בני האינקה כינו את הקינואה "אם הדגן" למרות שמבחינה בוטנית היא בכלל לא משתייכת למשפחת הדגניים, והעניקו אותה כמנחה לאלים. הספרדים, שטעמו את הקינואה כשכבשו את אמריקה הדרומית, טעמו ולא התלהבו והשתמשו בה להאכלת בהמות. רק בעשורים האחרונים היא התגלתה מחדש וצברה תאוצה בכל העולם ביחד עם הטרנדים הבריאותיים בזכות ערכיה התזונתיים המרשימים: היא מכילה שפע חומצות אמינו, עשירה בסיבים תזונתיים, זרחן, ברזל ומגנזיום ובעיקר - נטולת גלוטן.
7 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אם עדיין לא הבנתם את הפוטנציאל שטמון בקינואה, כנראה שטעמתם ממנה כאשר הוכנה לא נכון. זרעי הקינואה עטופים מטבעם בחומרים בעלי טעם מר בשם ספונינים - ציפוי שמוסר כאשר מעבדים את הקינואה ואפשר לראות את השאריות שלו בקצף שנוצר בעת הבישול. לכן, אם ברצונכם לקבל קינואה טעימה חשוב שתשטפו אותה היטב: הניחו את הקינואה במסננת ושטפו אותה טוב במים קרים, עד שהם הופכים צלולים. הנה עשרה מתכונים בריאים וטעימים שיגרמו לכם להתאהב בקינואה מחדש.

קינואה בסיסית

המצרכים (לכ-3 כוסות): 1 כוס קינואה 2 כוסות מים רותחים
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. שמים את הקינואה במסננת רשת דקה, שוטפים קלות ומסננים היטב לפני ששמים בסיר.
  2. שמים את הקינואה בסיר, יוצקים את המים הרותחים ומתבלים לפי הטעם.
  3. מכסים ומבשלים 20-15 דקות, על אש בינונית, עד שכל המים מתאדים והקינואה מוכנה. איך יודעים שהקינואה מוכנה? כאשר רואים כי הזרעים נפתחו ותפחו, הקינואה מוכנה. כמו כן, רואים את הנבט בשולי הגרגירים ונקודה קטנה במרכזם.
  4. מכבים את האש ומניחים לקינואה לעמוד בסיר החם, בלי לפתוח אותו במשך 5 דקות נוספות.
  5. פותחים את המכסה ומאווררים עם מזלג. אם נותרים נוזלים בסיר, מסננים במסננת, אך לא שוטפים.

סלט קינואה אדומה עם חמוציות ואגוזי מלך

שאול בן אדרת
המצרכים (ל-2 מנות): 1 כוס קינואה אדומה 1/2 כוס קוביות דלעת קלופות, לא מבושלות 2 כפות חמוציות 10 אגוזי מלך קלויים 1 כף נענע קצוצה 1 כף כוסברה קצוצה 1 כך בצל סגול קצוץ 1 כף זיתי טאטוס, מגולענים וקצוצים
לרוטב - 1 כף סילאן 2 כפות שמן זית 2 כפות מיץ לימון טרי מלח, פלפל
להגשה - 1 כף בצל ירוק קצוץ 2 כפות טחינה גולמית
7 צפייה בגלריה
סלט קינואה
סלט קינואה
(צילום: דנה קופל)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הקינואה - בקערה עם 2 כוסות מים, משרים את הקינואה במשך כ-15 דקות. בסיום ההשרייה, מקפים את הקצף שהקינואה הפרישה ומסירים את הקליפות הצפות.
  2. בסיר גדול עם 1 ליטר מים רותחים, מבשלים את הקינואה במשך כ-10 דקות (כמו שמבשלים פסטה) עד לדרגת עשייה אל דנטה. בסיום הבישול, מסננים את הקינואה מנוזלים ומניחים בצד לצינון.
  3. מכינים את הרוטב - בצנצנת אטומה, מערבבים היטב את כל המרכיבים עד לאיחוד טעמים ומניחים בצד עד להרכבת המנה.
  4. מרכיבים את המנה - בקערה, מערבבים היטב את כל המרכיבים (מלבד הטחינה והבצל הירוק), יוצקים מעל את הרוטב ומערבבים קלות. מוסיפים מעל את הבצל הירוק ומעט מהטחינה הגולמית, ומגישים.

תבשיל פטריות וקינואה בשלושה צבעים

אורלי פלאי-ברונשטיין ושי לי ליפא-אנג’ל
המצרכים (ל-6 מנות): 2 כפות שמן זית 1 בצל גדול קצוץ 25 גר' פטריות פורצ’יני מיובשות, מושרות בכוס מים רותחים 1 סלסילה (250 גר') פטריות שמפיניון, פרוסות לרצועות קליפה מגוררת מלימון אחד 1 כוס קינואה רגילה 1 כוס קינואה אדומה 1 כוס קינואה שחורה מלח ופלפל שחור גרוס
להגשה: 1/3 כוס מיץ לימון סחוט טרי 2 בצלים ירוקים, חתוכים לטבעות דקות
אופן ההכנה:
  1. מחממים סיר על להבה בינונית, מוסיפים שמן ובצל ומאדים עד שמתרכך.
  2. קוצצים את פטריות הפורצ’יני (שומרים את הנוזל בו הושרו), ומוסיפים לבצל יחד עם פטריות השמפיניון וקליפת לימון. מקפיצים כ-2 דקות תוך כדי בחישה.
  3. מוסיפים קינואה, את נוזל ההשריה של הפטריות ו-3.5 כוסות מים. ממליחים, מפלפלים ומביאים לרתיחה.
  4. מכסים, מנמיכים את הלהבה ומבשלים 25-20 דקות או עד שהקינואה מוכנה. מוסיפים מיץ לימון ובצל ירוק, מערבבים, טועמים ומתקנים תיבול.

קציצות קינואה ועדשים

מירי צדוק
המצרכים (לכ-25 קציצות): 1/2 כוס (100 גר') עדשים שחורות 1 כוס (200 גר') קינואה 3 גזרים, מגוררים 1/2 כוס עירית, קצוצה 3 ביצים 1/2 כוס פירורי לחם 1 כפית פפריקה מתוקה 1/2 כפית כורכום 1 כפית שטוחה מלח 1/4 כפית פלפל שחור גרוס 2 כפות שמן זית (ועוד מעט שמן לזילוף לפני האפייה)
7 צפייה בגלריה
קציצות קינואה עם עדשים
קציצות קינואה עם עדשים
(מירי צדוק)
אופן ההכנה:
  1. שוטפים את העדשים השחורות, מעבירים לסיר ומוסיפים הרבה מים. משרים במשך 30 דקות. מביאים את המים לרתיחה ומבשלים 35 דקות. מסננים ומקררים מעט.
  2. בזמן שהעדשים מתבשלות מכינים גם את הקינואה: שמים אותה בסיר, מוסיפים 1.5 כוסות מים ומביאים לרתיחה. מכסים ומבשלים 13 דקות עד אש קטנה. מכבים את האש ומשאירים את הסיר מכוסה במשך 15 דקות. מעבירים את הקינואה לקערה ומקררים אותה מעט.
  3. מחממים את התנור ל-180 מעלות. מרפדים תבנית בנייר אפייה.
  4. מגררים את הגזר בפומפייה וקוצצים את העירית. מוסיפים לקערת הקינואה יחד עם העדשים ושאר המרכיבים ומערבבים לעיסה אחידה.
  5. יוצרים מהעיסה קציצות בגודל כדורי פינג פונג. מניחים אותן בתבנית ומברישים במעט שמן זית.
  6. אופים 35-30 דקות בתנור, עד שקציצות העדשים והקינואה משחימות.

תבשיל קינואה ואפונה

רותי קינן
גרסה חדשה למתכון ותיק, המעניק לקינואה טעם ומראה של ריזוטו. יופי של תוספת לכל מנה עיקרית.
המרכיבים (ל-6-4 מנות): 3 כפות שמן זית 1 בצל בינוני קצוץ 1/2 1 כוסות (250 גר', בערך 1/2 חבילה) קינואה לבנה 3 כוסות ציר ירקות או מים 1 כפית מלח קורט פלפל 250 גר' גרגרי אפונה טריים (אפשר גם קפואים) 2 כפות פטרוזיליה קצוצה 1 כפית פפריקה מתוקה קורט פפריקה חריפה
אופן ההכנה:
  1. מחממים כף מהשמן בסיר בינוני ומטגנים בו את הבצל עד שנעשה שקוף.
  2. שוטפים את הקינואה במסננת, מנערים את שאריות המים ומוסיפים לסיר. מערבבים כדקה.
  3. מוסיפים את הציר או המים, המלח והפלפל. מביאים לרתיחה.
  4. מנמיכים את הלהבה ומבשלים, בסיר לא מכוסה, כ-10 דקות.
  5. מוסיפים את האפונה, מערבבים, מחזירים לרתיחה ומבשלים, על להבה נמוכה, 5 דקות נוספות.
  6. מסירים מהאש, מתקנים את התיבול ומוסיפים את 2 כפות השמן שנותרו, הפפריקה המתוקה והחריפה והפטרוזיליה. מערבבים היטב ומגישים מיד.

קציצות קינואה עם כרובית

מירי צדוק
המצרכים (לכ-25 קציצות): 1 כוס (200 גר') קינואה 1/2 1 כוסות (360 מ"ל) מים 1 כרובית בינונית 3 ביצים 2 כפות שמן זית + עוד שמן להברשת הקציצות 1 בצל בינוני, קצוץ דק חופן עלי כוסברה קצוצים 1/2 כוס (60 גר') פירורי לחם 1/2 כפית כורכום, טחון קורט אגוז מוסקט טחון 1/2 1 כפיות מלח 1/4 כפית פלפל שחור טחון
7 צפייה בגלריה
קציצות קינואה עם כרובית
קציצות קינואה עם כרובית
(מירי צדוק)
אופן ההכנה:
  1. שוטפים היטב את הקינואה (כדי שלא תהיה מרירה) ומסננים. מרתיחים בסיר 1/2 1 כוסות מים ומוסיפים את הקינואה. מנמיכים את האש, מכסים ומבשלים 13 דקות. מכבים את האש ומשאירים מכוסה כ-15 דקות. מניחים לקינואה להתקרר מעט (כדי להאיץ את התהליך, אפשר לפזר אותה על מגש).
  2. מפרידים את הכרובית לפרחים. מבשלים אותם כ-20 דקות במים רותחים שהומלחו מעט, עד שהם מתרככים ואפשר לנעוץ בהם בקלות מזלג. מסננים ומקררים מעט.
  3. מחממים את התנור ל-180 מעלות.
  4. מועכים את הכרובית במזלג למחית גסה שעדיין יש בה חתיכות קטנות. מוסיפים את הקינואה ומערבבים. מוסיפים את שאר המרכיבים ומערבבים לתערובת אחידה.
  5. יוצרים מהתערובת קציצות בגודל כדורי פינג פונג, מניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה ומשטחים מעט. מברישים בשמן זית.
  6. אופים 35-30 דקות, עד שקציצות הקינואה מזהיבות.

פילאף קינואה

פיליס גלזר
את המתכון הזה, הנהדר כתוספת, אני אוהבת להכין ולהדק בכוס. אז אני הופכת את הכוס על צלחת הגשה ויש לי מנה יפה וטעימה.
המצרכים (4 מנות): 1/4 כוס גזר קצוץ דק מאוד 1/4 כוס בצל ירוק, קצוץ דק מאוד 2 כפות סלרי אמריקאי קצוץ דק 2 כפות פלפל אדום קצוץ דק 2 כפות פלפל ירוק קצוץ דק 3 כוסות קינואה מבושלת (לפי המתכון הבסיסי למעלה) 2 כפות חמאה או שמן זית (או שילוב שלהם) 1 שן שום כתושה 1 כפית אורגנו טרי קצוץ או כפית אורגנו יבש מלח ופלפל לבן לפי הטעם 1 כוס שקדים, או אגוזי לוז קטנים שלמים, או חצאי פקאנים קצוצים וקלויים במחבת יבשה
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הקינואה ושומרים חם.
  2. בינתיים, ממיסים את החמאה במחבת (או מחממים את השמן) ומקפיצים את הירקות עד שמוכנים אך עדיין פריכים. מוסיפים את האורגנו.
  3. בוחשים את הירקות והשקדים לתוך הקינואה החמה ומערבבים היטב.

תבשיל קינואה עם ירקות כתומים

דפנה אוסטר מיכאל
המצרכים (5-4 מנות): 1 כוס קינואה 1 גזר גדול, מגורד גס 2 כפות שמן זית 1 בצל לבן, קצוץ 1/2 כרשה בינונית, חתוכה דק 1/2 פלפל אדום, חתוך לקוביות 1/2 פלפל צהוב, חתוך לקוביות 1 בטטה קטנה, חתוכה לקוביות מלח ופלפל שחור
7 צפייה בגלריה
קינואה
קינואה
(צילום: דפנה אוסטר מיכאל)
אופן ההכנה:
  1. משרים את הקינואה במים חמים למשך כשעה, מבשלים אותה במי מלח כ-5 דקות ומסננים היטב. ההשריה אינה חיונית אך היא מקצרת משמעותית את זמן הבישול של הקינואה.
  2. מחממים את שמן הזית במחבת רחבה ומטגנים את הבצל והכרשה עד הזהבה.
  3. מוסיפים את שאר הירקות, מערבבים וממשיכים לטגן כ-10 דקות, תוך כדי ערבוב.
  4. מוסיפים את הקינואה, מערבבים ומכסים. מנמיכים את האש וממשיכים לבשל כ-10 דקות נוספות.

בצלים ממולאים בקינואה עם אגוזים וחמוציות מיובשות

אורלי פלאי-ברונשטיין ושי לי ליפא-אנג'ל
המצרכים (ל-6 מנות): 8 בצלים בינוניים מאורכים מעט, חצויים 2 כפות שמן זית 1 כוס קינואה 1/4 כוס אגוזי מלך, קצוצים גס 1/4 כוס חמוציות, קצוצות גס מעט אגוז מוסקט מגורר טרי מלח ופלפל שחור גרוס
לנוזל הבישול: 1/4 כוס תרכיז סיידר תפוחים מלח
אופן ההכנה:
  1. מרוקנים את ארבע השכבות הפנימיות של כל חצי בצל וקוצצים אותן.
  2. מחממים מחבת על להבה בינונית, מוסיפים שמן ובצל ומאדים עד שמתרכך. מוסיפים קינואה, מערבבים דקה-שתיים ומורידים מהאש. מוסיפים, אגוזים, חמוציות, אגוז מוסקט, מלח ופלפל ומערבבים. מערבבים 1.5 כוסות מים רותחים עם סיידר ומלח.
  3. ממלאים את חצאי הבצלים בקינואה ומסדרים בתבנית פיירקס. אם נשארה מלית, מניחים בתחתית הפיירקס. יוצקים 2 כפות מנוזל הבישול על כל חצי בצל ואת יתרת הנוזל בפיירקס. עוטפים את התבנית ברדיד אלומיניום.
  4. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך 50 דקות. מורידים את הכיסוי ואופים 45-35 דקות, עד שהבצלים מזהיבים והרוטב מתקרמל.

סלט קינואה ופול ירוק

דניאלה נויפלד
המצרכים (ל-6 מנות): 1 כוס קינואה 1 כוס פולים ירוקים טריים או קפואים 4 גבעולי בצל ירוק, פרוסים דק 3/4 כוס נענע (עלים בלבד), קצוצה דק 1/3 כוס אגוזי קשיו קלויים, קצוצים גס גרידה מלימון שלם 1 שן שום, כתושה 4 כפות שמן זית 3 כפות מיץ לימון מלח ופלפל לפי טעם
7 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את הקינואה - יש מספר דרכים לבישול קינואה, אני מבשלת בדומה לאורז - בסיר מתאים מחממים כף שמן זית. מוסיפים את הקינואה, קורט יפה של מלח ופלפל ומטגנים אותה כדקה תוך כדי ערבוב.
  2. מוסיפים 2 כוסות מים, מערבבים ומכסים במכסה. מביאים את הסיר לרתיחה, מנמיכים את האש ומבשלים בין 10-15 דקות עד שכל המים מתאדים. מצננים.
  3. במקביל מבשלים את הפול הירוק. אם אתם משתמשים בפולים קפואים – יש לבשל אותם על פי הוראות היצרן. אם אתם משתמשים בפולים טריים, יש לבשלם בסיר עם שפע מים (בדומה לפסטה), להביא לרתיחה ולבשל כ-5 דקות בלבד. לאחר הבישול מסננים את הפולים ומקלפים אותם מקליפתם.
  4. בקערת ערבוב מניחים את כל מרכיבי הסלט – קינואה מבושלת, פולים ירוקים מבושלים, בצל ירוק קצוץ, נענע קצוצה, גרידת לימון, שום כתוש, אגוזי קשיו קצוצים גס, 3 כפות שמן זית, מיץ לימון, מלח ופלפל ומערבבים. אפשר לשמור במקרר במיכל אטום עד 4 ימים.