בדיוק לפני שנה עשתה דובאי היסטוריה כשהייתה העיר הראשונה במזרח התיכון שזכתה לקבל הכרה מהמדריך הצרפתי הנחשב, מישלן. עכשיו, היא עושה את זה שוב: בפעם השנייה הושק אמש (ג') בדובאי מדריך מישלן החדש לשנת 2023, והפעם יש בו שלוש מסעדות חדשות שלא הופיעו במדריך הקודם, וגם מסעדה אחת חדשה שזכתה לשני כוכבים. בסך הכל מופיעות במדריך 90 מסעדות החולשות על יותר מ-20 ז'אנרים קולינרים.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
כניסה מרשימה עשתה השנה המסעדה החדשה של הסטון בלומנטל, הממוקמת בקומה הראשונה של מלון אטלנטיס דה רויאל (המלון החדש והיוקרתי שבו גם התקיים הטקס), Dinner by Heston Blumenthal שזכתה בכוכב מישלן אחד. למסעדה יש אחות נוספת בלונדון, ושתיהן מציעות מנות בריטיות אותנטיות בגרסה מודרנית. הפתעה נוספת היא במסעדת סטודיו Trèsind, של השף ההודי הצעיר והכישרוני, הימנשו סאיני, שקיבלה השנה שני כוכבים. טרדינד היא ללא ספק המסעדה הכי מסקרנת והכי מדוברת היום בדובאי. המסעדה אינטימית (רק 20 סועדים), יקרה ויוקרתית, שמשתמשת בצבעים ובטעמים של הודו ויוצרת מהם חוויה משגעת לאוהבי אוכל הודי.
2 צפייה בגלריה
T Studio, דובאי
T Studio, דובאי
T Studio - שני כוכבי מישלן
(צילום: יח"צ)
הפרזנטציה של המנות יפהפיה, וחכו לקינוח שלכבודו המוזיקה והתאורה במסעדה משתנות. לכל מנה כאן מתאימים את הדרינק שלה, וביניהם יש גם קוקטיילים מטריפים שרוקחים במקום המתובלים ביסמין או בזעפרן. בכל ביס תמצאו שכבות של טעמים שמתחברים לנגיסה אחת מושלמת.
גם המסעדות Il Ristorante – Niko Romito ו- STAY שזכו בשני כוכבי מישלן במדריך הקודם בשנת 2022, שומרות על ההצטיינות שלהן גם השנה. מסעדת אווטרה avatāra של השף המוכשר ראול ראנה, מעלה את המטבח הצמחוני לשלב הבא וזוכה גם היא בכוכב מישלן. אחרי שבשנה שעברה קיבל השף סולמן חדד את פרס השף הצעיר של מישלן לשנת 2022, השנה המסעדה שלו, מונורייס, זכתה גם בכוכב מישלן אחד. ארוחת הערב שם כוללת 10 מנות, כל אחת עם סיפור משלה, שבהן מרכיבים מזרח תיכוניים מוכנים בטכניקות יפניות.
כל המסעדות שזכו לכוכב מישלן אחד בשנת 2022 - שמרו השנה על הזכייה, וכך גם המסעדות Hakkasan ו-Ossiano הנמצאות במלון אטלנטיס דה פאלם וזכו אשתקד בכוכב מישלן, שמרו עליו גם השנה.
השף איל שני, השף הישראלי הראשון שפתח מסעדה בדובאי, מחזיק כבר שלושה חודשים, מאז חודש מרץ האחרון, במסעדת "מזנון נורת'" במלון הילטון ג'ומיירה ביץ'. בעוד קולגות שלו מרחבי העולם, המחזיקים במסעדות בדובאי, חגגו את הכניסה למדריך, שני נשאר הפעם בחוץ.

לא רק כוכבים במישלן

אבל כידוע, לא רק מסעדות עם כוכבים מופיעות במדריך הצרפתי: לספר נכנסו גם פרסים נוספים ומסעדות שאמנם לא זכו בכוכב אבל שווה לשים אליהן לב. בין הפרסים תמצאו את הכוכב הירוק של פרסי המישלן בדובאי במסעדות כמו בוקה Boca, שהיא תוספת חדשה למדריך, ומציעה מטבח ים תיכוני בר קיימא מרשים הכולל שימוש בתוצרת מקומית, ניהול פסולת יזומה ומודעת, הערכת משאבים ושימוש באנרגיה מתחדשת. מסעדת טייבל Teible גם זכתה בכוכב הירוק, בזכות התפריט הכולל מרכיבים עונתיים מקומיים, בשילוב חדשנות ופשטות וגישה בת קיימא המתמקדת בעונתיות.
ארבעה פרסים מיוחדים חדשים של מדריך מישלן הוענקו השנה, ובהם פרס השף הצעיר של מישלן שהוענק לשף ההודי הצעיר אומקר ולווה (Omkar Walve of avatāra), שמגיש מנות צמחוניות הודיות. לפי מדריך מישלן, לשף הצעיר מחכה עתיד מזהיר בעולם הקולינריה.
פרס הסומלייה של מישלן הוענק לארתורו סקמרדלה ממסעדת "ארוחת ערב אצל הסטון בלומנטל" שקיבל את הפרס הודות לעצותיו, לידע, לתשוקה ולהבנה של הצרכים של הסועדים. פרס השירות של מישלן הוענק לצוות המסעדה La Mar, שממוקמת באטלנטיס דה רויאל.
הפרס המיוחד החדש שהוענק לפתיחת השנה מגיע למטבח הפרסי של מסעדת אריאנה בראשות השפית אריאנה בנדי. המסעדה תוססת, העיצוב מרשים וחמים והתפריט מלא בטעמים אותנטיים. לקטגוריית הביב גורמה נכנסו 17 מסעדות, מתוכן שלוש מסעדות חדשות שלא הופיעו במדריך בשנה שעברה.

ובינתיים אצלנו: מתקדמים לעבר חתימה

יכול להיות שגם לנו יהיה מדריך מישלן ביום מן הימים: אחרי בחינת הנתונים הנחה בסוף חודש ינואר האחרון שר התיירות, חיים כץ, את גורמי המקצוע להתקדם לעבר חתימה על ההסכם עם מדריך מישלן. בין משרד התיירות לבין נציגים מהמדריך התקיים משא ומתן ארוך, כשעל השולחן ישנן שתי חלופות: האחת היא חתימה על חוזה לחמש שנים לביקורת על מסעדות ישראל, בעלות של שני מיליון יורו (מתקציב משרד החוץ הישראלי). אפשרות שנייה היא חוזה לשלוש שנים במיליון וחצי יורו - כשבהתחלה המדריך יתמקד במסעדות בתל אביב, ובהמשך יתפרס גם לשאר חלקי הארץ.
2 צפייה בגלריה
רז רהב
רז רהב
רז רהב מסעדת OCD: יקבל מישלן או לא?
(צילום: חיים יוסף)
באירופה, תיירות מסעדות כוכבי המישלן מושרשת בתרבות הקולינרית המקומית והימצאותן במרחב כאופציית בילוי מחזקת את הכלכלה המקומית. דוגמה טובה לזה היא העיר קופנהגן ומסעדת "נומה" של השף רנה רדזפי, שחוללה שינוי חיובי מהותי בענף התיירות בעיר.
עד היום המדריך הנחשב לא הגיע לכאן עקב לא מעט סיבות וגורמים אבל מה שכן עזר לזה לקרות דווקא עכשיו אלה הסכמי אברהם. בדובאי, אגב, פורסם לפני שנה, לראשונה במזרח התיכון, מדריך מישלן, וגם זה כתוצאה ישירה של נירמול היחסים במזרח התיכון. אמש (ג'), כאמור, פורסם המדריך השני בעיר. כל אלה גם סללו את הדרך להגעת המדריך הנכסף לארץ, ועכשיו הגיע הזמן, גם של עולם האוכל, לקצור את הפירות מההסכמים האלה.
רק לפני חודשים ספורים נכנסו שש מסעדות מישראל, בפעם השנייה, לרשימת 50 המסעדות הטובות של סן פלגרינו במזרח התיכון ובצפון אפריקה. גם כאן משרד התיירות השקיע סכומים לא מבוטלים להביא לארץ את הסוקרים של הרשימה הנחשבת, וגם זה לא היה מתאפשר אלמלא הסכמי אברהם.
באוקטובר האחרון פרסמנו כי גם בערים ונקובר וטורונטו שבקנדה יצא לאחרונה לראשונה מדריך מישלן, אך ראוי להזכיר כי המדריך הגיע לשם בעיקר בזכות תמריצים כלכליים של משרד החוץ הקנדי וגופים כלכליים אחרים, והסבירות כי המדריך היה מגיע לשתי ערים מרכזיות אלה בקנדה באופן אורגני הן אפסיות, מה גם שבונקובר חולקו רק שמונה כוכבים בודדים למסעדות, כלומר אף מסעדה לא זכתה בשניים או בשלושה כוכבים.