מסעדות ישראליות ויהודיות ברחבי ארצות הברית מצאו את עצמן בחזית מ-7 באוקטובר, והפכו בן לילה למטרה נוחה עבור מפגינים פרו פלסטינים ואנטישמים. בסוף השבוע האחרון הייתה זאת הפלאפלייה היוקרתית "גולדי" של השף הישראלי-אמריקאי מייקל סולומונוב בפילדלפיה, שעמדה על הכוונת. סולומונוב הוא גם אח שכול, שאיבד את אחיו בפעילות מבצעית בגבול לבנון בשנת 2003.
מאות מפגינים התגודדו בכניסה וצעקו לעבר המסעדה, שהייתה ריקה באותה שעה: "אתה לא יכול להסתתר, אנחנו מאשימים אותך ברצח עם". הבית הלבן, שמזמין את סולומנוב לבשל באירועים לעיתים קרובות, הזרדז לגנות: "זה אנטישמי ובלתי מוצדק לחלוטין להתמקד במסעדות שמגישות אוכל ישראלי על רקע אי הסכמות עם המדיניות הישראלית", אמר אנדרו בייטס, דובר הבית הלבן, בהצהרה. "התנהגות זו חושפת את סוג המוסר הכפול האכזרי וחסר היגיון שהוא כרטיס ביקור של אנטישמיות", אמר בייטס והוסיף כי הנשיא ביידן "תמיד יעמוד בתקיפות נגד פעולות לא מכובדות מסוג זה".
4 צפייה בגלריה
פסטרמה
פסטרמה
סנדוויץ' פסטרמה אמריקאי-יהודי
(צילום: shutterstock)
ובינתיים בניו יורק, המשטרה פתחה בחקירה לאחר שעובר אורח התפרץ לעבר מלצר חובש כיפה במסעדת "סושי טוקיו" הכשרה שבבעלות ישראלי בצ׳לסי במנהטן. בסרטון שנלקח ממצלמת האבטחה במקום ניתן לראות את החשוד, לבוש בכאפייה סביב לצווארו, עובר במדרכה לצד המסעדה, מבחין במלצר, ולפי העדות צועק קללה עסיסית, ואז משליך לעברו כיסא שמנפץ את חלון המסעדה. "בחיים לא נתקלנו בדבר כזה בכל שנות העסקים שלנו", אמר הבעלים, "פשוט פחד אלוהים. איך אנשים עושים דבר כזה, מאיפה מגיעה כל השנאה הזאת? הגשנו תלונה למשטרה, יש וידאו ברור אבל לא חזרו אלינו, ונראה ששום דבר לא קורה לגבי זה". לדבריו, המסעדה, כמו גם עסקים רבים אחרים בבעלות יהודית ברחבי העיר סובלים מאנטישמיות מאז 7 באוקטובר ו"חשוב שהלקוחות יתמכו בנו ויוכלו להרגיש בטוחים שוב".
ודווקא על רקע כל ההקדמה מקלקלת התיאבון הזאת, מגיעה הבשורה הבאה: לראשונה בהיסטוריה של רשימת "50 המסעדות החדשות הטובות באמריקה" היוקרתית של מגזין Esquire מככבת מסעדה יהודית כשרה, Lehrhaus, שמתפקדת גם כבית מדרש. המסעדה החדשה שוכנת בפרבר בוסטוני, סומרוויל, שבמסצ'וסטס, וכובשת לעצמה את ההרינג וגם את ליבו של כותב הרשימה, שמתאר כיצד מצא במקום מתקן לחלוקת תרופה לרגישות ללקטוז לטובת האשכנזים בקהל, מרתון שידוכים מאולתר בספרייה וגם חולצה של הברמן דמוי שמשון הגיבור עם הכיתוב: "Nazi Lives Don’t Matter" בפרפראזה ל-Black Lives Matter.
"ביקרתי באלפי מסעדות בשנתיים האחרונות, אבל לא באמת הרגשתי בבית עד שנכנסתי למסעדה הזאת, זה בית מרזח יהודי ובית לימודים. זאת חגיגת המטבח היהודי הגולה של השף אלכס ארטיניאן והשף נח קליקשטיין. גם אשכנזים וגם ספרדים מיוצגים. ביצי שטן, בסגנון חמינאדוס, מיושנות בקפה ומעליהן זרעי חרדל כבושים. טרטין הרינג מגיע עם תבלון של פלפלים כבושים לצד הדג הכסוף". הכותב גם משבח את מנת הפיש-אנד-צ'יפס המוזהבת בחומץ עמבה ואיולי סחוג.
4 צפייה בגלריה
תפריט מסעדת להרהאוס, ארצות הברית
תפריט מסעדת להרהאוס, ארצות הברית
תפריט מסעדת להרהאוס: בדמות דף גמרא
המייסד של המקום, ג'ושוע פור, אומר שאחת הגאוות הכי גדולות של המסעדה היא ש"זה לא רק מקום לאנשים יהודים. זה מיועד לכולם. במיוחד בזמן שבו יש כל כך הרבה אנטישמיות בעולם, אנחנו גאים שיש לנו מקום שזורח ומראה לעולם את מיטב התרבות היהודית". משמעות המילה Lehrhaus בגרמנית היא "בית למידה", והמטרה המוצהרת של המקום היא להפגיש למעשה בין שני המרכיבים של התרבות היהודית - הטברנה ובית המדרש. "במסבאות אנשים היו מתאספים ודנים על ההתרחשויות בקהילותיהם, ואילו בבית המדרש היו מתלבטים, חוקרים טקסטים ומחליפים רעיונות. להרהאוס מצטרף למסורות אלה יחדיו", מסביר פור.
4 צפייה בגלריה
להר האוס Lehahaus
להר האוס Lehahaus
Lehahaus: מרטיני עם חוויאג'
(צילום: Lehahaus)
וכך, בין אפרול-שפריץ פטל או אספרסו מרטיני תימני (עם חוויאג'!), ניתן ליהנות במקום מלו"ז מלא של שיעורים וסדנאות. השבוע, לדוגמה, ניתן למצוא שם חקירת טקסט של "ספר הבישול של חשיש והשורשים היהודיים של מאכלי מריחואנה באמריקה", או סדנה בנושא "איך לכתוב בדיחה יהודית" או - איך חוגגים את החגים במשפחות בין-דתיות במעבר בין הכריממס לחנוכה.
התפריט, שבנוי בצורת דף גמרא, מציע כמה הברקות גאוניות ובהן מאק-אנד-צ׳יז קוגל, טרטין הרינג עם חמאה ולאבנה, "סלט סימנים" שמורכב מהירקות שמשמשים לברכות המסורתיות לראש השנה, ולקינוח, לצד גלידת החלווה סאנדיי יש גם קדאיף דלעת. עוד בתפריט: משקה "עץ הדעת" קוקטייל "שבט דן", שמורכב מרום, בננה, אננס ותמצית חמאה ממוסת אתיופית ("ניטר קיבבה").

ובינתיים במיאמי

אחרי כל השערוריות בחייו, זוכה השף טום אביב למעט נחת: המסעדה החדשה שלו במיאמי, מסעדת "ברנז'ה", הוכרזה בשני מגזינים נחשבים בו זמנית, כמסעדה החדשה הטובה ביותר במיאמי.
4 צפייה בגלריה
השף טום אביב
השף טום אביב
טום אביב: המסעדה החדשה הכי טובה במיאמי
(צילום: אביגיל עוזי)
המסעדה, שהיא הומאז' לתל אביב של פעם, דורגה על ידי המגזין Eater כ"מסעדה החדשה הטובה ביותר". מגזין הניו יורק פוסט גם פרסם את הרשימה שלו למסעדות הכי טובות במיאמי לשנת 2023, ומסעדת ברנז'ה מככבת גם שם. בניו יורק פוסט ציינו כי אביב הוא זוכה "מאסטר שף ישראל". המסעדה של טום אביב במיאמי שוכנת במתחם קניות השייך למשפחתו. "אין שמח ממני במיוחד בימים אלה להביא קצת גאווה ישראלית בעולם", מסר אביב.