כמו בבורדו, בבורגון, בריוחה ובטוסקנה: לפני כארבע שנים הוכרז אזור מטה יהודה כנפת היין (אפליסיון) הראשונה בישראל, והאזור קיבל ממשרד המשפטים אישור לרישום סימן מסחרי תחת המיתוג "איזור היין יהודה". ברחבי העולם נפות יין שונות זוכות לציין את שם האזור על תווית הבקבוק, כחותמת איכות ליין, לגפנים איכותיות ולשיטות הפקת היין.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
באירופה קיים תו תקן (AOP - Appellation d'origine protégée) המגדיר מתחמים גיאוגרפיים מסוימים כאיזורים המוגדרים בלעדית לייצור מאכל מסוים (למשל, פרמזן), והתקנות מפרטות שיטות ייצור, כמויות, אופן הכנה ועוד אלמנטים הקשורים לייצור היין. כך למשל, השם "שמפניה" יכול להיות מופק רק באזור היין של שמפיין, ואף הוגדרו בתקנות איזה סוגי ענבים מותר לגדל באותו איזור, מה זמן התסיסה של היין בחביות, מה סגנון ביקבוק, מה כתוב על התווית, כמה סוכר מותר להוסיף ועוד.
3 צפייה בגלריה
פסטיבל יין מטה יהודה
פסטיבל יין מטה יהודה
מטה יהודה: אזור היין הרשמי היחידי בישראל
(צילום: תיירות מטה יהודה)
במקביל, אף מקום אחר בעולם שמייצר יין מבעבע לא יכול להשתמש בשם "שמפניה". לפני כשבע שנים החברה הישראלית מי עדן ניסתה להשתמש בסלוגן "שמפניה של הטבע" – וחטפה על כך תביעה מן האיחוד האירופי. גם מותגים אמריקניים דומים שניסו לקרוא למים מבעבעים "שמפניה", קיבלו תביעה להסיר מיד כל שימוש במילה.
תו התקן של אזור מטה יהודה היה אמור לכלול הרבה תקנות וכללים על אופי ואופן ייצור היין באזור זה, אך בסופו של דבר היקבים שבנפה הגיאוגרפית של יהודה התפשרו על קבלת חותמת המאשרת את איכות יוצאת הדופן של הענבים הגדלים באזור, או במילים אחרות: יקבים המגדלים ענבים באזור הזה זוכים לחותמת וסימן מסחרי המופיע על תווית של כל בקבוק יין המופק באזור הזה, המעידה על כך שלפחות 85% מהענבים ששימשו לייצור היין גדלו בגבולות האזור שסומן במפה. כאמור, תו התקן לא הגדיר דבר מעבר לזה, לא איזה ענבים מותר לגדל באזור ולא שיטות ייצור.
3 צפייה בגלריה
יין אדום
יין אדום
ומתי יהיו אזורי יין נוספים בישראל?
(צילום: shutterstock)
ומה עם אזורי יין נוספים בישראל? מסיבות רבות, שונות ומשונות עדיין לא זכינו באזורי יין נוספים בארץ, החל מחוסר שיתוף פעולה בין יקבים באותו אזור (למשל, הגליל העליון או הכרמל); מועצות מקומיות שלא רואות בענף היין אלמנט תיירותי חזק מספיק ולכן לא מקדמות סימן מסחרי משל עצמן; מכשולי רגולוציה שלא מאפשרים לאחד את האזור תחת מיתוג אחד; ובישראל כמו בישראל - גם סיבות פוליטיות נכנסות לשיקולים (למשל, שילוב של ישובים ערביים, נוצריים ויהודיים באותו אזור). סיבה נוספת היא שיש יקבים רבים שרוכשים את הענבים שלהם מכרמים בכל רחבי הארץ, ולכן לא יכולים להיות חלק מנפת יין אחידה עם אזור עיקרי לגידול הגפנים (כך למשל יקבים כמו כרמל או ברקן מקבלים ענבים מכרמים שפזורים מצפון הארץ ועד הדרום).
עו"ד עידן בר אולפן, מומחה בתחום היין בארץ, אמר בקיץ הקודם בכנס היין השישי של יקבי יהודה שהכל ענין של זמן וסבלנות עד שיתפתחו פה נפות יין (אפליסיון) ישראליות נוספות: "עם הזמן יתפתחו גם אצלנו נורמות גידול אחידות והבנה לגבי זני הענבים המתאימים לכל אזור ואזור, ובעתיד יתפתחו כאן נפות יין נוספות".
אבל עד שזה יקרה מטה יהודה ממשיך ליהנות מהתואר המחייב "נפת היין היחידה בישראל", והשבוע חוגגים שם עם הרבה יין: הפסטיבל ייפתח באירוע פתיחה (ה') בגן התנ"כי ביד השמונה, ויימשך לאורך כל חודש יוני ובו ישתתפו 30 יקבים מהאזור שיציגו את היינות שלהם. פסטיבל היין יימשך עד סוף חודש יוני ויספק טעימה של יינות האזור והצצה לסיפוריהם המרתקים ולהתפתחות היינית והחקלאית של האזור.
3 צפייה בגלריה
יין
יין
בפסטיבל: 30 יקבים מהאזור
(צילום: Shutterstock)
בין היקבים המשתתפים בפסטיבל יהיו יקב נבו, יקב רמ"א, יקב סוסון ים, יקב רביב, יקב קטלב, יקב יהודה, יקב קסטל, יקב צובה, יקב רזיאל, יקב רוגלית, יקב יפו, יקב עמק האלה, יקב צפרירים, משק יין הנס שטרנבך, יקב ספרה, יקב אולו, יקב עדולם, יקב קלע דויד, יקב שריגים, יקב עגור, יקב מטלר, יקב הדר, יקב פלם, יקב טפרברג, יקב צרעה, יקב מוני, יקב קדמא, יקב קלו דה גת, יקב שמשון ודלילה, יקב גיזו, יקב פאר, יקב נבות, יקב כרם ברק, יקב שורק, יקב לטרון, יקב ברקן, יקב ברבדו, יקב בזק, יקב בן נון, יקב רד פואטרי, יקב רוזה.
חלק מהיקבים יציגו גם יינות חדשים במהלך הפסטיבל. הנה חלק קטן מהיינות שכדאי לכם לטעום:
יקב שורק - ישיק רוזה מיוחד ישירות מחבית, וזאת לצד יין גרנאש מורבדרה 2021 וכן יין פטי ורדו 2019.
יקב נבו - יינות אדומים מבציר 2020: קיץ, קברנה סוביניון, מרלו, ממסך ופטי ורדו.
יקב צפרירים - יינות מסדרת עדולם והשקת בכורה של סירה פראי, אף הוא מסדרת עדולם.
יקב גיזו - ממסך אדום יבש המכונה חותם מבציר 2021.
יקב משק הנס שטרנבך - ישיק את יין לה ג'נבא 2020, חכליל 2021 וחכליל לבן 2022.
יקב רזיאל - רוזה רזיאל ללא שנת בציר.
יקב קדמא - לירה 2021, קופיה 2021, פטי ורדו 2021 ורזרב 2019.
יקב אולו - יציג את יין הביכורים של היקב – קברנה סוביניון 2021.
יקב רוזה - פט-נט ברברה 2022.
האירוע המרכזי יתקיים ביום חמישי, 01 ביוני, 2023, החל מהשעה 20:00 - הכניסה מחניית נווה אילן. מחיר כניסה: 80 שקלים לאדם.