אזור הדרום, והנגב בפרט, זוכה לעדנה מחודשת עם פריחת העסקים והתיירות באזור - גם בתקופה הזאת. אבל המסעדות עדיין סגורות ומי שרוצה לצאת לטייל ולשלב בטיול גם יין וקצת נשנושים, יכול לעשות את זה באחד היקבים הפרוסים ברחבי הדרום.
דרום הארץ היה אזור גידול של גפנים כבר לפני אלפי שנים. ישנם לא מעט אתרים ארכיאולוגיים מסקרנים באזור, בהם נמצאו ראיות לכרמים משגשגות, גתות וגם אסמי ענבים ליין.
10 צפייה בגלריה
יקב "לה פורה בלאנש"
יקב "לה פורה בלאנש"
יקב "לה פורה בלאנש"
(צילום: יח"צ)
כשאנחנו חושבים על יין ישראלי אנחנו נוהגים ישר להצפין לרמת הגולן או לאזור עמק האלה, אבל אחד הענפים המושכים תיירות וחובבי קולינריה לדרום - הוא ענף היין. אם בעבר גידול כרמים באזור הנגב נחשב לשיגעון של בודדים, היום ישנם כרמים רבים באזור, המייצרים חלק מן היינות האיכותיים שהיינו נוהגים לשתות אותם במסעדות ברחבי הארץ.
יצאנו למסע אל היקבים הבולטים הנמצאים בדרום הארץ, בהם תוכלו לבקר, לטעום כמה יינות, לנשנש גבינות – ובכלל, ליהנות ממזג האוויר המשגע ולהכיר את אחד מאזורי היין הפחות מוכרים בארץ.
ביניים
לחבל יתיר שבדרום הרי יהודה יש היסטוריה עשירה של ייצור יין. מי שמטייל באזור יוכל להתרשם ממערכת גתות ענפה, המעידה על קיומה של תעשיית יין מפותחת כבר לפני למעלה מ-2,500 שנה, בימי מלכות יהודה הראשונה.
10 צפייה בגלריה
(צילום: יקב יתיר)
בתקופה שבין חורבן הבית השני לראשית התקופה המוסלמית, התקיים באזור זה מרכז התיישבות יהודי גדול. החקלאים התפרנסו בעיקר מגידול ועיבוד של ענבים וזיתים, והאזור היה ידוע כאחד האזורים המשובחים לגידול גפן לתעשיית היין, ומכאן ייצאו את היינות למצרים, לרומא ולרחבי ישראל.
יקב יתיר נבנה למרגלות המצודה בתל ערד היהודאית, מרחק 10 דקות מהכרמים הממוקמים ביער יתיר. היקב הקטן הוקם בשנת 2000, כמיזם משותף של כורמי האזור ואגודת הכורמים, שגילו את הפוטנציאל יוצא הדופן הטמון בחבל יתיר. כיום מייצר היקב כ-150,000 בקבוקים – זה היקב הגדול באזור הדרום, ועל כן גם הפך לסמל האזור, בעיקר לאחר שהיינות שלו זוכים בקביעות בכל שנה בציונים גבוהים ובתשבחות המבקרים.
השנה, לאחר 20 שנות פעילות, משיק היקב גם מותג חדש: "דרום By Yatir" - יינות המבוססים על זנים מוכרים מכרמים נבחרים בדרום הארץ, ומביאים לחובבי היין את הייחודיות של בית הגידול הדרומי.
צוות היקב, ובהם היינן הראשי – ערן גולדווסר, הרחיב את גבולות בית הגידול של היקב לכרמים נוספים הממוקמים ברמת ערד, דרום הרי יהודה ומצפה רמון, וכך מתקבלים יינות שורשיים, חמים, נעימים ונגישים. בשלב הראשון להשקה, כוללת סדרת דרום שני יינות במחיר 80 שקלים: דרום אדום - יין אדום יבש ודרום לבן - יין לבן יבש.
איפה נשב לפיקניק בין עצי האורן הירושלמי של יער יתיר פזורים היום מטעי תפוחים, דובדבנים, נקטרינות, וחלקות קטנות ומטופחות של כרמי ענבי יין. את בקבוק היין שלכם כדאי לקחת לפיקניק על שולחנות העץ המשקיפים אל מאגר יתיר היפהפה, המסייע בהשקיית המטעים וכרמי הסביבה. למעוניינים לצאת למסלול הליכה קצר, מובילה אליו דרך נוף יפה, מוסדרת ומסומנת, המסתיימת ליד הישוב עמשא.
לתיאום ביקור: 08-6212255
ביניים
יקב לה פורה בלאנש הוא יקב צעיר יחסית, שבראשו עומד היינן ברונו דרמון, זוכה לתשואות המבקרים ומדליות בטעימות. לפני כחודש, בשיא תקופת הקורונה, לאחר פרויקט גיוס המונים, הם פתחו מרכז מבקרים חדש באזור הר חברון - וחנות מקוונת.
היקב מוכר את היינות שלו ישירות לקהל (דרך חנות מקוונת או במרכז המבקרים) - וגם למסעדות ומלונות - אבל הוא לא מוכר לחנויות יין או למשווקים על מנת לחסוך עמלת תיווך מיותרת, בעינהם, לצרכני היין המקומיים.
10 צפייה בגלריה
יקב פורה בלאנש, בית יתיר
יקב פורה בלאנש, בית יתיר
(צילום: צחי קיבנשטיין)
באזור הר חברון נמצאו שרידים ארכיאולוגיים המעידים על פעילות של יקבים רבים בסביבה. בין היתר, התגלו שם חרסים של כדי יין עתיקים שעליהם סמל מלכות יהודה.
הביקור במרכז המבקרים החדש של יקב לה פורה בלאנש כולל סיור באולם ייצור, והסברים על ייצור היינות השונים והתהליכים, טעימה של שישה סוגי יינות בליווי פלטת גבינות אישית (בשל ההגבלות הנוכחיות, קבוצות המבקרים מוגבלות לעד שמונה משתתפים, במטרה להגיע לעד עשרה משתתפים יחד עם הליווי של שני אנשי צוות של היקב. כאשר יעודכנו ההנחיות - היקב יפעל בהתאם).
איפה נשב לפיקניק קבוצות שמגיעות בתיאום מראש יכולות להזמין ארוחות בוקר מפנקות וטיולים באזור. הטיול מתחיל בטעימות יין ביקב וממשיך בעקבות חקלאות, היסטוריה, אתרים היטוריים, נופים, קטיף פירות, סוסים ועוד - והכל באזור מצדות יהודה. מרחק קצר משם תמצאו את כרם כרמל, סוסיא, מצפה יאיר ומצפה אביגיל, שם תוכלו ליהנות גם מהנוף, גם ממזג האוויר וגם מהיין שלקחתם אתכם לדרך.
לתיאום ביקור: 058-6619899
ביניים
הכרם בחוות כרמי עבדת נשתל בשנת 1999 והיה מן הכרמים הראשונים שנשתלו בנגב והחלו אזור יין חדש ומרתק – הר הנגב. הכרם נשתל על שרידיו של כרם קדום בן 1,500 שנה, והטרסות העתיקות התעוררו לחיים ותורמות להשקייה של הכרם בדיוק כמו בתקופות הקדומות.
10 צפייה בגלריה
בוקר במדרשת שדה בן גוריון
בוקר במדרשת שדה בן גוריון
בוקר בשדה בוקר
(צילום: מיקי וולוקיטה, רשות הטבע והגנים)
הזנים הראשונים שנשתלו היו זני הקברנה סוביניון והמרלו – זנים שלפי הערכה היו יכולים להתמודד היטב עם התנאים הקשים באזור. בהמשך נשתלו גם שרדונה, ויונייה, פטי ורדו וברברה. ביקב מיוצרים 12 סוגים שונים של יין בסדרות קטנות של 300-1,200 בקבוקים.
איפה נשב לפיקניק יקב כרמי עבדת נמצא בחוות כרמי עבדת, על כביש 40, כחצי שעה נסיעה ממצפה רמון. מרחק לא גדול משם נמצא מסלול נחל חוורים והר מחיה - שני לוקיישנים יפים באזור, שכדאי להכיר בלי שום קשר לפיקניק שלכם.
לתיאום ביקור: 052-2705328
ביניים
ערן רז, המוכר בכינוי "ננה", עבר למצפה רמון בשנת 2004 יחד עם משפחתו. מתוך אמונה בטרואר המיוחד של המקום, הוא התחיל שלוש שנים אחרי זה את הנטיעות של כרם ננה בחלקו העליון של נחל צין, בגובה 800 מטר מעל פני הים.
בשנה זו ננטעו כ-30 דונם של כרמים, בהם הזנים קברנה סוביניון, פטיט סירה, שרדונה ושנין בלאן. בתחילתה של שנת 2014 הגיע לביקור בכרם ניב בן יהודה, הבעלים של יקב "Corners3" במטרה למצוא ענבי יין איכותיים המייצגים את בית הגידול המדברי, ואז שניהם יחד הקימו את יקב ננה.
10 צפייה בגלריה
סיור קולינרי באזור הר הנגב
סיור קולינרי באזור הר הנגב
(צילום: לין לוי)
מומלץ לתאם סיור בן שעה ביקב הכולל גם טעימות. מרכז המבקרים פתוח בימים ראשון עד חמישי בשעות משתנות ובימי שישי בין השעות 11:00-15:00. היקב סגור בשבת.
איפה נשב לפיקניק היקב שוכן בכניסה למצפה רמון. מרחק דקות ספורות של נסיעה משם נמצא המכתש - אזור מושלם לטיולים ופיקניקים. מי שלא בעניין של טיול רגלי יכול גם לעמוד על הצוק (למרגלות מלון בראשית), ליהנות מהנוף ומהיעלים, לפתוח בקבוק יין ולהרגיש על גג העולם, כמעט.
לתיאום ביקור: 054-4444037
ביניים
יקב בוטיק משפחתי שהוקם בשנת 1997 על ידי אלון ונירה צדוק. שמו הראשון של היקב היה "יקב קדש ברנע" ובהמשך, עם התרחבות הייצור, נעשה מיתוג מחדש והוענק לו שמו החדש - "יקב רמת נגב".
10 צפייה בגלריה
 אזור חולות חלוצה
 אזור חולות חלוצה
(צילום: יעל בוחבוט)
היקב מייצר כ-200,000 בקבוקי יין במגוון סוגים וברמות מחיר שונות. יינן היקב הוא בנם הבכור של נירה ואלון צדוק, יוגב.
במהלך הביקור והטעימות תוכלו לקבל הסברים מקיפים אודות היין, ומובטחת לכם חוויית טעימה נהדרת. תוכלו גם לצאת לביקור ארוך יותר, שכולל ביקור בכרם, הכולל הסברים נרחבים על תהליך ייצור היין. הביקור בתיאום מראש.
איפה נשב לפיקניק יקב רמת נגב נמצא במושב קדש ברנע, מרחק של כשעה נסיעה מבאר שבע. סמוך ליקב נמצא נחל רות ונחל ניצנה (וגם מעבר הגבול ניצנה), וכל מה שאתם צריכים זה רק למצוא לכם זולה נחמדה באזור ולפרוס מחצלת. את כל השאר הטבע והיין יעשו.
לתיאום ביקור: 08-6555849
ביניים
יקב הבוטיק המשפחתי קדמא הוקם בשנת 2010, וזה היקב היחיד בארץ אשר משתמש בכדי חרס ענקיים כחלק מתהליך היצור של היינות. היקב משלב שיטות עתיקות עם טכנולוגיות מודרניות וידע עדכני, ומחדש טכנולוגיות יצור יין שהיו נהוגות בארץ ישראל ובעולם כולו בעת העתיקה.
10 צפייה בגלריה
(צילום: רות סלוצקין)
היקב הוקם בעקבות מחקר מקיף שנעשה באתרים בעולם, בשיתוף פעולה עם פרופ’ עמוס הדס ובייעוצו של ד"ר ארקדי פפיקיאן - מבכירי הייננים בארץ. כל היינות המיוצרים ביקב עוברים תסיסה והשריה בכדי חרס שהובאו מגיאורגיה, שם נשתמרה המסורת של יצור הכדים על ידי אמנים מקומיים.
היקב ממוקם בכפר אוריה בשפלת יהודה, מקום הנודע באיכות יינותיו וכרמיו עוד בתקופת המקרא. בשטח שבו נבנה היקב נמצאה גת עתיקה, ובחפירות הצלה שנעשו בקרבת מקום נתגלו שרידי ישוב מהתקופה הביזנטית, הרומית והחשמונאית.
איפה נשב לפיקניק בתקופת הקורונה לא ניתן לשמור שולחנות או לשבת במתחם היקב, וגם לא מתקיימים סיורים וטעימות. אבל, מרחק דקות ספורות משם, תמצאו את יער הנשיא, שם תוכלו למצוא לכם לא מעט פינות חמד לפרוס בהן מחצלת וליהנות מיום שלם בטבע.
לתיאום ביקור: 054-919-5156
ביניים
חוות בודדים נוספת הוקמה בשנת 2004 על ידי האמן והיינן, ארז רוטה, וגם היא הפכה לחלק מפרויקט "דרך היין ברמת הנגב". מלבד היינות המשובחים המיוצרים במקום, תוכלו גם ליהנות שם מגן פסלים הנפלא שנמצא בשטח החווה.
הכרם של החווה ננטעה בחולות חלוצה, על שרידיהן של טרסות עתיקות שהיו שייכות לחווה נבטית חקלאית שפעלה במקום. הענבים של הכרם גדלים באופן אורגני ומושקים על ידי מים מותפלים, שמגיעים מהים התיכון. הזנים שמגדלים שם הם מרלו, מוסקט אלכסנדרוני, שיראז וקברנה סוביניון, ומהם רוטה מייצר כ-10,000 בקבוקי יין בשנה.
ניתן לתאם סיור וטעימות בחווה וליהנות מהטעם הנהדר של היינות המיוצרים בלב המדבר. אורך הסיור הוא כשעה וכולל גם ביקור בכרם.
איפה נשב לפיקניק חוות יקב רוטה נמצאת על כביש 222, ליד קיבוץ רביבים, במרחק של כ-40 דקות נסיעה מבאר שבע. בסמוך ליקב נמצא מצפה רביבים, שהוקם בשנות ה-40. אם אתם כבר שם אז שווה לבקר גם בכרמי הזיתים, בפארק גולדה מאיר, ולא לוותר על עלייה קצרה למצפור טלי לתצפית על מרחבי ביר עסלוג'. עם כוס יין ביד זו חוויה מושלמת.
לתיאום ביקור: 054-496-8703
ביניים
ביקב של קיבוץ נאות סמדר מייצרים יינות אורגניים מהענבים הגדלים בקיבוץ. מה שמיוחד שם זה שהכרם של הקיבוץ היא הכרם הכי דרומית בארץ.
10 צפייה בגלריה
(צילום: ארכיון נאות סמדר)
התנאים הקיצוניים של אקלים הערבה, מיעוט המשקעים והקרקע המלוחה, יוצרים כאן ענבים בעלי טעם ייחודי ונהדר - וכמוהם גם היין המופק מהם. הזנים שמגדלים בנאות סמדר הם קברנה סוביניון, מוסקט קנלי, סובניון בלאן ושיראז. היינות מיוצרים בתהליך טבעי אורגני, באמצעות שמרי בר בלבד.
איפה נשב לפיקניק יקב נאות סמדר נמצא בקיבוץ נאות סמדר, מרחק של 45 דקות נסיעה מאילת. באזור תמצאו את נחל יעלון שאורכו 15 ק"מ, והוא מתאים גם להליכה, גם לטיול ברכב שטח וגם לרכיבה באופניים. האטרקציה במקום הם הבולבוסים - סלעים עתיקים עגולים, שתוכלו לפרוס לצדם את שמיכת הפיקניק שלכם וליהנות מהמדבר במיטבו.
לתיאום ביקור: 054-9798962
ביניים
היקב הוקם בשנת 2002 במושב שקף על ידי אורי שחף. המרחק מהישוב לעיר בה הוא מתגורר - אילת, הקשה עליו את הקשר היומיומי עם היקב, כך שבשנת 2006 הוא החליט, לאחר היערכות מתאימה והתלבטויות קשות, להעתיק את היקב בשלמותו לאילת. נכון להיום, יקב הים האדום הוא היקב הדרומי ביותר בישראל.
10 צפייה בגלריה
(צילום: לין לוי)
עם המעבר, שחף קבע את משק טל ממושב כרמי יוסף כספק ענבים. וכך, בעונת הבציר, נוסע שחף מאילת (בלילה) מעמיס את הענבים שנבצרו עבורו, וחוזר בחזרה לאילת. כאן מתחיל התהליך הארוך ביצירת היין של שחף. היינות שלו מורכבים בעיקר מקברנה סוביניון, מרלו וזן אחד נוסף אותו הוא משנה בכל שנה, כך שחובבי היין יכולים למצוא שם כל פעם הפתעות חדשות כמו יינות מענבי סנג'ובזה, פטיט סירה, קריניאן או שיראז.
10 צפייה בגלריה
(צילום: לין לוי)
איפה נשב לפיקניק נחל רודד, הר יואש או חוף הים של אילת - מחכות לכם כאן לא מעט אפשרויות נהדרות לפיקניק, נצלו אותן, זה שווה את הנסיעה.
לתיאום ביקור: 052-2704704