זוג תיירים אמריקאים, מספר חיילות וצמד היפסטרים עומדים עם הטלפון הסלולרי ומתעדים את המופע: העפת המלאווח באוויר. תוך רגע המלאווח נוחת נחיתה רכה במחבת והופ, בתנועה מיומנת מעיף יריב גורי את עיגול הבצק התימני, שתמיד נוחת בחזרה במחבת. המופע המלהיב חוזר על עצמו בכל יום ובכל שעה בג'חנון בר בשוק מחנה יהודה בירושלים.
2 צפייה בגלריה
ג'חנון בר
ג'חנון בר
(צילום: דוד קישקה)
גורי, קיבוצניק מלוחמי הגטאות, הוא הבעלים והרוח החיה במקום, והמופע שלו הוא חלק אינטגרלי מהחוויה. המלאווח מוכן תוך מספר דקות מרגע ההזמנה ואז מתחיל טקס התוספות - טחינה, סחוג, רסק עגבניות, בצל מטוגן, שבבי חציל מטוגן, פרוסות ביצה קשה, בצל ירוק וירוקים. המנה נפרסת לשמונה סלייסים המקלים על האכילה, כאילו הייתה זו פיצה אישית.
גם מי שמכיר מלוואח יופתע מהטעמים, הן של הבצק והן של התוספות והשילוב ביניהן. הקונספט מעניין וזו מנת אוכל רחוב ישראלי מעניינת. לא בכדי הפך המקום לאחד האייקונים בשוק והוא פועל פה כבר למעלה מעשר שנים (הסניף שפעל 18 שנים במרכז העיר נסגר במהלך הקורונה).
בתפריט יש גם ג'חנון ושקשוקה וניתן לשבת על הכיסאות של הבר המצומצם, אך מוטב להזמין מגש ולחסל אותו בעמידה. ואז עוד אחד כי הוא באמת טעים מאוד וגם לא גורם לצרבת.
רחוב האגוז הוא סמטה בתוך שוק מחנה יהודה המחבר בין רחוב אגריפס דרך גרם מדרגות קטן לבין רחוב השקד וגם רחוב התות שחוצה אותו. הרחוב שינה לגמרי את פניו בשנים האחרונות ונראה יותר כמו פוד קורט מודרני מאשר כשוק. במשך שנים רבות הרחוב היה מוכר בעיקר בזכות המיצים של איש האתרוגים, הלא הוא חזאי עוזיאלי, איש יקר ודמות ירושלמית שנפטר לפני מספר חודשים, וילדיו ממשיכים את מורשתו בדוכן שבתחילת הרחוב.
2 צפייה בגלריה
ג'חנון בר
ג'חנון בר
מופע המלאווח המעופף
(צילום: דוד מויאל)
במרכז הרחוב תמצאו את האטץ' - אחלה מקום שהוא גם מבשלת בירה ומגיש לצד הבירה בשרים ונקניקיות בסגנון אמריקאי וכשר למהדרין. בקצה הרחוב, עם מפגש הרחובות האגוז והשקד תגיעו לדוד דגים - המקום לקנות בו דגים בשוק ועוד דמות אייקונית. בסמוך לו תמצאו את מזרחי תבלינים ואת הסומק הנהדר שחובה לקנות אותו. שווה לתור בשוק וגם בשכונות שסביבו וליהנות מטרום חורף ירושלמי ומהמאכלים הרבים שהמסעדות ודוכני האוכל מציעים כאן.
ג'חנון בר, האגוז 30 ירושלים

מתכון למלאווח ביתי מבצק שמרים וחמאה

ארז קומרובסקי
המצרכים:
לבצק - 1 ק"ג קמח 1/4 כוס סוכר 1 כף שמרים יבשים 1 כף מלח 3-2 כוסות מים פושרים
לקיפול הבצק - 250 גר' חמאה רכה (אפשר להשתמש במקום בחמאה מזוקקת)
אופן ההכנה:
  1. לשים את כל חומרי הבצק יחד (מלבד המלח) במשך 4-3 דקות (זכרו שלא להוסיף את כל הכמות של המים בתחילת הלישה, אלא לאט-אט לפי כושר הספיחה של הקמח). מעבירים את הבצק לקערה משומנת, ומניחים בצד להתפחה במשך שעה.
  2. מפילים את הבצק (מטיחים אותו על משטח העבודה), מחלקים אותו ל-12 כדורים שווים בגודלם ומסדרים אותם על מגש משומן. מכסים בניילון נצמד, ומניחים בצד להתפחה נוספת במשך חצי שעה.
  3. משמנים מעט את משטח העבודה, ופותחים כל כדור לעיגול גדול ומעט שקוף.
  4. מורחים מעל חמאה מזוקקת בנדיבות, ומקפלים לחצי מלמעלה כלפי מטה. מגלגלים כל עיגול בצק לצורת נקניק ויוצרים ממנו שבלול כמו בסרטון.
  5. מסדרים את השבלולים על המגש, מכסים בניילון הנצמד ומניחים בצד להתפחה בין 30-45 דקות.
  6. מטגנים את המלאווח - מחממים מחבת עם חמאה. על משטח משומן, פותחים כל שבלול לעיגול דק, ומטגנים במחבת עם מכסה מעל. הופכים את המלאווח לצידו השני, וממשיכים לטגן ללא מכסה. מגישים עם רסק עגבניות וסחוג ביתי.