גם השנה שש מסעדות ישראליות נכנסו לדירוג היוקרתי של "50 המסעדות הטובות ביותר במזרח התיכון ובאפריקה": מסעדת ג'ורג' וג'ון (מקום 6), מסעדת ocd (מקום 14), מסעדת a (מקום 24), מסעדת אנימר (מקום 32), מסעדת מלגו ומלבר (מקום 40) ומסעדת הבסטה (מקום 48). כל המסעדות שנכנסו לדירוג הנחשב של סן פלגרינו הן מסעדות הממוקמות בתל אביב-יפו.
4 צפייה בגלריה
50 המסעדות הטובות של סן פלגרינו 2023
50 המסעדות הטובות של סן פלגרינו 2023
50 המסעדות הטובות של סן פלגרינו 2023 (משמאל לימין עם כיוון השעון): אילון עמיר, תומר טל, הלל טווקולי, שיראל ברגר, יובל בן נריה, מוטי טיטמן, רז רהב
(צילום: יח"צ)
בטקס חגיגי הערב (ב') באבו דאבי הוכרזו המסעדות הטובות ביותר, כאשר לרשימה הנחשבת שוב נכנסו שש מסעדות מישראל. זו השנה השנייה ברציפות שהרשימה של סן פלגרינו כוללת שש מסעדות ישראליות, בדירוג של המזרח התיכון וצפון אפריקה. ברשימה הנוכחית של 2023 נכנסו חמש מהמסעדות שכבר זכו להתברג לרשימה גם בשנה שעברה.
הדירוג של "50 המסעדות הטובות" משקף את חוויות המסעדה הטובות ביותר שנאספו מ-250 מצביעים, המורכבים ממומחי קולינריה אנונימיים מרחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה. מטרת הדירוג הוא ליצור רשימה מגוונת של היעדים הקולינריים החשובים ביותר באזור הזה, שמות גדולים לצד מקומות פחות ידועים, מוסדות אוכל קלאסיים לצד יעדים חדשניים ונועזים.
הדירוג סוקר 50 יעדי אוכל מצטיינים מ-19 מדינות ממזרח התיכון ואפריקה: ממרוקו במערב הרחוק שלה ועד לאיראן ועומאן מזרחה יותר. רוב המסעדות שמצליחות להתברג לרשימה זוכות להכרה והערכה, כמו גם המדינה והעיר אליה הן משתייכות, במיוחד מההיבט של תיירות קולינרית.
במסגרת הדירוג קיבלה בשבוע שעבר מסעדת OPA הטבעונית של שף שיראל ברגר את התואר One to watch בקטגוריית המזרח התיכון וצפון אפריקה, תואר שמוביל גם הוא להכרה בינלאומית ונחשב צעד חשוב ומשמעותי עבור המסעדה והשף, במיוחד כאשר מדובר במסעדה המבוססת על חומרי גלם מהצומח בלבד.
4 צפייה בגלריה
השפית שיראל ברגר: מסעדה שכדאי לזכור
השפית שיראל ברגר: מסעדה שכדאי לזכור
השפית שיראל ברגר: מסעדה שכדאי לזכור
(צילום: יובל חן)
רשימת 50 המסעדות הטובות בחסות מותג המים סן פלגרינו מתקיימת כבר 20 שנה. לפני עשור הורחב הדירוג והושקה רשימת 50 המסעדות הטובות באסיה, ולאחר מכן 50 המסעדות הטובת באמריקה הלטינית. רק לפני שנה הושקה בפעם הראשונה הרשימה הרלוונטית לנו - רשימת 50 המסעדות הטובות במזרח התיכון ובצפון אפריקה.
עוד בהישגים יוצאי הדופן השנה בולט השף תומר טל ממסעדת ג'ורג' וג'ון, שנבחר להוביל ארוחה מיוחדת, שמתקיימת כל שנה בחסות הדירוג העולמי עם אחד השפים המובילים במזרח התיכון. טל הוא גם השף היחידי שהתברג לעשירייה הראשונה של המסעדות הטובות (מקום שישי).
4 צפייה בגלריה
השף תומר טל, מסעדת דריסקו
השף תומר טל, מסעדת דריסקו
השף תומר טל, מסעדת ג'ורג' וג'ון: השף שיוביל את הארוחה המיוחדת באבו דאבי
(צילום: יריב כץ)

ואיפה המסעדה הכשרה מאשדוד

עם פרסום המסעדות המשתתפות ברשימה השנה קשה היה להתעלם מהיעדרותה של מסעדת פסקדו הכשרה מאשדוד, שהתברגה למקום ה-24 בשנה שעברה, והשנה נעדרה מהרשימה. מסעדן שביקש להישאר אנונימי אמר השבוע ל-ynet: "לקחו את המסעדה הכי 'חלשה' מהפריפריה, זאת בלי מערך משומן של יחסי ציבור כמו שיש לרוב המסעדות שם, ורק היא מבין שש המסעדות שנכנסו בשנה שעברה לרשימה, לא נכנסה גם השנה, איך זה? עובדתית הוציאו מסעדה משפחתית כשרה וקטנה מאשדוד והכניסו במקומה מסעדה טרנדית מתל אביב".
4 צפייה בגלריה
מסעדת פסקדו: לא ברשימה
מסעדת פסקדו: לא ברשימה
מסעדת פסקדו: לא ברשימה
(צילום: ערן ז'אנו)
במניפסט שפרסמה הנהלת התחרות מצויין, כאמור, כי מטרת הדירוג היא ליצור רשימה של היעדים הקולינרים הגדולים, "הכוללת מקומות סודיים לצד שמות גדולים בקולינריה האזורית". בכל הקשור למסעדות הישראליות, כל שש המסעדות המדורגות הן מסעדות מאותו הז'אנר - מסעדות יקרות, יוקרתיות ונחשבות מתל אביב. מקומות סודיים, בטח שאין בה.
יחי ז'נו מבעלי פסקדו, איך זה מרגיש להיות השנה מחוץ לרשימה? "לא בכיתי. בשנה שעברה זה היה מרגש אבל דברים משתנים וכנראה כל אחד מקבל מה שמגיע לו. אני לא נכנס לפוליטיקה, אני נשאר במקום שלי ולא מפתח ספקולציות. זה מה שיצא השנה, אני לא שולט בדעתם של אחרים".
אולי היה "קל" יותר להדיר מהרשימה מסעדה כשרה מאשדוד? "יכולים להיות לזה אלף פירושים, הכל רק השערות כרגע. אני רוצה לקוות ולהאמין שהסיבות לזה הן נכונות והגיוניות".
מהנהלת התחרות נמסר בתגובה: "הדירוג משקף חוויות שנאספו מ-250 מצביעים, המורכבים ממומחי קולינריה אנונימים מרחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה, ובהם שפים, מסעדנים ועיתונאי אוכל, מ-19 מדינות ברחבי האזור כולו. חברי הארגון של התחרות אינם מצביעים ואינם שולטים בהרכב הרשימה. מסעדות לא יכולות להגיש בקשה להיכלל ברשימה ולאף נותני חסות אין השפעה על הרשימה. לכל אזור יש פאנל חברים ויושב ראש משלו. כל אחד מ-250 החברים המצביעים בוחר מספר מסעדות, כשלפחות אחת מהן ממוקמת מחוץ למדינה שבה הוא נמצא. ההצבעה מתבצעת באופן פרטי וסודי באתר מאובטח, ונשארת חסויה עד לפרסומה, כך שאף אחד לא יכול להשפיע על הבחירות שנבחרו. תפקידו של כל יושב ראש הוא לבחור פאנל של מצביעים, והם גם מצביעים בעצמם, ולקולותיהם משקל זהה לזה של כלל 250 המצביעים האחרים באזור".