משלוחי האוכל תפסו תאוצה גדולה בזמן שכולנו הסתגרנו בבתים. כשהשווקים היו סגורים ואף אחד לא רצה באמת לצאת מהבית, התחילו להופיע מיזמי חקלאות רבים שהציעו סחורה טרייה, שלא עברה הרבה ידיים, כמעט מהחלקאי ללקוח.
אבל מה שמעניין זה שגם אחרי שנגמרו הסגרים, אנשים עדיין מעדיפים לרכוש פירות וירקות און ליין. גם כאשר נתוני ההדבקה והתחלואה עולים מידי יום, חקלאים ומשווקים מרגישים בברור עלייה ברמת הביקוש וההזמנות באתרי המכירות של הפירות והירקות.
7 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
החג המתקרב והחשש מיציאה אל הסופר ושיטוט בשווקים אל מול נתוני התחלואה מורגש ביתר שאת בשבוע האחרון, והמשווקים חווים עלייה משמעותית בהיקפי המשלוחים. אחד מהשינויים הבולטים של השנים האחרונות הוא שהישראלים חזרו לבשל בבתים, וכך קטגורית האתרים לשילוח עד הבית הפכה לנפוצה יותר - כי הם בלאו הכי עובדים מהבית ונמצאים בבית רוב שעות היום.
מה שהחל כטרנד לפני מספר שנים, הפך בעקבות הקורונה למגמה הכוללת עשרות אתרים המקדמים חקלאות ישראלית בשיווק ישיר. הצרכן החדש כבר לא בעניין של לדפוק על אבטיח או למשש אבוקדו, ואתרי המכירות השונים מציעים כיום סחורה אחרת לחלוטין ממה שהכיר הצרכן הישראלי ברשתות השיווק - סחורה טובה בהרבה וטרייה בהרבה מזו שמצאנו עד היום בסופרמרקט.
אבל יש פה גם פן כלכלי: הצרכן הישראלי מבין שעל ידי קניית מוצרים טריים ישירות מהחקלאי הוא למעשה חוסך כסף ובמקביל מקבל תוצרת איכותית יותר בעלת חיי מדף ארוכים.
7 צפייה בגלריה
ירקות צלויים
ירקות צלויים
גם אתם למדתם לבשל בבית?
(צילום: shutterstock)
קניית ירקות ופירות באתרי המכירות און ליי זוכה לצמיחה גם בזכות קיצור שרשרת המתווכים (הסחורה עוברת פחות "ידיים"); זמינות בתהליך ההזמנה (אתם יכולים לעשות קניות בבוקר, בלילה או בכל רגע פנוי שיש לכם); מגוון גדול של ספקים וזנים; הצרכן חשוף למידע רחב יותר על התוצרת (רעיון מרכזי בתורת הפארם טו טייבל - הכר את החקלאי שמגדל לך את החסה); וכאמור הטריות שמובילה לחיי מדף ארוכים יותר.
אבל עם כל היתרונות בקניית פירות וירקות און ליין, יש גם כמה דברים שכדאי לשים לב אליהם:
כמה באמת עולה קילוגרם? באתרים רבים קשה להבין מה מחיר הפרי או הירק לקילוגרם, מהסיבה הפשוטה שהם נמכרים רק במארז. שיטת המארזים מטשטשת את המחיר לקילוגרם, והופכת את ההשוואה בין המחירים באתרים השונים למסובכת. תמיד תבדקו מה משקל המארז בשביל שתוכלו לחשב את מחירו האמיתי, ובכלל - כדאי להעדיף קנייה לפי קילוגרם.
הגודל כן קובע כדאי לבדוק בשעת ההזמנה מה גודל הפרי. קיימים הפרשי מחירים בולטים בין אפרסק בקוטר 5.5 לבין אפרסק בקוטר 7. הגודל לרוב הוא זה שמצביע על איכות המוצר ומחירו נקבע בהתאם, כך שאפרסק בגודל 5 לא יעלה כמו אפרסק בגודל 7. אותו הדבר בעניין אריזות עשבי התיבול: רוב אתרי המכירות לא מציינים מה משקל מארז הנענע, הפטרוזיליה, השמיר הכוסברה והעשבים האחרים, כאשר ההפרש יכול להגיע עד פי שניים – לכן כדאי לבחון מראש את משקל המארז.
7 צפייה בגלריה
חשוב לבדוק מה גודל המארז
חשוב לבדוק מה גודל המארז
חשוב לבדוק מה גודל המארז
(צילום: מיכל וקסמן)
הדבר ניכר במיוחד באננס: הפרי הזה מגיע במספר גדלים (קטן, בינוני, גדול. לדוגמה: אננס בגודל 8 מעיד על 8 יחידות של אננס בארגז, וגודל 6 מעיד על 6 יחידות אננס שנכנסות בארגז, כלומר - גודל 6 גדול יותר מגודל 8) כאשר ההבדל מתבטא במשקל שישאר מהפרי לאחר חיתוך הקליפה. באננס קטן יישאר מעט מאוד פרי למאכל אחרי הקילוף.
השוו עגבנייה לעגבנייה בשוק קיימים זני פירות ומותגים שונים. שימו לב שההשוואה שלכם נעשית בהתאמה - ענבי טלי מול ענבי טלי. גם במנגו רצוי לשים לב האם קונים מנגו מזן טומי, מנגו מזן מיה או מנגו מזן שלי - לכל אחד מהם טעם שונה ומרקם אחר לגמרי, אז שימו לב שאתם בזן שאתם אוהבים.
7 צפייה בגלריה
מנגו
מנגו
מאיזה זן המנגו שלכם?
(צילום: Shutterstock)
ייבוא VS תוצרת מקומית רוב האתרים לרכישה און ליין של פירות וירקות נולדו בקורונה מתוך רצון לעודד חקלאות מקומית, אך למרות זאת קיימות תקופות בשנה בהן פרי או ירק מסויים קיים בשוק רק מייבוא. כדאי לשים לב מי מסמן תוצרת מיובאת מול מקומית – ומאפשר לצרכן להבין באופן בהיר וברור מהיכן מגיעה התוצרת.
באננס, למשל, זה קל - אננס בלי "כתר" הוא אננס מיובא.
7 צפייה בגלריה
מדריך פירות יער
מדריך פירות יער
אננס מתוצרת מקומית
(צילום: shutterstock)
אחריות לתוצרת כאשר אתם בוחרים ביד ובעין כל פרי וירק – אתם יכולים למשש ולראות שאתם משלמים בעבור ירקות ופירות באיכות הרצויה. אך בעולם משלוחי הירקות והפירות אתם בוחרים את התוצרת לפי תמונות באתר המכירה ולכן חשוב לוודא שאתם רוכשים את הדברים ממקור אמין שאחראי לאיכות המוצרים.

אחרי שקנינו – איך נכון לשמור על הירקות והפירות לאורך זמן?

בעוד שהסברה הרווחת הייתה כי המשבר הכלכלי שהביא עמו משבר הקורונה תביא לצמצום בצריכה העודפת של מזון, נתונים שנאספו לאחר הסגרים מצביעים דווקא על ההפך: בסקר שיזם ארגון "לקט ישראל", לבדיקת השפעת הסגרים והנחיות החירום על אובדן מזון בקרב הציבור הישראלי, עולה כי בקרב קרוב ל-70% מהנשאלים דיווחו על עלייה בצריכת המזון, כאשר בראש הרשימה של המזונות שצריכתם עלתה עומדים דווקא אלה שזמן השימוש בהם מוגבל יחסית: ירקות, פירות ומוצרי חלב.
אז איך מונעים בזבוז מזון וכסףף ומאריכים את חיי הירקות והפירות? הנה כמה טיפים:
לא רצים ישר למקרר
לצד ירקות ופירות שחייבים קירור, ישנם ירקות ופירות שדווקא מאבדים מאיכותם בקירור, ועדיף לאכסן אותם מחוץ למקרר בייחוד בעונה של השנה שבה הטמפרטורות עדיין לא גבוהות.
בין הירקות שעשויים לאבד מאיכותם בטמפרטורות המקרר נמנים מלפפונים, תפוחי אדמה ואבוקדו. גם עגבניות מומלץ לאחסן בטמפרטורת החדר וכך גם פירות הדר ובננות.
7 צפייה בגלריה
מדריך פירות יער
מדריך פירות יער
ומה עם הבננה?
(צילום: shutterstock)
כדאי לשים לב שאכסון בקירור מאט או עוצר תהליכי הבשלה של ירקות ופירות – שזה טוב ברוב המקרים אך אם רכשתם מנגו קשה או נקטרינות קשות – מומלץ להשאירם מחוץ למקרר עד להבשלה. טיפ נוסף שתורם להארכת חיי ירקות הוא להניח את הפרי או הירק על מצע של נייר סופג (גם מחוץ למקרר), שיספח אליו את הלחות, וכך תאריכו את חיי התוצרת.
לא לערבב בין זנים טעות נוספת היא אחסון משותף במגירת הירקות של כמה סוגי ירקות יחד: מלפפונים, עגבניות, גזרים ופלפלים ירוויחו זמן אם תאחסנו אותם במיכל נפרד. ובנוגע לפירות: תות שדה, נקטרינות, בננות ואפרסקים.
ומה עם הירקות ה"מפונקים"? הירקות והפירות המפונקים דורשים יותר תשומת לב. בקטגוריה הזאת נמצאים העלים הירוקים והחסות, למשל – שמצד אחד צריכים קירור אך מצד שני נוטים לקבל כוויות קור ברגע שהטמפרטורה נמוכה מ-4 מעלות.
על מנת להאריך את חיי העלים הירוקים מומלץ לאכסן עלים מסוג אחד בשקית סגורה (רבות מהחסות ורוב העלים הירוקים כבר מגיעים באריזה מותאמת), לאכסן בקדמת המקרר, או במגירת הירקות, ולא במדף העליון. דרך מומלצת נוספת שתאריך את חיי העלים הירוקים (לאחר פתיחת השקית) היא באריזת ניילון עם מעט אוויר ונייר סופג שסופח את הלחות.
7 צפייה בגלריה
מקרר מסודר ונקי
מקרר מסודר ונקי
איך מאריכים חיים של פירות וירקות?
(צילום: Shutterstock)
טיפ שרלוונטי גם לתפוחי אדמה וגם לעלים ירוקים הוא - לא לשטוף אותם לפני האחסון, אלא רק לפני הבישול, כי מדובר בירקות שאפילו כמות מזערית של לחות פוגעת באיכותם.
דגש נוסף שיאריך את חייהם של תפוחי האדמה, ולא רבים מודעים אליו, הוא שלא מומלץ לאכסן תפוחי אדמה יחד עם בצל משום שהבצל גורם לתפוח האדמה להתקלקל מהר יותר.
אפשר גם במקרר אם אתם רואים שירקות ופירות מתקלקלים לכם מהר במקרר, ייתכן שהגיע הזמן להתחדש והחליף מקרר. למקררים מדגמים חדשים ישנן מגירות ייעודיות לירקות ולפירות בעלות תאורת לד כחולה. טכנולוגיית האור הכחול, החיוני להתפתחות צמחים, מאפשרת לפירות ולירקות להמשיך בתהליך פוטוסינתזה גם כשהם נמצאים במקרר.
מחקרים מראים כי אספקה קבועה של קרני אור כחול מעלה את ערך הוויטמינים של הפירות והירקות במקרר ומסייעת להם לשמור על טריות ועסיסיות לאורך זמן.
רון יהודה שטרית הוא מנהל באתר פירות וירקות "מושבניק"