10. מיס וי

המיקום לא משהו בלשון המעטה: מתחם הבורסה ברמת גן. רועש וסואן ביום. משעמם ונטל ברק בלילה. גם העיצוב לא מבריק במיוחד: חלל זעיר שעמוס בשולחנות עץ ארוכים ונטולי חן. אבל היי, אנחנו כאן בשביל אוכל ואוכל דווקא יודעים לעשות במיס וי.
במסעדה הזו מגישים מנות אסיאתיות ממטבחים שונים. ויגור מלאי כופתה הודי לצד אגרול וייטנאמי, וקארי קוריאני ירבץ לצד ראמן יפני. נכון, אין באמת קשר בין המנות אבל זה איכשהו עובד. לגמרי עובד.
את מיס וי פתח לירון ברנר, השף והבעלים של וונג, תחילה במתכונת של משלוחים וטייק אוויי בלבד. זה קרה אי שם בתקופת הקורונה, כשכולנו היינו ספונים בבתים, משוועים לאוכל משמח. במיס וי הציעו אוכל טבעוני אסיאתי עשוי חומרי גלם משובחים, ושוחרי הבריאות שבינינו הפכו למעריצים מושבעים. לפני כשנתיים מיס וי הפכה למסעדה אמיתית שבה אפשר לשבת פיזית וכמו שאתם לבטח יודעים, כל אוכל יהיה טעים יותר כשהוא מגיע מהמטבח ישירות לשולחן, ולא מטלטל בדרכים בצידנית בצבע תכלת.
המלצה: אגרול וייטנאמי (44 שקלים) ודים סאם ממולא ג'קפרוט (48 שקלים). קליל, אוורירי וטעים.
מיס וי, תובל 16, רמת גן

9. גודנס

גודנס נפתחה ב-2016 בקינג ג'ורג' כדיינר אמריקני מושחת וטבעוני. החלל היה קטן יחסית והתפריט כלל בעיקר המבורגרים ענקיים, שניצלים, נקניקיות וצ'יפס. הרבה צ'יפס. לפני כשנתיים שינו מיקום: עדיין בקינג ג'ורג' אבל מעבר לכביש, בפינת רחוב בורכוב. שעות הפתיחה הורחבו, החלל מרווח יותר ויש מרפסת גדולה שמאפשרת ישיבה באוויר הפתוח. על הדרך השתנה גם הכיוון הקולינרי והמקום הפך למסעדה-בית קפה- מעדנייה. מלבד ג'אנק פוד מגישים פה גם ארוחות בוקר מזינות למדי, כריכים, סלטים נפלאים ושייקים על טהרת הבריאות. מהמעדנייה תוכלו להעמיס טייק אוויי של אוכל מוכן במשקל, מתבשילים ועד סלטים וממרחים.
המלצה: סלט קיסר (58 שקלים) - הר של חסות ברוטב קיסר טבעוני וטעים להפליא, עם בצל סגול, ערימת קרוטונים שמנמנים ומנה נדיבה של טופו קריספי. יאמי.
גודנס, קינג ג'ורג' 32, ת"א
5 צפייה בגלריה
מקומות חדשים גודנס
מקומות חדשים גודנס
לא רק ג'אנק פוד. גודנס
(צילום: אסף קרלה)

8. משק ברזילי

משק ברזילי הוא אחד המוסדות הטבעוניים הוותיקים בישראל. המסעדה הוקמה ב-2002 במושב ירקונה בשרון וב-2013 הועתקה לנווה צדק, אחת השכונות היפות ביותר בתל אביב.
מדובר במסעדה של ממש, כזו שפתוחה רק חצי מהשבוע ורצוי מאוד להזמין מקום מראש. האג'נדה הקולינרית היא פארם טו טייבל, התפריט מפונפן, יש אפשרות לערוך אירועים ובימי רביעי מתקיימת ארוחת טעימות עם שף אורח.
לצד המסעדה פועלת המעדנייה של משק ברזילי שמציעה אוכל מוכן לטבעונים ושוחרי בריאות, כזה שאפשר לאכול במקום, לקחת הביתה או להזמין במשלוח. בין היתר תמצאו שם קציצות חריימה, מוסקה, קישים, סלט "ביצים" ומבחר גבינות מן הצומח וממרחים שמוכנים במקום.
המלצה: נתח "בשר חדש" רידיפיין בחמאת עשבי תיבול, יין וירקות (82 שקלים). רידיפיין הוא בשר מהצומח, תוצר של חברת פודטק ישראלית. הוא נמכר בשלל גרסאות ובמסעדות רבות, אבל במשק ברזילי יודעים היטב מה לעשות איתו ומצליחים להידמות למקור בצורה מפתיעה.
משק ברזילי, אחד העם 6, ת"א
5 צפייה בגלריה
אוכל מוכן לטבעונים ושוחרי בריאות. המעדנייה של משק ברזילי
אוכל מוכן לטבעונים ושוחרי בריאות. המעדנייה של משק ברזילי
אוכל מוכן לטבעונים ושוחרי בריאות. המעדנייה של משק ברזילי
(צילום: אנטולי מיכאלו)

7. החתול הירוק

בישראל של ימינו במרבית הפיצריות יש אפשרות לפיצה טבעונית וחלקן אפילו מוצלחות למדי. אם פעם הגרסה הטבעונית המעליבה כללה בצק, רוטב וירקות מעל, ללא גבינה בכלל, היום כולם טורחים להוסיף גם תחליף גבינה כלשהו. הפיצה של החתול הירוק היא לא ג'סטה לטבעונים נודניקים, היא הדבר האמיתי שכן מדובר בפיצרייה היחידה בישראל שהיא כל כולה טבעונית.
הבשורה הגיעה לפני כעשור. רבים תהו האם מקום שמגיש פיצה שלא עונה להגדרה של פיצה, יכול להצליח בכלל. ובכן, החתול עדיין כאן. חי, קיים ובועט. יעידו על כך עשרות שליחי וולט שנכנסים אליו מדי ערב להעמיס ולשנע מגשים לסועדים רעבים מכל רחבי תל אביב.
הפיצה של החתול מורכבת מבצק קריספי, גבינת קשיו נפלאה שמיוצרת במקום ושלל תוספות שמפוזרות בנדיבות: מפטריות, דרך אננס ועד פפרוני מהצומח. חבר אוכל-כל סיכם בפה מלא: "טבעוני או לא, זאת אחת הפחמימות הכי טובות שאכלתי בעיר הזו".
המלצה: ספיישל פרמז'ן (85 שקלים) - רוטב עגבניות, גבינת קשיו, ארטישוק, רוקט ופרמז'ן. כשאומרים "אוכל מנחם", מתכוונים למנה הזו בדיוק.
החתול הירוק, לבונטין 9, ת"א
5 צפייה בגלריה
בצק קריספי, גבינת קשיו מופלאה ותוספות נדיבות. החתול הירוק
בצק קריספי, גבינת קשיו מופלאה ותוספות נדיבות. החתול הירוק
בצק קריספי, גבינת קשיו מופלאה ותוספות נדיבות. החתול הירוק

6. חומוס BAR

אם זה היה מדרג שמות יצירתיים למסעדות, חומוס בר הייתה לוקחת את המקום האחרון בהליכה. "חומוס בר" לא רק שלא משקף מה מתרחש במסעדה הנהדרת הזו, הוא ממש חוטא לתפריט. כלומר, כן, יש שם גם חומוס, אבל זו פחות או יותר המנה הכי שולית והכי לא מעניינת בתפריט.
השם הלא מוצלח עומד בניגוד גמור לאוכל שמגישים במקום. בחומוס בר מתמחים בטבעון של מנות בשר מוכרות: שיפודים, מעורב ירושלמי, קבב, אסאדו, שווארמה, המבורגר, נקניקיות ועוד. לא ברור איך אבל חלק מהמנות דומות מאוד למקור ואחרות פשוט טעימות בלי קשר אליו. לצד "הבשר", אפשר להזמין גם תוספת מתבקשת כמו מג'דרה, קוסקוס, צ'יפס או סלט. העיצוב מזכיר מסעדת פועלים, המחירים סבירים לגמרי והשירות אדיב, מהיר ומחויך.
המלצה: מעורב ירושלמי (65 שקלים) - מיקס נפלא של קבב, נקניקיות, שווארמה וכנפי יובה בתוספת בצל מטוגן וצ'ימיצ'ורי. השמחה הזו מגיעה עם 2 פיתות, טחינה ותוספת לבחירה. מנה ענקית, טעימה ומשביעה.
חומוס BAR, נתנזון 22, חיפה

5. גרין רול

למקרה שתהיתם איך עובדת סושייה ללא דגים, גרין רול מספקת תשובה נפלאה בדמות רולים יפהפיים, צבעוניים, מושקעים ויצירתיים להפליא. כל רול הוא ייחודי וכולל לפחות חומר גלם אחד שבדרך כלל לא מככב בסושי, כמו שקדים, גבינת קשיו או ריבת בצל.
גרין רול נפתחה ב-2015 והההתחלה לא הייתה מוצלחת. הסושי עצמו היה טעים, אבל הביקור הראשון במסעדה הבהיר שגרין רול הוא לא מקום להגיע אליו, רק להזמין ממנו - חלל זעיר עם מספר מצומצם של שולחנות וצוות שפשוט לא עמד בקצב.
לפני למעלה משנתיים נסגר הסניף המצ'וקמק ההוא במונטיפיורי ובמקומו נפתח סניף רחב, צבעוני ומזמין ברחוב אחד העם. התפריט התרחב והשתדרג גם הוא, ועכשיו, חוץ מסושי, יש שם גם מגוון מנות אסיאתיות מושקעות. המקום הוא גן עדן לטבעונים ולהריוניות חובבות סושי שיכולות להזמין כל רול ללא חשש.
המלצה: גוקו רול (53 שקלים) - רול במילוי אבוקדו, מלפפון, ריבת בצל ותערובת טופו, שקדים, עירית ושומשום. מושלם.
גרין רול, אחד העם 15, ת"א
5 צפייה בגלריה
גרין רול
גרין רול
רחב ומזמין. הסניף המשודרג של גרין רול
(צילום: אור סופר)

4. אלפקה BAR

נכנעת ומודה: בעולם מתוקן אלפקה לא היה מצליח להשתחל לרשימה הזו כי לא מדובר במסעדה אלא בבר, אבל היי - זה לא עולם מתוקן והאוכל שמגישים פה הוא לא נשנוש ליד המשקה אלא סיבה מספיק טובה לקפוץ לביקור.
אלפקה הפלורנטיני הוא בר טבעוני שמציע מבחר נפלא של קוקטיילים מרעננים ומיוחדים לצד מנות-בר שגם קרניבורים עפים עליהן, ובצדק: קובה שמנונית, כרובית מטוגנת, צ'יפס מתובל ושורה של המבורגרים מושחתים במיוחד. הכול נטול בשר וטעים בצורה מוגזמת ולכן למעלה מחצי מהקהל בכלל לא טבעוני. סתם יודע להעריך אוכל טעים כשהוא פוגש כזה.
המלצה: לה-פטה בורגר (68 שקלים) - בורגר עשוי בשר רידיפיין טחון וממולא בגבינת פטה שקדים עם פרוסת צ'דר מעל. טבעונים נשבעים בכל היקר להם שמדובר בבורגר הטעים בישראל.
אלפקה בר, פלורנטין 40, ת"א

3. Opa

רבות כבר נכתב על אופא, מסעדת השף הטבעונית הראשונה והיחידה בישראל. באופא אין תחליפי בשר או גבינה, אין ניסיון לטבען מנות שמקורן בעולם החי ובעיקר אין גרם של התנצלות או חנופה. שיראל ברגר בנתה תפריט שלם על טהרת הפירות והירקות. היא מפרקת ומרכיבה מחדש את חומרי הגלם ונותנת משמעות חדשה לכל חלק בירק או בפרי. התוצאה היא מסעדה ברמה גבוהה מאוד שמצליחה להרשים גם אורחים שכל קשר בינם לבין טבעונות הוא מקרי בהחלט.
באופא לא מזמינים מנות לפי בחירתכם. מדובר בתפריט טעימות בן 11 מנות זוגיות ועלותו הוא 350 שקלים לאדם, לא כולל שתייה ודמי שירות. זה לא זול בכלל, המנות קטנות מאוד וייתכן שתצטרכו להשלים ארוחת ערב בבית, אבל מובטחת לכם חוויה קולינרית מרתקת ויוצאת דופן.
בראשית 2023 זכתה אופא בפרס היוקרתי "ONE TO WATCH" (מסעדה אחת שצריך לשים לב אליה) בדירוג 50 המסעדות הטובות ביותר במזרח התיכון ובצפון אפריקה. בנימוקי הזכייה נכתב: "מהרגע שנכנסים דרך דלתות המסעדה אופא מזמינה את האורחים לשקוע בעולם של ירקות ולצאת למסע קולינרי חושני ענוג".
Opa, החלוצים 8, ת"א
5 צפייה בגלריה
opa
opa
opa
(צילום: אביב שקורי)

2. אנסטסיה

כבר עשר שנים שאנסטסיה היא מוסד תל אביבי מצליח, כזה שלא משנה באיזו שעה תגיעו, לעולם לא יהיה ריק.
הבעלים, רועי עזר ותמר איילון, פתחו את בית הקפה הטבעוני הראשון בישראל אחרי שהם עצמם החליטו לעשות שינוי בחייהם ולעבור לתזונה מהצומח. היום קצת קשה לתאר את אנסטסיה כבית קפה. מדובר במסעדה לכל דבר ועניין עם תפריט רחב ומגוון שכולל מנות פתיחה ומנות עיקריות לצד ארוחות בוקר מושקעות, כריכים מפנקים וסלטים שהם בגדר אוכל גורמה. לא פחות.
באנסטסיה מייצרים בעצמם את מרבית חומרי הגלם שמרכיבים את המנות שלהם: גבינות מהצומח, רטבים, ממרחים, מאפים וקינוחים. הקסם הזה מתרחש במפעל של אנסטסיה שהוקם לפני חמש שנים. במקביל הוקמה גם חנות אונליין שממנה אפשר להזמין משלוחי אוכל וחומרי גלם לכל הארץ.
המלצה: סלט סובה (69 שקלים) - אטריות כוסמת, כרובית צלויה, חסה לאליק, ארוגולה, כוסברה ובצל ירוק בקרם קשיו וג'ינג'ר עם קראמבל שקדים פיקנטי מעל. מה יש לומר שטרם נאמר? כנראה שהסוד של הסלט הזה טמון ברוטב המופלא שמגיע איתו. כך או כך, במרחבים טבעוניים מככב סלט סובה במקומות הראשונים בדירוגי המנות הטבעוניות הטובות ביותר בישראל, ובצדק. זו לא מנה טבעונית מצוינת, זו פשוט מנה מצוינת. לכולם.
אנסטסיה, פרישמן 54, ת"א

1. סשימי אסייאתית

לא להאמין שזה קורה אבל את המקום הראשון כבשה מסעדה נהדרת שנפתחה לפני חודשים ספורים בלבד ודילגה במהירות הבזק מעל מסעדות תל אביביות ותיקות. סשימי של אסי דלק, הבעלים של אום כולתום הטבעונית המיתולוגית עליה השלום, ושימי בוסקילה, סושי מן עם רזומה במטבח האסיאתי, בקושי הורידה את הניילונים - וכבר שמה את חיפה על המפה.
בסשימי יש מבחר מגוון של מנות אסייאתיות מהצומח - מספרינג רול, דרך פאד קפאו ועד סושי. חלק מהמנות כוללות תחליפי בשר, דג או ביצים, והתחליפים הללו מטופלים בידיים מיומנות ממש. ההמנות יצירתיות ומושקעות, התיבול מדויק, הצלחות מפתה, האווירה נעימה והשירות אדיב ומהיר מאוד.
המלצה: אם אתם רוצים לאכול טוב ולהתפעל מקולינריה טבעונית, לכו על שיפודים ושזיפים (82 שקלים) - יקיטורי "בשר" צרובים בגלייז רוטב שזיפים ופיסטוקים טחונים עם אספרגוסים צלויים. מוגש לצד סלטון עגבניות שרי, בצל סגול ועלי בזיליקום ברוטב בלסמי תפוחים ופיסטוק מלוח. אם אתם רוצים להתנחם, אל תפספסו את הכנפיים ברביקיו (35 שקלים). מדובר במנת פתיחה של פטריות בציפוי טמפורה ופנקו קראנץ', מקורמלות ברוטב ברביקיו, בצל ירוק ושומשום קלוי. זה לא ממש אסיאתי וזה גם לא ממש מזין, אבל אוח, כמה זה טעים.
סשימי אסייאתית, שער פלמר 3, חיפה