עליית מחירי הפירות והירקות בישראל מטרידה לא מעט צרכנים, אך מתברר שיש בעולם אנשים המוכנים להוציא סכומים דמיוניים על מאכל בודד. הכירו את האננס מזן Rubyglow היוקרתי והאדמדם, שיעלה לכם 395.99 דולר – כלומר, 1,462 שקל.
כיצד הפך האננס האקזוטי למאכל ששווה במחירו לחופשה בצימר? לפי אתר החדשות CNN, תוכלו להשיג את הפרי היוקרתי ברשת Melissa’s Produce, המוקדשת לפירות וירקות ייחודיים ונמצאת בקליפורניה. ברשת מכנים אותו "האגדה האדומה", שם תואר שיוצר ציפיות עצומות.
2 צפייה בגלריה
אננס Rubyglow של דל מונטה
אננס Rubyglow של דל מונטה
"האגדה האדומה". אננס Rubyglow
(צילום: מתוך האתר www.melissas.com)

אננס הפאר רוביגלואו פותח במהלך 15 השנים האחרונות על ידי חברת Del Monte ומיוצר בקוסטה ריקה. התהליך הארוך של הכנסת פירות חדשים לשוק כולל מבחני טעימה רבים וניסיונות חוזרים ונשנים ליצור זן מוצלח ועסיסי יותר מההיצע הקיים בשוק, ובאותה עת לספק לו חיי מדף ארוכים שיקלו על שיווקו לרשתות המזון.
המצב הכלכלי אומנם גורם לצרכנים רבים – גם בארצות הברית – להתרחק ממוצרי פרימיום ולחסוך בהוצאות ככל הניתן, אך הרשתות החברתיות הובילו אמריקנים רבים לפתח עניין במאכלים שלא הכירו קודם. בעיקר כאלו המגיעים אליהם מרחבי העולם. כך, למשל, הם הגבירו את צריכת התותים היפניים, ומעזים להתנסות בזנים חדשים של תפוחים וענבים.
2 צפייה בגלריה
תותים של Oishii
תותים של Oishii
לקוחות נכנסו לרשימת המתנה כדי לרכוש אותם. תותים של Oishii
(צילום: Jerod Harris/Getty Images for Vox Media)

לפי CNN, התקדים שאפשר למוכרי האננס האדמוני להשקיע בפיתוח למרות הסיכון הכלכלי, הוא סיפור ההצלחה של התותים היפניים המיוחדים של Oishii. הם פרצו לשוק בשנת 2018, ומחירם של שמונה תותים עמד על 50 דולר (185 שקל). בחישוב מהיר, מחירו של תות אחד בלבד הוא 23 שקל – ביס יקר לכל הדעות.
לפי טיקטוקרית האוכל גבי אניסלריקו, התותים "לא יותר מדי מתוקים או חמוצים", והיא מגדילה לעשות ואוכלת גם את החלק הירוק שבהם. טרנד טעימות התותים היוקרתיים סחף את טיקטוק בשנה שעברה, וחלק גדול מכוח המשיכה שלהם היה הקושי להשיג אותם: נדרשה כניסה לרשימת המתנה כדי לרכוש אותם. כיום מחירם של התותים ירד ואריזה עולה בין 10 ל- 14 דולר (52-37 שקל) וניתן למצוא אותם ברשתות שיווק גדולות דוגמת Whole Foods.
טעימות בטיקטוק של תותי Oishii

ההצלחה של התותים היפניים מלמדת אותנו שלא מדובר במקריות. התותים מגיעים באריזה שקופה המדגישה את גודלו ומרקמו של כל אחד מהתותים, והם נראים כמו פרלינים יוקרתיים. מכאן שהתותים הופכים ל"חוויה", ולא רק למקור טוב לוויטמינים.

אננס למאכל או רק לתצוגה?

באתר של Melissa’s Produce, שמוכר את אננס הרוביגלואו, מתואר המאכל כ"פנינה נדירה, שיצירתה ארכה 15 שנה". הרוביגלואו נחגג כ"שיא היוקרה של עולם הפירות", וגם כ"מתנה בלתי נשכחת". האכילה הופכת לטקס יוקרתי במנותק מהצורך בתזונה, והפרי הינו "מלכותי", כזה שמפריד את אוכליו מפשוטי העם.
סרטון אנבוקסינג של אננס הרוביגלואו

האם אננס הקסם מצליח במכירות? באופן חלקי. לפי מנהל השיווק של רשת Melissa’s Produce רוברט שולר, בחודש האחרון נמכרו כ-25 אננסים (מתוך 50 שהוצעו למכירה באתר). הרוכשים לרוב אינם אנשים פרטיים, אלא מסעדות בלאס וגאס ובקליפורניה שמציגות את הפרי כתפאורה. שולר הסביר ל-CNN: "יש לזה שוק, מאוד קטן ונישתי. זה לא משהו לכולם".
בו קורלי והאננס האדום באינסטגרם

בו קורלי, שף שקיבל את האננס היוקרתי במתנה להתנסות, שמח לספר ל-70 אלף עוקביו באינסטגרם שהאננס היה נפלא, "סופר מתוק". אבל, כפי שהודה בריאיון ל-CNN, הפרי "לא שווה 400 דולר". הוא שיתף שלאננס הרוביגלואו אין טעם לוואי מריר, כפי שהוא חווה פעמים רבות באכילת אננסים רגילים, ואמר כי הוא צופה שהאננס האדום יעטר שולחנות בחג המולד הבא, בזכות אפקט ה"וואו" שנוצר מרכישה של פריט כה אקסקלוסיבי, שרק אלפים בודדים ממנו מיוצרים מדי שנה.