, כשהיא הגיעה לקראת גיל 18 – אני לא מעוניין לכפות עליה את דרך החיים שלי, אלא חשוב לי שהיא תיקח אחריות. במקביל, חשוב לי לאתגר ולשאול אותה את השאלות הנכונות: מה היא רוצה בחיים? למה היא רוצה את מה שהיא רוצה? מה מושך אותה בדוגמנות? מה המטרה שלה? התכלית? ואחרי שהיא בחרה, וגם אם אני חושב אחרת, אני שם לצידה ללוות אותה. בדור שלנו עושים תשובה באהבה ולא בכפייה".

"בכדורסל ובדוגמנות יש הרבה קווים מקבילים"

על סט הצילומים במלון סוהו האוס ביפו, שפר האב ניצב משוחרר מול המצלמה, ניסיון משנים של קריירה ופרסום נלווה כאחד הכדורסלנים הבולטים בישראל, עם קריירה שידעה עליות וירידות, התמודדות עם מחלת הסרטן והתקרבות אל הדת. "כדורסל בשבילי לא היה רק משחק. הוא היה ה-משחק, משחק החיים", אמר בריאיון עבר. מיכאל עצמה מכירה בפרסום שלו, אבל פחות גדלה בצילו. "הרבה אנשים פנו אליי כבתו של דורון שפר, אבל אני מכירה אותו כאבא, לא כ'דורון שפר' האגדה", היא אומרת. "לפעמים אני מסתכלת על זה מהצד ואומרת לעצמי: זה אבא שלי".
"הפרסום הוא דבר נלווה", מודה דורון. "בהתחלה זה משהו שברחתי ממנו, אחר כך למדתי לקבל ולפעמים אפילו ליהנות ובעיקר לנצל את הפרסום כדי להשפיע לטובה ולהוסיף טוב ושלום בעולמנו. היום ברור לי שכל הפרסום שלי נועד בעיקר לאפשר לי להיכנס ללבבות של האנשים עם התכנים שאני מעביר היום דרך הספרים שכתבתי וההרצאות והסדנאות שאני מנחה, לתת לאנשים תקווה, חומר למחשבה ולהוות מקור השראה. זה גם בית הספר של החיים: מסע תשובה פנימי, למצוא עמוד שדרה במציאות המטלטלת הזו של החיים".
8 צפייה בגלריה
מיכאל ודורון שפר בהפקת אופנה
מיכאל ודורון שפר בהפקת אופנה
"אני לא חושבת שהייחוס המשפחתי פתח לי דלתות. כל אחד מאיתנו עומד בפני עצמו"
(צילום: זוהר שטרית)

הייחוס המשפחתי של שפר הוא כרגע רק בונוס, והיא לא הראשונה שנכנסת לעולם הדוגמנות עם גנים מעולם הספורט. הדוגמנית סאן מזרחי, הישראלית המצליחה ביותר כרגע בענף, היא בתו של הכדורגלן אלון מזרחי. בכלל, כניסתה לתחום נעשית בשיאה של מגמת "נפו-בייביז" עולמית, שבה "בנים ובנות של" זוכים לכניסה חלקה לתחום הבידור והאופנה כתוצאה מהייחוס המשפחתי שאליו נולדו. נפוטיזם שיק. לילי רוז דפ, לדוגמה, בתם של ונסה פאראדי וג'וני דפ, הייתה על המוקד לפני שנתיים, וכך גם "בנות ובנים של" מקומיים כמו הילל גזית (בנה של אילנה ברקוביץ') ואמה אלפי (בתו של גורי אלפי).
"זו הפעם הראשונה שאני שומעת את המונח הזה", אומרת מיכאל. "אני לא חושבת שהייחוס המשפחתי פתח לי דלתות. כל אחד מאיתנו עומד בפני עצמו. אבא בעולם שלו, אני בעולם אחר לגמרי. זה לא עזר לי".
"הייחוס המשפחתי אולי פותח דלת, אבל היא צריכה להיכנס בה", מוסיף האב. "היא צריכה להיות מוכשרת ועוברת מסך, ובמובן הזה, מיכאל עומדת בתחום בפני עצמה".
8 צפייה בגלריה
מיכאל שפר בהפקת אופנה
מיכאל שפר בהפקת אופנה
"היה לי חוסר ביטחון בכתפיים הרחבות, בגובה, באף, ובדוגמנות אמרו לי: 'תבליטי את זה'"
(צילום: זוהר שטרית)

מלבד הגנים המשותפים, יש הקבלה בבחירות הקריירה של השניים בגיל צעיר: הוא לספורט מקצועי, היא לדוגמנות. שניהם תחומים עם קריירה קצרת מועד ופרסום מחוץ לגבולות מדורי הספורט והאופנה. "למיכאל היה שנים תסביך עם הגובה שלה, וגם אני כילד הייתי הולך במשך שנים כפוף מתוך אותה סיבה", אומר דורון. "אתה יודע איך זה להרגיש לא בנוח בגוף שלך? אז במובן הזה היא עושה תיקון עצמי. במובן מסוים הכדורסל הכריח אותי להזדקף, לא רק פיזית, אלא גם ללמוד למצוא את מקומי ולהיות שמח בחלקי".
ניסית להסליל אותה לכדורסל? דורון: "מגיעים אליי הורים רבים שמתייעצים לגבי הילדים שלהם, ואני תמיד שואל את אותה שאלה: מה המניע? מה המטרה? גם כאן חשוב לי להזכיר שלא כל מה שנוצץ זהב ובאותה נשימה לכל דבר יש את הפוטנציאל להביא ברכה או חלילה להפך. יותר חשוב לי שמיכאל תעסוק בפעילות גופנית שמתאימה לה ושמטיבה לה ובמידה, אבל אם היה בוער לה להיכנס לתחום הספורט התחרותי שהוא לא בהכרח בריא לגוף ולנפש, אז הייתי מלווה אותה ולצידה כל הדרך. היא יודעת לשחק כן, יש לה טאץ' וגובה. מיכאל זה מייקל, כן?"
מה אתה מעניק לה מהניסיון שלך? "רציתי לשקף למיכאל את המציאות בצורה קצת יותר שלמה ומהניסיון שלי. אני מגיע מעולם הכדורסל ויש הרבה קווים מקבילים לדוגמנות: פרסום, כסף, כבוד, הצלחה, הרבה התעסקות בחיצוניות וקריירה שהתוקף שלה הוא לזמן קצר מאוד. באופן טבעי הייתה התנגדות, ומשנה לשנה, כשראיתי שזה בוער לה וחשוב לה, ניסיתי לברר מה מושך אותה. וכשהבנתי שהיא לא מתכוונת לשחרר, אז העדפתי שהדבר ייעשה בשותפות ואהיה לצידה. אבא שלי ליווה אותי במהלך קריירת המשחק שלי, ועכשיו אני זוכה ללוות את מיכאל במסע שלה. רגעי האיכות יחד הם יקרים מפז ויש הרבה אבנים טובות ומרגליות שאנחנו מלקטים בדרך, מסע של אב ובת".
8 צפייה בגלריה
דורון שפר בהפקת אופנה
דורון שפר בהפקת אופנה
"ההתנגדות לדוגמנות הייתה ממקום של צניעות. לא מהמקום הדתי, אלא של צניעות". דורון שפר
(צילום: זוהר שטרית)

לאחר בדיקה של כמה סוכנויות, הגיעו לפני כשנה אל סוכנות "אלינור שחר" המייצגת דוגמניות מפורסמות כמו שון לוי, ליתאי מרכוס ושלומית מלכה. מאז הספיקה מיכאל להצטלם בעיקר לעבודות קטנות, כמו פרויקטים של סטודנטים בשנקר ובבצלאל, ולמעצבות צעירות. "חיפשתי סוכנות שלא תראה בי רק כבובת כסף, אלא כדוגמנית שאוהבת את העבודה", היא אומרת. "'אלינור שחר' הרגישה לי כמו בית פתוח, משפחה. עד עכשיו אני נהנית מדוגמנות, מאופנה, מהצילומים".
מה את אוהבת בזה? "הדוגמנות חיזקה לי את הביטחון העצמי. היה לי חוסר ביטחון בכתפיים הרחבות, בגובה, באף, ובסוכנות אמרו לי: 'תבליטי את זה'. כבר בגן הייתי תמיד הכי גבוהה ובבית הספר היסודי הלכתי כפוף. בזכות הדוגמנות הביטחון העצמי שלי התחזק, כי בכל פעם שהגעתי לצילומים ביקשו ממני להבליט את הפגמים שהרגשתי שיש לי. תחשוב מה זה להיות ילדה בולטת כשאת לא רוצה לבלוט. זה לא כיף".
עד כה, הדוגמנות זה כמו שדמיינת? "בתור ילדה דמיינתי בדוגמנות רק את השורה התחתונה: התמונות היפות. לא ידעתי שזה לעמוד עשר שעות על הרגליים בעקבים גבוהים לאחר נסיעה ארוכה מאמירים לתל אביב. כשהתחלתי לעבוד, אמרתי לעצמי שאני חייבת להתאהב במקצוע, לאהוב את זה שאני צריכה לעלות בשבע בבוקר על רכבת מהצפון לתל אביב. יש גם בגדים שאני לא מתחברת אליהם, בגדים מוזרים של סטודנטים צעירים. העבודה שלי היא להציג את הבגד כמו שהוא, להראות שהוא יפה ונוח. בסך הכול, עד עכשיו לא התאכזבתי".

"זה הגוף שלי, לא משנה כמה כסף יציעו לי"

מסע התשובה של שפר האב נוכח כנקודה בכל סוף משפט שלו, שמורכב מציטוטים מספרי מידות ודת לצד ניו-אייג' רוחני. שפר הצעירה אומנם לא תהיה הדוגמנית הראשונה שמגיעה מהעולם הדתי, אבל יהיה מעניין לראות עד כמה יתנגשו בעתיד הצניעות והשבת שעליה היא שומרת עם עבודת הדוגמנות.
8 צפייה בגלריה
מיכאל שפר בהפקת אופנה
מיכאל שפר בהפקת אופנה
"לא שורטס, לא חולצות בטן, לא מחשופים. לא לשדר משהו מוחצן". מיכאל שפר
(צילום: זוהר שטרית)

"אני שומרת כשרות ושבת. אני רק מחכה לשבת, כדי שאוכל לשבת עם ספר ולהיות עם המשפחה בארוחות שבת", אומרת מיכאל, שלמדה במסגרות לא-דתיות וגם במסגרות דתיות. "בגיל צעיר ההורים הטוו את הדרך עם עצות טובות, אך בסופו של דבר אפשרו לי לבחור מה נכון עבורי. אני רואה חברים שההורים שלהם לא אפשרו להם לבחור, חנקו אותם, ובגיל 18 הם ברחו לקיצוניות השנייה. אותי לא חנקו, לא הייתי צריכה למרוד".
את מרגישה התנגשות בין הדוגמנות לעולם האמונה שלך? מיכאל: "אבא הצביע על התנגשות בין צניעות לבין דוגמנות, אבל הצגתי לו זווית אחרת: למה שלא אביא דרך הדוגמנות את האמונה שלי? אצביע על הגבולות האדומים שלי? אני רוצה להשפיע ולהביא רוחניות למקום שטחי. אני רוצה להעביר מסר של לדבוק בלהיות אדם טוב, לא משנה מי אתה".
מה הגבולות האדומים שלך? "לא שורטס, לא חולצות בטן, לא מחשופים. לא לשדר משהו מוחצן. בסוכנות שלי יודעים את זה. בסופו של דבר, זה הגוף שלי, לא משנה כמה כסף יציעו לי. אחד האתגרים הקשים היה לומר 'לא' לבגדים חשופים על סט צילומים. כבר יצא לי 'ליפול' בזה, כי אני שוכחת שזה מתפרסם. היו לי פעם צילומים שהלכתי אליהם לבד, והייתי בניתוק של עבודה, רצתי ממקום למקום, והיה בגד אחד חשוף מדי, ולא שמתי לב. על הסט כולם אנשים טובים ואני מרגישה בנוח, אבל כשזה מתפרסם אני חשה צביטה בלב. זה לימד אותי להיות נאמנה לעצמי. למדתי מזה. חברה אמרה לי פעם משפט שנתפס לי: 'אל תשדרי מיניות – שדרי יופי'".
"בשלבים הראשונים שלה בדוגמנות, היה חשוב לנו שהיא לא תהיה על הסטים לבד", מוסיף דורון. "אנחנו מגיעים, אחיות, חברות, סבתא. היא נערה צעירה בסופו של דבר, ואפשר ללכת לאיבוד בעולם הזה. ולכן אנחנו לצידה. יש הצבת גבולות: מה היא לובשת, מה היא לא לובשת. לשקף לה להיות חזקה ולעמוד על שלה. הדוגמנות בסיפור הזה היא בית ספר מואץ ואינטנסיבי, בית ספר של החיים או בניחוח שלנו – בית שפר של החיים. אני רואה ערך גדול בזה שאני רואה את מיכאל אחראית ומתמידה. יש ימים שהיא הולכת לישון מאוחר וקמה על הבוקר, נוסעת באוטובוסים ורכבות כדי להגיע לסט ולמחרת היא צריכה להתעורר מוקדם ללימודים".
8 צפייה בגלריה
מיכאל ודורון שפר בהפקת אופנה
מיכאל ודורון שפר בהפקת אופנה
"לא הייתי צריכה למרוד". מיכאל ודורון שפר
(צילום: זוהר שטרית)

"אני משתדל מאוד לא להגדיר את עצמי", עונה דורון לשאלה היכן הוא ממקם את עצמו על הרצף הדתי. "אני מבין את החשיבות של הגדרות והצורך להשתייך למגזר כזה או אחר, אבל לצערי זה מביא הרבה בלבול, דעות קדומות, תחרות, התנצחות ופירוד. אשתי אומרת: 'הוא יהודי מאמין'. לפעמים אני לומד תורה יותר, לפעמים פחות, לפעמים מאריך בתפילות ולפעמים מקצר. תשובה היא דבר חי ודינמי. מה שטוב לי, לא בהכרח טוב עבורך, ומה שמתאים ומדויק לי היום לא בהכרח נכון ומדויק לי מחר. התורה מעניקה לי שפע של עצות וחוכמה ודעת, איך להיות אדם טוב יותר. זה לא סותר בודהיזם ושמאניזם, שגם התורה שלנו אומרת 'חוכמה בגויים תאמין'. עיקר האתגר היומיומי והמתמשך שלי הוא להיות בן אדם עם מידות טובות. אנחנו עוברים מסע והילדים בוחרים את המסע שלהם איתנו ובמקביל אלינו".

צילום: זוהר שטרית | סטיילינג: אל מסג לסוכנות ארטבוק | איפור: אורלי יצחק לסוכנות ארטבוק | עיצוב שיער: אייל ג'נח לסוכנות ארטבוק | דוגמנית: מיכאל שפר לסוכנות "אלינור שחר" | צולם ב-Soho House Tel Aviv
בגדים: תמונה משותפת בג'ינס: דורון לובש טי שירט, אקנה סטודיוס; מכנסי ג'ינס, זארה; חולצה, אוסף פרטי; מיכאל לובשת חולצה, איזבל מארה; מכנסיים, זארה; חגורה, סלין | מיכאל בחליפה שחורה: חולצה, Theory בעמנואל; מכנסיים, אלכסנדר וונג; חגורה, נילי לוטן; ז'קט, אוסף פרטי; תכשיטים, קולקטרו וינטג' | דורון בשחור: חולצה ומכנסיים – בוטגה ונטה; חגורה, הוגו בוס; תכשיטים, קולקטרו וינטג' | תמונה משותפת בלבן: מיכאל לובשת חולצה, בוטגה ונטה; מכנסי ג'ינס, The Frankie Shop; חגורה, Khaite; תכשיטים, Minas; דורון לובש טי שירט ומכנסיים – זארה; חולצה מכופתרת, מסימו דוטי; תכשיטים, קולקטרו וינטג' | מיכאל בג'ינס: חולצת ג'ינס, איזבל מארה; מכנסי ג'ינס, זארה; חגורה, סלין; תכשיטים, קולקטרו וינטג'
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button