השנה האחרונה הביאה איתה רוחות של שינוי בהרבה מאוד תחומים וגם במטבח - כולם למדו לבשל - אם בהשראת הטיקטוק ואם מאילוצי הסגר - שנת הקורונה תיזכר כשנת הבישולים.
אבל במטבח כמו במטבח, לא הכל תמיד חלק כמו חמאה, ואף אחד לא יכול להבטיח לכם שהמנה שפנטזתם עליה תצא בדיוק כמו שרציתם. כאן, במטבח שלכם, לא תוכלו לבוא לשף בטענות ולא תוכלו להחזיר את המנה - הכל על הכתפיים שלכם.
10 צפייה בגלריה
הכנת ביצה
הכנת ביצה
גם טיגון ביצה יכול להיגמר בקטסטרופה
(צילום: Shutterstock)
ומכות לא חסרות במטבח - הן נופלות גם על בשלנים מנוסים כמו שהן נופלות על כאלה שרק עושים את צעדיהם הראשונים בבישול עם המתכון האלמותי של פסטה פטה מהטיקטוק. אז מהם הדברים שלא היינו רוצים שיקרו לנו במטבח בזמן שאנחנו מבשלים? עשר המכות של הבשלן הביתי.
ביניים
לרוב הם נראים בדיוק אותו הדבר אבל הם כל כך שונים זה מזה בטעם, כך שאם התבלבלתם ביניהם - כל העבודה שהשקעתם יורדת לטמיון. אז קודם כל בשביל שלא תצאו חובבנים, חשוב שיהיו לכם במטבח כלים שונים למלח ולסוכר למניעת בלבול (תקף גם בטיולים בשטח).
10 צפייה בגלריה
השריה במלח
השריה במלח
(צילום: Shutterstock)
ושנית - אם אתם לא בטוחים אם מדובר בסוכר או במלח - שימו כמה גרגירים על קצה הלשון ותטעמו, אין דרך טובה מזו בשביל למנוע קטסטרופה.
ביניים
הם מחבבים קטניות, קמח, פסטה, פיצוחים ותבלינים, ויכולים להפתיע ברגע הכי לא צפוי - עש קמח, חיפושית הטבק, חדקונית האורז ועוד - כולם שמות לדבר אחד - מזיקים מיותרים שממש לא נרצה לראות בתוך האוכל שלנו.
10 צפייה בגלריה
חפשו את החיפושיות
חפשו את החיפושיות
חפשו את החיפושיות
(צילום: shutterstock)
אז אם פגשתם מעופפים מוזרים בארון התבלינים או במגירת הפסטה, ואם ניפיתם את הקמח ונשארו נקודות שחורות בנפה - דעו לכם שאכלתם אותה ורוב הסיכויים שכל זה הגיע גם למוצרים אחרים שיש לכם באותו מקום אחסון. חשוב להקפיד על אוורור וניקיון; לא לאגור זמן ממושך מדי תבלינים; ואם בכל זאת נתקלתם בהם - תזרקו לפח את כל מה שאוחסן יחד איתם.
ביניים
סכין מטבח חדשה (במיוחד משוננת), מנדולינה או אפילו פומפייה תמימה - כל אלה הם מחוללי אסונות בפוטנציה, ולכן חשוב תמיד לנהוג איתם בשיא הזהירות, אם אתם לא רוצים למצוא עצמכם בחדר המתנה במיון מחכים בתור לתפרים.
10 צפייה בגלריה
זהירות על האצבעות
זהירות על האצבעות
זהירות על האצבעות
(צילום: דודו אזולאי)
לעולם אל תשתמשו במנדולינה ללא מגן אצבעות ייעודי. לא מאמינים? תשאלו כל טבח מתחיל - מנדולינה היא אם כל האסונות, ואם אתם לא יכולים לוותר עליה אז לפחות תשתמשו בה בזהירות יתרה; סכין משוננת מסוכנת יותר מסכין רגילה וגורמת לפציעה קשה יותר, כך שאם התחדשתם לכבוד פסח בסכין - השתמשו בה כשאתם מרוכזים ומודעים; ופומפייה אולי רק נראית בלתי מזיקה אבל זכרו שכל אחד מהחריצים שלה חד כמו תער, ואם אתם בכל זאת בעניין של רסק עגבניות יחד עם האוכל שלכם - עשו זאת לאט ובעדינות.
ביניים
אחד הדברים הנוראיים שיכולים לקרות לבשלן עסוק זה אורחים שהחליטו להקדים: השולחן עדיין לא מסודר, המטבח הפוך, המרק עדיין לא מוכן ואתם עדיין בטרנינג. חוץ מלהחליף אורחים יש עוד כמה דברים שאתם יכולים לעשות: קודם כל, תערכו את השולחן לפני שאתם מתחילים עם הבישולים, וככה לא תצטרכו לסדר הכל בדיוק במאני טיים כשאתם צריכים לנצח על כל האוכל שמתבשל על הכיריים. כך, אם מישהו יקדים, לא עלינו, תוכלו לטשטש אותו עם כוס יין והוא לא ישים לב ששום דבר עדיין לא מוכן. אגב, הטריק הזה מחזיק גם כשהאורחים הגיעו בזמן אבל אתם בעיכוב עם הזמנים במטבח.
10 צפייה בגלריה
איור של ארוחה משפחתית
איור של ארוחה משפחתית
את השולחן עורכים הרבה לפני תחילת הארוחה
(איור: Shutterstock)
דבר נוסף שאפשר לעשות הוא להכין מראש מנת נשנוש שווה שלא זקוקה לחימום, ויכולה לנוח על השולחן ולהרגיע את הרעב של כל מי שהגיע לפני שהאוכל מוכן.
ולעניין הטרנינג - בעבודה במטבח חשוב להיות בבגדים נוחים, לכן תלבשו מבעוד מועד משהו נוח לעבודה, וחגרו סינר - זה גם יגן על הבגדים מכתמים ומריחות וגם ייתן לכם לוק של מקצוענים.
ביניים
קניתם את כל המצרכים, התכוננתם נפשית לביס שפנטזתם עליו אבל ברגע האמת אתם מנסים להבין מה רוצים ממכם - ולא מצליחים: מתי בדיוק צריך להוסיף את היין, מה זה חיתוך לז'וליאנים ואיך נעלמה הכוסברה מרשימת המצרכים אבל לא מאופן ההכנה?
10 צפייה בגלריה
פילה סלמון עם סירופ מייפל -  ויקטור גלוגר
פילה סלמון עם סירופ מייפל -  ויקטור גלוגר
(צילום: ירון ברנר)
מתכון טוב הוא מתכון שאפשר לסמוך על הכותב שלו שאם תעקבו אחר הוראות ההכנה תוכלו להגיע לתוצאה טובה. לא ברור לכם משהו במתכון? תשאלו חבר שמבין או שתאלתרו לפי ההגיון. בכל מקרה, אם אתם לא בטוחים תוכלו למצא מתכונים נוספים של אותה מנה ולהשוות בין הגרסאות. אגב, ז'וליאנים זה חיתוך למקלות דקיקים ושווים בגודלם, כמו גפרורים.
ביניים
אתם בהכנות לקראת תבשיל מטבוחה ושכחתם לשטוף ידיים אחרי שקצצתם פלפל חריף? אכלתם אותה. מעכשיו כל איבר בגוף שתגעו בו יזכירו לכם את השטות שעשיתם - ותאמינו לנו, זה כמו עונש מהשטן. שפשפתם את העיניים? אאווץ'.
10 צפייה בגלריה
(צילום: מיכל וקסמן)
הכי טוב לעטות כפפות על הידיים לפני שלב התעסקות עם פלפל חריף, מה שימנע דרמות מיותרות. חוץ מזה זכרו גם לקרצף היטב את משטח החיתוך, כי מאותו רגע כל מה שתניחו על הספוט שבו היה הפלפל החריף, יקבל טעם של פלפל חריף, וזה משהו שאתם ממש לא רוצים לגלות בגמר הבישול
ביניים
נשרף לכם התבשיל ואתם משוכנעים שסוף העולם הגיע? הרשו לנו להרגיע אתכם: ברגע הראשון זה אולי נראה אסון, אבל זה קורה לכולם, גם לחיים כהן. בכל זאת, אף אחד לא רוצה שזה יקרה במשמרת שלו במטבח, ולכן חשוב לזכור - כשמבשלים לא עושים דברים נוספים במקביל. זאת ועוד - אל תתנו לאף אחד להשגיח על מחבת השקשוקה שלכם, מי שהתחיל במשימה הוא גם זה שיסיים אותה.
10 צפייה בגלריה
להבה
להבה
(צילום: shutterstock)
אם בכל זאת קרה ונשרף, לרוב אין פתרון חוץ מאשר להשליך את הסיר יחד עם התבשיל לפח, אבל רגע לפני שעושים את זה תוכלו לנסות להציל את המצב עם קצת חומץ וסוכר על מה שהצלחתם להציל מהסיר, זה אמור לטשטש מעט את הטעם השרוף. לא הצליח? היידה לפח.
ביניים
הסיר עם השעועית כבר ארבע שעות על הכיריים אבל השעועית לא התרככה - נשמע לכם מוכר? ובכן, חייבים להקפיד על כמה כללים: קודם כל - חובה להשרות את השעועית לפחות 10 שעות בקערה מלאה במים. חשוב לא לדלג על שלב ההשרייה כי אחרת אין סיכוי שיהיה לכם תבשיל אכיל.
10 צפייה בגלריה
לא לדלג על שלב ההשרייה
לא לדלג על שלב ההשרייה
לא לדלג על שלב ההשרייה
(צילום: shutterstock)
אתם יכולים גם לחסוך את כל כאב הראש הזה ולהשתמש או בסיר לחץ (כחצי שעה הכנה) או בשעועית מוכנה קפואה במקרר הקפואים בסופר - זה הרבה יותר יקר אבל זה לפחות יעניק לכם שקט נפשי ויקצר משמעותית את זמן ה
ביניים
כולנו יודעים מה קורה כשטיפות מים פוגשות שמן רותח, אבל אף אחד מאיתנו לא רוצה להיזכר בזה בזמן שהוא מטגן קציצות.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
במקרה הטוב זה יכול להסתיים בכמה טיפות של שמן שקופצות מהמחבת, ואם הצלחתם להזיז את הראש ואת היד בזמן אז אולי גם תצליחו להינצל מהן. אבל במקרה הפחות נחמד זה יכול לגרום לכוויות ולעשן בבית, לכן חשוב לעבוד בזהירות כשיש לכם שמן רותח במחבת.
ביניים
זה קורה לכולנו, ובעיקר ביום שכולו מוקדש לבישולים - אנחנו מעמיסים על שקית הזבל את כל העולם ואשתו, מבלי לזכור שלשקית הזאת יש קיבולת מוגבלת, והיא עלולה לקרוס מהעומס. תהיו בטוחים שאף אחד לא רוצה לפגוש שוב (באמצע המטבח או גרוע מזה - בחדר המדרגות) את כל מה שהוא השליך לפח במהלך הבישול. לכן, יש להקפיד להחליף את השקית תוך כדי ההכנות, ולשאוף למצב שבו ברגע שסיימתם עם הבישולים הרציניים השקית שבפח ריקה ומוכנה להכיל את הנגלה הבאה.