מסעדנים בישראל קיבלו בתדהמה ובכעס את הודעת רשות המיסים, שלפיה תתחיל לגבות מע"מ על טיפים למלצרים – מהמסעדות עצמן.
בתוך מערבולת הקשיים האובייקטיבים שאיתם מתמודדים המסעדנים בשנים האחרונות, ממלחמה מתמשכת ועד עליית מחירי הגלם, ההודעה של רשות המסים עוררה גל תגובות קשות מצד בעלי מסעדות, וחלקם אף טענו כי מדובר בהחלטה מנותקת מהמציאות, שתוביל לחיסול הענף. "גזר דין מוות", כינו אותה. בעקבות ההתנגדות הוחלט היום (ראשון) לדחות את הגבייה ל-2025.
2 צפייה בגלריה
"מדובר על פגיעה באוכלוסייה צעירה"
"מדובר על פגיעה באוכלוסייה צעירה"
"מדובר על פגיעה באוכלוסייה צעירה"
(צילום: shutterstock)
אז מה בדיוק רוצה רשות המסים, למה דווקא עכשיו ומה אומר החוק? כיום בישראל אין חוק המורה איך להתייחס לטיפים שמקבלים מלצרים. בשנים האחרונות הנושא התגלגל בין בתי משפט ובין פסק דין אחד לפסק דין אחר, וההחלטה האחרונה בנושא ניתנה לפני חמש שנים, במה שמכונה "פסק דין פליטמן". השופט יגאל פליטמן קבע שהטיפים של המלצרים ייכנסו לקופת המסעדה, ומהם ישלם המסעדן לשרשרת אנשי השירות - שוטפי כלים, ראנרים (פיקולו) ומלצרים. בפסק הדין פליטמן לא הכריע בנושא המיסוי, בטענה שאין בסמכות בית הדין לעבודה לדון בשאלת המס. פליטמן ציין אז כי בתי המשפט, ובהם גם בג"ץ, ביקשו מהמחוקק להסדיר את הסוגיה בחקיקה, אך המחוקק לא עשה זאת.
בישראל יש רק שני חריגים בנושא המע"מ – מוצרים שנקנו באילת ופירות וירקות לא חייבים במס מבחינת רשויות המדינה. וכיוון שנושא הטיפים למלצרים לא נופל בתוך שתי ההחרגות הללו, לפי רשות המסים צריך לשלם מע"מ על הטיפים.
פסק דין פליטמן נכנס לתוקפו כבר בינואר 2019, אך רק עכשיו החליטו ברשות המסים להתחיל לאכוף את הנושא ולגבות מע"מ על טיפים, וכאמור הגבייה תחל ב-2025.
2 צפייה בגלריה
מלצר
מלצר
(צילום המחשה: shutterstock)
בהודעה שהוציאה רשות המסים בשבוע שעבר, נכתב כי: "לקוחות הפוקדים בתי עסק משלמים תמורה בעבור השירות הניתן להם. בענפים מסוימים הלקוחות מוסיפים תשר בשל שירות זה (כגון תשר למלצר במסעדה). לעמדתנו, תשר המשולם לבית העסק בגין השירות הניתן על יד עובדיו, הנו תקבול המהווה חלק מהתמורה בגין השירות, וכפועל יוצא גם התשר חייב במס ערך מוסף". עוד המשיכו וציינו בהודעה כי "יובהר כי על העוסקים להתנהל על פי דין ולשלם מס ערך מוסף כחוק, והאמור לעיל יקבל ביטוי בפעולות אכיפה של הרשות בנושא".
"החלטה כזאת אומרת במילים אחרות שכמעט ולא תהיה מסעדה שתוכל להעסיק מלצרים. האפקט של ההחלטה הזאת היא פגיעה משמעותית בענף – זה גזר דין מוות לענף גוסס", כך אומר השף יהונתן בורוביץ', נציג המסעדנים ויו"ר עמותת מסעדנים חזקים יחד. "אם נחתוך למלצרים 17 אחוז מהשכר שלהם, הם לא ירצו לעבוד, זה פשוט מאוד. כבר שנים שמסעדות חוות קשיים גדולים בגיוס כוח אדם וידיים עובדות, לכל המחלקות. מדובר על פגיעה באוכלוסייה צעירה וסטודנטיאלית בעיקרה, מה גם שזה מס שגורמים מקצועיים סבורים שאין לו היתכנות. המדינה צריכה כרגע כסף, והיא מחפשת אותו במקומות שונים, במקום לעגן את הנושא בחקיקה, במקום להיטלטל בין פסק דין אחד לאחר, כמו שקרה כאן. חשוב להבין שזה מחיר שהענף לא יכול לשלם. אנחנו רוצים לנהל את העסקים שלנו בסביבה רגולטורית-כלכלית ודאית.
"ענף המסעדנות גם ככה נמצא על כרעי תרנגולת", מוסיף בורוביץ'. "חשוב לשים לב שבהודעה מצוין כי כל זה 'לעמדתנו', מה שאומר שרשות המסים מנסה לפרש את פסק הדין של פליטמן, וזו הפרשנות שלהם. כמובן שזה שוב יגיע לבית משפט, אבל צריך רק מסעדה אחת ושופט אחד שיכריע בסוגיה, ואז זה ייחשב כתקדים ולא יצטרכו לקחת כל מסעדה ומסעדה בארץ לבית משפט. ברור שצריך לעשות כאן חקיקה מסודרת במקום לפרש פסקי דין. רשות המיסים מוזמנת להביא הצעת חקיקה כוללת ומקיפה שתפתור את העניין הזה אחת ולתמיד ולא תיתן למסעדנים להתגלגל בין בתי משפט ופרשנויות שונות לחוק".
מסעדן אחר אומר גם הוא שלא יוכל לעמוד בתוספת המס: "אני לא יכול לקחת מהשכר של המלצרים 17 אחוז, כי אז לא יהיו אנשי שירות במסעדות. אם באמת ירצו לגבות את המס הזה אז יש כמה אופציות – האחת היא להפוך 200-150 אלף מלצרים וברמנים לנישומים בפני רשויות המס, או להעלות מחירים בתפריט ולגלגל את התוספת על הלקוחות, שגם ככה מתלוננים – ובצדק – שהמחירים יקרים. חשוב להבין שלתעשיית האוכל אין את הכסף הזה. המדינה מפרה סטטוס קוו וזו לא הדרך להתנהל".
לא רק המסעדנים סבורים שהחוק יגרום לבריחת עובדים, גם העובדים עצמם מאשרים זאת. אלה כהן, מלצרית בבית קפה במרכז תל אביב, נחשפה לנושא הטיפים בסרטון בטיקטוק. "אני חושבת שזה הזוי", אמרה כהן, "אם אצטרך לשלם 17 אחוז מס אחפש עבודה אחרת כמו עבודת דלפק או מוכרת בחנות. אין סיבה לגעת לנו בכסף".