תורים ארוכים לשירותים במועדון ב-6:00 בבוקר, סטייק בבראסרי בשלוש לפנות בוקר ונדידה מבר לבר: בעבר תל אביב הייתה מתעוררת לחיים רק שעה אחרי חצות. אבל תרבות הלייט נייט, שהייתה כל כך מזוהה עם העיר הגדולה, הלכה והתפוגגה לאטה, והשאירה את הבליינים עם מעט מאוד מקומות שפתוחים בשעות הקטנות ועם אפס מקומות שפתוחים 24/7.
האפי האוור בקאב קם
(צילום: ניצן דרור)
אם בעבר אפשר היה להתנחם בהמבורגר בדיקסי שהיה זמין 24/7 או בסטייק אנטרקוט עסיסי וקרפ סוזט בבראסרי – עוד מסעדה שהייתה פתוחה כל הלילה – זה כבר מזמן לא קורה, עוד מתחילת הקורונה. המנזר, בר תל אביבי ותיק שהאגדה מספרת שהיה פתוח כל יום, כל היום, כל השנה, נסגר היום מוקדם. "אפילו המנזר נסגר בחצות", מלינים בליינים ותיקים בתל אביב, ומסבירים: "אנשים רוצים לחזור הביתה מוקדם ולקום בבוקר מבלי לסבול, היום הבילוי הרבה יותר ממוקד".
8 צפייה בגלריה
פאבים ותיקים בתל אביב
פאבים ותיקים בתל אביב
המנזר. "אפילו הוא נסגר בחצות"
(צילום: יח"צ)
תל אביב, שמיתגה את עצמה בשנות ה-80 כ"עיר ללא הפסקה", רחוקה עכשיו מרחק שנות אור מהסלוגן הזה, ומה שהיה נכון לתרבות הבילוי לפני 40 שנה – כבר ממש לא רלוונטי היום. שיטוט קצר ברחובות העיר שעה לפני חצות מלמד על אופי הבילוי בתקופה האחרונה – מתחילים מוקדם וגומרים מוקדם. רעבים בחצות? בהצלחה עם למצוא משהו לאכול (נסו את "טוסט נקניק אלישע" על דרך יפו).
וכן, זה גם קשור למלחמה: זה לא שלא ניסו לייסד בעבר בארץ תרבות של בילוי מוקדם, אבל הניסיונות לא נחלו הצלחה גדולה, ועכשיו מה שלא עשו שנים של יחסי ציבור – עשתה בשמונה חודשים חרבות ברזל. "בתחילת המלחמה האזעקות היו בעיקר בערב", מספר אחד המסעדנים, "והאנשים רצו לחזור מוקדם לילדים, לבייביסיטר. ואז התחילו בשעות מוקדמות לבלות, כשיש עדיין אור בחוץ. בקיץ מתחיל להחשיך אחרי 20:00 אז זוג יכול 'לגנוב' בכיף שעתיים וחצי של נשנוש עם כוס יין, ולחזור הביתה מוקדם".
אבל זה לא רק שלבליינים אין מצב רוח, גם למסעדנים אין עובדים, מה שמאלץ אותם, בלית ברירה, לסגור מוקדם ולשמור את כוח האדם המועט לשעות הרווחיות – והן ממש לא מתרחשות אחרי חצות. בילוי מוקדם יכול להשתלם לבליינים (בעיקר בזכות מחירי האפי האוור), אבל הוא טוב גם למסעדנים – כך הם יכולים למקסם את כוח האדם על פחות שעות עבודה, ולהרוויח שני סבבים של ישיבה בערב אחד.
8 צפייה בגלריה
דיקסי. כבר לא פתוחה כל הלילה
דיקסי. כבר לא פתוחה כל הלילה
דיקסי. כבר לא פתוחה כל הלילה
(צילום: ירון ברנר)
גם לפן הכלכלי ולמחירי הדיור שהאמירו בתל אביב, יש השפעה על שעות הבילוי. אחד התהליכים הגדולים שקרו בתל אביב בשנים האחרונות היה זינוק ביוקר המחיה, מה שמשך לעיר אנשים מבוססים כלכלית ומבוגרים יחסית, שעובדים בעבודות מסודרות, ודחק החוצה צעירים, אומנים וסטודנטים, שתרבות הבילוי שלהם התרחשה בעיקר בלילה. ברגע שאותם צעירים יצאו מהעיר או הפסיקו לבלות בה בשל המחירים, העיר ללא הפסקה התחילה להיות פחות ופחות פעילה בלילות.
"עדיין היצע הבילוי של תל אביב ביחס לערים אחרות בעולם הוא מדהים, אבל הוא הפך להרבה פחות לייט נייט ולהרבה יותר סטייל"
"ביליתי בתל אביב בשנים הגדולות שלה, כשבחמש בבוקר עוד היינו מזמינים בירה ובשבע בבוקר היו תורים ארוכים לשירותים", מספר גילי ססובר, סופר, דייג ובליין תל אביבי, "היום הכול השתנה ויש מעט מאוד מקומות שפתוחים אחרי חצות. זה לא סוד שתל אביב הפכה עיר לעשירים. ברגע שהעיר התעשרה, פחות צעירים יכולים לגור בה ופחות צעירים יכולים לבלות בה, כי הכול נורא יקר. מה שקורה זה שהצעירים עוזבים וההייטקיסטים והאנשים עם הכסף באים במקומם, ויוצאים לאכול בחוץ כי זה הבילוי שלהם, לבלות בלילה לא מעניין אותם. אותם אנשים הם בדרך כלל גם אנשים עובדים, שקמים בבוקר לעבודה ורוצים ללכת לישון מוקדם, אז הם יעדיפו גם לסיים את הבילוי מוקדם. עדיין ההיצע בילוי של תל אביב ביחס לערים אחרות בעולם הוא מדהים, אבל הוא הפך להרבה פחות לייט נייט ולהרבה יותר סטייל".
התנועה של שעות הבילוי לשעות מוקדמות עוררה מחדש את רעיון ההאפי האוור, שמתקשר גם באופן ישיר לעובדה שבשנה האחרונה קשה מאוד להיכנס ולצאת מתל אביב, בכל שעות היום, ויותר ויותר אנשים מעדיפים אחד מהשניים – או לבלות בפריפריה, מתחת לבית, או להישאר בעבודה עד אחר הצהריים, ומשם להמשיך לבר ולחזור הביתה בערב, תרבות המוכרת יותר מארצות הברית ואירופה, והתחילה לחלחל גם אלינו. יותר ויותר מסעדות קלטו את השינוי שחל בתרבות הבילוי ומציעים אפשרויות זולות יותר ומשתלמות יותר מבילוי סטנדרטי בערב. רק תבואו מוקדם.

איפה אוכלים? המלצות להאפי האוור בתל אביב ובמרכז

תריסר - תפריט שקיעה של השף ענר בן רפאל פורמן, המוגש רק בשעת בין הערביים. בתפריט ארבע מנות (58 שקל למנה) ויין מיקבים ישראליים (38 שקל לכוס, 148 שקל לבקבוק). בתפריט: אספרגוס עם לאבנה מעושנת, בורגול עם תרד וגבינת הנוקד ומנה של פרח קישוא בטמפורה ממולא בזעתר וסומאק. שני-חמישי 19:00-18:00. האנגר 12, נמל תל אביב.
8 צפייה בגלריה
מסעדת תריסר
מסעדת תריסר
תריסר
(צילום: חיים יוסף)
קפה אירופה - הנחה של 30 אחוז על כל התפריט: רביולי ארטישוק ירושלמי, שיפוד לוקוס על פחמים, טרטר בורגר ועוד. הכי כיף בחצר אבל אפשר לשבת גם על הבר טבחים או במסעדה עצמה. ראשון-חמישי 19:00-17:00. שדרות רוטשילד 9, תל אביב.
8 צפייה בגלריה
קפה אירופה
קפה אירופה
קפה אירופה
(צילום: דוד מויאל)
רופטופ 98 - בשעות השמחות במסעדה על הגג של מלון מאייר ברחוב דיזנגוף יש 30 אחוז הנחה על התפריט של השף צביקה שטראוס ומנות כמו קרפצ'יו דג ים, ברוסקטה ארטישוק, פילה דניס וצוואר טלה בלאפה. ראשון-חמישי 20:00-19:00. מלון מאייר האוס קומה 5, דיזנגוף 98, תל אביב.
קאב קם - בשעות אחר הצהריים באמצע השבוע תקבלו בבר התאילנדי 20 אחוז הנחה על האוכל ועל הדרינקים. ראשון-חמישי 19:00-17:00. לינקולן 11 תל אביב.
לה אוטרה - בכל חודש יוני אפשר יהיה לשתות אחר הצהריים מרגריטות ודאקירי ללא הגבלה במחיר הכוס הראשונה (35 שקלים, חצי מחיר מבערב). חוץ מזה יש גם 30 אחוז הנחה על כל התפריט החדש של השף עינב אזגורי. ראשון-רביעי ומוצ"ש 20:00-18:00. הירקון 66, תל אביב.
8 צפייה בגלריה
לה אוטרה
לה אוטרה
לה אוטרה
(צילום: גלעד לבנת)
7TO1LAB - בבר הקוקטיילים בשכונת נווה צדק מוכרים קוקטיילים במחיר של 34 שקלים לכוס לאורך כל השבוע. ראשון-שבת 20:00-18:00. אחד העם 1, תל אביב.
אונזה - השף אליעד דנון מציע באונזה הנחה של 15 אחוז על כל התפריט ומנות כמו סיגר דגים, טורטליני, טרטר דג, דלעת יפנית צלויה ונתח טלה בפחם עם במיה וציר עלי גפן. שני-רביעי 19:00-18:00. רבי חנינא 3 שוק הפשפשים, יפו.
8 צפייה בגלריה
אונזה, אליעד דנון
אונזה, אליעד דנון
אונזה
(צילום: נועם פריסמן)
סנטה - הנחה של 30 אחוז על כל התפריט של השף אסף זרוג. בתפריט מנות כמו ברוסקטה טונה, קולורבי בגריל, שווארמה דג, שיפוד אנטרקוט ועוד. ראשון-חמישי 19:00-17:00. עתיר ידע 4, כפר סבא.
8 צפייה בגלריה
סנטה, אסף זרוג
סנטה, אסף זרוג
סנטה
(צילום: עוז אוחיון)
בר בירקין - הנחה של 30 אחוז על כל התפריט של השף אסף זילברשטיין (לשעבר קפה נואר). בתפריט מנות כמו סנדוויץ' סלמון קריספי, סלט חסות, זוקיני צלוי והמבורגר. ראשון-רביעי 20:00-19:00. ויצמן 273, רעננה.
קולולו - בר קוקטיילים שאם תקדימו להגיע אליו תקבלו ב-30 אחוז הנחה על כל התפריט. בין המנות יש טורטליני מבצק סלק, פסטה במילוי תרד וכרישה, בשר אסאדו בבישול ארוך וגירוס דג ים. ראשון-חמישי 19:30-18:00. שחם 36, פתח תקווה.
8 צפייה בגלריה
קולולו
קולולו
קולולו
(צילום: אסף קרלה)
מוניציפאל - בבר הזה של האחים אבידן מציעים 50 אחוז הנחה על הבר, 20 אחוז הנחה על האוכל וקוקטיילים ב-34 שקלים. בתפריט: טרטר טונה, סלט קיסר, ניוקי, טורטליני גבינות, פיש אנד צ'יפס ועוד. ראשון-חמישי 20:00-18:00. שדרות בן גוריון 22, הרצליה.
ג'ולין בר יין - שעה שמחה לחובבי היין: 1+1 על כל כוסות היין. שני-חמישי 19:30-18:00. סוקולוב 53, רמת השרון.
Love burger - בהמבורגרייה השכונתית נותנים 20 אחוז הנחה על כל התפריט, כולל ההמבורגרים וכולל כל הבירות הישראליות מהחבית. ראשון-שבת 20:00-18:00. שלמה המלך 6, קרית אונו.