אלפי מותגי בירה שונים ומגוונים מגיעים לישראל, וזאת בנוסף לעשרות המבשלות הישראליות שמייצרות בירה כחול-לבן. עם זאת, כשבאים לבחור את הבירה שתלווה אותנו בזמן הצפייה במשחקי היורו, נהוג בדרך כלל לבחור קודם כל בבירה איכותית – ואולי גם כזו שתתאים למדינת הקבוצה שאותה תרצו לעודד מול המסך.
באופן לא מפתיע, ב"גרדיאן" הבריטי מציינים כי כמות הצפיות העצומה במשחקי היורו משתקפת גם בהכנסות של מאות מיליוני ליש"ט (וזאת לפני שמוסיפים את הפיצות שנמכרות לצד מסכי השידור הענקיים). רק הפאבים באנגליה צפויים לקבל תנופה כלכלית משמעותית מכך שיימכרו לא פחות מ-300 מיליון ליטרים של בירה במהלך המשחקים, מה שיביא להכנסה משוערת בסכום של 94 מיליון ליש"ט (447 מיליון שקל).
בהתאם לשמונה המדינות שהעפילו לרבע גמר היורו 2024, הנה גם שמונה בירות מומלצות. כל חובבי הבירה והכדורגל מוזמנים לבחור מהן לפי הקבוצה שאותה הוא או היא אוהדים.

לאוהדי ספרד: אסטרייה דאם דאורה

בירת לאגר בהירה ללא גלוטן (עד שלושה חלקיקים למיליון), המתאימה לשתייה גם עבור חולי צליאק. מבשלת אסטרייה דאם ידועה בשמה "הכוכב של ברצלונה", וקרוב ל-200 שנה היא הבירה הנמכרת ביותר בספרד, ואף נותנת החסות של קבוצת הכדורגל של ברצלונה. לגבי הגלוטן – כל חבית נבדקת באופן קפדני ומיוחד על ידי כמה ארגוני בריאות ספרדיים ובינלאומיים לפני שהיא יוצאת לשוק.
8 צפייה בגלריה
בירה אסטרייה דאם דאורה
בירה אסטרייה דאם דאורה
בירת לאגר בהירה ללא גלוטן. אסטרייה דאם דאורה
(צילום: יחצ)

הבירה עצמה מיוצרת עם לתת שעורה, ממש כמו בירה רגילה, ולאחר הבישול מוציאים ממנה את הגלוטן באמצעות תהליך אנזימטי מודרני. צבעה זהוב והיא בעלת ניחוחות של גרעיני לתת ורמזים לכשות אירופאית, טעם מעט מתקתק, וסיומת עם מרירות מתונה. 5.4% כוהל, 330 מ"ל בבקבוק, 14.90 שקל.

לאוהדי גרמניה: ביטבורגר, מהדורת קיץ

מבשלת הבירה ביטבורגר נוסדה בשנת 1817 והיא כיום התאגיד הפרטי הגדול ביותר בגרמניה. למעשה, היום זו הבירה הרשמית של משחקי היורו. לקראת המשחקים, המבשלה ייצרה פחית מעוטרת בסמלי הערים המארחות, התרבות והקולינריה הגרמנית.
8 צפייה בגלריה
בירה ביטבורגר
בירה ביטבורגר
הבירה הרשמית של משחקי היורו. ביטבורגר
(צילום: אגתד)

למבשלה כושר ייצור של 7.4 מיליון הקטוליטר בשנה, והבירה הגיעה לישראל לפני כעשור כנותנת החסות הראשית של הבונדסליגה הגרמנית. כיום, כ-50 אחוז מסך הבירה הנמזגת בגרמניה הינה של תאגיד הבירה ביטבורגר. הבירה עצמה היא פילזנר פריכה ומרעננת העשויה ממי מעיינות הרי אייפל שבסביבת המבשלה. 4.8% כוהל, 500 מ"ל בפחית, 8 שקלים.

לאוהדי פורטוגל: סיירן מיידן

הרבה שנים כבר לא מייבאים בירה מפורטוגל לישראל, כאשר בעבר הייתה בירה בסגנון בוק חביבה למדי. גם אם תבלו בליסבון או בעיר אחרת בפורטוגל, סביר להניח שיציעו לכם מהברז דווקא בירה גרמנית קלילה ולא מחייבת. אולם יש בירה אחת שלמרות שאינה מיוצרת בפורטוגל, היא שכבה והתבגרה בחביות שהיה בהן פורט (המיוצר בפורטוגל) שמעניק לה את טעמו הנפלא, ולכן מגיע לה הכבוד.
8 צפייה בגלריה
בירה סיירן מיידן
בירה סיירן מיידן
התבגרה בחביות שהיה בהן פורט. סיירן מיידן
(צילום: יחצ)

הבירה סיירן מיידן היא ממסך של כמה בירות מסוג בארלי וויין, שיושנו במגוון חביות עץ – כולל פורט, או שהכילו בעבר כהילים מרחבי העולם. זוהי בירה למתקדמים, כיוון שטעמה עשיר, כבד וגם מאוד כוהלי. 10% כוהל, 375 מ"ל בבקבוק, 79 שקל.

לאוהדי צרפת: קרוננבורג בלאן 1664

המשקה המושלם לאלו שמתחילים את דרכם בעולם הבירה: בירת החיטה הצרפתית המפורסמת והפופולרית עם הבקבוק הכחול הייחודי. גרסת קרוננבורג המגיעה לישראל (בייבוא חברת קרלסברג) היא בירה בעלת מתקתקות קלה ונעימה מאוד לשתייה.
8 צפייה בגלריה
בירה קרוננבורג בלאן
בירה קרוננבורג בלאן
בירת החיטה הצרפתית המפורסמת והפופולרית. קרוננבורג בלאן 1664
(צילום: יחצ)

1664 בלאן היא למעשה בירת חיטה קלילה, והטעם הייחודי שלה מגיע מתווי הדרים, פירות אקזוטיים ומגע של תבלינים, לצד זני כשות עם מגע של כוסברה ואפרסק לבן. 5% כוהל, 330 מ"ל בבקבוק (אך זמינה גם בברזים בפאבים נבחרים בארץ), 10.50 שקל.

לאוהדי אנגליה: תורנברידג', ג'ייפור

לישראל מגיעות בירות רבות מאנגליה (לפחות 36 בספירה האחרונה), אולם מכולן כדאי להתמקד בג'ייפור – בירת הדגל של מבשלת תורנברידג', הנחשבת לאחת הבירות הבריטיות המשפיעות ביותר של המאה ה-21.
8 צפייה בגלריה
בירה תורנברידג' ג'ייפור
בירה תורנברידג' ג'ייפור
קלאסיקה בהתהוות. תורנברידג', ג'ייפור
(צילום: יחצ)

כשהושקה בשנת 2005, היא הייתה ראשונית וחריגה בנוף סוגת ה-IPA המקומי באנגליה, והפגינה רמת מרירות גבוהה מהרגיל, שימוש בשישה זני כשות אמריקניים מודרניים ואחוז כוהל שלא היה מקובל לסגנון עד אז בקרב מבשלות אנגליות. מדובר באחת הבירות הסולידיות והאיכותיות ביותר שזמינות בישראל כיום, ובקלאסיקה בהתהוות. 5.9% כוהל, 330 מ"ל בפחית, 14.50 שקל.

לאוהדי שוויץ: הגיבורות

שוויץ אומנם הגיעה לרבע הגמר ביורו, אך לעומת כדורגל – בירות הן לא התחום החזק שלה. לכן את התמיכה בה כדאי להעביר הפעם למבשלת בוטיק מקומית מכרמיאל: "הגיבור", בבעלותו של מהנדס המכונות ערן גרינוולד. לאחר שהתחיל לבשל בגראז' ביתו וזכה להצלחה, עזב את עבודתו כדי להקדיש את כל כולו לתחביב שהפך למקצוע: בישול בירה.
8 צפייה בגלריה
בירה הגיבורות
בירה הגיבורות
הצלחה מקומית. בירה הגיבורות
(צילום: בועז אשכול)

מתוך מנעד נאה של בירות שונות המיוצרות במבשלה, כדאי לשים לב לבירה שנוצרה ממש לאחרונה ומוקדשת לכל הנשים שתומכות ונלחמות על השגרה בבית ובחזית: "הגיבורות". זו בירת לאגר קלילה עם גיזוז בינוני, מתובלת בעשב לימון (למון-גראס), והיא נעימה, כיפית ועדינה בכל לגימה. 4.8% כוהל, 330 מ"ל בבקבוק, 15 שקל.

לאוהדי הולנד: היינקן

אי אפשר לבקר באמסטרדם בלי להקדיש לפחות שעה (ולפעמים אפילו 24 שעות) לביקור במבשלת היינקן. למעשה, כיום זו חברת הבירה השנייה בגודלה בעולם, עם כ-85 אלף עובדים, המחזיקה ביותר מ-130 מבשלות בירה ברחבי העולם ומשווקת יותר מ-170 מותגים מקומיים ועולמיים של בירה. גם בישראל, היינקן מחזיקה ביותר מעשרה אחוזים מנתח שוק הבירות המקומי, שהיקפו נאמד בחצי מיליארד שקל בשנה, ונמכרת כמעט בכל פאב בארץ.
8 צפייה בגלריה
בירה היינקן
בירה היינקן
קלילה ונעימה מאוד לשתייה. היינקן
(צילום: יחצ)

הבירה עצמה היא לאגר פילסנר המבושל בתסיסה תחתית, קלילה ונעימה מאוד לשתייה. אגב, בהולנד משווקת הבירה בבקבוקים חומים, ואילו בישראל בבקבוקים ירוקים. 5% כוהל, 330 מ"ל בפחית, בבקבוק או מברזים, 10 שקלים.

לאוהדי טורקיה: אפס פילזנר

בעבר זו הייתה אחת הבירות הנמכרות ביותר בישראל, ומקורה מפתיע רבים: מבשלת אנאדולו אפס אשר שוכנת בלב איסטנבול, טורקיה. הבירה החלה להימכר בשנת 1969, וגם כיום היא אחד ממותגי הבירה הפופולריים באירופה. השם אפס, דרך אגב, נבחר על ידי הציבור הטורקי – מאחר שאפס הייתה עיר קדומה בטורקיה.
8 צפייה בגלריה
בירה אפס פילזנר
בירה אפס פילזנר
טעם נקי במיוחד ומרירות עדינה. אפס פילזנר
(צילום: יחצ)

הבירה עצמה מסגנון פילזנר צ'כי, ומקבלת את טעמה הייחודי מאורז שמתווסף אליה בתחילת הבישול. זו בירת לאגר זהובה וצלולה, בעלת טעם נקי במיוחד ומרירות עדינה. 5% כוהל, 330 מ"ל בבקבוק, ועל אף הייבוא המקרטע מטורקיה – עדיין נמכרת בארץ, 7 שקלים.