לפנות בוקר הלך לעולמו הגבן שי זלצר, והוא בן 78. זלצר מייצר גבינות עיזים משנות השמונים בחווה שנמצאת בהרי יהודה באזור הסטף. זלצר נחשב לאורים ולתומים בתחום גבינות העיזים, אותן היה מייצר בשיטות ייצור מסורתיות בתוך מערה, שיטות שכיום כבר נדירות בעולם.
2 צפייה בגלריה
שי זלצר
שי זלצר
שי זלצר ז"ל בחוות הר איתן
(צילום: תיקי גולן)
זלצר היה מייצר את גבינות העיזים שלו תוך תשומת לב מיוחדת לאזור ולעונות השנה, מה שמשפיע על טעמו של החלב. את הגבינות שלו הוא היה מכסה באבקת פחם או בעלי גפן, ושולח אותן להבחלה במערת גיר טבעית בחווה, כל אחת לפי הזמן שלה - בין שבועות ספורים לשנים. את הגבינות של זלצר היו מגישים בארץ במסעדות שף יוקרתיות והיום אפשר למצוא אותן במעדניות מתמחות.
זלצר היה חבר באגודת הנוקדים ופעיל בתנועת סלואו פוד איטליה. הוא הותיר אחריו שלושה ילדים - עומר, רעיה ומוני, כשבנו הבכור, עומר זלצר, ממשיך דרכו בחווה ובייצור הגבינות בעשור באחרון.
השף עזרא קדם ספד לו: "שי זלצר היה לי מורה גדול שגרם לי להבין הרבה דברים על אוכל, על תרבות אוכל ועל יצירה. הגבינות שלו הן אוצר תרבותי והמורשת שלו עמוקה. בזכותו הלכו והתפתחו מחלבות עיזים מפורסמות ברחבי הארץ, שפועלות עד היום. לשי היה ידע עצום ואהבה גדולה לאדמה, למה שיוצא מהאדמה, והוא לא הפסיק לדבר על תרבות אוכל. כאדם שמחובר לטרואר, שי זלצר היה המורה שלי. ישנתי אצלו בחווה כמה לילות וגם בישלתי שם, ובזכותו הבנתי מה אני צריך ליצור ואיפה, אצלו ינקתי וספגתי לא מעט דברים. זה אדם שיצר תרבות של אוכל, והאובדן האישי שלי גדול אבל אני מתנחם בזה שהמורשת שלו לא גוועה אלא ממשיכה עם המשפחה".
2 צפייה בגלריה
שי זלצר
שי זלצר
שי זלצר על רקע דיר העיזים שלו
(צילום: תיקי גולן)
טקס פרידה משי זלצר יתקיים מחר (ב') בשעה 16:00 בסמוך לחוות איתן בסטף. ניחום אבלים יהיה במהלך השבוע בחוות איתן בשעות 9.00-12.00 ו 16.00-19.00.