הגודל - כן קובע: בישראל, פועלים כיום למעלה מ-350 יקבים. ולמרות הנתון המשמעותי הזה, שוק היין הישראלי עדיין נשלט על ידי 11 היקבים המסחריים והגדולים, המפיקים כ-89% מהיינות הישראליים. הרוב המוחלט של היקבים בארץ הם יקבים קטנטנים, משפחתיים או בוטיקיים, אם תרצו, כשכל אחד מהם מייצר מאות עד אלפי בקבוקי יין בודדים מדי שנה, בניגוד ליקבים המסחריים המייצרים מיליוני בקבוקים בשנה.
עוד כתבות בערוץ האוכל שיכולות לעניין אותך:
היקבים הגדולים שולטים באופן מוחלט במדפי היינות הנמכרים בסופרמרקטים, והסבירות לפגוש יינות של יקב בוטיק קטן או משפחתי על מדף הסופרמרקט - הוא אפסי. הסיבות לכך הן מגוונות וקשורות להוצאות השיווק האדירות, לקושי של היקבים הקטנים לחדור לרשתות הגדולות וגם להיתרי בריאות, כשרויות וכמובן - עמידה בביקוש מול היצע.
על 11 היקבים הגדולים בארץ ממונים, בין השאר, זכיינים של חברות משקאות גדולות האחראיות גם על ייצור הבירות הפופולריות ביותר בארץ, ובעלי רשתות מזון ויין. עבור היקבים הקטנים יותר, משמעות הדבר היא קרב קשה מנשוא בניסיון לקבל מקום על מדפי החנויות או בתפריטי היין במסעדות.
כאמור, יקבי הבוטיק נאלצים להתמודד מדי יום עם עלויות אדירות של ציוד, רישיונות, אישורי בריאות, שיווק, פרסום, מדיה חברתית וכמובן, הפצה לאזורי חנויות היין במרכז הארץ, במקביל לשיווק בחו"ל. בעלים של יקב בוטיק צריך לדעת עם הקמתו, כי עליו לשאת בעלויות שיכולות להגיע למיליוני שקלים בטרם יתחיל לראות רווחים קלים, אם בכלל.
עם זאת, הנתונים הגלויים והידועים הללו לא עוצרים את היזם הישראלי, היצירתי מטבעו, לפתוח ולהקים יקבים חדשים, קטנים ואיכותיים; יקבי הבוטיק פרוסים בכל רחבי הארץ, מנסים להתבלט ולהציע את מרכולתם הייחודית והמקורית, שלעיתים שונה מן היקב המסחרי: משימוש בזנים חדשים ופחות מוכרים בארץ, דרך שיטות הפקת יין מיוחדות ועד טעמים וארומות שלרוב אינם מאפיינים את היינות הנמכרים ברשתות השיווק.
התחרות על שולחן החג
התחרות על כיסו וכוסו של הצרכן הישראלי, דומה למלחמתו של דון קישוט בטחנות הרוח ואפשר להגדירה גם כמלחמה עקובה מיין. הצרכן הישראלי שותה מעט יין, כ-5.3 ליטרים בשנה במקרה הטוב, מספר הנמוך בהרבה מכמעט כל מדינות המערב ומדינות ה-OECD. על מעט טיפות יין אלו הנמזגות לכוסו של הצרכן, מתחרים, כאמור, כ-350 יקבים.
ואם הזכרנו את דון קישוט, אז את אותם יקבים עלומים - שיינותיהם איכותיים, אך שמם לא נודע למרחקים - מנסה לקדם שחר זיו, שבעברו ניהל את תחום השיווק וההדרכה של יקבי רקנאטי, עד שהחליט להיות נושא הדגל של מה שהוא מזהה כ"גאווה הישראלית" השורשית: עסקים קטנים המייצרים מוצרי איכות שיש להתגאות בהם, כלומר - יקבי הבוטיק.
זיו, שואף לקצר את הזנב הארוך של עולם היין הישראלי, וליצור מגע ישיר בין יקבי הבוטיק לצרכנים. על מנת להצליח במשימה, הוא מפגיש את היקבים הללו עם קהל הצרכנים ושם אותם בקדמת הבמה. איך? באמצעות תערוכת היין השנתית - "סומלייה", במסגרתה הוא מאגד 12 יקבים קטנים ומצליח לחשוף אותם לציבור ולבנות עבורם מוניטין.
לצד התערוכה השנתית, בחודש הקרוב ייפתח מיזם חדש מטעמו של זיו: בר יין ייחודי בקניון "גן העיר" בתל אביב, שבו יוצעו יינות של יקבי בוטיק במתכונת תפריט "פופ אפ" מתחלף. מדי שבוע יקבל יקב בוטיק אחר את החשיפה מול הקהל, ובמקום ייערכו סדנאות שיועברו על ידי הייננים של אותם יקבים, והיינות עצמם יימכרו בכוסות ובבקבוקים.
כמו כן, השבוע יתקיים אירוע "יין - תרבות - אומנות" בסינמטק תל אביב - גם הוא ביוזמתו של זיו - ובו אפשר יהיה לטעום יינות של 12 יקבי בוטיק מעניינים, שלרוב אינם זוכים להכרה מצד הצרכן הפרטי. הנה הם לפניכם.
יקב קפוסטו
היקב, בבעלותו של ז'אק קפסוטו - מסעדן, יינן נלהב וציוני אדוק יליד מצרים. את שנות נעוריו, בילה קפסוטו בליון שבצרפת ומשם נדד למנהטן, שם פתח את מסעדת "Capsouto Freres" המיתולוגית.
לאחר 30 שנה כמסעדן, נאלץ לסגור את המסעדה לאחר שהוריקן "סנדי" חירבה את המבנה בו פעלה. הוא עלה ארצה, ובגיל 70 החליט לשנות מסלול ורכש אדמה במורדות הרי הגליל, שם נטע כרם והחל לייצר ייןץ היינות הראשונים של קפוסטו הושקו מן הבציר של 2014, וכיום מייצר היקב כ-30,000 בקבוקים בשנה.
יקב להט
איתי להט הוא אחד הייננים הישראליים המוכשרים והמוערכים ביותר בתעשייה. מלבד היותו יועץ מוצלח ומבוקש על ידי יקבים רבים, הוא מייצר גם יין אישי משלו תחת המותג - "להט".
יינותיו מצטיינים בעושר ובמורכבות אלגנטית, דוגמא לכך הם היינות "להט לבן" ו"להט אדום", המוכנים לשתייה כבר בצעירותם, אך גם בעלי יכולת להשתבח בבגרותם.
יקב מואה
היקב מסמל אי של שפיות בחבל ארץ מיוחד ובלתי מתפשר - מדבר הערבה. הענבים מהם מייצרים את יינות היקב, גדלים בכרם "מישור הרוחות" הסמוך למצפה רמון - במעלה דרך הבשמים העתיקה - בגובה ממוצע של 800 מטרים.
בתהליך ייצור היינות מקפידים לתת מקום לביטוי האופי המדברי הייחודי של הכרם - עומק, עושר ואפילו מליחות עדינה.
יקב סימון
יקב משפחתי הפועל משנת 2010 בקרית טבעון. היקב שוכן בין האלונים העתיקים של טבעון, ובמרתף היקב מבוקבקים כ-8,500 בקבוקים בשנה. בין היתר, מייצרים כאן יינות אדומים עזים ועשירים, יין לבן קליל, רוזה קייצי ורענן ויש גם יין מתקתק עם שורשים גליליים.
יקב כישור
היקב הבא שוכן בכפר כישורית, המוקף בכרמי כישור ונמצא על רכס ההר העולה מחופי הגליל המערבי. לצד המיקום הייחודי והפסטורלי שלו, הכפר משמש גם כבית לכ-180 בוגרים עם צרכים מיוחדים.
הן היקב והן הכרם, משמשים כענף תעסוקתי בכפר (אחד מתוך 12 ענפים), וחברי הכפר שותפים לעשייה ולעבודה השוטפת בהם.
הכרמים ניטעו ב-2007, וכשלוש שנים מאוחר יותר, נערך הבציר הראשון. תחילה הופקו 8,000 בקבוקים, וכיום מייצר היקב כ-60,000 בקבוקים. השאיפה של היקב, נכון להיום, היא להפיק 100,000 בקבוקים בשנה.
יקב בר מאור
היקב מתמחה בייצור יינות מענבים הגדלים באזור בקעת הנדיב, תוך שימוש בשיטות גידול מסורתיות, בכרמים שאינם זקוקים להשקייה חיצונית ותוך התערבות מינימלית בתהליך ייצור היין.
היקב הוקם בשנת 2009 על ידי רמי בר מאור, שהחל את דרכו בעולם היין בשנת 1998 במהלך עבודתו בחנות ובר יין בחיפה. כיום, מייצר כ-25,000 בקבוקים בשנה.
יקב אחת
יקב משפחתי, שלעבודה בו שותפים גם ילדי המשפחה - החל מעבודת הבציר והמיון, דרך הטיפול ביין ועד הביקבוק עצמו. את היקב עצמו מנהלת ניצן סברסקי, אם המשפחה ובוגרת תואר ראשון בייננות ובתורת הגפנים מאוניברסיטת מילאנו, ובעלת תואר שני בייננות ובתורת הגפנים מהפקולטה לחקלאות בפוליטכניקו שבמדריד.
היקב מייצר יינות נגישים לשתייה ועדינים מאוד בטעמם, אך ככל שמתעמקים בהם ומאפשרים ליין להיפתח - כך מתגלים להם רבדים נוספים, מסקרנים ואף מפתיעים.
יקב מאיה
היקב הבא מייצר יינות מזנים הגדלים סביב אגן הים-התיכון. מתוך שאיפה לתוצרת איכותית במיוחד, היקב חיפש אחר הצוות המקצועי הטוב ביותר והרחיק עד ליוון, שם גייס את היינן - הפרופסור יאניס פראסקבופולוס, ומומחה לגפנים ים-תיכוניות - פרופסור קוסטאס בקיאסטס.
השניים, המתמחים בגידול ובייצור יין באזור הים-התיכון, בשילוב עם היינן בפועל - דוד בר אילן, יצרו את יינות "מאיה", המשלבים טעמים ים-תיכוניים ושומרים על השורשיות המקומית.
יקב סקוריה
יקב בוטיק הממוקם במושב כנף, על הכביש העולה מצומת מעלה גמלא לגולן. היקב נוסד בשנת 2008, והחל את דרכו בייצור כמויות קטנות של יין לצריכה עצמית.
כיום, מייצר היקב כ-10,000 בקבוקים בשנה מזן קברנה סוביניון וסירה, המיוצרים מענבים הגדלים בכרם הממוקם בתל פארס.
יקב בן נון
יקב בוטיק הנמצא במושב בן נון והוקם על ידי ד"ר דני יניב, רופא שהגשים חלום ילדות ועבר להתגורר ביישוב המרוחק, סמוך לכרם מוזנח אותו שיקם והגדיל.
בכרם, גדלים זנים דוגמת מרלו, קברנה סוביניון, מלבק, סנג'ובזה ופטי ורדו. היקב עצמו כשר, ובשלב זה מיוצרים שם כ-16,000 בקבוקים בשנה, עם שאיפה להגדיל את הייצור לכ-20,000 בקבוקים בשנה.
יקב דומיין סרור
לאנשי העסקים קלוד סרור, מיכאל גולן, ז’אן דוד בנשו וז’אק נאטאף היה חלום - ליצור עסק בר קיימא בעל זיקה לאדמה הישראלית.
הארבעה בחרו בלוקיישן של רמת הגולן, ויחד עם יובל מצליח - חקלאי בעל נחלה מהמושב דתי אבנ"י אית"ן - הגשימו את חלומם, והצליחו להמחיש הלכה למעשה כיצד השילוב בין המקצועיות שלו לבין ייחודה של חלקת האדמה אותה הוא מעבד - מניב מוצרים איכותיים וייחודיים.
יקב גתו
למלכיאל הדרי, איש הייטק במקצועו, היה חלום לייצר יין בעצמו. אשתו, דינה, רשמה אותו לקורס יין ביקב שורק, ובעקבות זאת הדרי הרס את חדר השינה, את המוסך ואת הפאטיו בחצר ביתם המשותף שבהוד השרון, והפך אותם ליקב.
כיום, משפחת הדרי מייצרת שלושה סוגי יינות (לבן, רוזה ואדום), ואף מייצאת חלק מהיינות לארצות הברית.
הכתבה עשתה לכם חשק לטעום מהיינות של יקבי הבוטיק? אירוע "יין - תרבות - אומנות", שייערך בסינמטק תל אביב ביום חמישי (12 בספטמבר), יאפשר לכם לקבל טעימה מ-12 יינות שיוצרו על ידי יקבי בוטיק ישראליים. מלבד הטעימות, המשתתפים יקבלו במהלך האירוע שובר זיכוי על סך 50 שקלים לרכישת יין, כמו גם כרטיס כניסה לסרט לבחירתם בסינמטק תל אביב. עלות כרטיס לאירוע: 95 שקלים
פורסם לראשונה: 11:50, 10.09.19