אוכל: ''הקטן'' זו מסעדה בשוק לוינסקי בתל-אביב שמצליחה להנגיש - ובאווירה קלילה - אוכל טעים ויצירתי, המבוסס על חומרי גלם מעולים. מנת הטורטליני המעולה ממחישה את השימוש המתוחכם של השף והבעלים עידן קבלן בטכניקות מטבח מגוונות שלרוב מוצאים במסעדות יוקרתיות ופחות בשוק. היא לא מבוססת על בצק איטלקי קלאסי, בצק הכיסונים עשוי מבצק של חינקלי (כיסון מהמטבח הגיאורגי), המילוי הוא קרם פרמז'ן והרוטב הוא חמאת גארום גבינות שמכינים במקום, ומעל יש גם פלפל שחור מותסס ושמן עלה תאנה.
במקור גארום הוא רוטב דגים מהעולם העתיק שהוכן בתהליך התססה והיום נהוג לקרוא כך לנוזל שעובר תהליך דומה גם כשהוא מפטריות, מלחם או כמו כאן מגבינות, וליתר דיוק - מקצוות של גבינות כדי שאלו לא ייזרקו.
4 צפייה בגלריה
מסעדת הקטן
מסעדת הקטן
תחכום ואפס בזבוז
(צילום: דוד קישקה)
קבלן מקדש אפס בזבוז מזון (Zero Waste), ומשתמש בטכניקות מטבח מגוות כדי לממש את חזונו. הוא רק בן 32, אך עם ניסיון של שנים במטבחים לצד שפים כמו איל שני, תומר אגאי וברק יחזקאלי וגם סטאז'ים בתאילנד ובאירופה.
בערב, השולחנות פזורים בחוץ ועליהם מפות לבנות המפיחות חיים ברחוב שברובו חנויות תבלינים ופיצוחים שכבר הורידו את התריס, וטוב לראות שממשיכים להגיע אל השוק שסובל מהמצב הכללי ומהיעדר התיירים, גם בערב. ניתן לשבת בחוץ או סביב דלפק בר אינטימי ונעים בחלל נוסף שפתוח לרחוב ומהווה חלק מההושבה במסעדה שפועלת רק בערבים ובשישי בצהריים.
לשולחן מוגשת פרוסת פוקצ'ה נהדרת, שנאפית כאן בטאבון מיוחד ולצידה ממרח של צ'ילי מותסס וחמאת מיסו לחוח, שמכינים, איך לא, משאריות הלחוח של מסעדת "סאלוף ובניו" השכנה. את הלחם אני טובל ברוטב הטעים והמסקרן של מנת הסשימי שמבוסס על סירופ אמרולה, שמן פטרוזיליה ורליש תפוחי עץ שהשתלבו ועטפו באופן מוצלח את פרוסות הדג הנא. כיוון שמדובר בפארידה מהים התיכון ולא בדג מגידול חקלאי - עוד התעקשות ראויה להערכה של השף - הוא בשרני ועשיר בטעמים.
4 צפייה בגלריה
מסעדת הקטן
מסעדת הקטן
(צילום: יעקב בלומנטל)
התפריט משתנה תדיר כיאה למסעדה המקדשת שימוש בחומרי גלם עונתיים וטריים, שבראשה עומד שף כה יצירתי.
יש גם תפריט יינות וקוקטיילים מוצלח המתומחר בהיגיון והשירות לבבי. גם הקינוחים מוצלחים - ולא מתוקים מדי - ושווה לבדוק אם יש עוגת גבינה עם ענבים מבושלים.
4 צפייה בגלריה
yk14068355
yk14068355
מקום יצירתי. "הקטן"
רחוב: רחוב לוינסקי הוא העורק הראשי של השוק בעל אותו השם שבחלקו הפך למדרחוב בימי הקורונה - מהלך שהחיה אותו ואיפשר לעסקים להוציא שולחנות אל הרחוב .
נעים לשוטט בין חנויות הפיצוחים, התבלינים ואוכל הרחוב - מבורקסים מעולים דרך הגזוז המיתולוגי של בני ב"קפה לוינסקי" (לוינסקי 41), ועד למעדניות טורקיות ובלקניות כמו "מעדניית יום טוב" (לוינסקי 43) ו"חיים רפאל".
מכיוון שבשישי עמוס פה, מוטב להגיע באמצע השבוע כדי ליהנות מחוויית קנייה מהירה ונעימה ואף משיחה נעימה עם הסוחרים האדיבים. העסקים הקטנים לא ישרדו אם יפקדו אותם לאורך השבוע.
את הפיצוחים והפירות היבשים אני אוהב לקנות ב"פיצוחי קליפורניה" (לוינסקי 53), המציעים גם קטניות טובות ומוצרי מזון מגוונים. אוהבי חליטות תה מיוחדות ותבלינים מרפאים? קפצו לאיריס ב''תבלינסקי'' (לוינסקי 57).
בערב תמצאו מספר מסעדות באזור - מ''אוזריה'' הוותיקה והטובה של השפית אביבית פריאל אביחי, דרך ''תרצה'' המוצלחת והנגישה של השף רז רהב ו-OPA הייחודית והיצירתית של השפית שיראל ברגר.
לא רחוק מכאן, ברחוב העמל 8, נמצא מרכז האמנות העכשווית ארטפורט, הפועל ללא מטרות רווח ומקדם גם תוכנית של רזידנסי מהארץ ומחו''ל שנמשכת שנה ומתחילה בכל חודש ספטמבר. בשבוע הבא תושק כאן "נונפיניטו", תערוכת הסיום של אמני התוכנית השנתית, ובה יוצגו עבודות של טל אלפרשטיין, אסף אלקלעי, אסתר שניידר, אורי זמיר, משה רואס ורותי דה פריס. האוצרת ומובילת פרויקט האמנות המרשים הזה היא ורדית גרוס.
4 צפייה בגלריה
yk14068359
yk14068359
עבודה של רותי דה פריס
"הקטן", לוינסקי 46, תל-אביב
פורסם לראשונה: 00:00, 09.09.24