החיבור בין מרחבים ירוקים ואירועים קולינריים מקומיים הוא משהו מתבקש, לא רק במקומות כמו טוסקנה או בכפרים בדרום צרפת אלא גם כאן, כי עם המסעדות הקטנות והיצרנים שיש בארץ, הסצנה הקולינרית פה יודעת לתת פייט יפה. יצאנו לביקור בחוות חקלאיות, ביקבים ובמסעדות באזור הגליל והעמקים וגילינו עולם שלם של טעמים ואנשים מרתקים. אז מה אסור לפספס? ריכזנו את כל ההמלצות בכתבה הבאה.
אתנחתא
אתנחתא כשמו כן הוא - מקום מיוחד שנפתח באוגוסט האחרון, ואפשר לעצור בו על הדרך, ללגום כוס קפה ולאכול סנדוויץ' או עוגייה בחורשה ירוקה שמשקיפה להרים. לא תוכלו לקחת לרכב את ההזמנה כי המקום לא מחזיק כלים חד פעמיים ופועל למען איכות הסביבה.
במקום מוגש קפה, תה, שתייה קרה, כריכים, מאפים, עוגות ועוד דברים טובים. הכל טרי וטעים ויש גם פירגון לעסקים קטנים מטבעון ומהסביבה.
המקום שייך לבחורה בשם תמר שבתקופת הקורונה החליטה לעשות שינוי בחיים, לעזוב הכל ולפתוח עגלת קפה בלי שהיה לה ניסיון בתחום המזון וההסעדה. בקרוב היא מתכננת לפתוח במקום "מועדון קטנטנים" עבור אימהות בחופשת לידה שיוכלו להגיע למקום עם תינוקות ולהתארח על המחצלות לפעילויות. בימי שישי במהלך הפסטיבל יפעלו במקום דוכנים שאותם יפעילו נשים מקומיות - אופות, מעצבות ואורגות.
פארק הקטר קרית חרושת אתנחתא, 052-3718288, ראשון-שבת 18:00-6:00, לא כשר

סדנאות בישול מהשדה לצלחת

"קטופותי" הוא קטיף עצמי שבו מוצעים לקטיפה גידולי ירקות ופירות המשתנים לפי עונות השנה כמו תותים, תפוחי אדמה, מלפפוני חממה, תירס ועוד. כל מבקר מקבל בכניסה סלסילה אותה ניתן למלא ולקחת את היבול הביתה. בשדה קיימות פינות ישיבה מוצלות ובתפריט יש תה מצמחי המקום, קפה וקיוסק שבו מוגשות שתייה קלה, גלידות וגם פיתה בטאבון.
בפסטיבל ישתתפו השפים אלון בנקי (4/3), יהודית לוי (11/3) ולירן ירדני (25/3), והם יעבירו סדנת בישול ייחודית שבה המשתתפים מכינים יחד עם השף ארוחת שש מנות המורכבת מפירות וירקות אותם ליקטו בשדה קודם לכן ולאחר מכן סועדים יחד סביב השולחן. המחיר: 250 שקלים למשתתף.
מושב בית לחם הגלילית בעמק יזרעאל בצמוד לחוות התבלינים, 054-5507480, ראשון-שבת 14:00-9:00 (כניסה אחרונה ב-12:30), כניסה: 50 שקלים, לא כשר

לחם בחצר

"לחם בחצר" הוא בית קפה וקונדיטוריה הממוקם ברמת ישי. בשעות הבוקר מגיע צחי ונטורה, בעל המקום, לבית הקפה שלו כדי לאפות את הלחמים הנהדרים שלו, ובשעות אחר הצהריים הוא גם עובד כמורה נהיגה - 25 שנות ותק בתחום הובילו לכך שכמעט כל ילדי עמק יזרעאל עוברים תחת ההגה שלו.
האהבה של ונטורה לבצק החלה לפני שמונה שנים כשהחל להתנסות באפייה במטבח שלו בבית. כשרצה לפתח את התחביב הוא הלך ללימודי לחם בדנון, ולאחר המון ניסיונות, הוא פיתח את המתכון המושלם ללחם מקמח איטלקי שעובר התפחה של 48 שעות, והחל לאפות ולמכור לחמים מחצר ביתו לכל תושבי האזור - כך השם "לחם בחצר".
בתקופת הקורונה ונטורה לא עמד בעומס ההזמנות ובאוגוסט האחרון הוא פשוט הקים את בית הקפה שבו הוא מוכר מבחר לחמי מחמצת כמו לחם תרד ובצל, לחם סילאן, לחם סלק ועוד. אחרי שטעמנו אנחנו יכולים להגיד שכל מה שיוצא מהתנור שלו הוא לא פחות ממושלם.
לצוות המקום הצטרפה הקונדיטורית ורד מורן ותחת ידיה יוצאים מאפים נהדרים כמו עוגיות, מאפים וקישים. במקום ניתן להזמין גם פיצות, כריכים, שקשוקה, ארוחות בוקר וסלסלות פיקניק מפנקות עם ממרחים וריבות הנעשים במקום.
המנה המומלצת היא סירת כרישה המלאה בתערובות גבינות, עלי מנגולד וכרישה (42 שקלים) שהיא עונג צרוף. לכבוד פורים, מורן הכינה גם קולקציית אזני המן בשלל טעמים. צחי מצהיר שהכי חשוב לו שהלחמים יהיו בריאים, מזינים וטעימים, ובעיניו עשיית לחם היא אמנות (את כל המתכונים הוא פיתח בעצמו). לכבוד הפסטיבל, אפשר להזמין ארוחת בוקר זוגית במחיר 110 שקלים.
חורש האלונים 4, רמת ישי, 052-8708090, ראשון-רביעי 22:00-8:00, חמישי 24:00-8:00, שישי 14:30-7:00, כשרות צהר

ג'לילה – אירוח בדואי

אם חשבנו שג'לילה היא אישה בדואית מסורתית בלבוש עדתי, מיד התבדנו ומצאנו שם אישה פמיניסטית, מודרנית ועם זאת גם אותנטית, שמטרתה לפעול לקידום מעמד האישה בחברה הבדואית, והיא עושה את זה בסדנאות אירוח בדואי.
ג'לילה מזאריב היא בדואית ישראלית, בת לשבט מזאריב מהכפר זרזיר, בעלת תואר שני במנהיגות חינוכית מאוניברסיטת חיפה. בבקרים, ג'לילה היא מורה למדעים ובשעות אחר הצהריים היא מארחת בביתה לחוויה בדואית אותנטית. היא החלה את דרכה הקולינרית בשנת 2015 וכיום יש לה שתי טבחיות שמסייעות לה בהכנת האוכל לאורחים.
בסדנה שמתקיימת במאהל בדואי, ג'לילה מסבירה על חיי הבדואים בעבר ובהווה, על ההבדלים בין הבדואים בצפון ובדרום ועל נשים בדואיות. תוך כדי המשתתפים לומדים להכין אוכל בדואי אותנטי בכדי חימר שלוקחים הביתה עם התבשיל. בין המנות בסדנה יש מנסף, סינייה קפטה (קציצות בקר בטחינה), פריקה וכרוב ממולא. המחיר: החל מ-70 שקלים למשתתף.
יש אופציה גם ללינה באוהלים מפוארים וממוזגים שהם שיחזור של ילדותה, כשבכל ערב כל בני המשפחה היו מניחים את המזרנים בסלון וישנים ביחד. באוהלים לא תמצאו טלוויזיה או שקע חשמל למטען האייפון, אבל כן תמצאו שש בש ומשחקי קלפים, במטרה להחזיר את זמן האיכות המשפחתי. מחיר לינה: החל מ-180 שקלים ללילה לאדם.
לכבוד הפסטיבל, ג'לילה מציעה חוויה בדואית מודרנית הכוללת סיור ליקוט ובישול בשדה במחיר 150 שקלים למשתתף. בימי שישי בתאריכים 18/3, 25/3 יערכו ארוחות פסטיבל במחיר 50 שקלים לסועד.
בתיאום מראש. זרזיר, 052-8992511, כשרות פרטית

תמרלין

תמרלין היא מסעדת פארם טו טייבל משפחתית, שמגישה בשר שגדל במשק תמיר המשפחתי שמגדל עגלות במשק תמיר בנהלל מזה מאה שנים. לאחר שמשה וזהבה תמרלין הגיעו לנהלל והקימו את המשק המשפחתי שלהם, הם נענו לבקשתו של דוד בן גוריון לעברות שמם וכך שונה תמרלין לתמיר.
העגלים והעגלות במשק שותים מי גבינה וניזונים בעיקר משוקולדים, ביסקוויטים, עוגות וכל דבר טעים שרק אפשר להעלות על הדעת. נתחי הבשר המשובחים של המשק הובילו את שלושת השותפים לפתוח את מסעדת תמרלין שנפתחה לפני כחודשיים ופועלת על חורבותיה של מסעדת אוקטגון לשעבר.
ניר תמיר היא מנהלת מסעדת תמרלין שהניעה את משפחתה לפתוח מסעדה יחד עם שותפיה ניר וולמן ואיתמר שרעבי, שניהם אחראים על החלק הפיננסי והמסעדני. שלושת השותפים עברו הדרכה וייעוץ קולינרי אצל השף ירון קסנטנבאום.
המסעדה צופה אל נוף משגע של שטיחי הדשא ירוקים המקיפים אותה, והחלק הטוב הוא שאפשר לשבת בחוץ לאכול וליהנות מהנוף ומהבריזה הנעימים. בהמשך מתוכנן להוסיף מקומות ישיבה על הדשא. במסעדה יש גם מעדנייה בה נמכרים מוצרים שרובם מיוצרים בעסקים מקומיים: נקניקים, ריבות, שמני זית ועוד. הנתחים בקצבייה הם מסוג בלאק אנגוס ומשתנים בכל יום בהתאם ליישון הבשר והמבחר היומי. המטבח הוא פתוח וניתן לשבת מול הטבחים ולראות את הכנת המנות.
בתפריט מנות כמו מיקס בשרים - קבב, עראייס ונקניקיות לצד סירות תפוח אדמה וכרוב צלוי (59 שקלים) - מנת פתיחה מושלמת לשיירינג עם בשר רך ונמס בפה, במידת העשייה הנכונה. מנת פתיחה נוספת שטעמנו היא בשר מפורק בתפוחי אדמה לצד סלט עלים רענן וטחינה (58 שקלים). הבשר מתבשל שעות רבות במעשנה עד שהוא מתפרק לשערות, הבשר נימוח ובעל טעמים עדינים של עישון.
עוד מנות הן נתח פורטרהאוס לצד סירות תפוח אדמה (56 שקלים ל-100 גרם), מנה שמתאימה לזוג. לא הצלחנו להתאפק והזמנו גם את ההמבורגר (68 שקלים), שנותן תחרות מצוינת גם למיטב ההמבורגרים של תל אביב ואף מתעלה על חלקם.
לקינוח תמצאו שם גלידה אמריקאית ברוטב קרמל וויסקי, שהיתה סיום נהדר לארוחה מצוינת. במקום קיים חדר אירוח פרטי לעד 30 אנשים והמסעדה לא מבצעת משלוחים, אז תצטרכו להגיע לאכול במקום את האוכל המופלא שלה. במהלך הפסטיבל, בהזמנת אחת מהמנות המשתתפות במסעדת תמרלין תקבלו כוס משקה אלכוהולי.
צומת נהלל בכניסה לבסיס רמת דוד, 077-7242042, שני-שבת 22:00-12:00, לא כשר

קפה יפעת ויאנק

קפה יפעת והמבורגר יאנק נמצאים באותו מתחם: קפה יפעת הוא בית קפה שכונתי שמופעל בזכיינות של רשת קפה קפה, עם תפריט שונה לחלוטין מזה של הרשת המוכרת. המקום מגיש מנות בריאות, משביעות, מגוונות וטעימות.
כל המנות והתוספות נעשים במקום, והכל תוצרת בית. בית הקפה צופה לנופי העמק, פתוח 24/7 ומשלב ארוחות בוקר מפנקות, עסקיות בשרים, פסטות וסלטים בצהריים, ובערב המקום משתנה לאווירת בר מסעדה. הטיפול המוקפד בחומרי הגלם האיכותיים, האוירה הייחודית במקום והצוות החם, הם המתכון הקסום לחוויה הקולינרית בקפה בקיבוץ יפעת.
יאנק נמצא בשטח הקדמי של הפטיו ומידי פעם תוכלו למצוא גם את הפודטארק שלו חונה באזור ומשרת סועדים רעבים, אך לרוב הוא מטייל ברחבי הארץ באירועים פרטיים. אל דאגה, עדיין ניתן להגיע למקום ולהזמין המבורגרים נהדרים. "יאנק" הוא כינויו של בנו של איתמר שרעבי, המנהל את שני המקומות, שאהבתו הגדולה היא המבורגרים. איתמר החליט להגשים את חלומו של יאנק ולפתוח מסעדת המבורגרים בסגנון גרמני. ההמבורגרים עשויים מבשר בקר טרי שגדל בעמק יזרעאל.
התפריט בסיסי וממוקד: תוכלו לבחור בין שני סוגי המבורגרים שמתחילים ב-110 גרם לקציצה (33 שקלים) ואפשר להוסיף עוד קציצות כאוות נפשכם, טופינג מעניין ותוספות בצד. במהלך הפסטיבל יגישו בקפה יפעת פסטות או פיצות בתוספת 2 כוסות יין הבית ב-109 שקלים. ביאנק, בהזמנת המבורגר ותוספת תקבלו גם בירה יאנק או קוקה קולה.
מתחם תחנת הדלק פז קיבוץ יפעת, 04-6548831, ראשון-שבת 24:00-11:00, לא כשר

היזרעאלית

איציק שוץ נולד בכפר גדעון ומגדיר את עצמו כ"חרדי סבבה". לפני מספר שנים, כשלמד בישיבה במאה שערים והתגורר בלב בני ברק, שוץ הכיר את בחירת ליבו החילונית, ולמרות הקשיים האהבה ניצחה, הם התחתנו ויש להם שלוש בנות.
מאז ומתמיד איציק חלם להתעסק באוכל, והחל את דרכו בתחום כשהקים קבוצת וואטסאפ עם בעלי עסקים באזור בה מכר כריכים לכל העובדים. במהלך הקורונה, כשיותר ויותר אנשים עבדו מהבית, היקף ההזמנות פחת באופן משמעותי עד שהוא נאלץ לסגור את העסק וגילה את אהבתו לבצק.
את תקופת הסגר בילה איציק בללמוד מסרטוני יוטיוב איך להכין בצק פיצה ובמשך שנתיים שכלל את המתכון הביתי שלו עד שמצא את הנוסחה המנצחת.
את "היזרעאלית" הוא הקים בחצר בית הוריו, בצמוד לכביש 60 לכיוון עפולה. ניתן לומר שהמקום נמצא באמצע שום מקום, לא תמצאו שלטים מכוונים למקום ואפילו אנחנו הסתבכנו עד שמצאנו אותו. במקום יש קראוון שבו איציק הוא אופה את הפיצות בתנור אבן מיוחד תוך שתי דקות בלבד.
אחרי שבחרנו פיצות מהתפריט, הגענו לחלק המעניין כמעט כמו האוכל - הנוף. במקום קיימים שולחנות ישיבה בשטח פתוח המשקיף לנוף מרהיב של שדות פתוחים וירוקים שהופכים את חוויית האכילה לכפרית ונעימה.
בחרנו את המרגריטה הקלאסית ופיצה לבנה שהיו מצוינות וגרמו לנו להרגיש באיטליה, במיוחד מול הנוף המשגע. הבצק היה רך ונעים שמשאיר טעם של עוד. איציק מכין בצק איטלקי אמיתי, ללא תוספת סוכר וכמעט ללא שמרים, מה שיוצר בצק פיצה מיוחד ביותר. המקום פתוח משעות אחה"צ, כי בבקרים איציק לומד בכולל ובערב מתפנה להכנת פיצות נהדרות. יש משלוחים לעפולה ויישובי האיזור.
במהלך הפסטיבל, מציעים במקום קינוח על חשבון הבית בכל הזמנה מעל 100 שקלים.
כביש עפולה נצרת, 052-7910624, ראשון-רביעי 23:00-17:00, חמישי 24:00-17:00, מוצ"ש-24:00, כשר בהשגחת בד״ץ בית יוסף מהדרין

קבוצת השוק 34

השוק 34 היא מסעדת שוק תוססת הממוקמת בלב השוק העירוני הישן של עפולה. המסעדה היא פרי חזונם של ארבעה שותפים תושבי העמק, ששמו למטרה להחיות את התרבות והקולינריה המקומית עם תפריט ים-תיכוני עדכני ויצירתי המתבסס על חומרי גלם מקומיים וטריים. מדובר במתחם שהוקם לפני כשלוש שנים, באזור שהיה אזור מוזנח בעבר.
מספר יזמים, ביניהם ניר ארז ושותפו מיכאל חזין, החליטו לבצע מתיחת פנים לאזור ולפתוח מתחם בילויים ואוכל עבור צעירי האזור ומשפחותיהם. במקום פועלות שלוש מסעדות ובקרוב תיפתח הרביעית, ולכולן מטבחים פתוחים. ניר מגיע מעולם המסעדנות ובחזונו ראה מטבח פתוח בו לצוות המטבח יש אינטראקציה עם הסועדים. השפים אדלר כהן וניר, אחראים על התפריטים של מסעדות הקבוצה ויצרו מבחר מעניין הכולל שימוש ברכיבים עונתיים.
במתחם יש מספר מסעדות ובהן מסעדת "האשכנזי" - מסעדת בשרים מהירה הפועלת בשעות הצהריים בלבד ומציעה ארוחות צהריים טעימות ומשביעות; מסעדת "סטלה וקנין" – פיצריית שף חלבית המציעה פיצות איטלקיות; ומסעדת "השוק 34" שמציעה ארוחות בשר.
אפשר להזמין מכל אחת מהמסעדות הפועלות במקום ולשבת יחד באותו השולחן. בימי שישי מתקיימת קבלת שבת במתחם עם דיג'יי, אלכוהול בשפע והמון ריקודים ושמחת חיים. תוכלו להזמין כאן ארוחת שבת, מארז ארוחות לשבת שרק צריך לחמם ולהגיש. במהלך הפסטיבל "האשכנזי" מגישה בירת השוק, צלחת מיקס בשרים 300 גרם וירקות אפויים ב-80 שקלים; ב"השוק 34" תוכלו להזמין מנה ראשונה, עיקרית, כוס יין או בירה, בייגל, קינוח ושתייה חמה ב-149 שקלים; "סטלה וקנין" מציעה ראשונה, עיקרית, כוס יין וקינוח ב-120 שקלים.
השוק 34 עפולה, 072-3386906, לא כשר

נפתח לכם התיאבון? פסטיבל טעמים גליל עמקים מתקיים החודש בפעם ה-18, ובין האירועים שהפסטיבל מציע יש גם אירועים קולינריים שיחגגו את התוצרת המקומית על שלל תוצריה. הפסטיבל יימשך עד ה-27/3 ויכלול אירועים שייערכו במרחב גליל עמקים בהם חוות חקלאיות, יקבים ומסעדות.