מה קורה כשהנוסטלגיה, יוקר המחיה ומשבר האקלים נפגשים? נולדת חנות, חנות יד שנייה ווינטג' – הטרנד החם והמתחמם בארץ ובעולם. המוני צעירים וגם לא צעירים קונים בגדים, נעליים, אביזרים, כלי בית וחפצי נוי מיד שנייה כדי לחסוך כסף וזיהום לסביבה, וכן פריטי וינטג' (פריטים ישנים יותר, בני 30 שנה ויותר, מתקופות אחרות וסגנונות אחרים) שחוץ מחיסכון בכסף ובזיהום מקנים גם סגנון אישי ייחודי ולעיתים נוסטלגי. אז הנה שיטוט בעשר חנויות יד שנייה ווינטג' מומלצות מצפון עד דרום.
את בוטיק הווינטג' הביתי דולה שבקריית שמונה הקימה דולב סולימני, ילידת העיר, שמאז ומעולם רחשה אהבה מיוחדת לפריטי וינטג'. כבר מגיל צעיר היא נהגה לפשפש בירידים ולחפש מציאות. בהמשך לקחה את האהבה שלה צעד אחד קדימה, למדה עיצוב אופנה ולבסוף פתחה לפני כשלוש שנים את דולה.
10 צפייה בגלריה
דולה, קריית שמונה
דולה, קריית שמונה
יש גם סטיילינג. דולה, קריית שמונה
(צילום: דולב סולימני)
את הפריטים לחנות היא מלקטת בעצמה בארץ ובעולם, וכל הבגדים עוברים כביסה, גיהוץ וטיפול אוהב. תמצאו בחנות פריטי וינטג' לנשים, מעט נעליים ואקססוריז. ההגעה היא בתיאום מראש, וכל אחת שתגיע תקבל יחס אישי מדולב, מלווה בייעוץ ובסטיילינג. טווח מחירים: 40-250 שקל כתובת: חבצלת 3, קריית שמונה לאתר החנות
צ'לסי הוא עסק משפחתי שהפך לרשת חנויות יד שנייה עם ארבעה סניפים: בתל אביב, בגבעתיים, בקיבוץ עמיר שבגליל העליון, וסניף שנפתח ממש לאחרונה בקניון שרונים בהוד השרון. את הרשת הקימה מיכל סונסינו גנור לכבוד יום הולדתה ה-50, וכיום עובדות בה גם שלוש בנותיה, אוהבות יד שנייה מושבעות. החנות הראשונה נפתחה בשכונת גן החשמל בתל אביב, ומספיק מבט בחלון הראווה כדי להבין שזו חנות יד שנייה שלא רואים כל יום.
הריח הנעים, הפריטים המיוחדים, הסדר בחנות ומגוון הפריטים נותנים תחושה של בוטיק אופנה ייחודי. את החנות בקיבוץ עמיר פתחה סונסינו גנור לאחר שהבת הבכורה שלה עברה לגור שם, והיא גם זו שמנהלת את הסניף.
10 צפייה בגלריה
צ'לסי, קיבוץ עמיר
צ'לסי, קיבוץ עמיר
בשיטת קונסיגנציה. צ'לסי, קיבוץ עמיר
(צילום: עדן לאה לרר)
צ'לסי עובדת בשיטת קונסיגנציה וכלל הפריטים מגיעים מהלקוחות עצמם. אתם יכולים להגיע עם עד 15 פריטים בימי המסירה (צריך להתעדכן דרך האתר) ולקבל נקודות קרדיט לרכישה בחנות, או מזומן – לבחירתכם. צ'לסי פיתחה אפליקציה ייעודית שבה תוכלו להתעדכן במצב הארנק הווירטואלי שלכם, כמה פריטים שלכם נמכרו, וכמה כסף צברתם לרכישה חדשה. בחנות בקיבוץ עמיר תוכלו למצוא מבחר בגדי נשים וגברים, נעליים, אקססוריז ותכשיטים. טווח מחירים: מ-25 שקל ועד אלפי שקלים למותגי יוקרה. כתובת: קיבוץ עמיר
בוטיק היד שנייה בגינוסר, שעל שפת הכנרת, פועל קצת יותר משנתיים. בעלת הבוטיק, קארין ירון, אהבה אופנה מילדות והתחילה כבר בגיל שבע לצייר תלבושות לבובות שציירה. בהמשך התקדמה לתלבושות מבדים, וכך נפתח בפניה עולם הטקסטיל.
לפני שש שנים, כשנכנסה להיריון ועלתה במשקל, היא התחילה לחפש פתרון נגיש להתאמת הארון שלה למידות החדשות, וכך הגיעה לעולם הקסום של חנויות יד שנייה. היום הבוטיק שלה עוזר לנשים רבות להשתחרר ממה שכבר לא נחוץ להן, להתחדש במה שנחוץ ולעשות זאת בעלויות נמוכות הרבה יותר, והכי חשוב – מהקיים, לא מהחדש.
10 צפייה בגלריה
בוטיק B2, קיבוץ גינוסר
בוטיק B2, קיבוץ גינוסר
עושות סדר בארון. בוטיק B2, קיבוץ גינוסר
(צילום: קארין ירון)
קארין אוהבת את המפגשים האישיים עם הלקוחות בבוטיק. תוך כדי שיחות על החיים היא מלבישה ועוזרת למצוא את מה שהלקוחה באמת צריכה למלתחה שלה. יש לה בגדי נשים, פריטי וינטג', פריטי מעצבים ואקססוריז.
השנה נוסף לחנות שירות חדש: "עושות סדר בארון שלך". קארין מגיעה לבית הלקוחה ובונה איתה מלתחה יעילה: פריטים שיחליטו לשחרר יימסרו או ייכנסו למכירה בבוטיק, והלקוחה גם תיהנה מזיכוי למימוש בקנייה נוספת, בדרך הירוקה ביותר. טווח מחירים: 30-70 שקל, למעט פריטים נדירים (וינטג' ומעצבי-על) כתובת: קיבוץ גינוסר לעמוד הפייסבוק של החנות
בבושקה הפכה כבר לחלק מנוף היד השנייה הגלילי. היא הוקמה ב-2015 על ידי סנדרה גל ומיכל פרי רון, אחת אספנית בנשמה והשנייה סוחרת קטנה, שעושות יחד דרך משותפת של שנים רבות.
10 צפייה בגלריה
בבושקה, מושב רגבה
בבושקה, מושב רגבה
אוסף גדול. בבושקה, מושב רגבה
(צילום: מיכל פרי רון)
מעל 600 אנשים מביאים אליהן לחנות שברגבה בגדים ושלל חפצים, ואפשר למצוא בה אוסף גדול של פריטים משגעים משנים קודמות ומסגנונות ייחודיים – בגדים לנשים ולגברים, אקססוריז, נעליים, תיקים, תכשיטים, חפצים וכלי בית. אם אתם לא במצב רוח לקנות בגדים, תוכלו לאבזר את הבית בחפצי הווינטג' המיוחדים שנמצאים בשפע בחנות. טווח מחירים: 20-250 שקל כתובת: רחוב הקינמון, מושב רגבה לעמוד הפייסבוק של החנות
אניצ'ה, חנות וינטג' ויד שנייה, הוקמה ב-2009 ומהווה בית לאוהבות ולאוהבי נוסטלגיה. תוכלו למצוא בה פריטי וינטג' רבים הכוללים בגדים וחפצי נוי מיוחדים לבית, פריטי וינטג' ויד שנייה לנשים ולגברים, נעליים, אקססוריז, תכשיטים ופריטי אספנות.
10 צפייה בגלריה
אניצ'ה, חיפה
אניצ'ה, חיפה
גם לגברים. אניצ'ה, חיפה
(צילום: דורון גולן)
החנות עובדת בשיטת קונסיגנציה, וחלקם הגדול של הפריטים מגיעים מלקוחות, שמקבלים 30% מזומן מסכום הרכישה לאחר שהפריט נמכר. בנוסף, פריטים רבים מגיעים מעיזבונות, ירושות ותכולות בתים, שנרכשים על ידי החנות ומקבלים הזדמנות נוספת להגיע לבית חם. אניצ'ה מקדמת צרכנות נבונה ואלטרנטיבית ומאפשרת לכל אחד ואחת להתחדש בפריטים איכותיים במחירים הוגנים, כך שאם חפצה נפשכם בשופינג ייחודי שלא ירוקן את הכיס – הגעתם למקום הנכון. טווח מחירים: מ-50 שקל ועד מאות שקלים לפריטי יוקרה. כתובת: דרך הים 5, חיפה לאתר החנות
נוני ופורטונה היא חנות וינטג' ויד שנייה שהיא גם בית קפה קטן ומלא אופי בפרדס חנה כרכור. שלושת השותפים, רות, מורן ואוהד, אוהבים שוקי פשפשים, וינטג' ויד שנייה, אסתטיקה ואוכל טוב, ובעקבות כל אלה יצרו מקום עם אווירה ייחודית שכיף לבקר בו, לרכוש או סתם לשבת לקפה ולעבוד עם הלפטופ.
10 צפייה בגלריה
נוני ופורטונה , פרדס חנה
נוני ופורטונה , פרדס חנה
אווירה ייחודית. נוני ופורטונה, פרדס חנה
(צילום: אלעד גרשגורן)
במקום תוכלו למצוא פריטי אספנות והמון פריטים שעושים שמח בלב, שאותם מלקטים יחד השותפים. הם בוחרים את הפריטים המיוחדים ביותר משוקי יד שנייה בארץ ובעולם (בעיקר ברחבי אירופה). גם לקוחות מביאים פריטים ונהנים מזיכוי לחנות ולבית הקפה. יש כאן חפצים, בגדי נשים וילדים, צעצועים, פריטי עיצוב לבית, כלים, ספרים, תמונות, תכשיטים, ובפורים גם חנות יד שנייה מטריפה לתחפושות. לאחרונה הם אף הוציאו ספר ילדים שעוסק כולו בערכים של מיחזור, קיימות, טבע ומשפחה – שמשקפים כולם את רוח המקום. טווח מחירים: 30-120 שקל כתובת: דרך הנדיב 16, פרדס חנה כרכור לאתר החנות
החנות המתוקה הזו הוקמה על ידי יעל הדר לפני 11 שנים. עוד לפני שיד שנייה הייתה באופנה, הדר הייתה מסתובבת עם אמא שלה בין חנויות וינטג' ושווקים, וכל נסיעה שלה לחו"ל התחילה והסתיימה בחנויות יד שנייה.
את האהבה הזו היא גם רצתה להעביר הלאה והתחילה לפרסם את הבגדים היפים שרכשה דרך פייסבוק ולשלוח אותם בדואר ללקוחות שלה. אחרי שהמשלוחים המפנקים חצו יבשות והמחמאות על הפריטים הנהדרים כבר נשמעו בכל רחבי הארץ, יעל הבינה שבהחלט הגיע הזמן לפתוח את שיינושקה גם בעולם הפיזי, וכיום החנות בת שתי הקומות ממוקמת ברחוב מרכזי ברעננה.
10 צפייה בגלריה
שיינושקה, רעננה
שיינושקה, רעננה
אהבה בין-דורית. שיינושקה, רעננה
(צילום: יובל חן)
כל הפריטים נבחרים בקפידה – בגדי וינטג' ויד שנייה לנשים, נעליים, אקססוריז ותכשיטים. חלקם וינטג', חלקם מותגים חדישים, וכולם נצחיים ואופנתיים. תחלופת הפריטים גבוהה מאוד ופריטים חדשים מגיעים בכל יום. בקומה השנייה נמצאים פריטים במחיר של עד 30 שקל, ולא מדובר בפריטי סוף עונה, אלא בכאלה שכל פשעם היה שלא נרכשו בקומה למטה תוך חודש מכניסתם. טווח מחירים: 30-450 שקל כתובת: אוסטרובסקי 36, רעננה לאתר החנות
לי לוטן, המכונה "לילוט", היא חובבת יד שנייה אדוקה, שחקנית, סטייליסטית, מרצה ואקטיביסטית הפועלת לקידום אופנה מקיימת. את הסטודיו שלה היא פתחה לפני כעשר שנים. בעקבות המודעות לכך שתעשיית האופנה היא אחת התעשיות המזהמות ביותר בעולם, החליטה לי ליצור אלטרנטיבה מיטיבה ופתחה סטודיו אטרקטיבי לפריטי יד שנייה, במטרה להפחית צריכה בזבזנית, לעודד מינימליזם ולתת הזדמנות נוספת לבגדים המיוחדים.
10 צפייה בגלריה
לילוט, תל אביב
לילוט, תל אביב
להפחית צריכה. לילוט, תל אביב
(צילום: לי לוטן)
הפריטים מובחרים ומכל אחד מהם קיים רק דגם אחד. כולם עוברים ניקוי ונבדקים בקפידה על ידי לי, ויש אפשרות לבצע גם תיקונים ומיחדוש (מיחזור + חידוש) במקום. תוכלו להגיע לסטודיו בתיאום מראש, לבחור פריטי וינטג' ובגדי יד שנייה לנשים, נעליים ואקססוריז, וליהנות משירות הסטיילינג של לי, שהיא מומחית בהתאמה מדויקת של הבגד ללובשת. בנוסף, בחלל הסטודיו מתקיימות סדנאות והרצאות על אופנה וקיימות. טווח מחירים: 20-500 שקל, למעט בגדי יוקרה שנמכרים במחירים גבוהים יותר. כתובת: שלמה המלך 30, תל אביב לאתר החנות
חן גלדן, קיבוצניקית מעין חרוד איחוד, עברה לעיר הגדולה והתחילה למכור בגדים בפייסבוק עוד לפני ימי המרקטפלייס. אחרי שהביקוש עלה, והחדר של חן בדירה השכורה הפך לסטודיו צילום שבו היא מצלמת פריטים ומעלה אותם לאתר החדש שפתחה, היא הבינה שהגיע הזמן לגדול. היא פתחה את חנות הווינטג' הצבעונית שלה במתחם נגה היפהפה ביפו, ומתחזקת מאז קהל של לקוחות קבועים שמחכים ומחכות לפריטים החדשים.
10 צפייה בגלריה
חן גלדן, יפו
חן גלדן, יפו
הפריטים נבחרים בקפידה. חן גלדן, יפו
(צילום: חן גלדן)
כל הפריטים הם פריטי וינטג' מקוריים, צבעוניים ומיוחדים, שמגיעים מאירופה ונבחרים בקפידה על ידי חן. זה כולל פריטים מיוחדים לנשים ולגברים, אקססוריז, תכשיטים וכלי בית. טווח מחירים: 50-250 שקל כתובת: רוחמה 12, יפו לאתר החנות
חנות הבוטיק הקהילתית אחותי הוקמה לפני כשנה בבאר שבע על ידי כרמית מזוז, מנהלת מרכז מוריה לקידום החינוך והרווחה הקהילתית בבאר שבע. היא חלק מרשת חנויות יד שנייה בשם "סיבוב שני" שהוקמה לזכרה של רִנה שנרב ז"ל, שנרצחה בפיגוע במעיין עין דני. החנות מופעלת על ידי ארגון מוריה, ובשיתוף נשות העיר, המסייעות בגיוס תרומות הבגדים, איסופם, ובסופו של דבר גם בהחלטה איך ינוצלו ההכנסות ממכירת הבגדים.
10 צפייה בגלריה
אחותי, באר שבע
אחותי, באר שבע
חממה קהילתית. אחותי, באר שבע
(צילום: מיכל אבודרהם)
הבגדים נבחרים בקפידה – רק חדשים או כאלו שנלבשו פעמים בודדות. חלק מהבגדים נתרמים על ידי מעצבות, מעצבים וחנויות מהמגזר. תוכלו למצוא פה מגוון בגדים המכוונים בעיקרם לנשים דתיות. לא תראו מכנסיים וגופיות, אבל יש שלל חצאיות, שמלות ומטפחות. וגם נעליים ואקססוריז. החנות היא חממה קהילתית לנשים בעיר, ואחת לחודש מתקיים בה ערב "נשי חודשי" שנותן במה לעצמאיות, שמעבירות סדנאות בתחומן. טווח מחירים: 10-70 שקל כתובת: אברהם אבינו 91, באר שבע (בית מוריה, קומה 2)
אור בן עמי היא מייסדת Better Be Second, מיזם חברתי-סביבתי שמנגיש אופנת יד שנייה, מעבירה סיורי וינטג' ויד שנייה, הרצאות וסדנאות על אופנה מקיימת, ומסקרת חנויות וינטג' ויד שנייה בארץ ובעולם.