השינויים הדרמטיים שעוברים בשנים האחרונות על העולם - משבר המזון העולמי, המלחמה באוקראינה, הקורונה ומשבר האקלים, הביאו את חברות הפוד-טק, החוקרים וחברות המזון לחפש פתרונות יצירתיים לאוכל נגיש, אקולוגי, בריא וטעים.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
אז נכון שאנחנו עדיין לא יושבים במסעדות והמלצר מציע לנו רביולי מקליפות של תפוחי אדמה, אבל ביתיים התקיימה בשבוע שעבר, לראשונה בארץ, ועידה רב-תחומית ביוזמת מכון המזון הלאומי בהובלת המכללה האקדמית תל-חי, מכון המחקר מיגל וקבוצת אבנון, שהתמקדה בעצמאות תזונתית של מדינות ובהנעת תעשיית המזון, החקלאות והביו-טכנולוגיה כדי לקדם ביטחון תזונתי.
4 צפייה בגלריה
משבר האקלים
משבר האקלים
חיפוש מקורות חלבון מן הצומח
(צילום: Shutterstock)
מטרת הוועידה הייתה ליצור מערכת אקולוגית ושיתוף פעולה בינלאומי ולהאיץ מחקרים שיקדמו חוסן תזונתי בשיתוף פעולה של המכונים והתעשייה במדינות השונות.
סטודנטים משנה ג' של החוג למדעי המזון במכללה האקדמית תל-חי הציגו פיתוחי מזון מקוריים שפותחו במהלך השנה האחרונה, חלקם בשיתוף עם תעשיית המזון בארץ, שמנסים להתמודד עם האתגרים בעולם המזון, בהם מחסור בחומרי גלם ושימוש גובר בפחת, חיפוש אחר מקורות חלבון מן הצומח ועוד.
4 צפייה בגלריה
ועידת מזון מכללת תל חי
ועידת מזון מכללת תל חי
שוקו חרובים כבר שתיתם?
(צילום: אביהו שפירא)
בין הפיתוחים שהוצגו היו למשל נאגטס טבעוני מטופו, פטריות ותורמוס; חטיף "ביסלי" גזר, גלידת גזר וקרם גזר לפעוטות אשר פותחו מפחת של גזר; רביולי קליפות תפוחי אדמה טבעוני העשוי מפחת וממולא באבקת תפוחי אדמה יבשה, שבניגוד למוצרים הקיימים היום בשוק אין צורך לשמור בקירור.
אבל זה לא נגמר בקליפות של תפוח האדמה: בכנס הוצגה גם גרסה בריאה יותר למלאווח המוכר ונוטף השמן - מלוואח בטטה סגולה; דגני בוקר ללא גלוטן בסגנון "כריות" הממולאות קרם בטעם חמאת בוטנים ללא בוטנים, בציפוי שוקולד ללא חלב – מוצר שמתאים גם לצליאקים וגם לסובלים מרגישות לבוטנים או ללקטוז; אינסטנט יוגורט מאבקת יוגורט שבתוספת מים הופכת ליוגורט שאפשר לקחת לכל מקום ללא צורך בקירור ועוד.
4 צפייה בגלריה
ועידת מזון מכללת תל חי
ועידת מזון מכללת תל חי
יוגורט מאבקה ומים ללא צורך בקירור
(צילום: אביהו שפירא)
ישראל נחשבת למעצמת פוד-טק המובילה את פיתוחי המזון שככל הנראה ירכיבו את הצלחת שלנו בעוד כמה שנים. למה דווקא אנחנו? לדבריו של ד"ר אופיר בנימין מהחוג למדעי המזון במכללה האקדמית תל-חי, "ישראל באופן כללי היא מעצמה מבחינת יזמות, הישראלים הם חדשנים ופורצי גבולות בתחומים שונים. הנושא של התרבויות והמגוון של המזון חזק בארץ, תעשיית המזון חזקה ומגוונת וחברות המזון הגדולות שנמצאות פה נותנות בסיס חזק לכל זה.
"ישראל היא מיקרוקוסמוס - יש כאן הרבה עדות ואוכלוסיות אז זה מקום מבחן טוב לניסוי. יש כאן יזמים, אנשי עסקים ויש יוצאי 8200 שהולכים לכיוון המזון. ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם ביחס שבין כמות חברות הפוד-טק לכמות האוכלוסייה".
4 צפייה בגלריה
ועידת מזון מכללת תל חי
ועידת מזון מכללת תל חי
מלוואח מבטטה סגולה
(צילום: אביהו שפירא)
בוועידה לקחו חלק נציגי ממשלות ומדינות, ארגונים בינלאומיים, גופים ממלכתיים ובכירים בתעשיית הפוד-טק, ונחתמה אמנה בינלאומית לקידום מערכות מזון בנות קיימא.