בעקבות שריפה שפרצה שלשום (א') בכרם זרעית, הנמצא סמוך לגבול, עבודה של ארבע שנים ביקב פלטר על כרמי קברנה סוביניון ושיראז ירדה לטמיון.
בשנים האחרונות טיפחו ביקב פלטר חלקות ענבים משובחות בכרם זרעית, שהיה הכרם הראשון שמשפחת פלטר שתלה בעצמה, לפני כשבע שנים. השריפה כילתה את כל היבול של הגפן, שאותו אמורים היו לבצור בעוד כשבועיים.
3 צפייה בגלריה
הכרמים אחרי השריפה
הכרמים אחרי השריפה
היו אמורים לבצור עוד כשבועיים. הכרמים אחרי השריפה
(צילום: יקב פלטר)
"במטחי הטילים שנורו לצפון נפגע הכרם שלנו כנראה מיירוט, לפי הרסיסים שאספנו בשטח", סיפר גל יניב, מנכ"ל יקב פלטר. "הכרם התחיל לבעור ולמזלנו חברים מקיבוץ יפתח הסמוך וחקלאים מהאזור הודיעו לנו שפרצה שריפה. מכבי אש לא מגיעים לכבות שריפה בשטח צבאי סגור על הגדר, אז טל פלטר וחברים נסעו לשם וכיבו אותה. נמנע נזק גדול יותר כי הגפנים עדיין ירוקות אז לקח להן זמן להידלק. הטפטפות נמסו מהאש אז לא יכולנו לפתוח מים בשביל להילחם בלהבות אז הכינו בלהבות באמצעות מחבט והצלחנו להשתלט על האש. אתמול החלפנו את כל הצנרת בכרם והצלנו כל מה שלא נשרף, אבל השיקום יהיה ארוך, יש שם נזק גדול".
בכמה מוערך הנזק? "בכמה מיליונים של שקלים. יין זה מוצר ארוך טווח, השנה היינו אמורים לבצור את הזנים האדומים באוגוסט. אלה ענבים שהיו אמורים לשמש ליין שהיה צריך לצאת לשוק עוד שנה וחצי. עכשיו נצטרך להחליף את כל הגפנים ואז לחכות ארבע שנים עד שהגפן תיתן פרי. הנזק יבוא לידי ביטוי גם בזה שחברת השילוח תפיץ 15,000 בקבוקים פחות ויצרן התוויות ידפיס 15,000 תוויות פחות. כל שרשרת הספקים נפגעה, וכולם יחושו את המחסור הזה. כרגע אנחנו לא יודעים מה נקבל כפיצוי, ואני בכלל לא בטוח שמישהו במדינה מבין מה המשמעויות של שריפה כזאת. בינתיים אנחנו מתנהלים מול מס רכוש ומצילים מה שאפשר. עוד מעט ניכנס לנבכי הבירוקרטיה, אבל אני לא סומך על אף אחד שנקבל בחזרה את הכסף שאיבדנו".
3 צפייה בגלריה
הכרמים אחרי השריפה
הכרמים אחרי השריפה
''כל שרשרת הספקים נפגעה''. הנזק בכרמים
(צילום: יקב פלטר)
זאת לא פעם ראשונה שהיקב נפגע. בשנת 2014 פגע פגז טועה ממלחמת האזרחים בסוריה במבנה היקב בעין זיוון. "כבר למדנו לקום מאסונות", אומר יניב, "ואנחנו ממשיכים קדימה".

"המלחמה לא השפיעה על צריכת היין"

יקב פלטר הוקם לפני 22 שנה במושב צופית, בחצר משפחת פלטר. ניר פלטר למד באוסטרליה ייננות וכורמות, וצירף את אחיו טל לחלום – להקים כרם ויקב בישראל. שלוש שנים שכן היקב בנחלה של המשפחה במושב, עד שבשנת 2005 עבר למיקומו הנוכחי בצפון רמת הגולן בקיבוץ עין זיוון. הכרמים של פלטר שוכנים ברמת הגולן ובגליל.
כבר מתחילת הדרך של היקב התמקדו שם בקברנה סוביניון ובשיראז, זנים אוסטרלים שטל פלטר הכיר מלימודיו. הייבול מהכרם שנפגע היה מיועד להפקת יינות מהסדרה הגבוהה של הכרם. אחד היינות הכי פופולריים של היקב הוא בלנד של קברנה ושיראז, יין שאמור היה להתיישן בחביות עץ אלון צרפתי במשך 20 חודשים ולהימכר בסכום יפה של שלוש ספרות. מלבד הבלנד היו אמורים להפיק מהכרם גם יינות זניים של קברנה ושל שיראז, שם המחיר לבקבוק מגיע גם ל-160 שקלים.
3 צפייה בגלריה
הכרמים אחרי השריפה
הכרמים אחרי השריפה
זו לא הפעם הראשונה שהיקב נפגע. הכרמים אחרי השריפה
(צילום: יקב פלטר)
בשנה האחרונה, עוד לפני פרוץ המלחמה, החלו לבנות בפלטר את מזקקת פלטר החדשה, ממש על גבול סוריה, ושם יזקקו ויסקי, ג'ין, ברנדי ועראק.
"המלחמה פגעה בכרמים אבל מה שעוזר לנו כעסק זה שאנשים שותים הרבה יין", מסכם יניב. "תרבות השתייה של הישראלים, שהתחילה בקורונה – נשארה, והמלחמה לא השפיעה על צריכת היין. המלחמה כן השפיעה על המרכז המבקרים שלנו שהיה תוסס וחי והתארחו בו אלפי אנשים בחודש. היום אנחנו מארחים בקושי 200-300 בחודש, פעם היינו עושים את זה ביום. היקב פועל ופתוח ורמת הגולן היא לא אזור מפונה. נכון שהיה כאן אסון בשבוע שעבר כשהשוקולטיירית נועה ובעלה נהרגו, אבל האזור שקט ופסטורלי. השריפה בכרם זו מכה אבל אנחנו נמשיך לגדל כרמים לעשות יין בצפון רמת הגולן. אין לנו מקום אחר להיות בו. אנחנו יקב חזק ואנחנו נעבור את זה".