כל מי ששוטט לאחרונה בדרך לירושלים באזור מטה יהודה והרי ירושלים, התקשה להתעלם מניחוחות האפייה המשכרים שאופפים את האזור: ריחות של לחם חם ומאפים טריים שזה תה יצאו מהתנור, מתערבבים עם ארומת הפריחות, ריח האורנים והאוויר הירושלמי הצלול, שאנחנו כל כך צריכים אותו, במיוחד בימים אלה - פשוט כדי לנשום. החלטנו לצאת לסיור בין שלל הפחמימות הטעימות שאפשר למצוא באזור, ממאפיות בוטיק ועד קונדיטוריות - ניחוח האפייה לא משאיר מקום לספק - הטרנד כאן משגשג.
גיבשנו רשימה של שבעה מקדשי פחמימות מומלצים באזור, תגיעו רעבים, ואל תחשבו קלוריות.

נעה אפייה מקומית: מאפייה של שף

השף אלדד שמואלי עבד במסעדות תל־אביביות נחשבות אצל שפים נחשבים (איל שני ב"צפון אברקסס", רן שמואלי ב"קלארו"), וגם הקים לפני מספר שנים את קונדיטוריית "אלחנן" בקיבוץ מעברות. אבל עכשיו חזר שמואלי למחוזות נעוריו, ופתח בקיץ האחרון בפארק כרמים בקריית ענבים את "נעה אפייה מקומית" - מחווה לאימו נעה.
"ברחתי מהעיר הגדולה, ואז ראיתי את המרפסת המשקיפה על הרי יהודה ועל עין נקובא ועין ראפה, ובזכות המרפסת הזאת החלטתי לפתוח את המקום", מספר שמואלי. "הקסם באזור הכפרי הזה שהוא מעניק רוגע ושקט נפשי".
7 צפייה בגלריה
מאפיית נעה, אלדד שמואלי
מאפיית נעה, אלדד שמואלי
מאפיית נעה של השף אלדד שמואלי: לחמי מחמצת נדירים
(צילום: חיים יוסף)
עם כל הכבוד לרוגע ולשקט, ל"נעה", באים קודם כל בגלל הלחמים המעולים של שמואלי - לחמי מחמצת ולחמים שאותם הוא מכין בשיטות מסורתיות, "שאין כאלה באזור", מתפאר השף, "בלי שטויות ובלי ערבובים. אין בהם גרם של שמרים תעשייתיים. אין אצלי פשרות במה שקשור לחומרי גלם ולתהליך. אני פחות מחפש את המרכיבים המפונפנים ואת המיקרו בזיליקום לקישוט. לא תמצא אצלי בכריכים ובמאכלים שמן כמהין או חביתה שעמדה שעות בוויטרינות או פחיות שימורים של עגבניות. גם בקינוחים אין מילוי שוקולד קנוי, אני משתמש רק בחומרי גלם טבעיים ואמיתיים".
בתפריט: בוסטוק עם פיסטוק או קרם שקדים, סלטים, כריכים, מאפים מלוחים צלויים בטאבון, אנטי פסטי, ממרחים ומטבלים. מחירים: 84-24 שקל.
פארק כרמים, קריית ענבים 02-5655390

אישלחם: לחם משובח ונוף וואוו

את סיפור ההצלחה של המאפייה של אייל תמיר במושב תעוז, אפשר לסכם במשפט אחד: "הכול בגלל קרואסון קטן". זה התחיל ב־2008 כשאשתו, מגדלנה, חזרה יום אחד לבית בירושלים עם קרואסון של מאפיית טלר הירושלמית. "התלהבתי מהטעם", משחזר תמיר, שבכלל עסק עד אז בצילום, "ואז דפקתי על הדלת של המאפייה ואמרתי שאני רוצה ללמוד לאפות והם קיבלו אותי ונשארתי לעבוד שם".
תמיר למד חקלאות, ולפני כחמש שנים לקח לול תרנגולות נטוש במושב תעוז והקים שם את "אישלחם", המאפייה שלו שבו הוא מוכר את מרכולתו השווה, הכוללת בין היתר לחם דני, באגט שיפון ופוקצ'ות.
7 צפייה בגלריה
אישלחם
אישלחם
אישלחם: לחם איכותי במחיר הוגן
(צילום: אייל תמיר)
"מה מייחד את הלחמים שלי? הרבה אהבה. הם מאה אחוז מחמצת. אין לנו בכלל שמרים", מעיד הנחתום על עיסתו. "אני מוכר את כל הלחמים ב־20 שקל לכיכר, על מנת שיהיה אפשר לקנות לחם איכותי במחיר הוגן. המאפיה עושה לעצמה שם ומגיעים אלינו פודיז חובבי גלוטן ופחמימות מכל הארץ. אפילו מחיפה".
בתפריט הכשר תמצאו גם לחם כוסמין פופולרי, קרואסונים עם הרבה חמאה וכריכים נהדרים. המחירים: 15-13 שקל.
צמוד למאפיה ולחנות פועל חלל ישיבה פתוח, המתברך בנוף מצודד. מומלץ לרכוש ב"אישלחם" את הלחמים ואת שאר היצירות של תמיר, וכן מיצים טבעיים, גבינות, ריבות, עוגיות של יצרני האזור, ולרדת איתם לסככות שהוא הקים מתחת למצפה "דרך ארץ". שם תוכלו לשבת מוקפים עצי חרוב וזית, משקיפים על עמק איילון ולטרון, ועורכים פיקניק מהחלומות.
משק 31, מושב תעוז. 02-6634477, 053-3966550

אלורו: אי של שפיות

בית ילין הוא מבנה לשימור משלהי המאה ה-19 והבית הראשון שנבנה על ידי יהודים בעמק מוצא. קצת לפני התפשטות מגפת הקורונה, הקימו שם את בית הקפה "אלורו". המקום שייך לבני הזוג אורלי כהן אלורו ואריאל לוי, ואליהם הצטרפה הקונדיטורית חופית שוהם, אחותו של אריאל. "אלורו" ממוקם בתוך בוסתן, מוקף בגפנים, בגינת תבלינים ובעצי פרי. בני הזוג מגיעים מרקע של עיצוב ורסטורציה, והם יצרו שם מקום ביתי, חם ואקלקטי. תמצאו שם למשל כלי פורצלן ורהיטים עתיקים מאנגליה.
התפריט מבוסס על חומרי גלם אורגניים ברובם מיצרנים מקומיים, ולתוך זה הם גם הכניסו את הסיפור המשפחתי: הסחוג של סבתא עדה ממצרים, הקומפוט מהבית הפולני של סבתא יפה ומיץ הדרים מהפרדס של דודה מלי.
7 צפייה בגלריה
yk13730541
yk13730541
אלורו. ממוקם בתוך בוסתן, מוקף בגפנים
מנות הדגל שתמצאו במקום: מאפה קרם פיסטוק וקרם ברולה, עוגת גבינה, דניש שוקולד, מאפה בשמל ואספרגוס, בורקס פינוקים מושקע, סלט עלים ועשבים ירוקים, כריכים הקרויים על שם המתיישבים החלוצים של מוצא וריבות מפירות בוסתן (כולל ריבת חושחש). טווח המחירים, מ-16 שקל – 42 שקל. המקום חלבי, סגור בשבת, ללא תעודת כשרות.
בית ילין, מול היישוב מוצא 050-9772120

HARIM: לוהט ומבוקש

בכניסה לפטיסרי-בייקרי-בית קפה HARIM, בקריית ענבים שהקימה קבוצת "נאיה", משתרך בחודשים האחרונים רוב הזמן תור ארוך. אחרי שמתענגים על המאפים המלוחים והמתוקים של השף־קונדיטור אורן חיו מבעלי המקום, ומנשנשים את הסלטים של השף רביב גרה, אפשר להבין את פשר הבאזז. כדאי לכם לשבת בגינה הפורחת של המקום, שבה צומחים גם עצי פרי ומגנוליות.
7 צפייה בגלריה
הרים בייקרי, קיבוץ קרית ענבים
הרים בייקרי, קיבוץ קרית ענבים
הרים בייקרי: יש גם מענייה שווה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בין מנות הדגל: קרואסון פטריות צלויות ופולנטה, טארט לימון יוזו, פבלובה אקזוטית, בריוש וניל, טרטלט פלאן, סנט אונורה, וקינוחים שמורכבים מחומר גלם אחד, למשל אגוזי פקאן, שמופיעים בכל שכבה בטקסטורה שונה. או קינוח ממאה אחוז קפה. גם רגישים ללקטוז ימצאו כאן מה לאכול. מחירים: 56-18 שקל. השירות עצמי. במקום פועלת גם מעדנייה, שבה אפשר למצוא חומרי גלם, פרחים, כלי בית ואלכוהול.
קריית ענבים 02-6330646

ל'זומל: במזל תאומות

לפני שמונה שנים החליטו התאומות רותם ומעיין לבית סוויסה, להביא ניחוחות צרפתיים למושב ילדותן, בית נקופה, וחנכו פטיסרי-בית קפה כשר, בשם ל'זומל ("התאומות" בצרפתית). "אנחנו החלוצות של מטה יהודה", מספרת בגאווה רותם. "לאחרונה קמו מקומות נוספים באזור ונוצרה תחרות טובה ומעניינת. אני בעד תחרות. זה מביא עוד לקוחות ותנועה".
מעיין היא השפית ורותם הקונדיטורית, המארחת ומתי שצריך היא גם שוטפת הכלים של המקום. "אני לא יכולה בלי אחותי והיא לא יכולה בלעדיי. כשאני מתחילה משפט, מעיין תמיד תדע לסיים אותו, ולהיפך", משתפת רותם.
התאומות לא מסתפקות במאפים ובקינוחים איכותיים, ומציעות תפריט אוכל עשיר - ארוחות בוקר, ביצים עלומות, שקשוקות, פסטות, ריזוטו וסלטים. המחירים: 66-18 שקל. "המקום שלנו התחבב על אנשי עסקים ועל זוגות רומנטים, שנהנים מהאוויר של הרי ירושלים ומהשקט", מספרת רותם, "בשביל הקרואסונים והפאי לימון שלנו באים ממרחקים".
המייסדים 1, בית נקופה 02-9309991

הילי ונעה אופות: פאי בקיבוץ

בקיבוץ פלמ"ח צובה השוכן בפרוזדור ירושלים פועלת כבר שנתיים קונדיטוריה כשרה - "הילי ונעה אופות", שאותה הקימו הילי רוזימן ונעה הורנשטיין, חברות ילדות מהגן. "אנחנו עובדות בשיתוף פעולה הדוק, וכל אחת מביאה את החוזקה שלה", אומרות הילי ונעה. "אנחנו יוצרות מהלב, מקפידות על איכות וחומרי גלם. לא מתפשרות על שום דבר".
המוטו הזה גם בא לידי ביטוי בקישים השווים שלהן: מנגולד ותפוחי אדמה, פלפלים, בטטה, בצל, ויש להן שם גם קישים טבעוניים. מנות מעניינות נוספות בתפריט: מאפה וניל ממולא בקרם פטסייר, עוגות שמרים, אוזני פיל, כריכי קרואסון ומגוון עוגות פאי. הילי ונעה גם מכינות מגשי אירוח של פטיפורים וקינוחים לאירועים בבתים, במשרדים ובעסקים.
כאן אין אפשרות לשבת ולהתארח, אז כדאי לרכוש את הדברים הנהדרים שלהן ואז לצאת איתם לטבע. השתיים מוכרות את המוצרים שלהם גם ביקב ובחוות השוקולד גליתא של הקיבוץ, ואפשר להזמין דרך החנות הדיגיטלית. והמחיר? כמו בקיבוץ, 75-10 שקל.
הילי ונעה אופות. פלמ"ח צובה. 054-5637807, 054-5637093.

ילדתי שלי: עגלה קסומה במשתלה פורחת

במשתלה "שתילי ההר" הממוקמת בכניסה לאבו גוש, עומדת עגלת קפה קסומה וטעימה, בשם "ילדתי שלי", שהופכת את חווית קניית העציצים והשתילים לבילוי מושלם. לעגלה אחראים מיכל ברנס ויעקב ברהום, הזוג המוכר שבבבעלותם ממסעדת "מאג'דה" בעין ראפה הסמוכה. את המקום הזה מנהלת בתם לארה.
7 צפייה בגלריה
פסטיבל אוכל כפרי מטה יהודה, ילדתי שלי
פסטיבל אוכל כפרי מטה יהודה, ילדתי שלי
(צילום: אלדד מאסטרו)
7 צפייה בגלריה
פסטיבל אוכל כפרי מטה יהודה, ילדתי שלי
פסטיבל אוכל כפרי מטה יהודה, ילדתי שלי
עגלת קפה, לחמים ומאפים בתוך משתלה
(צילום: אלדד מאסטרו)
"בתפריט שיבצתי את טעמי הילדות שלי מנתניה, למשל עוגיות מדלן לוז וקפה", מספרת ברנס. "ומהשדות ומהרים אני מביאה את הריג'לה, את התאנים, את התרד ואת השקדים שמהם אני עושה מרציפנים. יש אנשים שאומרים לי: 'אנחנו לא אוהבים מרציפן, אז אני מתעקשת ומבקשת מהם שיטעמו, וכשהם טועמים הם מתאהבים בזה. אני גם מגישה לכל האורחים משקה שקדים עם טיפת ערק".
מנות נוספות שאסור לפספס כאן: קרואסון ריקוטה עם תותי עץ, פטייר תרד, פיתה ריג'לה, ברוסקטה עגבניות ואנשובי. המקום פתוח גם בשבת. המחירים: 40-10 שקל.
משתלת שתילי ההר, בכניסה לאבו גוש 07-5797108
פורסם לראשונה: 00:00, 25.12.23