רק שבועיים לפני פרוץ המלחמה, צייץ בטוויטר חבר הכנסת, אחמד טיבי, והרשת סערה. "אפרופו בן גוריון וסגירת חשבון היסטורית, פתיתים הם בעצם מפתול פלסטיני", כתב טיבי, והאשים את המטבח הישראלי בגניבה קולינרית. אבל מה שחבר הכנסת טיבי אולי לא ידע זה שפתיתים הם לגמרי המצאה ישראלית, שנולדה בתקופת הצנע, אחרי שדוד בן גוריון חיפש תחליף זול לאורז.
פתיתים עשויים למעשה כמו בצק של פסטה – מקמח סמולינה (קמח טחון גס, בדומה לסולת) ומים, ולרוב הם טבעוניים (כמו פסטה, גם פתיתים עשויים לפעמים מקמח רגיל וביצים). בניגוד לפסטה (הקלאסית, לא התעשייתית) שאותה מייבשים באוויר הפתוח, את הפתיתים אופים בתנור.
1 צפייה בגלריה
פתיתים עם ברוקולי וגזר
פתיתים עם ברוקולי וגזר
אפשר גם לשדרג: פתיתים עם ברוקולי וגזר
(צילום: אפרת סיאצ'י)
אז איך נכין פתיתים מושלמים? זה הרבה יותר פשוט ממה שחושבים, ולמעשה לא צריך הרבה אלא רק להקפיד על שני דברים חשובים שהם הסוד לפתיתים המושלמים: כמות הנוזלים ושחרור האדים מהסיר. כמות הנוזלים שצריך בשביל להכין פתיתים היא קטנה מזו של אורז וקלה יותר לחישוב – על כל כוס פתיתים צריך לשים כוס מים. במקום מים אפשר להשתמש גם בציר שאתם אוהבים, מה שיכול להקפיץ את הטעם ולהעניק לפתיתים טעם עמוק. חשוב מאוד להקפיד לא לשים יותר מדי מים כי אחרת תתקבל עיסה.
הצרה הגדולה עם פתיתים היא שהם לפעמים נדבקים אחד לשני, וזה קורה כי לא מאווררים את הסיר ולא נותנים לאדים לצאת החוצה. אם תשאירו את הפתיתים שלכם יותר מדי זמן על הלהבה, הם פשוט יהפכו לגוש אחד לא מגרה במיוחד. אז מה הטריק? לפתוח את הסיר בסוף הבישול, אחרי שכל המים התאדו, ולערבב בעזרת כף עץ את הפתיתים. הפעולה הזאת משחררת את האדים הכלואים בסיר, ומונעת מהפתיתים להמשיך ולהתבשל בסיר. יותר מדי מים ויותר מדי אדים יגרמו בסופו של דבר לפתיתים שלכם להידבק זה לזה.
הפתיתים הם תוספת מעולה כמעט לכל ארוחה, ומי שרוצה להשקיע יכול להוסיף לתוך סיר הפתיתים שלו לא מעט דברים כמו: בצל מטוגן, נקניקיות, רוטב אדום כמו של פסטה וגם בשר טחון, מה שיכול לשדרג את הסיר שלכם באופן דרסטי.
ובחזרה לטיבי ולבן גוריון – לא רק המפתול (שאותו, אגב, עושים מבורגול ולא מקמח) דומה לפתיתים אלא הם מופיעים בצורה כזו או אחרת גם במטבחים נוספים כמו הפארפלעך מהמטבח המזרח אירופאי (שאפשר להשיג בעיקר ברשתות החרדיות), אורזו מהמטבח האיטלקי וברקוקש מהמטבח הצפון אפריקאי.
פתיתים עם ברוקולי וגזר
28 דירוגים
פתיתים עם ברוקולי וגזר
כשר
טבעוני
זמן הכנה
15 דקות
זמן כולל
35 דקות
דרגת קושי
קלה
כמות מצרכים
9
קרדיט מתכון: אפרת סיאצ'י, צילום: אפרת סיאצ'י
מג'דרה פתיתים מהירה ומשגעת
13 דירוגים
אוכל
כשר
טבעוני
זמן הכנה
10 דקות
זמן כולל
30 דקות
דרגת קושי
קלה
כמות מצרכים
9
קרדיט מתכון: אסתר דורון צרפתי, צילום: אסתר דורון צרפתי
קדרת עוף עם פתיתים ופטריות
7 דירוגים
עוף עם פתיתים ופטריות
כשר
זמן הכנה
15 דקות
זמן כולל
105 דקות
דרגת קושי
קלה
כמות מצרכים
12
קרדיט מתכון: דינה משה, דינה משה