בשיתוף תנובה
בעוד שבעבר הישראלים עמדו מול מבחר מצומצם של תחליפי חלב, שיצרו קפה מספיק טעים – הרי שהיום אפשר למצוא במקרר מגוון רחב ומוצלח של תחליפי חלב. מדובר במשקאות תחליפים שאפשר להקציף אותם עד לשלמות, מגוון רחב של טעמים ובסיסים צמחיים, שמאפשרים בחירה לפי הטעם האישי של כל אחד ואחת מאיתנו. סוף סוף אפשר ליהנות מקפה טעים ואיכותי.
כל כוס קפה שלישית בישראל עם תחליף חלב
בשנים האחרונות אפשר לראות שינוי ברור בתחליפי החלב מקטגוריית נישה לקטגוריית צריכה מרכזית, בישראל ובעולם. "קטגוריית התחליפים נמצאת בצמיחה דו-ספרתית בכל שנה בעשור האחרון והיא צפויה להגיע ל-660 מיליון ש"ח השנה", אומרת מיכל בצר, מנהלת אגף השיווק של תנובה. "אחוז החדירה של הקטגוריה עומד על 50% - כלומר, תחליפי החלב נמצאים בכל בית שני בישראל". הנוכחות של התחליפים בבתי קפה משמעותית גם היא – ההערכה היא כי כל כוס קפה שלישית שנמכרת בישראל מבוססת על תחליף צמחי- סויה, שיבולת שועל או שקדים.
אם בעבר הצרכנים בחרו בחלב מן הצומח משיקולי טבעונות, כשרות או אילוצים בריאותיים, "היום כ-85% מצרכני התחליפים צורכים אותם בנוסף למוצרי חלב, כבחירה, ולא במקומם. מדובר על קהל רחב של 'מפחיתנים' (Flexiterians), שמפחית תזונה מן החי אך לא מוותר עליה לגמרי", מספרת בצר.
1 צפייה בגלריה
חלב שיבולת שועל
חלב שיבולת שועל
חלב שיבולת שועל
(צילום: shutterstock)
"הישראלים הרבה יותר מבינים וחוקרים קפה, והתחליפים של היום פשוט מעולים"
ויקי בוארון, זוכה תחרות 'אלוף הבריסטה' הישראלי, ומשתתף קבוע באליפויות עולם, מספר כי "כאשר נכנסתי לתחום הקפה, התחום בישראל עדיין לא היה מקצועי. היום אנשים בארץ מבינים קפה, חוקרים ויודעים מה הם רוצים לשתות. היום כמעט בכל משרד ובית בישראל יש מכונת קפה". בוארון מספר כי "אנשים מזמינים אותי אפילו להדרכות ביתיות כדי להתעמק בהכנת הקפה המושלם עבורם. זה מאוד משמח אותי".
בכל הנוגע לעלייה של תחליפי החלב, בוארון מספר כי "בעבר לא היה יותר מידי מענה לתחליפים – לא בבתי הקפה ולא בבתים. היום יש תחליפי חלב מגוונים ומעולים וזו הופכת לבחירה הראשונה עבור אנשים רבים.
המהפכה כבר כאן - בבתי הקפה וגם בבתים
בוארון מספר כי בעבר "לכל בריסטה היו שלושה סוגים של חלב על הבר- 3%, 1% וסויה. היום הרבה מהמשקאות יוצאים עם תחליפי שיבולת שועל בטעמים, כמו וניל, מבלי לפגוע בטעם. הביקוש מצד הלקוחות מדבר בעד עצמו - אנחנו כאן כדי לתת להם את הקפה שהם הכי אוהבים".
נקודה מעניינת נוספת שמעידה על ההתקדמות של תחליפי החלב נוגעת לשימוש בתחליפים במכונות קפה ביתיות. "אם בעבר היה לא מומלץ להשתמש בצינורית של המכונה להקצפת חלב עם תחליפי חלב, היום הצינורית מקציפה את התחליף בצורה מושלמת, בעיקר עם סדרת הבריסטה של תנובה אלטרנטיב", מספר בוארון.
הכוכב העולה של שוק התחליפים - תחליף חלב שיבולת שועל
עד לפני מספר שנים, הקטגוריה היתה יחסית מצומצמת, כשרוב משקאות החלב מהצומח היו על בסיס סויה ושקדים. "השקת משקה שיבולת שועל של תנובה Alternative לפני 4 שנים, המכונה 'הכתום', יצרה שינוי משמעותי בשוק", מספרת בצר. "היום מדובר במשקה הנמכר ביותר בקטגוריית תחליפים החלב ונמצא בין עשרת המוצרים הראשונים שנרכשים ממקר החלב" לצד קוטג' תנובה וגבינה צהובה עמק".
משקה שיבולת השועל נתן לצרכנים רבים מענה שאיפשר להם להתנסות בקטגוריה ולאמץ אותה. "מדובר במוצר מושלם לקפה", אומרת בצר. "יש לו מתיקות עדינה שמגיעה משיבולת השועל, הוא מקציף מעולה ונותן הרבה מקום של כבוד לטעמי הקפה". בעקבות הביקוש הצומח, תנובה השיקה במשך השנים משקאות שיבולת שועל בטעמים מפנקים "כגון אגוזי לוז, אייריש קרים ווניל", מספרת בצר. "בשנה האחרונה משקאות על בסיס שיבולת שועל גברו לראשונה מבחינת מכירות על משקאות הסויה, והפכו למשקה המוביל בקטגוריה עם 43% מכלל המכירות".
שוק החלב מתחדש: האם נמצא הכפיל המושלם לחלב פרה?
גם היום, ישנם צרכנים שעדיין לא מצאו את התחליף שעונה להם על הצורך והטעם, אומרת בצר. "בדיוק עבורם השקנו לאחרונה את משקה שיבולת השועל WHITE, אשר פותח בתהליך ייצור ייחודי שמקנה לו טעם וצבע קרובים לחלב", בעקבות זאת, "הוא מאפשר למי שרוצים לבצע שינוי תזונתי אבל לא התחבר לטעם המובחן של משקה שיבולת שועל קלאסי, להצטרף לקטגוריה. במחקרי הטעימה שלנו המשתתפים הגדירו את משקה Alternative WHITE בתור מוצר שיבולת השועל הקרוב ביותר בטעם לחלב הקלאסי".
איך יוצרים את הקפה המושלם עם תחליף חלב?
בעקבות המגוון העצום והאיכות של התחליפים, "היום כל אחד יכול להגיע לקפה הפוך בדיוק כמו שהוא אוהב. התחליפים של היום לא משתלטים על הטעם של הקפה", מספר בוארון.
עבור קפה עם תחליף שיבולת שועל, למשל, "שהוא טיפה יותר מתקתק, אבחר פולי קפה עם דרגות קלייה כהות יותר- כך הקפה יפריש יותר שומנים, הטעם והקרמה יהיו טובים יותר, והקפה ישתלב טוב יותר עם תחליף החלב". פרמטר נוסף לבחירת פולים עם חלב מתקתק, "הוא רמת החיוניות, או החמיצות של הקפה", מסביר בוארון. "כדי לאזן תחליף מתקתק, מומלץ לצרף קפה עם יותר חיוניות, כמו זנים מאפריקה".
לדבריו, "כל תערובת קפה תיתן איזון אחר, כל סוג חלב או תחליף חלב ייתנו משהו אחר- הרצון הוא לאזן ולתת את הטעם המועדף עבור מי ששותה. גם חובבי הקפה הגדולים ביותר יכולים להגיע לקפה המושלם". בכל הנוגע לבחירת התחליף הנכון, המוצר החדש של תנובה Alternative WHITE מהווה תחליף מצוין לחלב עם טעם מעט מתקתק אבל לא יותר מידי.
"הביקוש עולה והבריסטים רוצים לדעת איך להקציף תחליפי חלב בשביל קפוצ'ינו לפי הספר"
בוארון מספר כי "בהדרכות שאני עושה בבתי קפה, בריסטים רוצים שאסביר להם איך להקציף את התחליפים של שיבולת שועל וסויה בצורה אופטימלית. הם מתעניינים כי יש ביקוש והם רוצים לתת את השירות הטוב ביותר ללקוחות שלהם". לדבריו, הקצפת תחליף יכולה להיות מאתגרת יותר, הדורשת טכניקה שונה. "ההגדרה של קפוצ'ינו הוא אספרסו עם חלב חם ו-1 ס"מ של חלב חם מוקצף. משום שלכל חלב ותחליף חלב יש אחוז חלבון שונה, יש טכניקה אחרת כדי להגיע להקצפה של קפוצ'ינו כהגדרתו".
לסיכום, בוארון אומר כי "אם פעם הייתי אומר שקפה מושלם חייב חלב 'רגיל', היום אני יכול להעיד שהתחליפים מציעים מענה מעולה, ובסופו של דבר, אם בן אדם אוהב קפה מסוים - אני אשמח לספק לו אותו. הכי חשוב לי שאנשים ייהנו מהקפה המשובח שלהם".
בשיתוף תנובה


פורסם לראשונה: 10:16, 23.07.24