תארו לעצמכם שאתם נוחתים במדינה זרה, אינכם מבינים את השפה, אינכם מתמצאים בסביבה וכל מה שאתם רוצים זה לחלוץ לרגע את הנעליים, ללגום קפה חם, מרק מנחם או סתם לנשנש איזו ארוחה קלילה שיגרמו לכם להרגיש כמו בבית. ואם כבר להרגיש כמו בבית, אז יהיה נחמד אם מכל הטוב הזה תוכלו ליהנות מבלי לפתוח את הארנק אפילו פעם אחת.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

אם הסיטואציה הבאה נשמעת לכם כמו מדע בדיוני או כמו משהו שיכול להישאר בגדר חלום בלבד, אז ודאי תופתעו לדעת כי ברחבי פולין ובחלק קטן ממדינות מזרח אירופה - במקומות בהם פעלה בעבר קהילה יהודית שוקקת - קמו להם בשנים האחרונות מקומות המקיימים "הכנסת אורחים", המיועדים לתיירים היהודיים הנמצאים במדינות הזרות ומחפשים מקום בו יוכלו להניח את הראש, לאכול ארוחה קלה וליהנות מחברתם של תיירים נוספים.
9 צפייה בגלריה
הכנסת אורחים בפולין
הכנסת אורחים בפולין
ארוחה קלה, ובחינם!
(צילום: מאיר בולקה)
המקומות הללו, שנמצאים לרוב בסמוך לציונם של קדושי ישראל ז"ל מתקופת החסידות, ממשיכים את מסורת אברהם אבינו, שהיה יושב בפתח האוהל ומחכה לאורחים המותשים שעברו ליד ביתו בדרכם למקומות אחרים. רק שאת מקומו של אברהם, תופסת כאן רוחו של הצדיק שהכנסת האורחים נערכת בצילו.
אם לרובכם אין מושג קלוש במה מדובר, סביר להניח כי אתם אינם נמנים בין החסידים המגיעים למדינות מזרח אירופה. טיסות הלאו-קוסט והמחירים הנוחים של פולין, מביאים לפריחה לא רק בתחום השופינג בקניונים של ורשה וקרקוב, אלא גם בעלייה לקברי צדיקים הממוקמים שם. חלק מהחסידים מגיעים כדי לשאת תפילה, חלקם כדי לבקש בקשה וחלק גדול מהם כדי להתפלל על עם ישראל.
לפחות פעמיים בשבוע יוצאות טיסות מישראל לפולין שיעדם הוא ציוני הצדיקים, וראשי שדות התעופה של ז'שוב, לובלין וקטוביץ', כבר מכירים מקרוב את תנועת החסידים המגיעים להתפלל בפולין. חדי העין אף שמים לב למטען הקטן שהם סוחבים עימם, ולמכונית הקטנה אותה הם שוכרים כבר בשדה כדי לפקוד את אותם קברי צדיקים ולהרבות בתפילה ובקשה.
9 צפייה בגלריה
הכנסת אורחים ליהודים בחינם בפולין
הכנסת אורחים ליהודים בחינם בפולין
למה לשלם על בית מלון מפואר אם אפשר להתארח בחינם אצל יהודי אחר?
(צילום: מאיר בולקה)
הגעתם של החסידים הללו למדינות מזרח אירופה, הובילה את הקהילות היהודיות המתגוררות שם למחשבה שאם הם כבר מגיעים לכאן כדי להתפלל על עם שלם - אז צריך גם לדאוג להם בדרך הטובה והיעילה ביותר.
9 צפייה בגלריה
הכנסת אורחים
הכנסת אורחים
(צילום: מאיר בולקה)

אתה יהודים ונפל עליכם אורח? עליכם לדאוג לו ללא תמורה

מושג הכנסת האורחים הוא מושג בעל משמעות רבה בעם היהודי, ודוגמא לכך אפשר לראות כבר בתחילתה של הגדת הפסח עם הופעת הפסוקים - "כל דכפין יתב ויאכל". כלומר - גם אם נפל עליכם אורח שאתם פחות מכירים או מחבבים, אתם מחויבים לדאוג לו לכל צרכיו ללא תמורה.
ובחזרה לפולין: הרעיון של הכנסת האורחים הגיע, כאמור, בעיקר כדי לתת מענה לכל אלו הפוקדים את קברי הצדיקים ברחבי המדינה. בשל מגבלות הכשרות ובגלל קוצר בזמן, מעדיפים החסידים להימנע מהוצאות מיותרות על בתי מלון מפוארים וארוחות יקרות, ולפקוד כמה שיותר צדיקים בכמה שפחות זמן.
9 צפייה בגלריה
הכנסת אורחים ליהודים בחינם בפולין
הכנסת אורחים ליהודים בחינם בפולין
רק אל תצפו למסעדת מישלן
(צילום: מאיר בולקה)
ואגב, מי שחושב בטעות שהכנסת האורחים תהיה גם מקום לזלול בו ארוחות עד אין קץ - נכונה לו אכזבה, ולכן כדאי להנמיך ציפיות. בהכנסת האורחים לא מחכה שף של מסעדת מישלן. אז מה כן יש שם לאכול? בחלק מהמקומות יש מי שמכין מרק חם בסיר גדול העומד על פלטת חימום, או פשטידות כמו קיגל איטריות או קיגל תפוחי אדמה. לעיתים יש שם גם לחם טרי או עוגות שהובאו מהארץ.
במקומות בהם אין עובד קבוע, יש בדרך כלל מטבח בסיסי רחב ידיים, שארונותיו עמוסים במבחר מוצרים סגורים כמו קופסאות שימורים, דגי טונה, חמוצים שונים, "מנות חמות" או מרקי אינסטנט להכנה מהירה, אריזות של קרקרים, ממרחים שונים, חלב עמיד וכמובן, כל הדרוש להכנת משקאות חמים.
בצד האומנותי, נערכים שם גם אירועי הילולה ביום הזיכרון של הצדיק (יוארצייט). במקרים כאלה, מתארגנים בהכנסת האורחים מבעוד מועד ונערכים לקלוט מאות של חסידים המגיעים למקום כדי לציין את יום ההילולה. וכמובן שגם המטבח נערך בהתאם והופך להיות עשיר ומגוון יותר; באותם ימים יוגשו שם מרקים חמים, תבשילי דגים, גפילטע פיש, מבחר של פשטידות, קיגלים, סלטים שונים ועוד.
9 צפייה בגלריה
הכנסת אורחים ליהודים בחינם בפולין
הכנסת אורחים ליהודים בחינם בפולין
כשיש הילולה - יש גם גפילטע
(צילום: מאיר בולקה)
9 צפייה בגלריה
הכנסת אורחים בפולין
הכנסת אורחים בפולין
וגם קומפוט
(צילום: מאיר בולקה)
בשעות הלילה המאוחרות, נערך במקום "טיש" (אירוע הנערך בחצרות האדמורים החסידיים) בהשתתפות אדמו"ר חשוב המכנס סביבו את חסידיו. אירועים שכאלה, זוכים אף לסיקור תקשורתי בערוצי התקשורת החרדיים.
אגב, בהכנסות אורחים מסויימות, לצד המקום עצמו, אפשר למצוא לעתים גם בית מלון או בית הארחה כשר ובמחיר נוח לכל כיס. במלונות אלו ישנה מזוזה בכל חדר, ובית המלון עצמו כשר במלואו וכפוף להלכה כמו שמירת השבת והכשרות.

מי עומד מאחורי הכנסת האורחים?

לרוב, הכנסת האורחים היא מיזם פרטי של אנשי עסקים יהודיים או בעלי אמצעים המעוניינים לתרום ולחלוק מיכולתם עם הציבור. בתחילה מדובר בהשקעה גדולה בלבד, אולם ככל שעובר הזמן מעידים היזמים כי מדובר במיזמים הדורשים תשומת לב רבה, עד כי הם מוצאים עצמם מטפלים בתפעולו השוטף של הכנסת האורחים. אולם, לא תשמעו על כך כל תלונה. הם עושים זאת מאהבה ובשמחה רבה, שכן נופלת בידם ההזדמנות לסייע ולעזור לכל יהודי באשר הוא.
9 צפייה בגלריה
הכנסת אורחים ליהודים בחינם בפולין
הכנסת אורחים ליהודים בחינם בפולין
משקיעים, אבל עושים זאת באהבה
(צילום: מאיר בולקה)
אחד מהיזמים של מפעל הכנסת האורחים בראדומסק שבפולין הוא שוקי מוזס, יהודי שומר מצוות תושב לונדון ממוצא עדני. מוזס חולק את זמנו בין לונדון לפולין למטרות עסקיות, אולם את מרבית זמנו בפולין הוא מעביר כשהוא מפנק את אורחיו הבאים להכנסת האורחים בבישולים ובהחזקת המקום. לעיתים, הוא אף מוצא עצמו מסייע לכאלו שנתקעו בדרך או שנתקלו בבעיה כזו או אחרת בעת שהייתם בפולין.
9 צפייה בגלריה
הכנסת אורחים
הכנסת אורחים
רדומסק
(צילום: מאיר בולקה)

איפה?

יש כמה מקומות של הכנסות אורחים ברחבי אירופה. השולטת היא כמובן גליציה, שכן כך מקובל בקרב החסידים. אלא שגליציה של היום נחלקת בין פולין לאוקראינה, כך שניתן לראות מספר לא מבוטל של הכנסות אורחים גם בפולין וגם באוקראינה. חסידויות קטנות נוספות נמצאות ברחבי הונגריה, שאימצה גם היא את רעיון הכנסת האורחים.
ולמרות המסורת והשימור של מנהגי העבר, בעולם המודרני של היום פועלת גם אפליקציה חביבה הנקראת "נסיעה טובה" שבאמצעותה אפשר לדעת היכן פועלות הכנסות האורחים בעולם, איפה נמצאים קברי הצדיקים וגם טלפונים שימושיים למי שרוצה לתור אחרי השורשים היהודיים שלו באירופה.
9 צפייה בגלריה
הכנסת אורחים
הכנסת אורחים
אפליקציית "נסיעה טובה"
(צילום: מאיר בולקה)
ולמקרה שתרצו להגיע למקומות הללו, הנה כמה מהכתובות של הכנסת האורחים באירופה:
הונגריה בודפשט, הכנסת אורחים "כרמל" 29 Kazimczy Utca www.carmel.hu
הונגריה בודפשט, הכנסת אורחים"דו האנא" www.kosherhanna.hu 33 Dob utca
הונגריה קרסטיר, הכנסת אורחים של רבי ישעילס. 3 Sipos Kos, Bodrogkeresztur
אוקראינה, בעלז. Mitskevycha St, Belz, Ukraine
אוקראינה, ברדיצ'וב. Berdychiv, Ukraine rabbiberdichev@gmail.com
אוקראינה, מז'יבוז'. 27 Vulytsya, Baal Shem Tov
פולין, דינוב. 61 Lazienna, Dynow טלפון 050-4132188 (חיוג מישראל)
פולין, ליזאנסק. 6 Plac Targowy. Lezajsk טלפון: 48-73-525-0505
פולין, צאנז. 2 Rybacka, Nowy Sacz טלפון 48-69-208-0515
פולין, ראדומסק. Ul. Rabina Szlomo Rabinowicza,Radomsko +44 7970 850367
פורסם לראשונה: 12:50, 16.04.19