בשיתוף יוניליוור
קרדיט צילום: ירון שרון וחגי דקל | בימוי: דניאל הדר | מפיקה: ניצן כהן | הפקה: מור גורן
אומרים שהסקרנות הרגה את החתול, אבל את תום יער היא הביאה עד למפעל תלמה של יוניליוור בערד, כדי לענות על שאלה שהטרידה את מנוחתה: איך קורנפלקס נהיה קורנפלקס. בחלוק לבן, נעלי בטיחות מגושמות, כפפות לייטקס וכיסוי לשיער שלא משדרג את הלוק בשום צורה - היא צללה אל תוך סודותיה השמורים ביותר של ארוחת הבוקר האהובה של הישראלים. את המסע היא עשתה במסגרת פינת התוכן החדשה "מאפס ל…", פרויקט שבודק את התעלומות הגדולות של החיים, או במילים פשוטות: איך דברים נהיים דברים.
כבר בהתחלה מסתבר שלא רק בהייטק יש לעובדים טייטלים מפוארים. במהלך התחקיר שלה, פגשה יער את מלני כהן, שנושאת את התואר "מהנדסת התהליכים" של המפעל. מה זה אומר? גם אנחנו שאלנו את עצמנו.
3 צפייה בגלריה
איך עושים קורנפלקס?
איך עושים קורנפלקס?
איך עושים קורנפלקס?
(צילום: חיים הורנשטיין )
"במסגרת התפקיד אני אחראית על כל תהליכי הייצור של המפעל, מרגע הכנת הקמחים ועד החומר הסופי", היא מסבירה בגאווה. המפעל מעסיק קרוב ל-200 עובדים ומספק הזדמנויות תעסוקה רבות לצעירים ומבוגרים בדרום הארץ.
אז איך מכינים קורנפלקס של אלופים ואלופות? מלני מסבירה שיש שלושה שלבי ייצור מרכזיים: ערבוב חומרי הגלם, אפייה ואריזה. נשמע פשוט, אבל זה קצת יותר מורכב מזה. הכול מתחיל בקמח התירס, שמהווה 90 אחוז מחומר הגלם של המוצר הסופי. אליו מתווספים מרכיבים שונים כמו ברזל, שישה סוגי ויטמינים ועוד.
3 צפייה בגלריה
(צילום: חיים הורנשטיין)
את כל החומרים מערבבים יחד עד שמתקבלת תערובת צהבהבה שנכנסת למכונה אימתנית שנקראת אקסטרודר. במכונה הזו חומר הגלם עובר תהליך של דחיסה, שבסופו הוא יוצא בצורה של רצועות ספגטי ארוכות מאוד. כמה ארוכות? הן יכולות להגיע אפילו לשני מטרים.
לפני שהרצועות האלה עוברות לתנור האפייה, הן נחתכות לחתיכות קטנות שנמחצות על ידי שני תופים גדולים שנמצאים במכונה, מה שמעניק לחתיכות הקורנפלקס את צורתן העגלגלה והכמעט סופית.
השלב האחרון בהחלט הוא ניפוח וייבוש בתנור, ועכשיו כשהמוצר מוכן וגמור, כל שנותר לעשות זה לארוז ולשלוח אותו לחנויות, ומשם להמון בתים בישראל.
כמה המון? בשנת 2022 נצרכו בישראל יותר מ-5.6 מיליון יחידות קורנפלקס אלופים, שכל אחת מהן שוקלת 850 גרם.
מה נלמד בפרק הבא? באיזה מפעל תבקר תום והאם את הנעליים ש"שכחה" בפרק הזה היא תנעל גם בפרק הבא של "מאפס ל…", הפינה שבודקת איך דברים נהיים דברים? תצטרכו לחכות בסבלנות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: חיים הורנשטיין)
בשיתוף יוניליוור