השף קונדיטור האיטלקי רוברטו "לולי" לינגואנטו, שנחשב לממציא הקינוח טירמיסו, הלך לעולמו השבוע, בגיל 81.
לינגואנטו עבד במסעדה Le Beccherie בעיר טרביזו שבאיטליה, ויצירת הקינוח הפופולרי מיוחסת בין השאר לו ולאלבה קמפאול, אשתו של בעל המסעדה אדו קמפאול.
2 צפייה בגלריה
רוברטו לינגואנוטו
רוברטו לינגואנוטו
רוברטו לינגואנוטו
(צילום: מתוך יוטיוב)
ישנם כמה מקורות אפשריים ידועים לטירמיסו - ועל מוצא הקינוח חל ויכוח. ייתכן שמקורו במאה ה-19 וייתכן שמקורו אפילו במאה ה-17, אך הוא התפרסם בעיקר במאה ה-20, וכנראה המקור המוכר והמוסכם ביותר הוא זה של לינגואנטו - שעליו נאמר כי ערבב בטעות גבינת מסקרפונה עם חלמוני ביצים וסוכר בזמן הכנת גלידת וניל. לינגואנוטו וקמפאול זיהו את הפוטנציאל של המרקם הקרמי שנוצר, והוסיפו לו בישקוטים ספוגים בקפה. לאחר מכן התערובת קיבלה מגע סופי של אבקת קקאו - וכך נולד הטירמיסו. הקינוח הזה הופיע לראשונה בתפריט של Le Beccherie ב-1972 והפך מיד ללהיט.
2 צפייה בגלריה
טירמיסו
טירמיסו
טירמיסו. ויכוח על המקור שלו
(צילום: דניאל וגנר)
ג'יג'י פדובאני, עיתונאי וחבר קרוב של לינגואנטו, כתב ספר בשם "טירמיסו" עם אשתו, קלרה. "תוך זמן קצר, הקינוח הזה הפך לפריט קבוע ב-Le Beccherie", סיפר ל"סאן" הבריטי, "הוא הוגש על מגש עגול עם בישקוטים ספוגים בקפה ושתי שכבות של קרם ומסקרפונה. כמה שנים לאחר מכן, ב-1983, מתכון הטירמיסו פורסם לראשונה במגזין גסטרונומי בטרביזו. משנות ה-90 ואילך, הקינוח הפך מפורסם בכל מקום".
לינגואנטו עבד במסעדות רבות בעולם עד שפרש ושב למחוז שבו נולד, ונטו. נשיא המחוז ספד לו השבוע: "כיום טירמיסו הוא מצוינות קולינרית המוכרת ברחבי העולם. חלק גדול מההצלחה נובע מהמיומנות שלו כשף קונדיטוריה ומהמסירות שלו להפוך את המעדן לייחודי ובלתי ניתן לחיקוי. הוא העלה את הטירמיסו לחזית הקינוחים הן ברמה הלאומית והן ברמה הבינלאומית".