אם ביקרתם בימים האחרונים במסעדת יפו תל אביב של השף חיים כהן, ודאי הבחנתם שהטאבון שנמצא בכניסה למסעדה צבוע בצבע ורוד. אם תהיתם לפשר העניין, המטרה הושגה: לעורר את תשומת לבכם - ובעיקר לבכן - לצבע.
חודש אוקטובר מצויין ברחבי הארץ כחודש המודעות לסרטן השד, סוג הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים. מדי שנה מסעדות, שפים, חברות וארגונים מתגייסים לאירועים ולפעילויות הממותגים בוורוד, על מנת להעלות את המודעות לחשיבות האבחון המוקדם ולקרוא לנשים ללכת להיבדק. חשיבות הבדיקה המוקדמת גדולה מאוד, שכן על פי עמותת אחת מתשע, סיכויי ההחלמה של נשים שאובחנו בשלב מוקדם מגיעים ל-92%.
בראיון לתכנית "פה גדול" עם הדר סתיו ואורי מלמד ששודרה השבוע ב-ynet radio, סיפר השף חיים כהן על הבחירה לצבוע דווקא את הטאבון, על הקשר האישי שלו לעניין, ועל המנות הוורודות שצפויות להיות חלק מהתפריט בחודש הקרוב. בנוסף, קרא השף למסעדות ושפים נוספים לקחת חלק בחודש המודעות למחלה. האזינו לראיון שבראש הכתבה.
1 צפייה בגלריה
חיים כהן טאבון וורוד
חיים כהן טאבון וורוד
(צילום: מימין: יח"צ, משמאל: טל שחר)
"אני מקבל הרבה תמיכה ותגובות טובות, אבל יש כאלה שחשבו שאני עושה את זה בשביל יחסי ציבור", מספר חיים כהן. "לצערי איבדתי את אמא שלי בגלל אי-גילוי מוקדם אז הנושא מאוד קרוב ללבי, ואני יכול גם לומר שאשתי החלימה מהדבר הזה, בזכות גילוי מוקדם. אז אני באמת לא זקוק ליחסי ציבור האלה. ואגב, סרטן השד זה לא רק עניין של נשים, גם גברים חולים בסרטן השד למרות שזה לא מדובר, אבל ברמה המשפחתית אין גבר שאין לו אמא, אשה, ילדה והוא עצמו גם או הילד שלו. חשוב לעודד את זה בכל צורה".
"הסיבה שצבעתי את הטאבון בוורוד זה לא בגלל הצורה שלו כמו שמישהו כבר אמר לי, אלא בגלל שהטאבון במסעדת יפו תל אביב הוא אייקון - הוא בולט בכל מקום שאתה יושב במסעדה ורואים אותו מכל מקום, ולכן צבענו אותו בוורוד. הצוות שלי יענוד סרטים ורודים, נעשה מנות ורודות, ועכשיו יש לי רעיון פסיכי להגיד לטבחים שלי שנצבע את השיער בוורוד".
אתה גם תצבע את השיער? כהן: "אם הם צובעים, אני צובע".
איזה מנות ורודות הולכות להיות בתפריט? "במנות האחרונות זה נורא קל - הסברינה תהיה ורודה, אנחנו מנסים שהכנאפה תהיה ורודה, פודינג אורז, אבל אני רוצה לעשות גם טורטליני ורוד. באמת שאני מגויס לזה לבקשתה של עמותת אחת מתשע, ואני מעורב בזה ברמה האישית בגלל אמא שלי ואשתי.
"ליוויתי גם את אמא שלי וגם את אשתי לטיפולים ואני אומר לכם - הגילוי המוקדם הוא מציל חיים. שכולם יעזבו את השטויות והאגו ויתגייסו לזה. ענף המסעדנות כל כך בולט במדינה שלנו, וכל אחד צריך לעשות משהו, אפילו סרט ורוד באותו יום".
בין בתי האוכל שהתגייסו למטרה נמצאים רשת ארומה ישראל שהשיקה עוגיית אלפחורס ורודה, ובנוסף על כוסות הקפה יודבקו מדבקות ורודות עם ברקוד ייעודי לסריקה המפנה ישירות לקביעת תור לבדיקה; רשת גולדה שהוציאה מהדורת פחזניות מיוחדת "פחזנית אחת מתשע" הכוללת תשע פחזניות ביניהן אחת וורודה; תבליני מימון שהחליפו את המכסה הצהוב של פפריקה מתוקה ופלפל שחור במכסה ורוד ועוד.