מה היא השמדת ערך? את זאת אנחנו יודעים, וגם נתקלים בה בפעולה. אבל לעומתה, יש גם השבחות ערך, קטנות או עצומות, תלויות (כמעט תמיד) בבני אדם, שתמיד נראה שהן משביחות את חייו ואת ימיו של אזרח שפוף. בין שהוא תורם ובין שהוא נתרם. אם גם היום אזרח עברי שפוף אל הקרקע בגלל הממשלה והעומד בראשה, החטופים שמופקרים ונרצחים, וכל שאר הסיבות המוצדקות והכואבות, נשיב לו שהעם הזה, שמוכה וסופג עוד ועוד מדי יום, יקום ויתנער.
כדאי שנקדיש לכך פינה. יש כל כך הרבה לתת! יש כה רבים שזקוקים לקבל, ללא תנאי.
חזרנו מסקוטלנד. כיוון שלופטהנזה, שעימה הגענו, עצרה את טיסותיה לישראל ברגע שהגענו לגלזגו, נותרנו ללא טיסת חזור, כמו עוד עשרות אלפי נוסעים. בהמתנות הארוכות בנמלי התעופה לשיבוץ או לשבץ מוחין, לואיס ואני (נירה) חלינו יחדיו, אבל בינתיים העלו אותנו על טיסת בריטיש איירווייז ללונדון, ומשם ישר באל על לנתב"ג, ולמיטה שלנו, הנפלאה במיטות, בביתנו, הנאווה בבתים כולל הרטיבות בקירות. והמקקים.
כל מי שרבץ תשוש בנמל תעופה זר, יבין על מה אנו מדברים.
התברר שיש לנו קוביד (לא שנדרשה אבחנה), שידוע גם בשמו הפואטי קורונה. חטפנו קורונה אימתנית. הווירוס היה הכול מלבד "שטויות. יום וחצי וזה עובר". לא יכולנו לקום או לדבר. גם לא היה בכך צורך; אוכל זרם לביתנו אפילו מחברים מקסימים של הבנות שלנו. קופסאות מגוונות ממעדניות, מיצים סחוטים עמוסי ג'ינג'ר, החמין הגדוש של אהוד מקניון מרגלית בהוד-השרון, שנישנשנו יחד עם אפרסק, (כי כאשר אין כל דחף לצאת לקניות, אוכלים מה שיש עם מה שיש). הגיעו חלות ביתיות מדהימות שאפשר היה לארגן אולימפיאדה בפריז ולהכתיר אותה כ-Oh là là! La compétition de la Challa.
2 צפייה בגלריה
נירה ורותי רוסו
נירה ורותי רוסו
נירה ורותי רוסו
(צילום וסטיילינג: רותי רוסו)
מנה אחת זכתה במפתיע בכל מדליה אפשרית. המרק של חברתנו נועה לביוב. בת למשפחה דתית. אסרנו על כניסה לביתנו הוויראלי, אבל היא ויואל בנה הקטן התעלמו מאיתנו והגיעו לפני כניסת השבת עם ארוחת שבת הורסת. הכלים האטומים שבהם נארזו הדברים העידו על מסורת ארוכה של משלוח ארוחות לחולים, תשושים ומוכי דבר.
בקערה הרמטית יפהפייה שנמסרה לנו כמתנה על כך שאנו בכלל קיימים, היה מה שהוגדר כמרק עוף. לידו רבצה חלה ענקית צהובה ורכה, ולידם מאפינס גזר מעשי ידי הבת.
תגלית: התברר שאפשר לבצוע חלות באלימות בעודכם שוכבים גמורים במיטה, נתחי חלה חמימים וטעימים. טוב, נו, פרשנו מפה. לא הדלקנו נרות.
לואיס הרים את מכסה קדרת המרק וריח עדנים מורכב עלה ממנה.
* * *
כשקיבלנו מנועה את המתכון, הוא נראה פשוט. עוף, גזר, בצל, קישוא. שעה וחצי על האש. התברר שמרק הפלא הכיל הרבה יותר, הירקות קולפו ונחתכו דק, נתחי העוף הופשטו מעור ועצמות וגידים ושומן, וכל הירוקים שנכנסו לסיר נסחטו והוצאו ממנו עם תום הבישול הארוך. המרק נהיה צח, צבעו האדמדם בא לו מתוספת עגבניות מתוקות קצוצות, והטעם המורכב והעמוק בא לו גם מתועפות ג'ינג'ר מגורר, סגולה לרפואה. כל קליפה וגרד עגבניות נסחטים ומסוננים החוצה. המרק חושב על פי רכיבים התומכים בבריאות ובטעם ולווה בפתק מרגש לברכת החלמה ולשבת שלום. הנשמה נפתחת.
ארוחת השבת הגיעה בשקט ובהפתעה ושליחי המצווה התעקשו להיכנס ולסייע.
הוכח שמוצרים משובחים שהוכנו בקפידה נוטים לרומם גם את נפש הסועד. מה הפלא ? נוסף על כך, לנתינה סגולות מרוממות נפש משלה.
אם מדובר במאכל טוב, תוספת של מתכון מפורט וברור לא תשמח רק את השכיב מרע אלא גם את כל סביבתו ואת סביבת אלה שטרחו על הבישול.
אז הנה המתכון המפורט, זה נראה כאילו עוד סיבוך מן העכוז, אבל למעשה ההסברים קלילים ומשמחים.

המרק של נועה

חומרים:
2 בצלים קטנים קצוצים דק
2 עגבניות חתוכות לקוביות - להוספת צבע וטעם עשיר
4 כרעי עוף - מקור חלבון משובח
4 גזרים פרוסים - למתיקות טבעית וקריצה של צבע
1 קישוא מגורר - למרקם עדין ובריאות ירוקה
2 תפוחי אדמה קטנים, קלופים וחתוכים - פחמימות כבסיס לאנרגיה מתמשכת
מעט ג'ינג'ר קצוץ דק - לניחוח חמים וטעם מפתיע
חופן עלי סלרי קצוצים - לרעננות וניחוח ייחודי
חופן שמיר קצוץ
מלח לפי הטעם
1 כף מרק עוף
הכנה:
1. מחממים מעט שמן זית בסיר גדול ומוסיפים את הבצלים הקצוצים. מטגנים עד שהבצלים שקופים ורכים.
2. מוסיפים את קוביות העגבניות ומערבבים היטב.
3. מוסיפים את כרעי העוף לסיר ומטגנים עד שהן משחימות מעט.
4. מוסיפים את הגזרים, הקישוא ותפוחי האדמה, ומערבבים.
5. מוסיפים את הג'ינג'ר, עלי הסלרי והשמיר.
6. מכסים את הסיר ומבשלים על חום נמוך במשך שעה וחצי.
7. לאחר שעה וחצי פותחים את הסיר ומוציאים את השמיר ואת עלי הסלרי.
8. מנקים את העוף מעצמות ועור.
9. בתיאבון.
10. ואם נותרו, שלפו כל זכר של ירקות ועשבים, והקפיאו.
רבים מקוראינו אינם מתלהבים משמיר. למעשה, אינם יכולים לשאת אפילו עלה דקיק. ובכן, המירו במעט גבעולי סלרי רעננים שאפשר לשלוף מן התבשיל בשלמותם בתום הבישול.
2 צפייה בגלריה
מרק העוף של נועה
מרק העוף של נועה
מרק העוף של נועה
(צילום וסטיילינג: רותי רוסו)

חומר למחשבה (על הזולת)

ג'יהאד טוויל, הזכיין של סניף רולדין בטייבה, הוא איש שנתינה קורנת ממנו כשמש. בסוף היום הוא אוסף מאפים טריים מהבוקר שלא נקנו ושולח לילדים שגרים במסגרות בטייבה, ולמחרת בבוקר כבר יהיו לכל הילדים שאינם מתעוררים בבית עם ההורים בורקס, קרואסונים ומיני-פיצות טריות. אז כשמישהו בקרבתכם משתוחח תחת יום קשה, גם לנו יש רעיון - הכינו חומרי אפייה למאפה משמח שאהוב על השכן, המורה החולה, התלמיד שזקוק להיגד או שניים, ובואו. אני מהמרת על עוגת גבינה פשוטה, שבתחתית שלה מרוחה ריבה. אולי תזמינו גם חברה או שתיים של המשתוחחות, ועבדו, התפיחו, לושו.
1. חממו תנור ל-180 מעלות.
2. ערבבו 2 ביצים גדולות, 1 כוס קמח, 1 כוס סוכר, 1 כוס גבינה לבנה, 1 כוס יוגורט, 1/2 חצי כוס מיץ תפוזים טבעי וקורט מלח.
3. הניחו 1/3 מן הבלילה בתחתית משומנת של תבנית 24-26 וזלפו על הבלילה כמה כפות ריבה שכולה פרי. הוסיפו את שארית הבלילה.
4. אפו 45 דקות ובדקו במזלג אם מוכן.
פורסם לראשונה: 00:00, 06.09.24