תאהבו או תשנאו אותה, ניו יורק עדיין המיקרוקוסמוס של העולם, ובימים שאחרי מתקפת הטרור של החמאס, ניו יורק הפכה לזירת הקרב המרכזית על התודעה הבינלאומית. ובניו יורק כמו בניו יורק, זה עובר גם בצלחת. בזמן שאלפי מפגינים פרו ישראלים - ולצדם גם פרו פלסטינים - צובאים את הרחובות מדי יום, המסעדות בעיר התגייסו אף הן כדי לתמוך בחזית.
כתבות נוספות שיכולו לעניין אותך:
כמה מהמסעדות האייקוניות בעיר התחייבו להעביר 100% מהכנסותיהן בימים אלה לטובת סיוע הומניטרי לישראל. אחרות המציאו מנות חדשות כאות סולידריות עם ישראל, ויש כאלו שיצאו ביוזמות כמו הדממה או תליית דגלי ישראל ועיצוב כחול לבן, ולא פחות משמעותי - פרסמו הצהרות סולידריות בסושיאל לאלפי עוקבים, למרות החשש לפגיעה אפשרית בעסקים.
7 צפייה בגלריה
ערב התרמה למען ישראל של אגודת האוכל היהודי בניו יורק
ערב התרמה למען ישראל של אגודת האוכל היהודי בניו יורק
ערב התרמה למען ישראל של אגודת האוכל היהודי בניו יורק
(צילום: יח"צ)
ישנם אמנם כמה מוסדות יהודים וישראלים מובקהים בעיר שלא נמצאים ברשימה, אבל היא הולכת ומתארכת לה מדי יום - מסושי ועד סטייק- תושבי ניו יורק תורמים לישראל, ביס אחר ביס - גם אם הם לא בהכרח מודעים לזה.
למשל, המעדנייה היהודית 2nd Avenue Deli, מוסד ניו יורקי ותיק שמופיע בכל רשימות החובה של חובבי האוכל בעיר, כולל שלנו. הדליי תרם את כל הרווחים של שני סניפיו מיום שישי האחרון לטובת ארגון "איחוד הצלה". בהתחשב בכך שהמקום מוכר יותר מ-1,000 כריכי פסטרמה ביום במחיר של 26 דולרים כל אחד - זה מצטבר לסכום מכובד.
וזה לא הכל: כל המכירות של יום חמישי האחרון במסעדות של השף הישראלי מייקל סולומונוב, אח שכול שאחיו נפל בהיתקלות עם החיזבאללה כששירת כחייל בגולני, הופנו גם הן לטובת הארגון. למעלה ממאה אלף דולרים זרמו מהסניפים בניו יורק ופילדלפיה של מסעדת "לייזר וולף", שנחשבת לאחת הלוהטות כרגע בניו יורק, כמו גם מסעדת "כפר", הגרסה שלו לבית קפה תל אביבי עם ארוחות בוקר ישראליות, מסעדת "זהב" עטורת הפרסים שלו בפילדפליה, וגולדי.
7 צפייה בגלריה
מסעדת לייזר וולף
מסעדת לייזר וולף
האח השכול מייקל סלומונוב במסעדת לייזר וולף בניו יורק: מפגין תמיכה
(צילום: Colby Kingston)
גם כל ההכנסות ממכירות "קופסת האהבה" עם הקאפקייקס של רשת הקונדיטוריות האהובה על צעירים ״Baked By Melissa" יופנו לטובת מד"א. וזה לא נגמר שם - אחוז מהמכירות של סניפי Upsidepizza ברחבי העיר ילכו גם הם לטובת מד"א, דרך היוזמה של ראש העיר לשעבר ובעל תאגיד התקשורת, מייקל בולמברג, שהכריז כי יכפיל כל סכום תרומה שינתן לארגון.
Goldbelly, חברת משלוחי מזון גורמה קפוא שמציעה תפריטים של יותר מ-850 מסעדות, גם היא הודיעה שכאות סולדריות תתרום את כל רווחיה ביום לטובת ילדי ואזרחי ישראל קורבנות הטרור.

ימים אפלים

גם השף איל שני, שמחזיק שלא מעט עסקים בניו יורק (המזנון, צפון אברקסס, הסלון), הצטרף לתמיכה - 10% מהכנסות של סניפי "המזנון" של אייל שני בניו יורק בכל יום נתון עד סוף החודש הקרוב יועברו לטובת נפגעי מתקפת הטרור. ב"הסלון" תתקיים ארוחה מיוחדת (לא בישיבה) במחיר של 450 דולר לכרטיס, שכל הכנסותיה יועברו לתמיכה בסיוע ההומניטרי לישראל.
7 צפייה בגלריה
איל שני, נורת' איביזה
איל שני, נורת' איביזה
איל שני: ההזמנה לארוחת תרומה מעוטרת בעגבניות
"אנו עומדים לצד ישראל ומקווים לעתיד מלא בשלום וימים בהירים יותר. הצטרפו אלינו כדי שנוכל לאכול, להיות ביחד ולגייס כסף כדי לתמוך בחברים, בני משפחה ואהובים שלנו שנפגעו מהפיגועים בישראל", נכתב בהזמנה מאוירת בעגבניות.
סניפי מאפיית "לחמים" בניו יורק החלו למכור חלה מיוחדת בצורת לב בשיתוף עם האופה הישראלי ותופעת הרשת העולמית, בן (ג'ינג'י) סימן טוב. כל ההכנסות ממכירת החלה ייתרמו למגן דוד אדום. בסרטון ההשקה של החלה, שזכה כבר לקרוב למיליון צפיות, סימן טוב מסביר: "הימים האחרונים היו אפלים מאוד, אבל אנחנו כאן להביא את האור. כולם שואלים אותי איך אפשר לתמוך בישראל ובקורבנות הישראלים בזמנים הקשיים האלה, אז התקשרתי לחברים שלי במאפיית לחמים, וביחד נאפה מאפים מהלב. חלה זה סמל לאחדות. הצמות קלועות ביחד כמו שאנחנו עומדים ביחד בזמנים הקשים יוצאי הדופן האלה. קלענו את החלה הזו בצורת לב כדי להביע את הסולידריות והתמיכה שלנו במי שנפגע מהאירועים".
ובאמת, החלות האלה אזלו במהרה מהמדפים: עשרות התגודדו ממול לסניף באפר ווסט לפני הפתיחה וכבר בשעה 10:30 בבוקר נגמרו כל החלות. רשת חנויות הבייגל "בייגל בוס" השיקה בייגל מיוחד בצבעי כחול לבן וכל ההכנסות ממכירותו יועברו לארגון הג'וינט.
הקונדיטוריה William Greenberg Desserts השיקה סדרת עוגיות "כחול-לבן" על בסיס עוגיות השחור-לבן האיקוניות של העיר, וכל ההכנסות ילכו לטובת חיילי צה"ל. גם המסעדה הים תיכונית, "לשבת", הודיעה כי תתרום את כל ההכנסות של המשקאות החמים שלה לחיילים. "יאללה חלה" בלוס אנג'לס תתרום 26% מהכנסותיה לאגודת ידידי צה"ל בארצות הברית (FIDF) לטובת רכישת אספקת חירום לצה"ל.
גם מסעדת הסטייקים הכשרה Reserve Cut, הממוקמת באזור הפיננסי של מנהטן, תורמת 10% מכלל ההכנסות לטובת חיילי צה"ל. "כדי להפגין את המחויבות הבלתי מעורערת שלנו לחיילינו ולמדינת ישראל", נמסר מהמסעדה. "אנחנו מתפללים לשלומם של כל אחינו בישראל". ארוחות השף היפניות של Sushi by Bou בדלפקי הסושי במנהטן ואסטוריה בקווינס, יתרמו 100% מההכנסות לעמותת הסיוע ההומניטרי “Israel Friends”.
במהלך כל השבוע מסעדות היוקרה האיטלקיות של השפית היהודיה המהוללת, מיסי רובינס, והמסעדן, שון פיני יתרמו במסעדות לילייה הוותיקה, "מיסי", "מיסי פסטה" ו"פיני פיצה", יתרמו אחוז (אחוז כלשהו שלא נחשף) מהכנוסתיהן לטובת ארגון הפדרציות היהודית של ניו יורק (UJA), שכבר העביר בעצמו יותר מ-10 מיליון דולרים לטובת נפגעי המתקפה.
גם מסעדת השף האמריקאית Twenty Three Grand הודיעה כי תתרום אחוז מההכנסות של סוף השבוע למוזיאון המורשת הספרדית בעיר לטובת אלה שנפגעו מהמשבר. קבוצת המסעדות סאגה הוספיטליטי, שמפעילה את "קראון שי", "סאגה" ו"אוברסטוורי" תורמת גם היא 20% ממכירות האוכל (עד ה-18 באוקטובר) לטובת עמותת "דרור ישראל" שמספקת מענה חירום ושירותי בריאות נפש לנפגעי המתקפה.
מסעדות ישראליות ויהודיות מוכרות אחרות הזרזרו להביע תמיכה בישראל וגינוי של החמאס בשלל יוזמות שונות. מסעדת בלבוסטה של השפית עינת אדמוני ירדה זמנית למחתרת: "אנחנו מסעדה בבעלות יהודית וכסולידריות אנחנו נעבור להדממה היום", הצהירו. "זה מדהים מה שקורה לעם היהודי בעת צרה או שדוחקים אותנו לפינה", אומרת אדמוני, "במיוחד כשאני נשואה ללא יהודי שרואה את זה מהצד. כולם מתאחדים כשצריך, ולא משנה איזה צבע, עדה, לאום. רואים את זה גם פה בעיר וגם בארץ. זה מדהים. ואנחנו נצטרך להיות עוד יותר חזקים בשבועיים הבאים כשההפגנות מנגד מתחזקות".
7 צפייה בגלריה
שפים ישראלים
שפים ישראלים
מסעדת בלבוסטה בניו יורק: הדממה
(צילום: יח"צ)
אדמוני גם הייתה אחת מהשפים ומשפיעני הרשת הרבים שבישלו בערב התרמה מיוחד שהרימו "אגודת האוכל היהודי" בעיר. ההכנסות הועברו למרכז הקולינרי בתל אביב של "אסיף", שסיפק למעלה מעשרת אלפים ארוחות לבתי חולים, חיילים ומשפחות שפונו מבתיהם.
המסעדות "12 Chairs", "מסיבה", "19cleveland" ו-"Zucker's Bagels & Smoked Fish", "ניש נוש", "חומוס קיטשן" ועוד, פרסמו ברשתות החברתיות פוסטים שמביעים סולידריות שלא משתמעת על שתי פנים עם לינקים לארגוני סיוע ישראלים, על אף תגובות הנגד וקריאות לחרם מסועדים מסוימים. חלקן אף נאלצו לנעול את התגובות בפוסטים אחרי מתקפת סועדים טרולים במיוחד. זה גם מה שקרה למסעדת הסטייקים האייקונית ביוסטון, Taste of Texas.
ועכשיו, רשת בתי הקפה "סטארבקס" עומדת על הגריל, אחרי שאיגוד העובדים שלה, שמאגד תחתיו יותר מ-9,000 בריסטות מרחבי ארצות הברית, שיתף ברשתות החברתיות שלו בסמוך למתקפת הטרור של החמאס פוסט עם תמונה של בולדוזר והאשמה שהכיבוש הישראלי הפך את הרצועה ל"כלא המוני". מעל זה כתב האיגוד: "סולידירות עם פלסטין".
7 צפייה בגלריה
פוסטים רשת סטארבקס נגד ישראל
פוסטים רשת סטארבקס נגד ישראל
פוסט של רשת סטארבקס נגד ישראל
איגודי עובדים מקומיים של הרשת בשיקאגו, בבוסטון ובאיווה פרסמו אף הם פוסטים במדיה החברתית הרשמית שלהם המאשימים את ישראל בתקיפות החמאס, באפרטהייד ודיכוי העם הפלסטיני. "אנחנו עומדים בסולידריות עם העם הפלסטיני ומגנים את צה"ל על הפצצה חסרת היגיון ואכזרית של פלסטינים חפים מפשע, רצח ופציעה, כמו גם על יצירת ומימון חמאס בשנות ה-80 כדי להרתיע את הסולידריות הפלסטינית", צייץ הארגון בבוסטון.
המייסדים של ההתאגדות הארצית, הבריסטה ג'אז בריסאק (שמזדהה היום כ-They), הפכו עם השנים לסמל של צדק חברתי באמריקה, ושיתפו את הציוצים. הם פרסמו פוסטים נוספים שמגנים את ישראל כמו "אין שני צדדים לאפרטהייד". אחרי פרסום הסיפור ב-ynet, סטארבקס פרסמה הצהרה והבהירה שזאת לא עמדת הרשת: "אנחנו מגנים באופן חד משמעי מעשי טרור, שנאה ואלימות, ואיננו מסכימים עם ההצהרות וההשקפות שהביע הוועד. המילים והפעולות של עובדי הרשת שייכים להם, ולהם. לבד", כך נמסר.
7 צפייה בגלריה
סטארבקס: אמריקאים קוראים לחרם על הרשת
סטארבקס: אמריקאים קוראים לחרם על הרשת
סטארבקס: אמריקאים קוראים לחרם על הרשת
(צילום: Shutterstock)
אבל זה לא מנע סערה ברשתות ואף הכרזת חרם נגד ענקית הקפה: "אם אי פעם היה תירוץ טוב יותר להפסיק לשתות את הקפה הגרוע שלהם, זה עכשיו!", קראה נעמה באחת מקבוצת הוואטסאפ של העיר ולמחרת כבר הופצו פליירים בסניפים עם איסור על הלוגו של הרשת והכותרת שהעובדים שלה חוגגים את מתקפת החמאס נגד יהודים.
הקולות הגיעו עד לפתחו של הסנאטור הרפובליקני מטעם מדינה פלורידה, ריק סקוט, שתקף את איגוד העובדים בהודעה רשמית: "זה מגעיל. כל אמריקאי צריך לגנות את הזוועות שביצעו טרוריסטי חמאס הנתמכים על ידי איראן בישראל. אני קורא לכולם - החרימו את סטארבקס עד שההנהגה שלה תוקיע בתוקף ותנקוט פעולה נגד הנורא הזה שהוא תמיכה בטרור".
אבל ככל שהמלחמה בארץ תימשך, כך גם הדיון עליה והמלחמות ברחבי העולם ילכו ויחריפו סביב הנושא הישראלי-פלסטיני, או כמו שניסח זאת אחד הסועדים שמיהרו להזמין מקום ב"הסלון" ניו יורק השבוע: "אנחנו בקרב על הבית, ולכל בית יש צלחת".