במרחק של 400 מטרים מהחומוס של עימאד, אחד המקומות האייקונים בנצרת, נפתח מקום חדש, ומפתיע. הוא לא מפתיע בטעמים המיוחדים שלו או בביס החד פעמי שעוד לא טעמנו כמוהו. המקום מפתיע מסיבות אחרות לגמרי: שני חברי ילדות שגדלו יחד בעמק יזרעאל פתחו סניף של "בורגר סאלון" בלב אוכלוסיה ערבית בנצרת תחתית. אין שם עראייס ואין שם גם מסחן. יש שם המבורגר וצ'יפס.

3 צפייה בגלריה
(צילום: דרור כץ)

בזמן שהמטבח הערבי נמצא ברנסאנס של כל הזמנים, בארץ ובעולם, ומנות ערביות הופכות ליותר ויותר נפוצות במסעדות שף תל אביביות, המגזר הערבי מגלה מחוזות חדשים. מצד אחד יש המבורגריה חדשה בעכו העתיקה שפועלת צמוד למוסד הפלאפל ״ערפי״. ומנגד, רשת מסעדות הבשר ״אנגוס״ שבבעלות פאדי דאבח עושה חייל ופותחת עוד ועוד סניפים חדשים, שהאחרון שלהם בקניון G כפר סבא.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
10 מתכונים עם לימון
כך תכינו רוסט מושלם מנתח רזה של בקר
"גם כשיש מלחמה בעזה היהודים ממשיכים לאכול אצלנו"
אז מי הם האמיצים שמביאים לנצרת הערבית המבורגר שממותג בתור 100% בקר ישראלי? רמי גינת ואמיר טלמור, שני בוקרים מהצפון פתחו ב-1997 את קצביית ״לימוזין״, ב-2001 את מסעדת ״לימוזין״ וב-2010 את הרשת ״בורגר סלון״. שני הזכיינים שלהם, אלי שרייר ונועם פיק, מחזיקים בסניף העשירי במספר וגודלו פי שניים מגודלם של סניפים אחרים של הרשת. 300 המטרים של ההמבורגריה מעוצבים בסגנון המערב הפרוע, ובכלל ההשקעה כאן היא מיליון וחצי שקלים.
למה סניף דווקא בנצרת הערבית?
רמי: "אני לא פותח סניפים נוספים כדי שיהיו לי עוד סניפים. אני רוצה שכל סניף יצליח ובתל אביב זה הרבה יותר קשה מבכל מקום אחר. תל אביב היא עיר לא בטוחה, לא מפרגנת לעסקים ומלאה ביחסי ציבור, ברוח ובצלצולים. לפעמים אומרים לי שאם אני לא בתל אביב אני לא נחשב כי אני מתחת לרדאר. אותי זה לא מעניין".
נשמע שאתה מפחד מתל אביב.
רמי: "אני לא אפתח סניף בתל אביב בכל מחיר רק כדי להאדיר את שמה של הרשת. עולם האוכל התל אביב מיוחצן נורא, זה מרגיש פייק וזה פחות מתחבר לאני מאמין שלנו. אבל אנחנו לא פוסלים את האפשרות שיום אחדנפתח סניף גם בתל אביב. אם נמצא זכיין מקומי עם לוקיישן נכון, זה אולי ייצא לפועל".
למה לא מצאתם זכיינים מקומיים לסניף הזה מהמגזר הערבי?
אמיר: "הצענו את הסניף הזה לעובד שלנו שהוא מהמגזר הערבי ולעוד כמה אנשים מהמגזר שהתעניינו, אבל בסופו של דבר מדובר על השקעה לא קטנה וזה הרתיע".

3 צפייה בגלריה
רמי גינת (מימין) ואמיר טלמור
רמי גינת (מימין) ואמיר טלמור
רמי גינת (מימין) ואמיר טלמור
(צילום: יפית בשבקין)

רוב התיירים שמגיעים לנצרת לא מחפשים המבורגר אלא את האוכל האותנטי. זה אומר שבעצם ויתרתם על הקהל הזה?
רמי: "לא ויתרנו על אף אחד אבל אנחנו כן מאוד מאמינים בקהל הערבי וכן הגענו לכאן בשבילו כי אנחנו יודעים שהוא ידע להעריך את מה שאנחנו מציעים".
אמיר: "המגזר הערבי לא מחפש במסעדות את האוכל האותנטי, הם רוצים חוויה כמו בחוץ לארץ וזה מה שאנחנו מביאים. זה מגזר שאוהב לגוון ומחפש חידושים באוכל ואנחנו מביאים להם משהו שונה מעלות מהקונספט של בתי האוכל הערביים".
איך זה לצאת מאזור הנוחות של עמק יזרעאל?
רמי: "אנחנו לא מחוץ לאזור הנוחות שלנו. לימוזין שברמת ישי נמצאת במרחק 10 דקות נסיעה מכאן. חוץ מזה אנחנו הבאנו לכאן את אמריקה, וזה מה שתושבי העיר מחפשים. אין כאן מקום לחששות או פחד מכישלון. אנחנו תמיד כאן, בין אם כדי לאכול חומוס או להכניס את האוטו למוסך וזה לחלוטין אזור הנוחות שלנו".
רוב העובדים שלכם ערבים, אבל יש גם מעט יהודים, איך זה לדעתכם יעבוד?
אמיר: "נצרת היא עיר ייחודית כי היא מעורבת ויש בה דו קיום אמיתי. אני מניח שאם זו הייתה עיר מוסלמית לחלוטין, יתכן וזה לא היה עובד".
רמי: "במגזר היהודי הצעירים שייכים לדור של ביל גייטס. אף אחד לא רוצה לעבוד קשה. בסניף בשכונת דניה בחיפה למשל, היו לנו עובדים שאחרי כמה שעות בלבד החליטו שזה לא מתאים להם. פה זה לא יקרה".
אני רואה שלא שיניתם דבר בקונספט ולא עשיתם התאמות של התפריט למגזר הערבי.
רמי: "הקהל המקומי אוהב המבורגר, והמבורגר ינצח בכל מדינה ובכל תרבות. זו ארוחה בסיסית שתמיד רוצים אותה. ערבים אוכלים רק בשר טרי וזה בדיוק מה שאנחנו מוכרים, אז אין צורך בהתאמות".

3 צפייה בגלריה
המבורגר עד 59 שקלים
המבורגר עד 59 שקלים
המבורגר עד 59 שקלים
(צילום: אדוארד קובסה)

למה שני אנשים שמגדירים את עצמם בכלל מגדלי בקר צריכים את כאב האש הזה של רשת עם כמה סניפים?
רמי: "אנחנו באים ממקום שבו העבודה היא הערך ודוגמה אישית היא הדרך. וכן, אנחנו עדיין רודפים אחרי פרות ביום יום כי יש לנו עדר עם 250 ראש. הרבה אנשים רוצים להיות בעלים של מסעדה כי זה סקסי וזה הופך אותך לסלב מקומי. אנחנו פועלים ממניעים אחרים, לא מחפשים את הזוהר אלא פשוט עושים את מה שאנחנו מאמינים בו, וזה בשר ישראלי".
האם יחסי יהודים ערבים בארץ לא סבוכים מספיק בשביל לפתוח עסק של יהודים בלב אוכלוסיה ערבית ותיקה?
רמי: "באזור הזה החיים של המגזר הערבי ושל המגזר היהודים והערבים והיהודים משולבים זה בזה. אנחנו הולכים לחתונות אחד אצל השני, עובדים יחד וחיים יחד. יש לא מעט עסקים ברמת ישי שבבעלות של ערבים אז למה שאנחנו לא נוכל להיות כאן בנצרת? זה נשמע מוזר רק בתל אביב, אבל פה זה הכי טריוויאלי".