שנה לא פשוטה עברה על שוק היין הישראלי, ויותר מכך על יקבי הצפון שספגו פגיעות ישירות וסגירות כרמים, ובוודאי נרגיש בחסרונם על מדפי חנויות היין בשנים הקרובות. ועל אף כל האתגרים, היקבים ממשיכים לייצר – גם תחת אש, תוך שאפשר לשבח כי זו הייתה שנת בציר מצוינת, ושוק היין בארץ הוכיח עצמו ביינות נפלאים: מלבנים דרך רוזה, המשך במבעבעים וכלה באדומים מרהיבים. על מנת להקל על הבחירה מהמנעד העצום שמקשט כיום את מדפי היין, עשינו עבורכם את העבודה – ובחרנו את היינות הטובים ביותר שנרצה על שולחן החג.
עוד כתבות למנויים:
בשנה האחרונה טעמנו אלפי יינות ממאות יקבים ישראליים, מכל הסוגות והזנים, ובחרנו את 24 היינות הכי טובים - ועוד כמה משקאות לאלו שפחות אוהבים יין, אבל עדיין רוצים להישאר באווירת החג. אגב, לשולחן החג מומלץ בקבוק אחד לכל חמישה אורחים מבוגרים.

ברקן, גולד, שרדונה 2022

בסדרת גולד של יקב ברקן אפשר למצוא יינות טובים תמורת מחיר מצוין. בין היינות המעטרים סדרה זו כדי לבדוק את זן השרדונה הפריך והעדין. זהו יין עם צבע צהבהב-ירקרק ובשומת של פירות הדר ופירות קיץ, כשהפה מלא טעם, גוף עשיר וסיומת נעימה ומאוזנת. יין קליל לקבלת האורחים לארוחת החג, או מול מאכלים ומנות ראשונות עדינות. 39 שקל.

כרמל, פרייבט קולקשן, שרדונה 2023

יין לבן ונעים לפתוח איתו את השנה: רמזים לתפוח עץ ירוק, וברקע פירות טרופיים עדינים. הגוף עשיר וסיומת ארוכה ונעימה, עת היין עבר תקופה קצרה בחביות עץ אלון, ולכן הווניל, הטבק והקרמל המגיעים מן החבית רכים מאוד. אם מגישים דגים בארוחת החג, היין הזה יהיה הפרטנר המושלם. 45 שקל.

דלתון, כנען, מוסקטו 2023

דלתות יקב דלתון סגורות עתה בשל מצב המלחמה, אך עדיין היינן מצליח להגיע – עם אפוד וקסדה – ולייצר ולשמר את מה שהיקב יודע לעשות הכי טוב: יינות איכות עם תמורה מדהימה למחיר. אחד היינות הטריים והכיפיים ביותר שיוצאים מהיקב הוא המוסקטו המתקתק והתוסס בצורה כה נעימה. איזון מושלם בין אף קליל ופירות קיץ ופה עשיר בטרופיות רעננה, ובעיקר עושר עילאי אחרי כל לגימה. 45 שקל.

תבור, אדמה, סוביניון בלאן 2022

אחד מן היינות הכיפיים בישראל ללגום ביום קיץ חם – אם זה מול השקיעה בחוף הים, בפיקניק עשיר בגבינות טריות או כמובן מול הגפילטע או החריימה של הדודה בערב החג. בשומת עוצמתית של פירות טרופיים, אל מול טעמי הדר יוצרים, סוביניון בלאן ישראלי בדיוק כמו בספר, אבל עם חוצפה בועטת בסיום. תמורה טובה מאוד למחיר: 59.90 שקל.

רקנאטי, כרם הגליל, סוביניון בלאן 2023

היישר מאזור תל פארס ברמת הגולן מגיע אחד מן היינות הקלילים, הכיפיים והפריכים ביותר לפתוח איתם את השנה. כמו מיטב היינות מעמק הלואר, סוביניון בלאן זה עשיר בבשומת של אשכולית לבנה, דשא קצוץ טרי, מעט אספרגוס ירקרק, אבל גם עשבוניות טובה והרבה מאוד פרחים לבנים. זהו יין מושלם למנות ראשונות, דגים, גבינות עשירות, ואולי בכלל כדאי לשמור אותו לפיקניק הקיצי של יום אחרי החג. 65 שקל.
5 צפייה בגלריה
(צילומים: אייל קרן, אילן נרינסקי)

בנימינה, שבא, מרלו רוזה 2022

יקב בנימינה משנה את פניו בימים אלו, אם זה מבחינת עיצוב, אדריכלות ועד לסגנון ייצור היין. אולם אחד הדברים שנותרים אלמותיים ביקב הוא הרוזה הנהדר, והפעם הוא יוצא בסדרה החדשה: שבא. הרוזה מורכב מזן המרלו, והתוצאה היא יין עשיר בבשומת של פירות הדר, אופי מאוד טרופי והפה עשבוני, אלגנטי ורענן. חיפשתם יין שילך טוב עם הפשטידות לחג, או יתמודד בהצלחה עם הצלי – היין ייתן את העבודה, וגם תרצו אחרי זה עוד לגימה. 85 שקל.

ירושלים, רזרב, פרויקט טחנת הרוח, שרדונה 2023

מאז שנכנס היינן ליאור לקסר לתפקיד היינן הראשי של יקב ירושלים, עשה היקב קפיצת מדרגה עצומה – מבחינת נראות, איכות ותמורה למחיר. בין היינות הרבים והטובים שמשיק היקב, כדאי לתת את כל תשומת הלב לשרדונה בסדרת טחנת הרוח, יין מלא בבשומת של תפוחים ירוקים טריים, פירות הדר ואגוזים; הפה מלא, עשיר ושמנוני; והסיומת מאוזנת וארוכה בדיוק במידה שתתאים לצד פשטידות וגבינות חג מיוחדות. בהחלט שווה את המחיר. 89 שקל.

היוצר, ליריקה, פטיט סירה 2021

יקב היוצר בניצוחו של פיליפ ליכטנשטיין התפרסם כאחד היקבים עם התמורה למחיר הטובה ביותר בישראל. גם בסדרות יינות העלית - ליריקה, היינן יודע לנצל את הפרי עד תום, וליצור יש מיין. הפטיט סירה מאוד מותאם לבית הגידול הישראלי, והתוצאה היא יין עשיר, כהה בצבעיו, רמזים של דובדבן, פטל ושוקולד, והפה מרובד טעמים ותבלינים. נהדר לצד מנת בשר עשירה שזה עתה יצאה מהתנור. 89.90 שקל.

אמפורה, מד ווייט 2023

אין אדם, ולו גם המבינים ביותר, שלא מתלהב מהיין הלבן של אמפורה. הממסך המושלם של היקב המורכב מהזנים רוסאן, מרסאן ופרנץ' קולומבר הוא הלהיט הגדול של השנים האחרונות, ואולי היין הישראלי האינסטגרמי ביותר. קליל, כיפי, מעניק מתיקות מדומה, רענן ומלא בשומת של פירות לבנים, ואולי זו הדרך הטובה ביותר לפתוח את השנה. 92 שקל.

טפרברג, אסנס, קברנה סוביניון 2018

יש אנשים שמוכנים לשתות רק קברנה סוביניון. זה הזן שיעדיפו, ולא יהיו מוכנים לטעום אף זן אחר. ואם כבר החלטתם ללגום רק קברנה סוביניון, אז כדאי ליהנות ממנו ממי שיודע לנצל את הזן בצורה אידיאלית, וזהו יקב טפרברג. בציר 2018 של היקב הוא אחד הביצועים הטובים שניתן לייצר מזן זה בישראל. הפקה מושלמת – מהבשומות העשירות של פירות יער, רמזים לקפה וקקאו, והסיומת המרהיבה המרמזת כי ליין הזה אריכות חיים לעוד הרבה שנים. 109 שקל.
5 צפייה בגלריה
(צילומים: אייל קרן, אילן נרינסקי)

אלכסנדר, ליזה, סוביניון בלאן 2023

יקב אלכסנדר נחשב לאחד מן היקבים היפים והמבוקרים ביותר בארץ. חוויית האירוח ביקב הפכה לאחד הבילויים האהובים על דור הטיק-טוק. עתה משיק היקב את היין מסדרת ליזה - סוביניון בלאן מבציר 2023, והוא נחשב לאחד היינות האיכותיים ביותר שהשיק. בשומת מלאת פרחוניות, דשא קצוץ, פסיפלורה וגויאבה, וגם הפה עשיר בסלט פירות מאוזן ומרובד טעמים. 109 שקל.

רמת נגב, אקסודוס, רוזה 2023

הבקבוק היפהפה והשמנמן המגיע מיקב רמת נגב הוא אחד מן המפתיעים ביותר השנה. בצבע סלמון סמוק מגיע יין רוזה המורכב מענבי קברנה פרנק ומלבק שצמחו בנגב. הרוזה אף הספיק לעבור חבית (דבר שפחות מקובל בתעשייה), וזו העניקה לו וניליות מעודנת. התנגשות מפצפצת פה שבין סלט פירות עשיר לבין רעננות, טריות ואלגנטיות. אפשר ליד פשטידות וירקות – ואפשר גם לסיים הכול לבד, בלי עזרה מאף אחד. 109 שקל.

לה פורה בלאנש, אריאל לבן 2023

אחד מן היינות הטובים ביותר למזג האוויר המעונן-חלקית הצפוי בסתיו. ממסך של זני הענבים ויונייה וסוביניון בלאן, הגדלים על אדמת הלס של מצפה רמון, יוצר יין עשיר ואלגנטי, מלא גוף, שמנוניות נהדרת וחומציות מאוזנת. היין משתלב עם מאכלי גבינה, פשטידות ושאר ירקות, אך גם מול מנות עופות ודגים, ויש המכנים אותו "היין הגסטרונומי האידיאלי". 110 שקל.

דרימיה, קברנה סוביניון 2022

במשחק מצוין עם זן הקברנה סוביניון, יקב דרימיה יודע לנצל את הזן הגדל בכרם סוסיא. החל מהצבע השחור-סגלגל של המשקה, המשך באף מלא בשומת של שזיפים שחורים, פלפל שחור גרוס, פטל ודובדבנים טריים, וכלה בפה המוצק, מלא ועשיר ברובדי טעם. זהו יין מאוד קולינרי, המתמודד כאלוף מול בשר אדום כמו סטייק או צלי, ומיועד בעיקר לאלו שמעדיפים יינות עשירים, קשוחים ושמותירים טעם לעוד הרבה ממנו גם בהמשך. 115 שקל.

לטם אורגני, מנדלינה 2023

יין מיוחד ויוצא דופן: זהו יין כתום המורכב מהזנים סוביניון בלאן, שרדונה וסמיון מכרם שיפון אשר ברמת הגולן. היין עבר תסיסה ספונטנית (טבעית), ולאחר מכן התבגר בחביות עץ – כך שטעם החביות לא נספג בטעמי היין. זהו יין איכותי וכדאי לנסותו, ולו בשביל בשומת של פירות יבשים וטעמים שאינם אופייניים לחך הישראלי. 120 שקל.
5 צפייה בגלריה
(צילומים: אייל קרן, אילן נרינסקי)

טוליפ, רזרב, פרנק מרלו 2022

אחד היינות המסקרנים ביותר שיצאו מיקב טוליפ בשנים האחרונות מושק עתה בסדרת פרימיום רזרב, ומורכב על טוהרת הזנים קברנה פרנק ומרלו. זהו יין מעניין השומר על הבשרניות שלו (אולי כיוון שעבר סינון גס בלבד), ועשיר בעפצנים, טעמים וגם הרבה בשומות של פירות ותבלינים. יין גסטרונומי נהדר, ומומלץ להגישו ליד נתחי בשר איכותיים או מאפים ונקניקים. 129 שקל.

בזלת הגולן, רזרב, שרדונה 2022

מהכרם הצפוני ביותר של היקב מגיע יין טרופי, עשיר וללא מעצורים. זהו יין על טוהרת זן השרדונה, והעשייה שלו נעשתה ביד רמה – ללא סינון, בחביות חדשות ואיכותיות, אבל בצורה מוקפדת, מדויקת ובעיקר אלגנטית. לאלו שאוהבים את טעמי הקרמל, החמאה, הווניל והטבק – הכול נמצא כאן, והטעם משתלב באופן מושלם מול פשטידות, מאפים, דגים ועוף בתנור, ואפילו גבינות קשות ועתירות טעם. 129 שקל.

נטופה, תל קאסר מורסיר 2021

בעוד זן המורבדרה משמש בשאר העולם, ובעיקר באזור בורדו בצרפת, לתיבול ולהשלמת טעמים, יקב נטופה אזר אומץ והשתמש בזן כמרכיב העיקרי ביין. החלטה מוצלחת. זהו טעם חדש שפחות מוכר לחך הישראלי, אך מיועד לא רק לסקרנים. בשומת של פטריות, עשן, אדמה רטובה לאחר הגשם, ואם חשבתם שאתם מתהלכים ביער אפלולי – חכו לטעמים המרתקים ומלאי רובד התבלינים המגיעים בהמשך. מושלם למאכלי בשר עשירים. 130 שקל.

ויתקין, קברנה פרנק 2019

לקראת ראש השנה השיק יקב ויתקין כמה יינות מדהימים, החל מ"מסע אדום" שעושה סיור על החך עם טעמי הזנים שמתאימים לאקלים הישראלי (80 שקל) והמשך ב"קריניאן גפנים בוגרות 2021" – כיפי, מלא, עשיר ומוקיר את טעמי ישראל בשנות ה-90 העליזות (125 שקל). אולם הקברנה פרנק הוא פסגת היצירה האיכותית מזן זה – יין אלגנטי, מורכב ומדויק. מושלם למחפשים אחר מתנה לחג. 135 שקל.

טורא, שיראז 2022

יקב טורא מצליח להפתיע בכל שנה מחדש, באופן שבו הוא עולה ברמה ובאיכות – והתוצרת המעולה מוכחת בכל יינות היקב וסדרותיו. בין היינות השונים שהושקו לקראת השנה החדשה בלט לטובה במיוחד השיראז האלמותי מבציר 2022. פירותיות אדומה אל מול תיבול עשיר, צבעי ארגמן בוהקים המקרינים בשומת של מנטה, פטל ודובדבן. זהו היין המושלם לחך הישראלי, ופשוט נהדר להקיש איתו לחיים ולפתוח את תשפ"ה. 138 שקל.
5 צפייה בגלריה
(צילומים: אייל קרן, אילן נרינסקי)

קסטל, רזיאל, רוזה

רזיאל הוא יקב הבת של יקב קסטל, והילדים ירשו את הכישרון. לא רק הבקבוק המעוצב, מן היפים ביותר שמעטרים כיום את מדפי היין בישראל, אלא גם כל טיפה ביין שווה את משקלה. היין המורכב משלושה זנים אדומים נותן כבוד לפרי במרכז, ומותיר רעננות טרייה אל מול טעם עגול ועשיר. זהו רוזה שמותיר חוויה נהדרת בכוסית, שפשוט לא רוצים שתסתיים. 139 שקל.

פסגות, ברוט 2016

מרבית היקבים בארץ השיקו יין לבן, רוזה או אדום לראש השנה, אולם יקב פסגות כובש את הפסגה עם יין מבעבע שווה ערך לשמפניה יוקרתית. הוא הופק בדיוק באותן השיטות שבהן מייצרים יין איכותי בצרפת, ובישראל הוא מופק מזני שרדונה ופינו נואר שגדלו בכרמי גבעת הראל. זהו יין איכות במלוא מובן המילה, שמפגין נוכחות, טעם, עוצמה ובעיקר אלגנטיות והדר. 280 שקל.

יתיר, יער יתיר 2021

יקב יתיר משיק בציר חדש לאחד מהיינות שנכנסו מזמן לפנתיאון יינות האיכות. ענבי היקב הטובים ביותר מגיעים ל"יער יתיר": קברנה סוביניון, פטי ורדו, קברנה פרנק ומרלו – ולאחר זמן חבית מכובד, מבוקבק אחד מן היינות המאוזנים והטובים בישראל. זהו יין אדום המשחק בין רובד טעמים מאוזן לבין אלגנטיות מושלמת בכל לגימה. לא חובה אגב ליהנות ממנו כבר השנה - אפשר לשמור עליו בתנאים נאותים גם לראש השנה של עוד עשור, והוא רק ילך וישתבח. 300 שקל.

הרי גליל, סתיו, עם דבש של Beewise

יקב הרי גליל משיק שיתוף פעולה עם Beewise במארז מיוחד של מיטב יינות היקב בסדרת סתיו, לצד דבש המיוצר על ידי דבורים בטכנולוגיה מתקדמת. המארז כולל צנצנת דבש איכותי ואת אחד מיינות סתיו אדום, סתיו לבן וגליל אלון וריבת תפוח בדבש "זוטא" מראש הנקרה. 219 שקלים למארז.

ג'ק דניאלס בטעמי תפוח ודבש

לקראת ראש השנה, יש כאלו שפחות מסתדרים עם יין, ולכן עלה למדפים הברבן-וויסקי האמריקני הכשר בשני טעמים בולטים שהם חלק בלתי נפרד מסממני החג: תפוח ודבש. התפוח עשיר בתפוחים ירוקים טריים, קרמל ותבלינים רכים, ואילו הדבש מעודן בנגיעות מתוקות של מולאסה מתוקה, אגוזים קלויים וסיומת של ערמונים ומייפל. כל אחד מהבקבוקים - 35% כוהל, 115 שקל.
5 צפייה בגלריה
(צילומים: אייל קרן, אילן נרינסקי)