כולם אוהבים אבוקדו. הוא משתלב בסלטים, בכריכים, בממרחים, וכיף לאכול אותו בלי כלום. אולי רק עם קצת מלח. הבעיה היחידה: הקילוף והחיתוך שלו משאירים הרבה פעמים חלק גדול ממנו על הקליפה. או על השיש.
לשף שחף שבתאי ממסעדת פופ אנד פופ בתל אביב יש שיטה מהפכנית - לא פחות. כזו שתשאיר את האבוקדו שלם ומקולף, ואת המטבח נקי.
שיטה לקילוף אבוקדו
(צילום: אסף קמר)

"אי פעם נתקלת בקילוף אבוקדו שמרגיש כמו מיני משימה מסרט אקשן? ובכן, אני כאן כדי לשנות את זה", הוא אומר בחיוך. "אני יודע שהקליפה של האבוקדו יכולה להיות קשה מאוד לקילוף. אתם מנסים לקלף אותו, והקליפה נשארת דבוקה אליו וחלקים טובים מהפרי הולכים לפח. לא כיף".
שבתאי מכיר את האבוקדו מקרוב, עוד מהימים שבהם עבד במטעים של הקיבוץ שבו גדל, עמיעד, אבל את שיטת הקילוף שהוא מדגים, הוא למד רק עכשיו. "חזרתי מעבודה בפריז וטסתי לקיבוץ שלי ללמוד את השיטה הכי השווה של החקלאים הוותיקים שלנו".
3 צפייה בגלריה
חיתוך אבוקדו
חיתוך אבוקדו
שבתאי והאבוקדו הקלוף
(צילום: אסף קמר)
לפניכם המדריך לקילוף אבוקדו, שיטת החקלאים:
הצעד הראשון: הקפאה קצרה
שבתאי ממליץ להתחיל בתהליך פשוט מאוד – הקפאה. "השלב הראשון הוא להכניס את האבוקדו למקפיא לחמש דקות בלבד", הוא אומר. "זה לא ייקח יותר זמן מכוס קפה שאתם שותים בזמן שהאבוקדו מתקרר. העיקר הוא לא לשכוח אותו שם לתקופה ארוכה מדי – אחרת תמצאו את עצמכם מתמודדים עם אבוקדו שיותר דומה לאבן מאשר פרי אכיל".
הצעד השני: מים חמים
"השלב השני הוא לא פחות מהפכני. אחרי שהאבוקדו יוצא מהמקפיא, הכניסו אותו למים חמים למשך שתי שניות בלבד. כן, בדיוק שתי שניות. זה כמו טריק קסמים – מים חמים משחררים את הקליפה, וכשהיא יוצאת בקלות, תרגישו כאילו זכיתם בלוטו".
הצעד השלישי: סכין חם
"כאן מגיעה החוכמה האמיתית," אומר שבתאי. "כדי לקלף את האבוקדו בצורה הטובה ביותר, השתמשו בסכין חם. הסכין החם עוזר לחתוך את האבוקדו בצורה מקצועית ונקייה. אתם תראו איך כל הקליפה פשוט מתפצלת ותוך שניות האבוקדו שלכם מוכן".
3 צפייה בגלריה
חיתוך אבוקדו
חיתוך אבוקדו
חיתוך אבוקדו
(צילום: אסף קמר)

השוואה לשיטות אחרות

שבתאי לא עוצר כאן – הוא מבצע ניסוי עם שלושה אבוקדואים זהים כדי להדגים את השוני בין השיטות. אבוקדו אחד הוא מקלף בסכין בלי להקפיא בכלל, אבוקדו נוסף הוא מקפיא, מכניס למים חמים ומקלף, ואת האבוקדו השלישי בשיטה המלאה שלו: הקפאה, חימום במים וקילוף בסכין חם.
3 צפייה בגלריה
שלושה סוגי חיתוך משמאל לימין: רגיל, הקפאה וחימום, הקפאה חימום וסכיןחמה
שלושה סוגי חיתוך משמאל לימין: רגיל, הקפאה וחימום, הקפאה חימום וסכיןחמה
שלושה סוגי חיתוך משמאל לימין: רגיל, הקפאה וחימום, הקפאה חימום וסכין חמה
(צילום: אסף קמר)
לא צריך להיות מומחה כדי לראות בבירור את ההבדלים בין השיטות השונות: בשיטת הקילוף הסטנדרטית - האבוקדו לאחר קילוף נראה כמו כלב רחוב עם פרווה מבולגנת ומזכיר תורנות מטבח בצבא. בשיטת הקילוף הכוללת הקפאה וחימום, הפרי הירוק מקולף היטב ומעורר תיאבון, ובשיטה השלישית שכוללת גם סכין חם, מתקבל אבוקדו זוהר ויפהפה, מקולף להפליא. כמכור לאבוקדו, מעולם לא ראיתי קילוף מושלם כזה.
שבתאי מחייך בהנאה כשהוא רואה את ההתלהבות. "אני תמיד אומר שהאבוקדו מרגיש קצת כמו בריון – רך מבפנים אבל קשוח מבחוץ. כפי שאתם רואים, השיטה הזאת מנצחת בגדול. האבוקדו נראה כמו פרי מוכן לתצוגה – ללא שום קליפה וללא שום בזבוז".
אז בפעם הבאה שתיתקלו באבוקדו עיקש - תזכרו את השיטה של שבתאי ותהנו מקילוף קל ונעים. ומאבוקדו טעים, כמובן.