גילויי השנאה לישראלים בעולם הולכים ומתעצמים ולא פוסחים גם על מסעדות שמזוהות עם ישראל או כאלה בבעלות ישראלית – מחרם והפגנות ועד צלב קרס שרוסס על מסעדה ישראלית בניו יורק. במילים אחרות – זו לא תקופה שבה מסעדנים בעולם תולים דגל ישראל בכניסה למסעדות שלהם. גם על המסעדות של אסף גרניט וקבוצת מחניודה באירופה האנטישמיות לא פסחה, אבל גרניט החליט להסתכל למציאות העגומה בלבן של העין ולחגוג את הישראליות שלהם במסע קולינרי עם חמישה שפים ממסעדות הקבוצה, שיבקרו בחמש ערים שונות ויבשלו יחד שתי ארוחות בכל מסעדה.
"בגלל כל המחאות נגד ישראל והשיימינג שעושים לנו בעולם, רציתי להראות שהמטבח הישראלי זה משהו שקורה, קיים ובועט, אף אחד לא מפחיד אותנו, ואנחנו מפרסמים את הישראליות שלנו ומזמינים אנשים", אומר גרניט. בפרוץ המלחמה התגייס למילואים, אבל התעקש להשאיר את כל המסעדות שלו פתוחות ולהמשיך בשגרה. עכשיו הוא ממשיך באותו הקו, ו"חוגג" את הישראליות של הקבוצה בסדרת הארוחות המיוחדות. התחנה הראשונה במסע תהיה ברלין והאחרונה – ירושלים.
2 צפייה בגלריה
אסף גרניט ודן פלס
אסף גרניט ודן פלס
אסף גרניט ודן פלס
(צילום: Zodee Media)
האנטישמיות הגיעה גם למסעדות שלכם? "במסעדת ברטה בברלין מישהו כתב על המראה בשירותים 'פרי פלסטיין', ובמסעדת טקס בפריז התיישבו זוג וכשהם הבינו שזו מסעדה ישראלית, הם פשוט קמו והלכו, עוד לפני שהזמינו בכלל משהו. אבל יחסית למסעדות אחרות אנחנו בסדר, מה שקרה לנו זה מינורי לעומת מה שקורה למסעדות ישראליות אחרות. אני מרגיש את זה ורואה את זה מכל עבר, בלונדון מפגינים מחוץ למסעדות ישראליות".
ואיך העובדים שלכם בתוך זה? "העובדים מגיעים ונותנים את עצמם מתוך תחושת שליחות וגאווה גדולה, אבל בהתחלה הם ממש פחדו להגיע לעבודה כי חמאס קרא לג'יהאד עולמי וקרא להתקיף מוסדות ישראלים בעולם, אז בחודש הראשון למלחמה שכרנו חברת אבטחה למסעדות שלנו בפריז, בברלין ובלונדון, בשביל שהעובדים ירגישו בטוחים. בכל עיר הייתה חברת אבטחה מקומית והמאבטחים עמדו בכניסה. ב-7 באוקטובר היה לי חשוב להגיד לכל השפים שאנחנו לא סוגרים את המסעדות שלנו, ולא משנה מה. אז עכשיו, לא רק שאנחנו פתוחים, אנחנו גם מייחצנים את הישראליות שלנו".
2 צפייה בגלריה
דן יושע במסעדת שבור
דן יושע במסעדת שבור
דן יושע במסעדת שבור
(צילום: יהב יעקב)
חמשת השפים - אסף גרניט, דן יושע (שבור, פריז), אליעזר מזרחי (מחניודה, ירושלים), דן פלס (קואל אופיס, לונדון) וגיא הופמן (ברטה, ברלין) – יבשלו יחד בכל אחת מהמסעדות, ויבנו תפריט מיוחד לכל מסעדה, שיוגש במשך שני ערבים בלבד. בתפריטים השונים שיטוסו עם השפים בעולם יהיו מנות דגל מהמסעדות לצד מנות חדשות.
הטור הקולינרי הזה ייפתח, כאמור, במסעדת ברטה בברלין בתאריכים 9-8 ביולי. בין המנות שיגישו שם יהיו קובנה, מאפה כורדי ירושלמי, סלט שער שכם עם לאבנה וענבים, קרפלעך כבד קצוץ וחמין של מסעדת שבור, מסעדת המישלן של גרניט בפריז.
אז אסף גרניט עושה טיילור סוויפט? "הסיבוב הקולינרי שאנחנו עושים בעולם זו גם הזדמנות לקבץ את כל השפים שלנו שיבשלו יחד, זה משהו שלא יוצא להם הרבה לעשות. בנינו יחד את כל התפריטים בזום, כל אחד זורק רעיון והכול נולד מסיעור מוחות של כולנו. גם אם אני הוא זה שמתווה את הקו הקולינרי בכל מסעדה, לכל שף בקבוצה יש עולם משלו, ייחוד וכיוון אחר. אנחנו לא משכפלים מסעדות ותפריטים. הביחד הזה של השפים עושה פלאים, וזה מרים את הקולינריה של הקבוצה. גם פנימית לארגון שלנו שווה, ואם אפשר לחלוק את זה עם הסועדים שלנו, אז מה טוב".