יצאנו לבדוק מה אוכלים במסעדות הבולגריות של יפו. צפו
המטבח הבולגרי הוא מטבח בלקני שבו התבלינים הנפוצים ביותר הם ריחן, נענע ופפריקה אדומה, פלפל שחור ולבן, וגם תבלינים מסורתיים יותר הנקראים שובריצה וג'וגאן. הבולגרים, משתמשים בהרבה מאוד שום, אותו הם מוסיפים כמעט לכל מאכל במטבח שלהם - מסלט ועד קבב. לצד השום, גם היוגורט מככב שם ואפשר למצוא אותו מעל, ליד או מתחת ללא מעט מאכלים בולגריים אותנטיים. ובגדול, מוצרי הבסיס במטבח הזה הם כרוב כבוש, רוטב פלפלים עם שום ורסק עגבניות.
14 צפייה בגלריה
טעים ואתנטי: מסעדת "שרה" הבולגרית, יפו
טעים ואתנטי: מסעדת "שרה" הבולגרית, יפו
טעים ואתנטי: מסעדת "שרה" הבולגרית, יפו
(צילום: ירון ברנר)
בתפריט הבולגרי, יש גם לא מעט מרקים קרים וחמים, בדומה למטבח ההונגרי, וקבב מפורסם שמציג את ההשפעה העות'מאנית על המטבח הבולגרי. אבל שלא תטעו, הקבב הבולגרי אינו דומה לזה הרומני, ולמעשה יש שני סוגים שונים של קבב בולגרי: עם בצל או עם שום.
מנות בולגריות פופולריות נוספות הם טראטור (מרק קר), באניצה (מאפה ממולא בדלעת מתוקה) ושופסקה, שהוא סלט ירקות טריים עם פלפלים קלויים וגבינה. למעשה, השילוב המצטיין והאהוב ביותר במטבח הבולגרי הוא זה שבין גבינות ובשרים, ואפשר למצוא אותו לא מעט בסלטים ובמרקים, וכך גם בנזידים ובמנות הראשונות.
ולסיום, נספר לכם כי לבולגרים שיטת בישול מסורתית הנקראת יבצ'ה, ופירושה הוא בישול ארוך במיוחד הנעשה בתוך כלי חרס ענק.
14 צפייה בגלריה
מזכיר את הרומני, אבל לא: קבב בולגרי וכל טוב על הגריל
מזכיר את הרומני, אבל לא: קבב בולגרי וכל טוב על הגריל
מזכיר את הרומני, אבל לא: קבב בולגרי וכל טוב על הגריל
(צילום: ירון ברנר)
אז איפה אפשר למצוא היום אוכל בולגרי בארץ? מספר המסעדות בולגריות בארץ אינו רב ורובן מרוכזות ביפו, פשוט מכיוון שלשם הגיעו מרבית העולים מבולגריה ושם הם גם בחרו להתיישב. שתיים נוספות אפשר למצוא באזור הצפון - בחיפה ובכפר ראמה. הנה הן לפניכם.

שישקו

צפו: כך תכינו קבב בולגרי כהלכתו
(ירון ברנר)
המקום הבא הוא קודם כל, ולפני הכל, החמארה האולטימטיבית בה אפשר למצוא מבחר גדול של אלכוהול ותפריט אוכל המשתלב מצוין ליד. אחרי כל זה, "שישקו" היא גם מסעדה עם תפריט הפוזל לתרבות השתייה השמחה של הבולגרים או - אם תרצו - מסעדה בולגרית מודרנית שפועלת מזה עשור מאחורי בית הכנסת הגדול שברחוב אלנבי.
14 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
את המסעדה פתחו בזמנו אלעד דור, טל חוטינר (שעזב את השותפות) ויוסי בוזנח, ובתפריט שלה יש מבחר משובח של מזטים בולגריים כמו יוּטֶנִיצָה - סלט פלפלים קלויים בטעם פיקנטי (26 שקלים), מנות בשר דוגמת נקניקיית ציידים מבשר לבן המוגשת עם כרוב ובצל ירוק (54 שקלים), קבב ממולא בְגבינת קָשקָבַל אותו תקבלו לצד סלטון של עגבניות צלויות (58 שקלים), ובל נשכח את הבראנץ' המפואר, המושחת והמפורסם שמוגש שם מדי שבת.
14 צפייה בגלריה
(צילום: חיים יוסף)
הר סיני 2 תל אביב, 03-5606406, לא כשר

ויטושה

מסעדה בולגרית מסורתית, שמגישה את כל הקלאסיקות מהמטבח השמח והמתובל של הבולגרים: לוטיניצה (ממרח פלפלים בולגרי), מרק שקמבה צ'ורבה, שהוא, למי שלא מכיר, מרק המבוסס על קיבת בקר (25 שקלים) ומאכלים אותנטיים נוספים כמו לשון בציפוי ביצה (20 שקלים), גיובץ - הגיבץ' הבולגרי (40 שקלים), דרובסרמה - תבשיל של כבד כבש עם אורז (40 שקלים), ביורק - פלפלים מטוגנים במילוי גבינות ומנה של עוף מבושל בחצילים שנקראת מרינג'אנה.
14 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
לצד המאכלים הפחות מוכרים, יש שם את המנות הקלאסיות שרובנו מכירים דוגמת קבב, מוח, מוסקה חצילים וגם באניצה – פשטידת תרד וגבינה מעולה, כמוה כמעט ובלתי אפשרי למצוא בארץ.
14 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
יהודה הימית 3 יפו, 03-5181974, לא כשר

מונקה

את מוסד האוכל הוותיק ונטול הגינונים הבא, פתח סולומון מונקה ברחוב יהודה הימית ביפו בראשית ימי המדינה. מאז ועד היום, מתמקדים שם בהגשת אוכל שיהיה נאמן כמה שאפשר למקור הבולגרי דוגמת קבב צלוי אסלי, מוסקה, מומיצה (חוט שדרה בציפוי של קמח תירס שנצלה על הגריל), מרק שקמבה, וביורק – פלפל שושקה ממולא בגבינה בולגרית.
14 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
עבור האמיצים שביניכם יש בתפריט מנות כמו תבשיל ריאות במיץ (28 שקלים) ומעיים ברוטב, ומי שמחפשים אחר אוכל מנחם יותר - יוכלו ליהנות שם מממולאים במילוי של בשר ואורז או ממבחר מנות על האש.
יהודה הימית 15 יפו, 03-6820723, לא כשר

פינת הבלקן

המסעדה הבאה, שמציעה אווירת חמארה שמחה ואותנטית, נפתחה זמן קצר לאחר קום המדינה ביפו על ידי בולגרי בשם פאיידו. כיום, היא מנוהלת על ידי הדור הרביעי, שמגיש כאן תפריט בולגרי קלאסי עם מנות דוגמת קבב צלוי על הגריל, תבשיל ריאות, תבשיל גולש, לשון וקורקבנים.
14 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
המלצה שלנו: אל תוותרו על טעימה ממנת המרינג'אנה (סלט חצילים חם), וגם לא על מרק השקמבה (מרק קיבת בקר), שנחשב לאחד מהמאכלים הלאומיים של בולגריה או על תבשיל הפאצ'ה -תבשיל גידים בבישול ארוך.
עולי ציון 32 יפו, 03-6819949, לא כשר

מסעדת שרה

המקום הבא, הפועל גם הוא ביפו, נחשב למוסד ותיק במיוחד שהוקם על ידי זוג עולים מבולגריה . כיום, מנהלים את המקום הדור השני של המייסדים ומלבד הקבב המפורסם, הם מגישים כאן גם אוכל ביתי כמו גולש ופלפל ממולא בגבינה או בבשר.
14 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אל תוותרו כאן על מנת האגריסטדה עוף (חזה עוף ברוטב לימוני חמוץ), על קציצות הפראסה, על הגיבץ' וגם לא על מרק השקמבה המפורסם. את הארוחה כולה מומלץ לקנח בסוטלאץ - פודינג אורז עשיר, שמקורו במטבח הטורקי.
14 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
שדרות ירושלים 94 יפו, 052-5542600, לא כשר

שמלי הגריל הבולגרי

מסעדת הגריל הבולגרי של שמלי, נחשבת לאחד מהמוסדות הוותיקים הפועלים בעיר התחתית של חיפה. מקורות יודעי דבר, מספרים כי פעילותה של המסעדה ממשיכה מסורת משפחתית ארוכת שנים שהתחילה בסוף המאה ה-19, אותה התחילו מסעדנים שעלו ארצה מבולגריה.
בימים אלה, המסעדה פועלת מספר שעות מדי יום, החל משעות הצהריים בלבד. ולמרות זאת, היא מרכזת בתוכה לקוחות קבועים - רובם יוצאי בולגריה הוותיקים - שפוקדים את המקום בעיקר בשביל הקבב המפורסם (8 שקלים ליחידה) שלה והסלט הבולגרי (29 שקלים), שמוגשים במקום מהיום הראשון לפעילותו. לצידם, יש שם גם מבחר של שיפודי בשר הנצלים על האש ומנות נוספות מהמטבח הבולגרי.
יפו 56 חיפה, 04-8531269, לא כשר

Rai

המסעדה הבאה ממוקמת אומנם בכפר ראמה שבגליל וכלל אינה מוגדרת כמסעדה בולגרית, אבל כחמישים אחוז מהתפריט שלה מבוסס על מאכלים מהמטבח הבולגרי. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שאשתו של בעלי המסעדה - אדיב דוחא, היא ממוצא בולגרי, והיא הביאה עמה למקום את המטבח השמח וטעים הזה.
14 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: יח"צ)
המסעדה עצמה קרויה על שם בנם של בני הזוג, ומתחת לחלל בו היא שוכנת - פועל יקב בו דוחא מייצר יין ואת משקה הרקייה - משקה אלכוהול בולגרי שמיוצר מענבי היין.
14 צפייה בגלריה
כפר ראמה
כפר ראמה
(צילום: לין לוי)
בכניסה למתחם עצמו, צפוי להתחיל לפעול בקרוב גריל רומני מיוחד המונע על ידי מים, אותו דוחא בנה במו ידיו. במסעדה, שנמצאת בקומה השנייה, שוררת אווירה מזרח-אירופאית הכוללת שולחנות עם מפות אדומות ותפריט עם מנות דוגמת סלט טאבולה, סלט שופסקה (29 שקלים), סלסה בולגרית הנקראת ״ליוטניצה״ (8 שקלים), קבב בולגרי, חמוצים מיוחדים וסלט פלפלים קלויים בולגרי הנקרא פצ׳יניצ׳ושקי (15 שקלים).
כביש 864 כפר ראמה, 054-7453734