בשיתוף יוניליוור
(צילום: ירון שרון וחגי דקל)
קרדיט צילום: ירון שרון וחגי דקל | מפיקה: ניצן כהן | הפקה: מור גורן
יש כאלו שמאמינים שניתן ללמוד המון על בני אדם דרך בקבוק השמפו שמונח באמבטיה שלהם. אז במיוחד בשבילכם, אנשים שבעודם באמבטיה המתחילים להתעניין בשאלה הקיומית של איך שמפו הופך לשמפו, שלחנו את תום יער לחזית, כלומר למפעל שמפו פינוק שבחיפה, כדי לענות על השאלות הבוערות, כל זאת במסגרת "איך דברים נהיים דברים", הפרויקט המשותף לקבוצת "ידיעות אחרונות" ויוניליוור.
שנייה לפני שאנחנו נכנסים בשערי המפעל כדאי לדעת שהמותג פינוק הושק כבר ב-1980 והוא כולל מלבד מוצרי שמפו, גם מרככים ותחליבי רחצה. כן אתם חופפים את הראש עם השמפו הזה במשך יותר מ-40 שנה. מדהים איך שהזמן עובר כשנהנים. אגב, האקדמיה ללשון עברית קבעה חלופה עברית למילה שמפו (שבאה מלועזית) והיא תַּחְפִּיף.
בכניסה למפעל פוגשת תום את קרן אבוטבול נובק, מהנדסת תהליך במפעל הטיפוח של יוניליוור.
השלב הראשון בסיור הוא מכלי הערבוב שם הכל מתחיל, אל מכלים גדולים מוכנסים החומרים השונים מהם מורכב השמפו. השמפו הקלאסי עשוי ממים, חומרי ניקוי פעילים (דטרגנטים), חומרי הזנה, בישום וריכוך השיער, כשחלק מהשמפואים מכילים תרכובות, כמו, קרטין וכן שמנים שונים כמו, למשל, שמן מרוקאי או שמן קוקוס. על מנת לחבר בין החומרים השונים לכדי יצירת שמפו מרוכז מעורבלים ומסוחררים החומרים במהירות גבוהה.
3 צפייה בגלריה
שמפו פינוק
שמפו פינוק
הכל מתחיל כאן במכל הזה
(צילום: ירון שרון וחגי דקל)
קרן מציינת בנקודה זו כי "מלבד מספר חומרים המוכנסים למכל הערבוב בשלבים שונים של הערבוב והסחרור, מרבית החומרים מוכנסים אליו בצורה אוטומטית לחלוטין בעזרת מערך משאבות מינון וצנרת הזנה ישירה למיקסר, כלומר ללא מגע יד אדם."
השלב הבא בתהליך כולל את העברת נוזל השמפו למכלי אחסון בהם נבדקים פרמטרים חשובים, כמו ריח ומרקם. בבית אנחנו כמובן לא חופפים את הראש היישר ממכלי אחסון לכן השלב הבא בתהליך הוא האריזה הנעשה באמצעות מכונה אוטומטית הממלאה את בקבוקי השמפו בנוזל הריחני והמפנק.
3 צפייה בגלריה
שמפו פינוק
שמפו פינוק
שמפו תחייך! מצלמים אותך
(צילום: ירון שרון וחגי דקל)
בהמשך, ובצורה מתוזמנת להפליא, מודבקות התוויות השונות על הבקבוקים ולאחר מכן הבקבוקים מוכנסים כמו חיילים, יחידה-יחידה היישר למכונת האריזה. אגב אל דאגה, כל בקבוק שעושה את דרכו לאריזה מצולם על ידי מצלמת VISON מיוחדת שמותאמת למהירות הקו. המצלמה יודעת לזהות את טיב האריזה על מנת לוודא שלא נפל בו כל פגם.
זהו, הסוף הגיע, בקבוקי השמפו הריחניים נארזים ונשלחים היישר לנקודת המכירה הקרובה לביתכם. משם הם יעשו את דרכם לעוד אמבטיה מפנקת וריחנית. אגב, כל זה קורה רק בישראל, שכן למרות שיוניליוור היא חברה בינלאומית, פינוק פותח, מיוצר ומשווק רק בישראל.
3 צפייה בגלריה
שמפו פינוק
שמפו פינוק
והרי לכם בקבוק שמפו שכולו פינוק
(צילום: ירון שרון וחגי דקל)
אז מה למדנו בכל התהליך? שהשמפו הקלאסי מורכב בין היתר ממים, דטרגנטים, חומרי הזנה, בישום וריכוך השיער וגם שכל בקבוק של פינוק עובר בידוק לפני שהוא יוצא לשוק (ממש שירה שנכתבת תוך כדי חפיפה). על השאלות הרות הגורל למה שמ-פו ולא שמ-שם או שמ-כאן ומה יקרה לאדם ששיערו צבוע והוא חופף בשמפו רגיל, נדון בהזדמנות אחרת. אז הצטרפו אלינו לפרק הבא בו נמשיך לגלות יחד עם תום המדענית איך דברים נהיים דברים.
בשיתוף יוניליוור