ׂ

1. ריבה

במשך כל השנה יש אצלנו במקרר בבית ריבה, על פי פירות העונה. כשהיינו ילדים אהבנו את המשמש בקיץ, וסבתא שלי מצד אבא הייתה מכינה ריבה בכמות גדולה בצנצנות ענקיות ומשאירה אותן בחצר שלה בבית בחוץ בשמש. אחרי כמה שבועות היא הייתה מעבירה אותן לצנצנות קטנות ומכניסה למקרר, וככה הייתה לנו ריבה עם חתיכות פרי גדולות בצבע כתום. היא הייתה מכינה גם ריבה משזיף שהייתה כינתה "אירופי" - שזה שזיף צר וארוך. עד היום זה הפך למצרך קבוע במקרר ואשתי מירב אוהבת לאכול את זה לצד היוגורט, כל ערב.
3 צפייה בגלריה
המקרר של מיקי שמו
המקרר של מיקי שמו
ריבה לפי פירות העונה
(צילום: נחום סגל)

2. מרק קובה

סבתא שלי היתה מכינה מרק קובה כל יום שישי, ואנחנו כנכדים היינו מגיעים גם בתחילת השבוע. סבתא הייתה מוציאה לנו מהמקרר את המרק וככה היינו אוכלים מרק קובה קר. ככה התרגלנו ואמא שלי לימים למדה ממנה להכין את המנה. רק בימי שישי היינו אוכלים את מרק הקובה חם בארוחת צהריים. את הקובה הזאת שבסיר אני מכין בדיוק כמו שסבתא הכינה.
בתוך המקרר של מיקי שמו (צילום: נחום סגל)

3. כדורי שוקולד

זה אחד המוצרים שהכי אהבנו בתור ילדים, גם להכין במטבח עם אימא וגם לאכול קר מהמקרר. אמא שלי הייתה מכינה את זה מקקאו ופתיבר, ובשבילנו זה היה הממתק היומי הקבוע אחרי האוכל. ההרגל הזה נשאר אצלי עד היום.

4. עוגת גבינה

תמיד יש אצלנו במקרר עוגת גבינה אפויה קלאסית, שנשמרת במקרר כשבוע ימים, על כל מצב שיגיעו אורחים. זו עוגה שאני אוהב להגיש ולאכול לצד קפה או תה, והיא תמיד טעימה ונימוחה.

5. לאבנה

לאבנה כמו של סבתא שלי, שהייתה מכינה אותו מיוגורט בעזרת חיתול בד של תינוקות, תולה אותו לייבוש על הברזל של התריס, ואחר כך מכדררת כדורים ומכניסה את הכדורים לצנצנת שמן זית.
3 צפייה בגלריה
המקרר של מיקי שמו
המקרר של מיקי שמו
לאבנה תוצרת בית
(צילום: נחום סגל)

6. חומוס ביתי

אבא שלי היה מכין כל שבוע פעמיים-שלוש חומוס עם מעט טחינה. כשהיינו חוזרים מבית הספר עם חברים, החומוס של אבא שלי היה הדבר הכי מבוקש, וחיכה לנו על השולחן בצלחת עם מעט שמן זית במרכזה לצד פיתה שהיינו מחממים על הכיריים - פיתה גז מה שנקרא. עד היום אני אוהב להוסיף לשולחן בכל ארוחה צלוחית חומוס שהכנו עם שמן זית.

7. זיתים שבורים

אבא שלי היה כובש זיתים ירוקים שאותם היה מביא מהשוק, ואנחנו היינו יושבים עם אבן על המדרגות בכניסה לבית ושוברים אותם. הוא היה מכניס אותם לצנצנות זכוכית גדולות ואחרי מספר שבועות היה מעביר לקופסאות ומכניס למקרר.

8. חמאה

על לחם טרי מהמכולת היינו אוהבים למרוח חמאה, בעיקר על הלחם השחור ובעיקר ולאכול עם מלפפון או עגבנייה טריים. זה גם היה הולך נהדר כשהיינו חוזרים מכדורגל עם בייגל רומני מהמאפייה, והחמאה תמיד הייתה מצרך קבוע במקרר שלנו.

9. קולה זירו

לאבא שלי היה מוסך לתיקון מכוניות של חברות ובין היתר היה מטפל ברכבים של מנהלים בחברת קוקה קולה, והם כהוקרה על השירות המסור היו מביאים לו ארגזי קוקה קולה. הוא היה מביא הביתה 12 בקבוקי זכוכית של 2 ליטר בארגז פלסטיק אדום, ואנחנו הילדים היינו עוזרים לו להרים מהחנייה ברחוב עד לשיש במטבח. היום בבית אנחנו שותים קולה זירו.
3 צפייה בגלריה
המקרר של מיקי שמו
המקרר של מיקי שמו
(צילום: נחום סגל)

10. קוטג'

כילדים ארוחת הבוקר האולטימטיבית בבית הספר הייתה לחמניה עם קוטג'. בכל בוקר אמא שלי הייתה שולחת את אחד הילדים לקנות קוטג' ולחמניות טריות בשביל ארוחת עשר לבית הספר. החברים שלנו תמיד היו מבקשים שנחלוק איתם את הלחמנייה עם הקוטג', כי היא היתה הכי טרייה וטעימה.