כמעט לכל אחד יש חברים כאלה שבימי שישי בבוקר במקום למרוח זמן בקפה השכונתי מול עיתוני סוף השבוע, הם נכנסים לאוטו ונוסעים - כל פעם לביקור ביקב אחר. אז אותם אלה יכולים להמשיך ולהוציא לנו את העיניים את התמונות שלהם בסטורי, כי בימים אלה ארבעה אנשי יין רציניים, החליטו להפיק ספר מסע, העובר בין היקבים בארץ.
- לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים באוכל - הצטרפו לעמוד האינסטגרם שלנו
ארבעת המומחים ליין שעומדים מאחורי הספר, מגיעים עם נקודות מבט משלימות: רוני ססלוב - ייננית ומומחית יין, מרצה וכתבת הפועלת לקידום ענף היין הישראלי בארץ ובעולם; גיא הרן - המייסד של Vinspiration, חברה המתמחה בתיירות יין וקולינריה ושל פודקאסט: "יין מוצר צריכה בסיסי"; איתמר גור - המייסד של סטודיו גור שהוביל את המיתוג של עשרות מיקבי ישראל ועיצב ספרים רבים; דייויד סילברמן - הצלם של ענף היין הישראלי, זוכה פרסי צילום בינלאומיים.
בלי מפרסמים
מה ששונה בספר הזה מכל שאר הספרים שיצאו בישראל עד כה בנושא יין ויקבים, הוא שבספר הזה לא יהיו פרסומות והיקבים לא משלמים עבור השתתפותם. בתנאים האלה - בלי פרסומות ובלי מימון של יקבים - הארבעה הבינו שהם צריכים להוביל את המהלך שלהם באמצעות גיוס המונים בהדסטארט.
"יומן יין" מציין באלו יקבים כדאי לבקר בטיול הבא באזור הרי ירושלים, באיזה יקב היינן מנגן בסקסופון בימי שישי, באיזה יקב אפשר להישאר לישון בצימר אחרי טעימה של יינות, לאיזה יקב אפשר לבוא עם הכלב, איפה הנוף הכי שווה, איזה יקב טבעוני ולמי יש תעודת כשרות. הוא כתוב בעברית ובאנגלית ויכלול מפות מקוריות של אזורי היין השונים בישראל. למעשה, הספר סוקר מעל 200 יקבים שישמחו לארח חובבי יין, ולספר את סיפורו של ענף היין המקומי - מהזווית שלהם.
בכוונת היזמים לגייס בעזרת ההמונים סכום של 120,000 שקלים להשלמת הפרויקט והם כרגע עומדים על כמחצית מהסכום. בהדפסה ראשונה ידפיסו 10,000 עותקים, והעלות של זה היא החלק הארי של הסכום המבוקש. "נשמח אם יישאר לנו קצת אחרי", אומר הרן, אבל הספר הוא קודם כל כדי לקדם תיירות יין בישראל".
"זה התחיל בגל הראשון, כאשר גיא ואני חשבנו איך אפשר לעזור ליקבים לשרוד, בייחוד ליקבי הבוטיק הקטנים – כי להם הכי קשה ליצור קשר עם הלקוחות", מסבירה רוני ססלוב.
בשנים האחרונות, ביקור ביקבים הפך להיות לבילוי פופולרי מאוד. פודי'ס וצעירים מגלים את עולם היין, ומתאהבים בתחום. בעלי היקבים מספרים כי עד תחילת הקורונה הביקורים ביקבים היו בילוי חם מאוד, ויש יקבים שמספרים כי היו מלאים שלושה שבועות קדימה.
אז זה הפורמט עכשיו לשרוד - קשר אישי עם הקונים?
גיא הרן: "עכשיו יש מציאות אחרת שבה אנשים נוסעים ומבקרים ביקבים, ובמהלך הביקור נוצר קשר ישיר של היצרנים עם האנשים ששותים את היין, זו חוויה אחרת. בסופו של דבר רצינו שאנשים יצאו מהמסכים בטלפון הנייד, וידפדפו בספר, יעצרו בעמוד מסוים ויגידו – לשם ניסע בפעם הבאה".
איך בחרתם את היקבים שיופיעו בספר?
"יש בארץ 220 יקבים שמציעים חוויית מבקר. הם מסתכלים על הישראלי הממוצע ולא על חובב היין ההדוק – זה שנוסע לטבריה לחופשה או לטייל בהרי ירושלים, גם לו בא לטעום גבינות ולראות נוף של הרים. מבחינתנו, כל יקב שמציע חוויית מבקר - מויע בספר. קח למשל את 'יקב אחת' – אין לייננית יקב, אבל למרות זאת היא מאפשרת חוווית ביקור ומדברת על היינות שלה. יש יקבים שלא רוצים לקבל מבקרים, אז הם יהיו בסוף הספר".
ולמה בעצם לא להכניס פרסומות לספר?
רוני ססלוב: "ספרים קודמים שנעשו ביקשו תשלום מהיקבים, ואנחנו מרגישים שהמחויבות שלנו היא קודם כל לקוראים. היקבים לא חייבים לנו שום דבר, ואנחנו לא חייבים להם שום דבר. לא לקחנו כסף מיצרנים של חברות ביטוח או יצרני גבינות. כבר אז כשהגינו את הפרויקט החלטנו שכסף לא יהיה שיקול כניסה לספר. בדרך הזאת כל המידע אובייקטיבי, אין תוכן שיווקי ואין פרסומות".
תרבות היין שלנו השתנתה עד כדי כך שזה מצריך ספר יין?
רוני ססלוב: "אלפי אנשים מגיעים ליקבים בארץ בכל יום שישי. אם לפני עשור אפשר היה להגיד שזה אותם 5,000 חובבי יין שמגיעים בפעם המיליון לביקור ביקב, כי הם באמת חיים את התחום, היום למעשה אנחנו כבר בחצי מיליון איש, ולא בהכרח אנשים שמבינים ביין. זה גם אנשים שחושבים שיקב זה מקום מגניב, יש שם אוכל, זה מצטלם טוב וזה לא בית קפה צפוף בתל אביב. בשיחה ליד מכונת הקפה בעבודה ביום ראשון – זה תמיד קול להגיד שהלכנו לבקר ביקב".
הדור החדש מקבל את המידע שלו דרך הטלפון, אז אתם מחזירים אותו לספר מודפס?
רוני ססלוב: "הספר הזה הוא חוויה, ויותר מכך - הרפתקה. המציאות אכן עוברת למדיה דיגילטית, אבל החוויה כאן היא להחזיק, לחוש את הדפים, ואז גם לחשוב על זה ולתכנן את המסלול. יחד עם זאת, ברור שיהיה גם לכל יקב קוד QR, שיוביל לעמוד האינטרנט של היקב, ויהיו שם פרטים נוספים כמו טלפון ומפה בווייז".
גיא הרן: "כיוונו את הספר בכוונה תחילה לדור המילניום. זה קטע של רטרו, ובגלל זה קראנו לספר 'יומן יין'. אפשר לפתוח אותו ולקשקש בו, יש שם גם מקום להערות והתרשמויות. יש על הספר גם כמה טיפות יין, כדי להראות שאפשר גם ללכלך אותו ביין – הכל הולך".
"אנחנו עובדים על הספר חודשים ארוכים", מסכם הרן, "הספר בכתיבה, ודיוויד סילברמן כבר מצלם חודשים. רוני ואני כותבים את הטקסטים. איתמר גור – אחראי על גרפים, מפות, אינפוגרפיקה. במקביל, יש לנו קשר עם כל היקבים בארץ, בעלי היקבים מבינים שצריכים להתקדם עם כל הנוגע לתיירות יין. הרעיון הוא שהספר יהיה מוצר בחירה, בדיוק כמו יין, ואנשים ישאירו אותו באוטו".
מחיר הספר לצרכן 96 שקלים (לרוכשים בהדסטארט - 69 שקלים)