פנקס מתכונים קטן, שהצליח לשרוד את התופת: הסיפור של המתכון הזה מתחיל באפריל 1943, כשבטי קופל (לימים פרנק), נשלחה יחד עם אמה ושאר יהודי המחוז ההולנדי בו התגוררה, למחנה הריכוז פיכט שפעל אז בהולנד.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
שם, בדומה לאסירים יהודים נוספים שהיו איתן, הן עבדו במפעל התאורה "פיליפס", וקיבלו את חסותו של פריץ פיליפס, הבעלים. בשנת 1944 בטי, אמה ושאר היהודים ששהו איתן בפיכט, נשלחו למחנה אושוויץ בפולין.
בעזרתו של פיליפס, הם הצליחו להינצל מאושוויץ ולעבור למחנה הריכוז רייכנבך (Reichenbach) שבפולין. לבסוף, אחרי שנתיים של מעבר בין ארצות ומחנות ותחת סכנת חיים מתמשכת, שוחררו האסירים היהודים בעסקה שעשה הרוזן ברנדוט בשם "הצלב האדום השבדי" עם הגרמנים, ובמאי 1945 הם הגיעו לשבדיה, דרך דנמרק, ומשם חזרו להולנד. בכל אותה העת דאגו נציגי מפעל "פיליפס" לכל מחסורם, ולימים גם הוכר פרנץ פיליפס כחסיד אומות עולם.
המתכון לעוגיות המצה האלה, כמו גם מתכונים נוספים, נכתב בפנקס קטן. בפנקס הזה שחזרו מתכונים מהזיכרון, אסירות במחנה הריכוז. המתכונים נכתבו בהולנדית על ידי בטי קופל, שהייתה אז בחורה צעירה וחלק מהאסירות במחנה.
1 צפייה בגלריה
עוגיות כשרות לפסח
עוגיות כשרות לפסח
עוגיות כשרות לפסח
(בית לוחמי הגטאות)
המתכון הזה, כמו שאר המכונים, נכתב מתוך רעב: בטי ושאר הנשים היו אסירות שהועברו בין מחנות, והן יכלו רק להיזכר בימים היפים של לפני המלחמה, ולפנטז על המצרכים היוקרתיים שבמתכון.
פנקס המתכונים נתן לאותן נשים תקווה שיום אחד המלחמה תיגמר והן יוכלו לחזור לבתיהן ולהכין את המתכונים שכל כך התאמצו לזכור. בטי אכן שרדה את השואה ואת המלחמה. היא עלתה לארץ ותרמה את הפנקס וחפצים נוספים לבית לוחמי הגטאות שם גם התנדבה בארכיון. בטי קופל נפטרה בשנת 2002.

עוגיות מצה מטוגנות חלביות כשרות לפסח

המצרכים למתכון (כ- 30 מנות בינוניות):
1/2 1 כוסות קמח מצה
2 ביצים
1/2 כוס סוכר חום
1 כפית קינמון
1 כוס חלב
1/2 כוס צימוקים כהים
50 גרם שקדים, פרוסים (במתכון המקורי השקדים היו שלמים ונקצצו בסכין)
100 גרם קליפות הדרים מסוכרות, קצוצות עם סכין
1 אבקת אפייה (במתכון המקורי לא הייתה אבקת אפייה, אך אפשר להוסיף כפית אחת לתערובת)
לטיגון -
50 גרם חמאה
אופן ההכנה:
  1. בקערה גדולה מערבבים את כל המצרכים היבשים ולאחר מכן מוסיפים את המצרכים הרטובים.
  2. ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה.
  3. מחממים מחבת על להבה בינונית-נמוכה עם חמאה, ויוצקים בעזרת כף מעט מהתערובת. מטגנים עד להזהבה.