צפו: גפילטע והכובע
(צילום: ירון ברנר )
מאור צבר לא חשב שדווקא הקורונה היא זו שתביא לו את הפרויקט הכי חשוב ומרגש שלו שעליו הוא יעבוד לילות כימים. לאחר שכל הפרויקטים המתוכננים לו התבטלו בעקבות המגפה, החליט צבר לעשות מעשה ולצאת במיזם חדש: ספר שמשלב אופנה ואוכל עם מתכונים של 25 שפים לצד כובעים מעוצבים בהשראת המנות.
אז איך מחלת הקרוהן הובילה אותו לעיצוב כובעים בהשראת אוכל, אילו מנות שהפכו לכובעים הוא משתוקק לאכול ומה ליידי גאגא קשורה לסיפור? צפו בסרטון בראש הכתבה.
מאור צבר (42) הוא מעצב תלבושות לתיאטרון והאיש שמאחורי הרבה מהתלבושות שאתם רואים בתכניות טלוויזיה, פרסומות ובכל מה שתעלו על דעתכם. צבר הוא בוגר שנקר ואחד מהמעצבים העסוקים ביותר בארץ. אחת העבודות המפורסמות ביותר שלו היא השמלה האייקונית שעיצב לנטע ברזילי לאירוויזיון.
7 צפייה בגלריה
כובעים מאור צבר
כובעים מאור צבר
מאור צבר אוחז באחת היצירות
(צילום: ירון ברנר)
לפני שבע שנים חלה תפנית בקריירה של צבר והוא החליט שהוא מקים לעצמו מותג כובעים בעיצובו. "תמיד אהבתי כובעים ונמשכתי לזה" מספר צבר. "גם כשאני מעצב תלבושות לתיאטרון, איכשהו תמיד אני מוצא את עצמי מכניס לעיצוב גם כובעים". אלא שיחד עם התשוקה לכובעים, הגיעה גם מחלת הקרוהן שבה אובחן שבעקבותיה החל לייצר כובעים בהשראת האוכל שאסור לו לאכול.
"המון שנים סבלתי מבעיות בבטן. זה היה תהליך של כשלוש שנים עד שבסוף הבנו שכנראה מה שיש לי זה קרוהן" נזכר צבר. "אני זוכר שמצאתי את עצמי פעם בשבוע בחדר מיון בגלל שפתאום יש לי באמצע הלילה התפרצות כאבים לא ברורה. זה היה מאוד מתסכל, זה נפל עליי כמו רעם ביום בהיר וחיפשתי דרך להתמודד עם זה.
"באותה תקופה לא יכולתי לאכול המון דברים, הייתי בדיאטה מאוד קפדנית, אז האמנות הייתה סוג של מפלט. כשהתחלתי לייצר כובעים, פתאום מצאתי את עצמי עושה כל מיני כובעים בהשראת התשוקות שלי ונהיה עוד כובע ועוד כובע ועוד כובע, ופתאום נהייתה קולקצייה של כובעים בהשראת אוכל בלי שהתכוונתי".
7 צפייה בגלריה
מאור צברי, כובעים
מאור צברי, כובעים
(צילום: תמוז רחמן)
7 צפייה בגלריה
מאור צבר, כובעים
מאור צבר, כובעים
(צילום: תמוז רחמן)
7 צפייה בגלריה
מאור צבר, כובעים
מאור צבר, כובעים
(צילום: תמוז רחמן)
צבר יצר במהלך השנים מספר קולקציות של כובעי אוכל מרשימים, כולם בסגנון המאוד אקסטרווגנזי-תיאטרלי-צבעוני שמנחה אותו בכל עבודותיו. "הקולקציה הראשונה הגיעה מהתשוקות שלי והקרוהן והדברים שנורא רציתי לאכול" הוא מספר. "הקולקציה הבאה הייתה קולקציה של פאסט פוד - כל המאכלים הממש מזיקים, נוטפי שומן ורוטב שהכי היה בא לי ואז יכולתי באמת לאכול אותם רק על הראש שלי".
הקולקציה הבאה שהוא עשה הייתה קולקציית קינוחים, שגם הוזמנה אחר כך לתערוכת הנשף במוזיאון העיצוב בחולון.
7 צפייה בגלריה
כובעים מאור צבר
כובעים מאור צבר
פיצה, מישהו?
(צילום: ירון ברנר)
"אני מוכר את הכובעים ללקוחות פרטיים בעיקר, אני מוכר גם אונליין ללקוחות בחו"ל, והפתיע אותי שהכי הרבה מכירות היו לקולקצייה של האוכל" הוא מספר. "אחרי שהתחלתי לפרסם את הכובעים אונליין, הבנתי שאני חייב גם לייצר לעצמי רשתות חברתיות. העליתי תמונות לפייסבוק ולאינסטגרם והיה שטף של תגובות - התחילו לפנות אליי מבלוגים, מגזינים, פשוט רצו לכתוב על הכובעי אוכל ועל הסיפור שלי עם הקרוהן. בן אדם שחולה קרוהן ועושה כובעים בהשראת אוכל, זה דיבר לאנשים ויצר באזז".
ממה הכובעים האלה עשויים? כי כנראה שאוכל זה לא. "מאוכל אמיתי זה לא עשוי. למרות שיש לי כובע אחד עם פופקורן שהשתמשתי בפופקורן אמיתי בשבילו, אבל זה פופקורן שייבשתי ומרחתי עליו חומר ששומר שהוא לא ירקב. מעבר לזה רוב הכובעים עשויים מחומרים כמו לבד, קש, פלסטיק, רשתות למיניהן, בדי משי, המון חרוזים ורקמות".
7 צפייה בגלריה
כובעים מאור צבר
כובעים מאור צבר
כובע של צברי: היה אחד גם עם פופקורן
(צילום: ירון ברנר)
חשבת פעם לעשות כובעים אכילים? "לא חשבתי אבל זה רעיון מדליק ואולי זה מה שיהיה בקולקציה הבאה שלי".

לשים כובע על ליידי גאגא

לפני כשנתיים, כשפרצה מגפת הקורונה, הוא מצא את עצמו יושב בסטודיו ללא מעש וללא עבודה, מה שהביא אותו לחשש ממשי לקריירה ולפרנסה שלו. כל שאר הקולגות שלו גם הם ישבו בבית, מחוסרי עבודה וחסרי יכולת לפרנס את משפחותיהם. צבר החליט לא להיכנע למצב וחשב על רעיון לפרויקט שיוכל לשלב את כובעי האוכל שלו, את הקולגות וגם להכניס מעט תקווה בתקופה הקשה.
"החלטתי שאני רוצה לייצר ספר שאת כל הרווחים שלו אני אתרום לטובת אוכל לנזקקים" מספר צבר. "פניתי לחברה טובה שעזרה לי לגבש את הרעיון והגענו ל'פרויקט כרובית', עמותה ללא מטרות רווח שתורמת את כל הכסף להאכלת נזקקים. הפרויקט הוא ספר שמאגד בתוכו מתכונים של שפים ישראלים לצד כובעים שאני יוצר בהשראת המתכונים שלהם".
הספר "רק אל תאכל את הכובע" יכלול 60 כובעים ו-52 מתכונים של 25 שפים כמו ישראל אהרוני, חיים כהן, טום אביב, אלון שבו, אור שפיץ, שאול בן אדרת, אסטלה ועוד. כל הרווחים מהספר יועברו לטובת קניית מזון לנזקקים. בימים אלו מאור פתח בקמפיין המונים דרך פלטפורמת jumpstarter על מנת להוציא את הספר לאור.
7 צפייה בגלריה
כובעים מאור צבר
כובעים מאור צבר
פטריות או לא להיות: יצירה של צבר
(צילום: ירון ברנר)
״התחלנו להסתובב בין המטבחים של השפים השונים וצילמנו את המנות" מספר צבר. "פנינו להמון אנשים שבאו והצטלמו ונתנו מהזמן שלהם בכייף יחד עם מאפרים וסטייליסטים. בסוף יוצא ספר מאוד צבעוני ומעורר תיאבון".
הפרויקט הזה עזר לך גם להתמודד יותר טוב עם הקרוהן? "אני חושב שכל יצירה עוזרת לי להתמודד עם הקרוהן. כשאני בתוך זון של יצירה ועשייה, אני נמצא במצב סטרס הרבה פחות מוקצן וזה מאפשר לי להיות בן אדם רגוע יותר ואז זה גם לא מפעיל את הקרוהן בהתאם".
מה החלום? "יש לי המון חלומות. אני רוצה שהספר הזה יצליח ושהוא באמת יגיע להמון המון אנשים בארץ. בא לי לנסוע בכל העולם ולעצב כובעים ואפילו תלבושות בהשראת מתכונים של שפים מכל מיני מקומות בעולם. חלום שלי לשים כובע שלי על ליידי גאגא או קייטי פרי או אחת הסלבס שהן מאוד צבעוניות ואני מאוד מקווה שזה גם יוגשם בקרוב".