נבחרות צרפת ופורטוגל יתמודדו מחר (שישי, 22:00) על הזכות לעלות לחצי גמר אליפות אירופה. רונאלדו, מלך הכדורגל האירופאי של שני העשורים האחרונים (שעבר לשחק בסעודיה), מול אמבפה, הנסיך, הטוען לכתר, שעבר הקיץ מפריז למדריד. מאחורי ההצלחה של שניהם, מאחורי כל ספרינט, התרוממות לכדור, תנועה, כדרור, עומדות אלפי שעות של אימונים סיזיפיים, הקרבה, ויתור, ומשמעת עצמית עצומה של אנשים שחשבון הבנק שלהם יכול לקנות להם איזה אוכל שהם רוצים בעולם, ועדיין בעלי מנות בלתי נגמרות של איפוק וריסון. שתי מכונות הכדורגל מהגדולות של תקופתנו לא יכולות להרשות לעצמם להכניס למנוע הזה שום דבר חוץ מהדלק המשובח ביותר.

בלי סוכר, בלי מזון קפוא

כריסטיאנו רונאלדו הוא מכונה. מכונת שערים, מכונת אגו, מכונת רשתות חברתיות. מכונה. אבל כדי לייצר ולשמר את המכונה הזו, רונאלדו חייב לנקוט באורח חיים סגפני כמעט, מסודר ומלא במשמעת עצמית. בסוף כל חגיגת שער, ניצחון או אליפות, מסתתרות מאות שעות של התמדה וזיעה. "מה זה שווה אם יש לך מכונית הכי מפוארת, ואתה לא שם בה את הדלק הנכון", אמר פעם רונאלדו בענווה אופיינית.
4 צפייה בגלריה
רונאלדו
רונאלדו
משמעת עצמית. רונאלדו
(צילום: PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP)
ומכונת רונאלדו אוהבת לזלול בדרכים אופייניות לה: ששה אימונים ביום –אימוני כדורגל, סיבולת, כוח, כושר, שחייה, חתירה ומשקולות. למכונת רונאלדו יש גם הרגלי שינה אחרים. שמונה שעות בלילה זה לפיאט. פרארי כמו רונאלדו ישנה חמש פעמים ביום, בכל פעם תשעים דקות. יש פסגה חדשה נוספת לטפס אליה, ויש כבר עוד אימון באופק. למי יש זמן לישון שמונה שעות ברצף.
אבל כדי לקיים את אופן החיים הזה, רונאלדו גם חייב דיאטה רצופה שתשמור על בריאותו, על הכושר שלו, ובעיקר תעניק לו אנרגיה כדי לקיים את משטר האימונים המופרך הזה. "בכל יום שישי", סיפר עליו פעם חברו לקבוצת מנצ'סטר יונייטד, "יש ארוחת שחיתות, וכל אחד שם בצלחת משהו שהוא לא מרשה לעצמו לאכול במשך השבוע. בעיקר דברים מתוקים, אבל רונאלדו? רונאלדו לא נוגע בסוכר שהוא לא טבעי. הוא לא נוגע במזון מוקפא ולא במזון מקופסאות. הכול אצלו טרי. אני חושב שפעם אחת ראיתי אותי מתפרע לגמרי, וזה היה כשהוא שם איזה משולש של פיצה בצלחת. מדובר באדם ושחקן ביוני".
רונאלדו אוכל שש פעמים ביום. ארוחות קטנות. סנדביץ' אבוקדו ופירות, הרבה פירות יער ויוגורט דל שומן לארוחת בוקר. כשהוא מתפנק במסעדה הוא מזמין סטייק וסלט, בלי אלכוהול ובלי משקאות מוגזים. כשהוא רוצה באמת להתפנק, הדיאטנית והטבח שלו שמים בתפריט את המאכל האהוב עליו, "בקלאו א בראס", מנה המורכבת מדג הבקלה (הדג האהוב ביותר על הפורטוגזים), תפוחי אדמה, ביצים מקושקשות ובצל. אבל מיד אחרי הפינוק הזה, חזרה לצלחות וארוחות עמוסות בחלבונים: דגים ועוף, בוטנים, שומן בריא (אבוקדו וזיתים), חיטה מלאה ודגנים מלאים בסיבים. הכול נשקל כמובן עד המיליגרם האחרון. כמה שהוא יכניס, ככה הוא יוציא באימון. למכונה כריסטיאנו רונאלדו יש אלרגיה לפחמימות ריקות.

סלמון על מצע פסטה

כמו כל הדור הצעיר, גם קיליאן אמבפה רוצה להיכנס לנעליים הגדולות של רונאלדו: בכדורגל, בפרסום וההערצה, במשכורות, בעוקבים, בחוזים עם המאמצים. רק שאמבפה הוא שחקן כדורגל, הוא לא מניאק של כדורגל שמקדש את הגוף שלו. הדיאטה שלו דומה לזו של רונאלדו בכך שהוא נמנע מסוכרים ומוצרים משומרים ואוכל הרבה ירקות ופירות, אבל אמבפה, שאוכל גם הוא חמש או שש פעמים ביום, אוכל הרבה שיבולת שועל, והמאכל האהוב עליו הוא דג סלמון על מצע של אורז או פסטה, מאכל עשיר בפחמימות וחלבון.
4 צפייה בגלריה
מקפיד על אוכל מגוון. אמבפה
מקפיד על אוכל מגוון. אמבפה
מקפיד על אוכל מגוון. אמבפה
(רויטרס)
הדיאטנים של אמבפה מערבבים בין אבות המזון (שומן, חלבונים ופחמימות), הם מקפידים להגיש לו אוכל מגוון (אפילו בצבעים) עם ספירה מדויקת של ויטמינים ומינרלים שיעניקו לו אנרגיה באימונים, יתמכו בשרירים, ויעזרו לו בהתאוששות מהאימון או המשחק.
יום ארוחות טיפוסי נראה ככה: ביצה קשה עם אבוקדו, חמאת שקדים ודייסה, חטיף בריאות, כריך טונה או עוף עם סלט, שייק פרוטאין, פירות טריים או יבשים, עוף או דג על מצע של אורז חום וירקות, שייק בריאות. צריכת החלבונים מגיעה מתפריטים שבנויים על קטניות, ואת השומן הוא מקבל מאבוקדו, אגוזים ושמן זית. ארוחות שחיתות? מקסימום פסטה קרבונרה עם שני בקבוקים של מים מוגזים.