למרות השם המפוקפק שיצא לאוכל בסיני, אם יודעים איפה לאכול מסתבר שיכולה להיות לכם הפתעה קולינרית מרעישה. כן, בסיני יש אוכל טוב ואפילו מצויין, והוא בעיקר מעניין ומסעיר. בשנים האחרונות, לצד הבישול הבדואי האותנטי, משתפרים חומרי הגלם והטיפול בהם בזכות חוות חקלאיות, מיזמים אקולוגים וכניסה של יזמים בינלאומיים לזירה.
לכל אחד יש את הרגע הבלתי נשכח ההוא, כשדמעות של אושר וגעגוע זולגות בגלל ביס. לנו זה קרה כשברקע הכחול המשתק של חופי סיני. גם לכם זה יכול לקרות. אלה המקומות שכדאי לכם לעצור בהם אם נמאס לכם מהפסטה עגבניות או מהפיתה הדקה עם גבינת הפטה המקומית.
9 צפייה בגלריה
סיני
סיני
(צילום: Shutterstock)

ביירות

ירח מרוצה ומלא עלה על חוף מג'ארה. שבת הגיעה. מסעדת "ביירות" היא המסעדה הטובה ביותר שמצאתי בין טאבה לדהב, ואולי אפילו מעבר לזה. על החוויה הרוחנית אמונה הקוסמת-בשלנית ראנה, לבנונית עוצמתית וכובשת, שחולמת להפוך את דרום סיני ליעד קולינרי.
ראנה למדה בישול בביירות ובדובאי, שם התגוררה במשך 15 שנה. במסעדה שלה היא מגישה תפריט מוקפד, הכולל מנות ספיישל יומיות המקיימות דיאלוג בין המטבח המצרי למטבח הלבנוני. יש לה שם מרק מלוחייה מצרי בצבע ירוק עמוק של תהום סוחפת לצד פטאייר לבנוני דקיק בצק ממולא בתרד חמצמץ ובגרגירי רימונים שנוצצים כאבנים יקרות.
ראנה מגישה שם את האוכל שהיא אוהבת לאכול, כזה שמזכיר לה את הטעמים מהבית בביירות, שעושה חסד לחומרי גלם משובחים כמו שרימפס בשרני מתקתק המוגש נקי ונוצץ, אותו דגים עבורה במי רצועת החוף של אל מחש, או לתבלינים (זעתר, סומאק) ששולחות לה נשים מלבנון.
ראנה מאמינה באיפוק טעמים. למשל, השישברק המופלא כמוהו מעולם לא טעמנו. זה היה מופת של דאמפלינג ממולאים בשר עסיסי, ושוחים במרק יוגורט חם. בניגוד למסורת הלבנונית שבה מתבשלים הכיסונים הממולאים זמן רב ביוגורט, השף של ביירות מוסיף אותם ליוגורט רק שתי דקות לפני ההגשה, מה ששומר אותם פריכים מבחוץ, ואלוהיים מבפנים.
9 צפייה בגלריה
סיני
סיני
(צילום: שלומי מינץ)
מכירים את הסחלב של סיני? אז גם הוא אחר כאן - מתוק אך לא מידי, מתובל ומנוקד בניצנוצים שחורים של וניל מדובאי, של קינמון וזרעי שומשום עם מנגו וגרגירי רימון. וואוו, זה היה טוב. אפשר להמשיך כך עד האביב, עונת חזרת התיירות לסיני.
ביירות היא מסעדה פשוטה וטעימה. צמחונים וטבעוניים ימצאו כאן גן עדן, ובמטבח מבטיחים שאפשר להפוך כמעט כל מנה בתפריט לטבעונית. האירוח כאן הוא בחושות עשויות כפות דקלים על המים באחד המפרצים היפים, בין ביר סוויאר לראס א שטן. החושות פשוטות ובקבוקי יין ישראלים משמשים כאן כגופי תאורה.
והמחיר? זול זה לא. בטח לא במונחי סיני, אבל אלו היו 1,000 הלירות המצריות הכי משתלמות שהוצאתי בחיי. ביירות היא הסוד השמור של קבוצת אוהדים גדלה והולכת, שהגיעו לריטריט יוגה במקום ומאז לא מפסיקים לדבר על האוכל. המקום מקבל בדרך כלל אורחים רק עם הזמנה מראש וכל אדם צריך להזמין במינימום של 60 שקל (בערך 300 לירות מצריות).
להזמנות: ראנה או סטיב +201014871909; הקאמפ ממוקם ברצועת אל מאחש בין ביר סוויאר לראס א שטן, Al Magarra Camp

ליטל האד

בשנים האחרונות הפכה רצועת ראס א שטן למובלעת ישראלית צפופה. ולאן הישראלים נוהרים בערב שבת? לארוחות שמכין עלי רמאדן בקאמפ ליטל האד.
המסעדה הזאת מלאה תמיד, מאחר שלתבשילים של עלי מגיעים מהקאמפים בכל הסביבה. ארוחת השבת המסורתית בליטל האד נערכת במתכונת בופה, אבל זו פתיחת שולחן נהדרת - בשר כבש ועופות לצד ירקות ואורז שבילו שעות בבור המטפונה; מקלובה בשרית מעולה או צמחונית; דגים, פירות ים ושיפודים על גחלים; מאפי בשר; ממולאים; סלטים; ולסיום קינוחי בקלאווה. כל זה במחיר של 300 לירות מצריות לצלחת, ויש גם אופציה להתאמה לאוכלי כשר.
9 צפייה בגלריה
מסעדות בסיני
מסעדות בסיני
(צילום: עלי רמאדן)
אבל עלי לא רק מבשל אלא גם פותח את המטבח שלו לכל בשלן שמעוניין ללמוד את רזי המטבח המקומי. כשיש לו זמן אפשר גם לצאת איתו לסיבוב קניות בשווקי נואיבה ולהכיר לעומק את הקולינריה המקומית. בסיור תוכלו לראות בעיניים את עלי נלחם על הדגים, על הפירות ועל הירקות. לחובבי המאנץ׳ הלילי - אחרי שעות סגירת המסעדה אפשר להזמין כאן המבורגרים טעימים בבר.
להזמנות: 201555852999+; ראס א שטן Little Head Camp

חביבה לודג'

ברוכים הבאים לקומונת גבעת חביבה הממוקם על חופי נואיבה, מרחק פסיעות מהדיונה הגדולה. חביבה הוא לא קאמפ רגיל,וזה לא רק בגלל המסעדה המצרית-איטלקית שמזמנת אליה אורחים רעבים מהריזורטים הסמוכים. חביבה הוא יותר רעיון ממקום. חביבה זו קהילה-קאמפ סביבתי וחווה אורגנית, שמנוהלת על-ידי משפחה שכל רצונה הוא להפוך את המדבר לירוק, וזה תוך שיתוף פעולה עם הבדואים וחיזוק הקהילה המקומית. הדגש כאן הוא העצמת הנשים והילדים.
החווה האורגנית כאן היא עצומה והמשתרעת על פני כשמונה דונמים, פאטה מורגנה מרגשת בין מדבר לים. כארים, ראש המשפחה, פותח את הדלת למרחב חקלאי הכולל חמש חממות ענק, בהן הם מגדלים ירקות וצמחי תבלין. יש שם עגבניות, חצילים, קישואים וקייל לצד גידולים אופייניים לאזור כמו מטעי זיתים שעכשיו ממש נמסקים; עוד בחווה - רימונים, תמר מג׳הול עסיסיים לצד צמחי כותנה, אותן טוות הנשים הבדואיות.
מרחק פסיעה מהבוסתן תגלו שטחים ענקיים של ירוק אורגני וחממות. הירקות מגיעים למטבח ולשווקים המקומיים, ומספקים עבודה לקהילה המקומית. ומי שבקטע של חקלאות יכול גם להתנדב.
את שמן הזית המעולה ושלל הירקות הטעימים והטריים, תוכלו לפגוש במסעדת לודג' של השף איברהים שהגיע מקהיר יחד עם שני הטבחים שלו. בתפריט מגוון מנות שרובן צמחוניות וטבעוניות, החל מפיצה איטלקית אמיתית ועד שרימפס מצויינים שמוקפצים במחבת או על הגריל. בהזמנה של יום מראש תוכלו גם לאכול שם מטפונה עוף או כבש או תבשיל ירקות ואורז קבורים באדמה.
זאת למעשה החווה האורגנית הראשונה בסיני, שאותה הקימו משפחת מג׳אד והאב יוסוף, שהשתתף בועידת האקלים האחרונה בשארם. לכאן הם הגיעו ב-1994 לאחר ששארם הפכה גדולה וגלובלית מידי לטעמם. בשנת 2008 בעקבות המשבר הכלכלי שגרם למחסור באספקה לדרום סיני, הם החליטו להקים משק אוטרקי - חווה אורגנית שתספק את הצרכים מתוך הרמוניה עם הסביבה ותושביה.
חביבה מעניקה הזדמנות תעסוקתית לנשים המקומיות בדמות חנות למכירת מזכרות תוצרת יד ומרכז לימודים ומשחקים לילדי האזור. יוסוף מסביר כי המדבר, יחד עם המליחות הגבוהה של המים להשקייה ואובדן פוריות הקרקע, כבר גרמו לחלק מהקרקעות להידרדר, מה שהשפיע על פריון היבולים ומאיים על הביטחון התזונתי של הקהילה הבדואית בסיני. אבל בסופו של דבר האנושות כמהה לחיבור לטבע ולידע מסורתי, וברור לכולם שהחיים כאן תלויים במשאבי טבע מוגבלים, וחשוב להנחיל ידע בחקלאות לדורות הבאים גם בשביל למנוע בזבוז מזון ויבול.
בשביל החוויה המלאה אפשר גם לישון בכפר הנופש האינטימי של משפחת מאג'ד, הכולל כתריסר חדרים מטופחים. המקום חביב במיוחד על ריטריטים של דור ה-x.
להזמנות: +201005410712; חביבה לודג' בנואיבה Habiba Beach Lodge Nuweiba, Habiba Organic Farm (HOF)

סינה סטאר

מרחק של מאות מטרים בודדים של רצועת חוף זהובה מפריד בין המדשאות של ריזורט נואיבה קלאב לבין קמפ סינה סטאר - חוויה בדואית אותנטית לגמרי בלב המדבר. הקמפ האינטימי הזה מנוהל על-ידי שיייח' איברהים ואחיו פארג׳ וילדיהם, כולל כלביהם וגמליהם. מהרגע בו חלצתם נעליים - הפכתם לבני משפחה כאן, ממש כמו עשרות הישראלים שהותירו על קירות מרפסת הרביצה המרופדת, שירי אהבת למקום ולרגע.
9 צפייה בגלריה
סיני
סיני
(צילום: שלומי מינץ)
התפריט במקום מצומצם ופשוט אך בלתי נשכח - בעיקר בשל הטריות, התיבול והאהבה שהטבח מוחמד מכניס לכל ביס. המטבח של סינה סטאר הוא עצירת חובה ללא מעט אוהבי סיני - הוא מטבח שפועל בדיוק כמו שהטבע רוצה. המטבח פתוח שם לכולם ומי שרוצה לבשל - מוזמן.
זו אולי הסיבה שבזמן הקצר שהוא פועל, הפך המקום לסוד של לא מעט בשלנים. אפשר גם לנסוע עם בעלי המקום להצטיידות בשווקי נואיבה ואפשר גם לצאת איתם לסיורים בבוסתנים בהרים לקטוף פירות וללקט תבלינים.
ארוחת ערב שבת כאן היא בלתי נשכחת: מול ירח מלא ומרוצה. כשאנחנו ביקרנו כאן על האוכל הייתה אחראית אלמוג, סו שפית סוערת של קבוצת מחניודה, שחוזרת לחיק השבט שוב ושוב. לפני הארוחה, אלמוג והטבחים יצאו לסיבוב קניות ברחבי נואיבה, שם הצטיידו בדגים מהים האדום, בתבלינים ובירקות מהחווה של המשפחה.
אופים כאן גם פיתות נדירות בטאבון, ואגב טאבון - אפשר להזמין גם דג צלוי על פחמים שנכנס לתבשיל חריימה חריפה ואדומה כשקיעה. המלצה שלנו - בקשו את המנה האדומה של אלמוג.
‏חוץ מזה גם לא כדאי לפספס כאן את המגלובה כבש ואת המאכל המסורתי מעדוש, שזה מגש של תבשיל אורז ועדשים צהובות (יענו מג׳דרה), ובמרכזו סלט ירקות טרי עליו יוצקים טתבילה מעולה של זיתים זעתר, פלפל שאטה, שמן זית ולימון. הכי פשוט, הכי טעים.
בהזמנה מראש, ובעיקר אם יש כאן מספיק אורחים, מכינים במקום את אחת המטפונות הטובות. שיטת הבישול הזאת של קבורת אוכל באדמה, עוברת במשפחה דורות רבים. בראש מתקן הצלייה מונח הכבש, מתחתיו הירקות ובתחתית האורז, כך שהשומן מטפטף מלמעלה עד למטה. את כל הכבודה הזאת מכניסים לבור הלוהט, ומכסים. אחרי שעתיים מתמוגגים.
יש כאן כתריסר בקתות וחדרים המפוזרים בכאוס חינני וסוריאליסטי, לצד סירה נטושה ועצי דקל בדמות דרקון. הבקתות קרובות מאוד לגלים והחדרים כוללים מזגן, שירותים ומקלחת.
יהיו כאלה שיטענו שנואיבה סיטי היא עיר משעממת שאין מה לעשות בה מלבד לשוטט ברחובות ולעצור בבזארים, במסעדות ובבתי קפה, ושמספר הכלבים והעיזים שתפגשו שם הוא רב ממספר האנשים, אבל אנחנו נהנינו מכל רגע.
להזמנות: +201005378810; Sina Star Camp נואיבה, כ-100ֶמטר דרומית למלון נואיבה קלאב ריזורט

ג׳אנת אל אסמק

גאנת אל אסמק הוא בתרגום חופשי "גן עדן לדגים", יעני Fish Paradise. המסעדה הזאת היא התחנה הראשונה עליה יצביע כל מקומי בנואיבה סיטי בואכה אזור מדינה, כשתשאל אותו על מסעדת דגים טובה. המסעדה מעוצבת כמו חדר אוכל בקיבוץ, עד שמגיעים לגינה האחורית, שם מתגלה גן עדן פורח שיעשה לכם טוב בנשמה.
9 צפייה בגלריה
מסעדות בסיני
מסעדות בסיני
(צילום: שלומי מינץ)
צמוד למסעדה יש חנות דגים, ממנה גם מגיעים כל הדגים בתפריט. יש שם למשל מרק שרימפס אדום ולוהט שבתוכו שוחים שרימפס ענקיים, וסמוך למסעדה תוכלו לקנח במבחר בקלאוות ממאפיית הממתקים המקומית.
להזמנות: +201061859181; Ganat Al Asmak, Qesm Dahab, South Sinai Governorate

Korean Dragon Restaurant

מסעדת האן קאנג הקוריאנית בנואיבה, סגורה בימים אלה, ולכן המסעדה הקוריאנית שנותרה כאן היא קוריאן דרגון, והיא חוויה הזויה וסוריאליסטית בלב סיני, לא פחות מזה. זה קורה הודות לתאורת הבורדל האדומה שצובעת את הכל בורוד-לילך.
9 צפייה בגלריה
מסעדות בסיני
מסעדות בסיני
(צילום: שלומי מינץ)
9 צפייה בגלריה
מסעדות בסיני
מסעדות בסיני
(צילום: שלומי מינץ)
יש כאן מנות מהמטבח הקוריאני ומהמטבח הסיני, ובהזמנה מראש אפשר להתארגן כאן על גריל קוריאני המוצב במרכז השולחן שעליו אתם צולים בעצמכם את הבשר, ואחר כך מטפלים בו עם מספרי קצבים, עם מלקחיים וכל הג׳אז ההוא.
להזמנות: +201066236644; נואיבה סיטי רובע מדינה, ליד בית החולים

קליאופטרה

קליאופטרה היא אחת המסעדות האהובות על ישראלים בנואיבה, בעיקר בשל מיקומה - במלון נואיבה קלאב ריזורט. המסעדה מנוהלת על ידי בחור בשם איימן, והיא מציעה תפריט עשיר. כדאי להתמקד בפירות הים והדגים. המחירים נוחים והאווירה נעימה.
9 צפייה בגלריה
מסעדות בסיני
מסעדות בסיני
(צילום: שלומי מינץ)
להזמנות: +201069810225; Cleopatra רחוב דרך נואיבה, נואיבה סיטי, רובע מדינה

קפה ליטל פרינס

בנואיבה יש כמה בתי קפה וחמארות של קפה, אבל המקום הכי מרגש הוא הנסיך הקטן, בית קפה צרפתי מעניין. הנסיך שוכן בקצה עיירת מינה ומנוהל על ידי זוג מצרי-צרפתי העונים לשמות פואד ומארי. הנסיך הוא עוד נווה מדבר לנפש: תפאורה נהדרת של עיטורים צבעוניים באווירה צרפתית-פרעונית; גינה חיצונית ציורית ושירות מעולה ולבבי.
9 צפייה בגלריה
מסעדות בסיני
מסעדות בסיני
(צילום: שלומי מינץ)
התפריט כולל כמה חטיפים, פשטידות, קינוחים תוצרת בית, גלידות, ומבחר של משקאות קרים וחמים כמו מילקשייק ומיצים. יש פה גם משקאות קלים, תה, קפה וקפוצ'ינו. לא האמנו, אבל יש כאן גם ווי פיי, המצרך הכ מבוקש בחופי סיני.
להזמנות: +20122471801; Cafe Little Prince נואיבה סיטי, רובע מדינה
הכותב הינו מארגן טיולים קולינריים לחצי האי סיני